HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Erfarenheter/Tips kring dämpning av tonarmar?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/04/14 :  10:09:42  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tänker mig de varianter på viskos dämpning av horisontell och/eller vertikal rörelse som finns hos bl.a. SME, Kuzma och Jelco.

Jag vågade mig alldeles nyligen prova dämpa min SME lite försiktigt med den medföljande vätskan. Jag tycker ljudet förbättrades ganska markant?
Givetvis olika effekter beroende på puppa/arm men jag tror faktiskt det här var en av de bättre justeringar jag gjort?!?!?

Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/04/14 :  15:05:55  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Att köra armar som har silikondämpning utan silikon är som att köra utan däck på fälgen....nej inte riktigt. Men det är säkert olika på olika armar, när jag hade en kuzma stogiS labbade jag MYCKET med olika mängd silikon. Det påverkar i väldigt hög grad.
För lite dämpning-ljudet blir spretigt med tendenser till distorsion.
För mycket dämpning-ljudet blir dämpat, oengagerande och detaljlöst.
Mao gäller det att hitta PRECIS rätt för kombinationen av arm, PU, spelare, RIAA och balansen i hela systemet.
Själv använde jag en liten dosometer som finns att köpa på Apoteket, ser ut som en spruta utan kanyl. Då vet man exakt hur mycket silikon man tar upp och hur mycket man lägger till, annars snurrar man snabbt bort sig.
Tänk på följande om du ska ställa en unipivotarms azimut görs det med fördel utan silikon, då ser man tydligare armens rörelse när den "sätter sig" det tar annars en stund för armen att ställa sig rätt när den är dämpad.
Det är pain in the A att få till det exakt rätt, för alla parametrar ändras hela tiden för varje liten variabel, men väl där, HEAVEN!
Saknar ibland min gamla stogiS, har allvarliga planer på att bygga ut min stabiS för en arm ytterligare och då kanske köpa en stogiS12. Fånigt när allt är såpass bra som det är, men drömma måste man.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/04/14 :  20:48:41  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tack för input Adagio! Jag måste säga att silikondämpningen av min SME än så länge är 100% positiv för ljudet! Och då lät det riktigt trevligt redan innan!
Det jag har läst är ofta "hörde knappt ngn skillnad" eller "dämpning dödar musiken" stämmer inte ett skvatt för mig.

Lite offtopic kanske, men har du upplevt att man fått knaster i ffa ena kanalen med din gamal StogiS? Jag satte upp en sådan till en vän och på vissa skivor knastrar det betänkligt i högerkanalen. Har testat olika antiskatinginställningar och trippelkollad alla vinklar men får inte riktigt till det...

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/04/16 :  09:41:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag är säker på att du gjort ditt allra bästa, men om det inte är något fel på PU eller senare i kedjan är jag lika säker på att det är inställningen av armen. Utan att vara fördomsfull så är den armen väldigt feminin, lynnig, omständlig, kinkig och alldeles. alldeles ...underbar! Jag har en ide om lite tips men hinner inte skriva nu. Tar det ikväll.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/04/16 :  18:09:20  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Om det distar i vänster kanal har du för lite antiskate eller bias som kuzma säger. Det är det korta svaret om allt annat står rätt till. För mycket silikon kan ställa till det på samma sätt. Ställ in allt UTAN silikon först. Tillsätt mindre mängd än rekommenderat, det lilla strecket i silikonbadet. Ta hälften först, tillsätt ytterst lite i taget. Tänk på att det tar en stund innan oljan jämnat ut sig så man ser nivån. Oljan dämpar ut alla parametrar även önskvärda dito. Så använd mycket försiktigt rätt inställd, då allt står i våg, VTF framför allt azimut går att spela utan silikon. När du tillsätter silikonet kommer spralligheten och sprittigheten gradvis lugna ner sig till den nivå man vill ha. Det märks snabbt när man går över. Och ge armen och oljan lite tid att sätta sig inna du lägger i mer. Tålamod.
Jag vill också minnas att jag behövde lite mer antiskate ju mer olja jag använde. Men minnet kan bedra.
Ang dina upplevelser vs andra så är det ju så att olika pickuper reagerar väldigt olika, är både olika känsliga resp oförmögna att detektera skilnader i arbetsförhållanden.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000