HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Litet vinter projekt(Simulerar basar)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/29 :  19:23:19  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Kan vara jobbigt att vara ledig för länge, så jag har roat mig med att bygga en liten högtalare jag har funderat på ett.

Målet vara helt enkelt att bygga en två-vägare vilket inte är så ovanligt
Men målet vara att dela ganska lågt ca:800Hz utan att tappa spridning i diskanten, och slippa dippar i spridningen speciellt vertikalt som brukar var ett problem.

Köpte för ett halv år sedan en hög med EAD 60 av Solhaga, som fram till nu har suttit monterade i en lite Array och låter riktigt bra.

http://www.eadsweden.com/shop/17596/art45/8372645-6485a9-EAD_E60_v1.2.pdf



Sen har jag från tidigare byggen kvar några 18-sound 6ND430 som jag tycker låter riktigt bra.

http://www.eighteensound.com/Portals/0/PDFs/6ND430.PDF




Med vänlig hälsning Åke
(Edit uppdaterat med länkar)

Örebro

Edited by - R1 T on 2015/05/30 12:26:00

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/31 :  11:27:54  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Som vanligt så är jag ganska dålig på att ta kort när jag bygger
Men jag fick i alla fall med en bild innan jag limmade på sista sidan

Volymen för EAD 60 är ca 2L
Volymen för 6ND430 är ca 10 L
Avstämningen är ca: 60Hz



Sen var den helt plötsligt klar, men det roligaste är ju kvar.
Kommer mätningar senare på hur spridningen ser ut.





Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2014/12/31 11:34:35
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2014/12/31 :  11:48:16  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Trevligt litet projekt!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2014/12/31 :  12:05:15  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Söt sak! Vad kör du med för grejer i delningsfiltret?

/M
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2014/12/31 :  12:58:20  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Det är ett 2:ordningens passivt filter
Simuleringen ser ut så här, lyftet från 5000Hz och uppåt har jag inte brytt mig om ännu, får se hur jag gör senare.



Här med polvänd diskant



Så här ser filtret ut, 6ND430 är på 16 Ohm



Med vänlig hälsning Åke



Örebro

Edited by - R1 T on 2014/12/31 14:42:53
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/01 :  17:30:12  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Så här ser spridningen ut horisontellt, ser bra ut tycker jag.




Det som jag var mest intresserad av var hur spridningen skulle bli vertikalt, och jag tycker att resultatet blev riktigt bra för att vara vertikalt på en vanlig 2-vägs konstruktion.




Mvh Åke





Örebro
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/01/01 :  18:29:16  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Va snygg den blev!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/01 :  19:49:02  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Får tacka! Men som vanligt när man vill bli klar fort så är det finishen på lådorna som får lida, men det syns inte när de är instoppade i bokhyllan.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/02 :  12:20:10  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Så här ser det ut om man lägger alla mätningar på varandra.




Tar man och lägger ihop alla horisontella och samma på vertikalt, så man får ett genomsnitt för alla horisontella och en för alla vertikala, så blir de väldigt lika.



Med vänlig hälsning Åke





Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/01/03 :  09:51:30  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Trots en del fel och brister bla. En utsläckning mellan bas och basrör vid ca 90Hz, så låter dom riktigt bra i den miljö de är tänkta att stå i, vilket är bokhyllan.
Tanken är att de skall fungera som toppar till mina Beyma 15P80FE, då kommer jag att plugga basröret så de blir slutna.
Som de är placerade nu så når de ner till ca: 45Hz vid lyssnings platsen, inte med full styrka, men väldigt ren och exakt bas.

Framför allt så är det ljudbilden som är den stora skillnaden, en väldigt tydlig och stabil placering av instrument och röster, både i djup och bred. På livemusik tex. så blir det väldigt tydligt hur stor lokalen är. Är det flera stämmor så hör man var de är placerade m.m.
Även om jag rör mig runt i rummet så är det samma klangfärg, och även utanför sweet spot så är ljudbilden bra.

Ställer man dem lite friare på golvet så låter dom ganska tunt med alldeles för mycket diskant, så har man tänkt sig det så måste man göra om filtret.





Med vänlig hälsning Åke


Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/03/17 :  03:27:21  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Har dämpat diskanten lite och ändrat avstämmningen på basen.
Så nu står de på stativ framför bokhyllan, funkar riktigt bra:

Basen de spelar är väldigt tydlig och ren, men jag skulle vilja att de går lite djupare i basen. Så nu håller jag på och bygger en storebror på ca 17 L, så får vi hoppas att renheten är kvar med lite mer djup.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Tobbe_L
Klubbmästare i AÖ

9028 Posts

Posted - 2015/03/17 :  06:26:18  Show Profile Send Tobbe_L a Private Message  Reply
Sött litet bygge

Jag är inte dum....
Jag har bara otur när jag tänker
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/03/20 :  16:24:07  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Så nu är storebror klar, så nu går de lite djupare.
Skall lacka om baffeln och en del kanter.
Har använt laminatgolv som faner


Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/03/20 :  17:23:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det blev väldans snyggt!

Med de elementen kan jag tro det finns en väldans potential för välljud.

Att köra bredbandare som övre mellan och diskant tycker jag är mycket klokt. Konelement passar ihop med konelement både spridningsmässigt och generell karaktär. De får ju liknande uppbrytningsmönster mm egenskaper (egenheter).

Mvh
Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/03/20 :  19:09:01  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag har också positiva erfarenheter av att kombinera ihop en relativt liten bredbandare med ett större baselement. Ser ut som ett trevligt bygge detta, och det kommer från en som anser att begreppet "högtalare" börjar vid 200 liter och 106dB/w

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/03/20 :  19:55:08  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
De låter bättre än alla andra traditionella 2-vägare jag byggt, tack vare den låga delningen så fungerar de i princip som en coaxial, sprider lika i alla riktningar.
Kommer ev. att bygga ett par pappor till bröderna.
Samma element kompletterade med ett par Seas L26Roy, delade aktivt ca 80Hz.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/03/21 :  16:42:19  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Så här ser impedansen och elektriska fasen ut. Har lagt en imp korrigering på diskanten så den är spik rak, ligger på 4.3 Ohm ner till ca 1500 Hz, sen går den upp till 8 Ohm som max om man inte räknar in basporten.

Funderar på varför det ser så olika ut i basen? Har försökt var noggrann med dämpningen så den ligger lika, och är lika mycket i lådorna. Funderar på om elementen kan vara olika inspelade? någon som har någon ide?
Det är inte samma element som i de små, dessa är på 8 Ohm och endast provade lite innan enligt förra ägaren.



Med vänlig hälsning Åke

Örebro
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/03/21 :  18:11:49  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Skoj att du kom igång med E60:orna.
Tror nog att de är på 4 ohm, det kan inte vara det som spökar?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/03/21 18:12:24
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/03/21 :  23:19:04  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Jo då de har varit inblandade i lite olika projekt och alltid presterat bra.
Stämmer att de är på 4 Ohm, men jag tror inte att de har något med basresonanserna att göra.
Jag tror att det har med dämpningen i lådan eller baselementen att göra.

Med vänlig hälsning Åke

Örebro

Edited by - R1 T on 2015/03/22 13:27:42
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/22 :  16:40:49  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
Funderar på varför det ser så olika ut i basen? Har försökt var noggrann med dämpningen så den ligger lika, och är lika mycket i lådorna. Funderar på om elementen kan vara olika inspelade? någon som har någon ide?
Det är inte samma element som i de små, dessa är på 8 Ohm och endast provade lite innan enligt förra ägaren.


Kanske kan vara att det är ett litet läckage någonstans?
Med en sinusvågsgenerator på 20hz och håller med handen för porten så kan man enkelt höra ifall det tex läcker mellan lådan och högtalarkorgen.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/25 :  16:20:25  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Funderar som sagt på basar till burkarna ovan
För att hålla budgeten på hyffsad nivå så har jag kollat på Beyma:s BR serie.Kommer att använda minst två på varje sida och max 10":are.
Vid en snabb koll så verkar de passa bäst i sluten låda.
Kommer antagligen att köra med min miniDSP till basarna.
Är det någon som har erfarenhen av dem? Vore tacksam för lite input.

Beyma 10BR60V2
http://www.supersonic.se/dokument/Beyma%2010BR60v2%20Broschyr.pdf

Beyma 8Woofer/PV2
http://www.dexon.cz/data/popisy/02030.pdf

Beyma 8BR40
http://www.supersonic.se/dokument/8BR40.pdf

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/26 :  17:00:47  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Kanske någon som har andra förslag på basar med hyffsat låg Fs, och det gör inget om de har lägre Qts än de jag länkade till.
De kommer att jobba från ca 80Hz och nedåt.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/05/27 :  18:59:26  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag har bara erfarenhet med 12b/100R modellen och den var riktigt bra. Som du själv säger så verkar 10br60 passa bäst i sluten låda. Det är väldigt fina element och stryktåliga med.


Musik är livet
Go to Top of Page

emanuelgbg
Member

743 Posts

Posted - 2015/05/28 :  16:54:29  Show Profile  Visit emanuelgbg's Homepage Send emanuelgbg a Private Message  Reply
Vilka egenskaper/vilka kriterier har du för basarna? 2st per sida, max 10":are. Gissar jag rätt i att det är lådstorleken som sätter gränsen? Vad är max volym?
Hur djupt skall de spela?

Om du delar aktivt är ju inte känsligheten på basarna lika viktigt och du kan då även titta på "hifi"-basar.
Go to Top of Page

R1 T
Member

589 Posts

Posted - 2015/05/28 :  20:30:49  Show Profile  Visit R1 T's Homepage Send R1 T a Private Message  Reply
Undrade egentligen bara om någon hade erfarenhet av elementen ovan.

Stämmer att jag vill hålla ner lådvolymen men ändå gå hyffsat lågt 25-30Hz, behöver inte vara några infrabasar. Vill ha hyffsad kappasitet, där av 2x10".

Kommer antagligen att dela runt 80Hz så det bli aktivt.
Egentligen så vore Seas L26Roy eller Seas L26ro4y ganska bra.
Men för att hålla ner budgeten så tänkte jag kolla om det finns några andra alternativ.

Mvh Åke

Örebro
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/05/28 :  21:55:53  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Wavecor 10'a i 80-100 liter portad. Når 20 Hz. Ok känslighet. Bra pumpkapacitet. Bra pris.

Lågt RDc, vört att tänka på.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000