HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Subwoofer med 15" Dayton Audio Titanic MkIII.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/20 :  08:17:48  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Som topic säger blir det bas. Som vanligt har jag låg koll på vad jag gör och tar bilder med tveksam kvalité.

Egentligen så skulle garaget städas i en jätteansträngning att rädda gårdens större lada. Under städning hittar jag en stuv med spånskiva och mdf. I ett annat sammanhang hade jag kommit över en stöddig bas från Dayton Audio. Till det drog jag mig till minnes en diskussion med en god vän om att denne ville ha lite mer bottendrag när det vankades film. Och plötligt så "klickar" det bara. För när passar det egentligen bäst att bygga bas? Jo - när lador skall städas!

Det behövs självfallet en bra ritning...




...något att foga med...




...och rejäla verktyg.

Använd bara dylika sågar till mer tveksamma projekt.


Sedan är det bara att börja jobba!




Och jobba.




/M

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/20 :  09:16:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Krav på städning är enormt bra inspirationskälla till att göra annat, som tex avsluta projekt.

Kul med lite bas-bygge!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/20 :  18:33:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Tja, vi får se hur det går. I vanlig ordning kör vi på lite innehåll och fin finnish. Men bas lär det bli.

Här är godingen som skall få ett nytt hem.




Det kommer bli en sluten låda (jag har planer på en variant till, så detta kan bil Version 1 och så får vi se om det följer andra varianter när det hittas mer material i gömmorna). Lådan arbetas fram omkring till mått på ca 60x70cm.

I början är det inte särskilt snyggt, men stå ut så får ni se hur det utvecklas.




Om vi inte ser efter så noga vad gäller att här behöver städas *harkel* så hittar vi ett litet utkast till låda.

Tar vi ett par steg närmre, för att slippa periferin, så ser vi att materialet är 19mm spånskiva av begagnad modell. Dock helt funktionsduglig för ändamålet.




Pappcirkeln är en cut-out där Titanic-elementet fått stå modell med mått för att få en uppskattning när jag hackar fram lådan. Blir nog bra det här!

/M
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/03/20 :  20:05:56  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Äsch, 40 mm ek ska det vara...

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/21 :  07:53:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Så klart!

Nja, jag tror att den blir rätt "bitig" ändå att hantera i färdigt skick så jag arbetar med klenare gods i detta fall.

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/21 :  08:24:25  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Jag har här frångått en av mina grundprinciper vad gäller dylik byggnation. Dvs att jag använder faktiskt skruv i kombination med lim. I vanliga fall är det bara lim som gäller (hatar att spackla skruvhål!). Men för att speeda upp processen ger möjligheten med skruv en enklare hantering.

Dessutom är det lurigt att få en tving på rätt plats i en sån här stor jäkla låda!


Skall det skohornas ned 15" i denna låda krävs stagning (eller 40mm ek ). På denna bild kan även noteras att lådan fått en baksida med en liten klack som skjuter ovanför kanten.




Tak, botten, sidor och bakstycke har fått stagning.




Snåla inte med limmet!




Några välplacerade skruv får agera tvingar och hålla ihop bråten.




I det här läget är det, som syns, inte perfektion som gäller. Spånskiva och fogsvans är ingen favorit, men det kommer ordnas senare.

Jag blir förbluffad varje gång man stagar en låda. Jäklar vad stumt det blir på en gång. Lovar gott.


/M
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/03/21 :  09:17:06  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Gillar stagningen!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/21 :  19:14:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Det blev helt okej! Lite late-mans-stagning. Orkade inte göra snyggt med urfrästa skivor i kors och tvärs. Hålsåg och fogsvans gick snabbare. Funkar säkert lika så bra.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/23 :  21:38:44  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Okej, okej... Det blir inga priser för bästa bild här, men jag tänkte att bättre en eller två suddiga än inga alls. Och det blir värre.

Baffel är sågad och fräst. 19mm mdf.




Det ser för jäkligt ut, men det kommer snyggas till. Jag lovar. Det blir quick ´n dirty i början.




Det är lite ovant att jobba med element som väger som en schysst hantel från gymmet.


/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/27 :  11:32:45  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nu har det hänt lite och kameran kom inte med hela vägen. Men vi kan fantisera om momenten. Lite mdf har sågats och det blev tak, botten och sidor som nu skall eller har limmats.




Här syns taket som limmades lite tidigare.




Och har man inte tvingar för ändamålet så får man ta andra tunga pryttlar och bara lassa på tills lagom tryck uppstår. Så som en plastback fylld med verktyg, spik och allsköns krafs.




/M
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/27 :  11:40:25  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kul bygge! Lådan ser robust ut..


Jag själv (väger ca 120 kg) har suttit på baslådor ett flertal gånger när tvingarna plötsligt tagit slut och batteriet i skruvdragaren tröttnat för dagen. Det är trist att sitta i en timme helt stilla och glo på lim som sakta torkar....

Dåliga bilder är oändligt mycket bättre än inga bilder.
Posta på!

Mvh Johannes

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/03/31 :  23:39:38  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
quote:
Dåliga bilder är oändligt mycket bättre än inga bilder.

Det är sant. Exempel följer...






Det ryktas att elementet jag avser bruka behöver löjligt med pulver för att skuva luft och löjligt med pulver kostar mega-deg , så det blir en budgetbomb till att lösa uppgiften.

Kom hur som haver över ett Behringer EP2500 effektsteg som bryggat hystar ur sig fyrsiffrigt med watt. Bild på detta kommer senare. 1000 riksdaler och en trevlig pratstund var det värt!




Frånvaron av "mega-deg" förklarar den extra hylla som limmas nedtill (eller upptill på bilden då). Det är där effektsteget skall koma att stå. Inga integrerade snyggsteg här inte!

En fräsmall hittas på garagegolvet och kommer bli smäckig när det skall fräsas ur någon form av fot/fötter på ekipaget. Nu så.




En liten diff i tjocklek på godset till lådan trixas till med passbit, lim, hantlar och limknektar.





/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/04/04 :  22:34:07  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Fick ta hjälp till att bära ut pjäsen för tillsnyggning. Den går visserligen att marklyfta, men det är inge gott för ryggen. Ställde den först på pallen utan stenplatta under pallen, varpå pallen sjönk ned i gräsmattan och höll på att kantra hela ekipaget.




Fräste alla överskjutande kanter plana och raka och (någorlunda) fina med min gamla goding från Metabo.




Vid närmare inspektion kan man skönja...




...att det ritats lite guidelinjer till avrundningen som skall ge lite yttre hyffs på lådan.




Radie 55 mm(?) tror jag på ett ungefär.




Även på baksidan.

/M
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/04/05 :  16:40:49  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Hmm, vad ska du göra nu. Tror jag kommer få lära mig ett nytt knep snart, eller?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/04/05 :  23:01:16  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nytt knep? Nej, inga konstigheter eller tricks. Här kör vi den gamla skolan. Den riktigt gamla skolan.







/M
Go to Top of Page

Joda
fd. David_Web, Klubbmästare, Svavel

1407 Posts

Posted - 2015/04/06 :  13:48:57  Show Profile Send Joda a Private Message  Reply
Hyvel är underskattat.

Is that him?
That's the buffet table.
Well, how can we be sure unless we question it?

The D just stands for digital. The amp turns itself on and off between notes to save power.
Yeah! I love reading, and my head isn't even close to the shape of an egg!
It's more the shape of an apple, or maybe an orange, but a BIG orange, more like a grapefruit really...

Är klubbmästare i SVAVEL.
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/04/07 :  21:09:43  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Grymt underskattat.




Jag hade faktiskt även tagit fram ett par rejäla raspar och förberett mig på någon timmes slit. Men hade sans nog att tänka att ett nyvässat hyvelstål kanske kunde göra jobbet.




Och om det kunde! Som att skära smör. Och riktiga spåner blev det också. Med radien utmärkt på fram- och baksida som riktmärken tog det kanske 2-3 minuter att hamna 95 procent rätt. Passa ändarna bara så det inte fläker ur för mycket. Där rekommenderas lite fingertoppkänsla.




Sedan de återstående 5 procenten med ett 80 korns sandpapper. Ögonmått är näst hyvel också underskattat.




Även andra sidan fick sig en rundning.




Det ser lite avigt ut med fyrkantiga innerhörn, men det löser sig snart.

/M
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/04/07 :  23:58:23  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Jodå rannagarden, jag fick visst lära mig ett knep men kanske inte så nytt.

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/04/08 :  14:29:16  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Jättesnyggt!
Tack för tipset.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/04/08 :  20:08:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vad fin kanten blev!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/04/08 :  22:30:03  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Kul att kunna bidra med något.





Ja, nu börjar man kunna se lite mer om vart det skall ta vägen när det blir färdigt. Men än är det en del pyssel kvar. Innerhörnen på de rundade hörnen har limmats på plats och skall bli tillsnyggade vad det lider. Min dåliga kamerahantering *skäms* gör att innerhörnen ser näst intill raka ut. Vilket de alltså inte är.




Den blev lite större än vad jag först hade tänkt mig. Tur att den inte skall stå i hallen överdrivet länge.



/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/04/10 :  23:38:04  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Nu skall det borras hål för elemetmontering och islagsmuttrar. Åbäket är ju för fet för pelarborren så det lir att borra på frihand igen. Hoppas på stadig hand och att inget slinter. Borras ju med elementet som "mall" så skruvdragare genom membran är en viss risk. Det är lite lurigt att få hålen på samma avstånd från sidor och ovankant.




Jag kan ju inte slå i muttrarna på nåt smidigt sätt inifrån lådan så de kläms på plats med en tving. Sedan duttas vanligt trälim runt muttern så den inte får för sig att lossna för lätt.

På bilderna ser man också att jag fräst ut "fötter" på basen med hjälp av mallen från en tidigare bild. Blev helt ok.




Hahaha. Se på den lilla cd-skivan....

/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/04/14 :  23:29:12  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

På jobbet när jag handtruckar in lådan för lite grundning:

Person C visar intresse och kommer fram.

C - "Vad skall du ha för nåt i den?"
Jag - "Va?"
C - "Ja, e de en hundkoja eller nåt? Hundhus, änna."
Jag - "Eh. Nä, de e en baslåda."
C - "..."
Jag - "En subwoofer."
C - "..."
Jag - "15 tummare."
C - "Okej. Men jag tycker iallafall att det ser ut som nåt hunden skall bo i."






Vilket fall så får jag hjälp att lyfta hundhuset på plats.




/M
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/04/21 :  21:30:55  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply

Lite sen aktivitet som egentligen sörjer för god belysning får klara sig med bygglampan.




Det är handöverfräsen som åter fått bekänna färg. Grannen tycker att man är tokig och ett frässtål knäcktes i mörkret (antagligen efter livsfarligt svingande med fräsen). Men när det gäller DIY är alla dygnets timmar som givna att få ett ryck.




Baffel nr. 2 är på ingång. För att liva upp en annars kanske lite slö look. Elementet blir då monterat i första baffeln och liksom försänkt i andra baffeln. Bägge bafflar skall limmas samman och ge en stabil front.




Vet inte om det syns så där jättetydligt, men skivan är lite vågig. Effektfullt? Kanske.




Efter att ha passat in formen tillräckligt, fick även denna baffel en omgång färg. Och nu syns effekten lite bättre.



/M
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/04/21 :  21:46:30  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Snyggt bygge, som vanligt!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/04/22 :  20:29:15  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är ju ett bra namn på projektet, "The dog house"

Du är inte orolig över att mdf-kanterna ska börja röra på sig lite så de syns i avrundningen?

Är vågorna på baffeln frästa med överhandsfräsen eller är det bältsandare á la aluminiumfront?
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000