HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Seas M26 Harmonikka
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/13 :  22:05:00  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply


Har nu fått igång den nya utrustningen för att mäta impedans.
Använder numera hörlursförstärkaren i min Scarletti 2i2 istället för en separat förstärkare som jag använt mig av innan.
Delta Mass metoden för att få fram thiele small parametrar innebär att man först mäter impedansen i fri luft och sedan lägger man på en känd massa på membran som sänker elementets Fs och mäter impendansen igen. Med dom två olika kurvorna så kan programmet sedan räkna ut thiele small parametrar.

Att resultaten skiljer sig en del från fabriksdata är inget som förvånade mig.
Fabriksdata säger ett Vas på 169 vilket jag inte kunde få fram utan pendlar någonstans mellan 111-121 liter.
En längre inspelning kanske är på sin plats!


Thiele small parametrar 244,8 gram Neodymium.
Ungefär 4dB högre känslighet än original!



Thiele small parametrar 367 gram Neodymium eller så många magneter jag får plats med max!
Ungefär 6dB högre känslighet än original!


Samma som ovan 367 gram Neodymium fast det andra elementet.


Frågan är vad man kan hitta på för kabinett till ett element med Qts0,15 Vas116 Fs28

Hälsningar Matti.
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/02/13 :  22:37:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Känslighet tack vare ökad bl.

Lågt qts ger "tråkiga" simulerade grafer i basreflex.

Ripplet på impedansen vid 500 tyder på nån mekanisk resonans. Kan höras. Fixa?

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/13 :  23:07:08  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
Känslighet tack vare ökad bl.

Lågt qts ger "tråkiga" simulerade grafer i basreflex.

Ripplet på impedansen vid 500 tyder på nån mekanisk resonans. Kan höras. Fixa?


Det ger ju som du säger tråkiga simmar! Jag tänkte se på andra lådkonstruktioner än basreflex som skulle passa ett sådant element!
Har ju som sagt inte så mycket erfarenhet när det gäller transmissonline eller kvartsvågspipa eller liknande.
Hade ju varit kul och behålla känsligheten eller så får man hitta en bra kompromiss.

Det verkar som om den resonansen förvärras i och med att BL stiger. Tänkte jag skulle kolla på det i morgon med mätningar!
Det jag inte vet, men tror att det är en resonans i upphängningen på konan. Det kanske kan finnas en möjlighet att reducera den med att applicera någon form av dämpande coating runt upphängningen närmast konan.
Idéer välkomnas.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/02/15 :  14:17:54  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Imponerande arbete!

Vad har du för Neo, N37?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/15 :  17:06:09  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Solhaga
quote:
Imponerande arbete!

Vad har du för Neo, N37?


Tackar

Det är med 20mm diameter av tre olika höjder:
10mm: N42
5mm: N42
2mm: N45
Tillsammans så är det 17mm vilket var original höjden av ferrite magneten som fanns innan.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/15 :  17:44:45  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Passerati
quote:
Jag har spelat med mina två under en period, i en sluten låda på 48l med halvfullt löst packat akustikmaterial i. Nu är dessa magasinerade men de lät helt okey i klangen, de saknade dock fart i transientsvaret.

Riktigt häftigt att se och följa tråden.

Det var just det med att A26RE4 och säkert samma med SEAS 25F-EW låter något något tam i sitt originalutförande som fick mig att överväga och prova denna moddning med magnetsystemet.

Har idag fått igång dom modifierade elementet för ett första lyssningstest och kan inte säga annat än att det fungerar som tänkt
Transienter låter mer naturligt, integrationen med T35diskanten blev mer sömmlös och ljudbilden växte mer i höjd och bredd.
Basen går ju inte lika djupt längre men låter mer kontrollerad och snabb utan att låta tunn.

Inför testet så ändrades volymen till 30 liter sluten låda med ca 50 procent dämpning. Magnetsystem med 244,8gram Neodymium och Q i den slutna lådan är runt 0,5.

Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/15 :  21:40:16  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Passerati
quote:
Hur designar du och bygger neodym magnetsystemen, resp vart köper man dylikt?


Just den här modifikationen med A26RE4 skulle jag tycka är ganska enkel att göra eftersom man återanvänder dom delarna som är komplicerade att tillverka och designa.
Det som återanvänds är Topplattan, polstycket-bakplattan.
A26RE4 polstycket är format som ett T och det bordar för en god symmetri i magnetfältet i gapet där talspolen befinner sig i.


Kan förklara mer i detalj hur A26RE4 elementet moddades:

Separationen av original magnetsystemet från korgen görs med en dremmel och ett slipstensstift och en kniv.
Först så slipar man ner 3 nitskallar som är åtkomliga mellan elementets spyder och topplatta. Kniven används till att bända isär försiktigt eftersom återstående nitskalle-hals kärvar något.
Och försiktig måste man vara så inte talspolen på något sätt kläms!

En bit filt finns på toppen av polstycket tas tillvara och återanvänds med!
Den separerade magneten tar sedan en tur in i ugnen som står på 200grader i en kvart/halvtimma. I ugnen så mjukas limmet upp som toppplattan, ferritemagneten och bakplattan är limmad med.
Dessa i sin tur bänds isär med en kniv och tjocka handskar för värmens skull.

I topplattan så borras nithalsen bort och till lämplig diameter för att gängas upp till M8. Bakplattan borras hål för skruvar som håller ihop hela det färdiga magnetsystemet.
Borrningen gjordes i en pelarborr.
Topp och baklattan får sig också en tur med slipning för att ta bort lim rester och skapa en jämn yta för dom nya magneterna.

Samtliga delar är kontaminerade med metallspån och rengöres noga och en magnet, trasor och kludd.

Rostfria skruvar som inte är magnetiska är det som uteslutande används för att sedan skruva ihop allt igen.
Biltema säljer en sorts aluminium nitar med en invändig gänga som används mutter i korgen på elementet.
http://www.supermagnete.de/eng/ i Tyskland säljer magneter för ett bra pris.




Att designa/tillverka ett magnetsystem från scratch blir tidskrävande.
FEM använts för att beräkna magnetisk flödestäthet som man ser tex Solhaga och Bengt Dahlberg använder sig av.
När man pratar om cirkulära magnetsystem så kan det vara ganska så enkelt ofta att få till ett magnetsystem i simuleringar som ger bra resultat (fast programmet har ju sina begränsningar med)
Men att sedan få tillverkat delarna kan bli otroligt knivig om inte annat dyrt!
Cirkulära magnetsystem kräver oftast Cnc för att kunna göra dom former som man skulle kunna önska.

Matti
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/02/16 :  07:58:45  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Det verkar som om den resonansen förvärras i och med att BL stiger.


Brasklapp: Detta är min förståelse. Jag blir mer än gärna rättad, då har jag/vi ju lärt oss något.

Mättnad i järnet pga den högre flödestätheten?
När spolen rör sig i magnetfältet så inducerar den ytterligare flöde.
Om järnet då inte redan är i mättnad och nära mättnadsgränsen, kommer den inducerade flödet att få järnet mättat eller driva det till den olinjära delen av BH-kurvan strax innan mättnad.
Induktansen blir då olinjär med distorsion som följd. Sedan beror det väl på hur bra järnet hänger med i flödesförändringarna, runt 500 Hz är kanske detta järn i den olinjära delen av BH-kurvan nära mättnad? Så under 500 Hz är kurvan linjär och över i mättnad.

Under- eller överhängd motor? Vid överhängd så finns nog inte så mycket att göra, du kan ju näppeligen tillföra mer järn vid gapet.
Vid underhängd så kanske mer järn vid bakstycket kan sänka flödestätheten där, om nu spolen påverkar "ända dit".

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/16 :  13:39:50  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
quote:
Det verkar som om den resonansen förvärras i och med att BL stiger.


Brasklapp: Detta är min förståelse. Jag blir mer än gärna rättad, då har jag/vi ju lärt oss något.

Mättnad i järnet pga den högre flödestätheten?
När spolen rör sig i magnetfältet så inducerar den ytterligare flöde.
Om järnet då inte redan är i mättnad och nära mättnadsgränsen, kommer den inducerade flödet att få järnet mättat eller driva det till den olinjära delen av BH-kurvan strax innan mättnad.
Induktansen blir då olinjär med distorsion som följd. Sedan beror det väl på hur bra järnet hänger med i flödesförändringarna, runt 500 Hz är kanske detta järn i den olinjära delen av BH-kurvan nära mättnad? Så under 500 Hz är kurvan linjär och över i mättnad.

Under- eller överhängd motor? Vid överhängd så finns nog inte så mycket att göra, du kan ju näppeligen tillföra mer järn vid gapet.
Vid underhängd så kanske mer järn vid bakstycket kan sänka flödestätheten där, om nu spolen påverkar "ända dit".

Talspolen är överhängd.

Gjorde några snabba tester:

Testade att undersöka ifall det kunde vara en resonans av utrymmet bakom damkåpan. Fyllde utrymmet med bomull men det gav ingen skillnad på impedansen.

Applicerade en tillfällig massa på gummiupphängningen i form av våtservetter och lotion
Resultatet blev att Fs höjdes till 30,5Hz.
Impedansresonansen flyttade sig ner från ca490Hz till 420Hz.
En liten resonans vid 230Hz påverkades något av testet med!

Den över kurvan visar med applicerad massa och den undre utan.
Resonansen vid 83 Hz är en reflektion mot underlaget, så tänk inte på det!

Edit på en frekvens som olykligtvis var fel.

Edited by - Matti H on 2015/02/16 20:48:44
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/16 :  20:45:22  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Nu har seas A26RE4 blivit med fasplugg.
Fasplugg och tillhörande koppar ring är lånad ifrån ett Excel element jag har liggandes. Passar perfekt i längd och diameter.
Får se med en tids lyssning ifall jag tänker behålla denna fasplugg eller ifall jag limmar tillbaka damkåpan som satt original.

Hittade ett medel som väldigt effektivt löste upp limmet till damkåpan. Applicerade med en topps och väntade en stund sen var det bara och lyfta av damkåpan med kniv.



Limrester skrapades av med en vass kniv och lite extra lösningsmedel. Missfärgningar på konan ska tas om hand och en mässingvariant av faspluggen ska tillverkas beroende på ifall jag behåller faspluggen.


Bland många saker som ändrats i filtret så är det ändringen till 18dB filter som gjort en stor skillnad till det en klart bättre 3D ljudbild. Synd bara att dom kommande Waveguiderna fortfarande är restnoterade efter problem hos tillverkaren i Danmark. Börjar bli klart nyfiken på vad dessa kan göra för ljudet i framtiden.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/02/17 :  22:52:51  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Oj, detta är händighet på hög nivå

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/02/22 :  19:32:13  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Nya spännande moddningar är på gång!
Dämpning mellan konan och upphängning har laborerats mycket med!
Gav en del positiva resultat mättekniskt men upplevelsen var sämre!
Ska prova lite nya vägar och se ifall det ger bättre resultat. Återkommer så snart det också är provat.

Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/01 :  20:01:27  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Sen sist så har det väl varit ytterligare en jakt på lägre distorsion på mina kära Seas A26RE4.

Fast den här moddningen var något helt nytt för mig så har nog känt mig ganska nergrävd i arbete med det.

Har inte hittat så mycket information som förklarar hur det går till när man ska sänka distorsion i rörliga delar på ett konhögtalarelement.
Vilket kanske inte är illa heller för man lär på ett annat ofta bättre sätt och att man lär sig om saker som kommer omkring också.

I föregående inlägg var det på tal om en dipp i impedanskurvan som kunde vara ett skäl till hörbar distorsion.
Så tja är den hörbar då! Ja och egentligen så går det fullt möjligt att leva med det!

I min värld så var det ändå värt ett försök att se om man kan göra något åt det. Problemet visar sig att det har med konan/upphängningen att göra (mekaniska förluster) och säkert mer där till ifall man är insatt i ämnet.
Försök att reducera problemet har gjorts igenom att applicera dämpmassa på upphängningen i strategiska ställen vilket gav positiva resultat men mer negativa lyssningsmässigt!
Det senare är att helt enkelt byta ut upphängningen till en av foam typ och det gav bättre resultat.
Foam upphängning har ju bättre dämpegenskaper än respektive i butlygummi. Att upphängningen har lägre massa är inget negativt det heller. Negativa är väl livslängden dock!



Foamkantupphängningen gav ca 1dB högre känslighet och inga större förändringar av Thiele small parametrar.
Passar perfekt i storlek och har en något tjockare innerradie på vissa ställen.




Elementet placerades i ett hål mitt i en plywood byggskiva långt från nära objekt och distorsion mättes i ett avstånd av 100mm från faspluggens topp.
Nivåer har jag inget sätt att kalibrera så procenten/dB på skalan är endast till för jämförelse! Mörkblå är frekvensgång, ljusblå är 2ton och orange är 3ton. Över är den med original butlyupphängning.

Resultatet blir ju inte perfekt eftersom det skapar en dipp 1100hz och något högre dist plus ca0,3% mellan 700-1200Hz.




Ytterligare kunskap och kommentarer välkomnas.

P.S Men fortfarande har jag inte sätt röken av mina waveguides!!

Edited by - Matti H on 2015/03/01 20:24:10
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/19 :  21:17:15  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Då dök äntligen waveguides upp bara så där 2månader restnoterade
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/20 :  17:52:53  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply

Koppar på halsen av polsstycket.

Eftersom möjligheten att trä på en kopparring på halsen inte finns så gjordes den av en tillskuren kopparplåt som löddes ihop i en skarv.

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/03/21 :  07:01:59  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Limmade du på plåten?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/21 :  11:21:12  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
solhaga
quote:
Limmade du på plåten?


Koppar plåten spändes fast hårt med najtråd.
Själva plåtskarven löddes ihop och lödningen slipades plan.
För säkerhets skull lade jag efteråt lite lim i nederkant som en extra låsning så inte ringen har någon möjlighet att vandra ur sitt läge.


Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/26 :  23:58:52  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Har en tanke att kabinetterna ska ha låg kantdiffraktion och samtidigt ska elementens akustiska centrum i delningsfrekvensen vara nära noll.
Jobbar på en design som har en ganska bred baffel men ändå med en stor radie runt sidorna.
Kabinetterna är även tiltade bakåt något för att skapa mer delay på diskanten.
Ska testa designen på mina testlådor med delade betong gjutrör eller liknande på sidorna.
Här kommer en oslipad förhandsvisning:

Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/03/27 :  07:34:20  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
samtidigt ska elementens akustiska centrum i delningsfrekvensen vara nära noll

Kan du utveckla detta lite?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/27 :  12:36:06  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:
quote:
samtidigt ska elementens akustiska centrum i delningsfrekvensen vara nära noll

Kan du utveckla detta lite?


Jag vet inte riktigt hur jag ska förklara det kortfattat men här finns info:
http://en.wikipedia.org/wiki/Loudspeaker_time_alignment

Tidsskillnaden kompenserar jag i dom aktiva filtren just nu men högtalarna ska få passiva filter i framtiden.

Matti.
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/27 :  17:28:16  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
Gör ett försökt att simulera baffeln i Basta med dom stora rundade sidorna och rundfräsningen i topp och botten.
Eftersom Basta bara kan simulera plana ytor så har jag testat med att ersätta sidorna med ett slags "taggar".
Taggarna är orienterade med en utgångspunkt ifrån centrum av elementet.
Fast jag är dock osäker på ifall detta är ett pålitligt sätt och ett verkligt test ska göras så snart betong gjutrören med en ytterdiameter av 198mm levereras.
Betong gjutrören ska delas till 2 halvor som fästs på sidorna av mina testlådor.


Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/03/27 :  20:33:52  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Aha, du menar att skillnaden skall vara noll.
Jo, det är ju rätt givet. Enkelt att kompensera i DSP.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/03/28 :  07:19:17  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Gjutrören kommer alltså inte initialt att ingå i högtalarens volym?

Annars var ju det populärt för en tjugo år sedan att gjuta hela högtalarlådor, gjorde själv ett par subbar. De står nu i trädgården som en installation.

Två ovala papprör med dummyplattor där elementen skall vara?
Gjuter du upp och ner på så kan ju även toppen vara rundad.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/03/28 :  10:29:13  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Hur blev simuleringsresultatet av "taggarna"?

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Matti H
Member

130 Posts

Posted - 2015/03/28 :  11:39:27  Show Profile Send Matti H a Private Message  Reply
quote:

Gjutrören kommer alltså inte initialt att ingå i högtalarens volym?

Annars var ju det populärt för en tjugo år sedan att gjuta hela högtalarlådor, gjorde själv ett par subbar. De står nu i trädgården som en installation.

Två ovala papprör med dummyplattor där elementen skall vara?
Gjuter du upp och ner på så kan ju även toppen vara rundad.


Gjutrören som jag nu använder mig av är endast för att testa baffel utformningen med verkliga test.
Ska bland annat göra Polar-Plott mätningar och lyssningstest.
Det kommer ta låg tid att göra dom färdiga högtalar-kabinetterna i trä med den formen så vill vara någorlunda säker på att dom fungerar bra innan.

Gjorde för en 15 år sen lite olika högtalarkabbibetter i betong men det dom lämnades mest i experimentstadiet.
Det sista gjordes även en gjutform i stålplåt (svetsad)

Har ett par kabinetteter som jag använde mig av stora kakelplattor i sidorna.
Kakelplattorna på sidorna var i flera lager sammanfogade med kakelfix så dom blev ca25mm tjocka.
Tyvärr så blev det en skarp resonans vid 510hz av kakelplattorna.
Resonansen minimerades av att sätta in rundträ stag på insidan av kabinetten.
Tror det blir samma problem med skarp egenresonans i helgjutna lådor i betong fast klart svårare att fixa till med stagning.




Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000