HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Technics SP10mk2 från SR - flera frågor!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2015/05/11 :  20:10:49  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
Hej alla experter!

Jag har en Technics SP10mk2 som kommer från Sveriges Radio som jag har lite frågor och funderingar kring.
Längre fram är det tänkt att jag ska bygga en ny plint till den men i dagsläget så vill jag bara börja använda den.
För att underlätta svar så radar jag upp alla frågor i slutet av inlägget då det säkerligen kommer bli en hel del text.

Original så satt det en Pickering XV-15 med trasig nål så för att snabba upp det hela så köpte jag en AT95E som jag tänkte använda temporärt.

Jag vart osäker på vilken protractor jag ska använda.
Läste att det skiljde mellan olika serienummer på Ackutracc's hemsida samt att vad jag vet så sitter det en modifierad version av en SME 3009 S2 IMP vilket gör att det blir ännu mer fundering på vilken som verkligen stämmer.

SR valde som sagt att modifiera tonarmen, vad de exakt har gjort vet jag inte förutom att "anti-skating pinnen" sitter monterad framåt istället för bakåt. Jag provade att montera av den och vända den bakåt men det verkade inte fungera bra då delarna inte riktigt passar att vända.
Varför de valde att vända på den har jag ingen aning om då de inte använde anti-skating alls p.g.a. vad jag har läst så hoppade nålen ur spår när de snurrade skivtallriken baklänges för att komma till början av låten innan den skulle spelas i radio.


Sen när vi kommer till axeln på skivspelaren så valde SR att använda en smalare axel för att kunna spela ocentrerade skivor.
Jag blir låst till att använda SR's egna skivpuck vilket jag inte tycker om, funderar på om jag ska byta ut axeln om det nu finns delar att få tag i.


1. Ska jag köpa en nål till Pickering puckupen i framtiden eller finns det något bättre förslag? Budgeten är inte bestämd än men ca 2000kr, har funderat på en Denon-103R från Ebay.

2. Vilken protractor ska jag använda mig av?

3. Hur ser ni på anti-skating-problemet?
Ska jag modifiera delarna så att den går att vända rätt?
Strunta helt i anti-skating?
Eller kan jag montera en antiskatingvikt på den som den är nu som drar i främre delen av armen istället?

4. Finns det axlar med originalmått att få tag i?

Ursäkta kvaliteten, bilderna är tagna med en mobiltelefon.

Spelaren

Som ni ser så är pinnen där anti-skatingvikten ska hänga monterad framåt istället för bakåt.

Den smala axeln.

SR's egna skivpuck.


Tack på förhand!
/Robert

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/11 :  21:52:13  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej Robert o Grattis till en fin spelare!
Expert kan jag inte titulera mig, men tankar kan jag bidra med... Faktiskt den första SP-10 jag ser med en SME 3009 S2 Imp!

Vet ingenting om Pickering puppan? Kan inte säga om det är ngt att satsa på... En DL-103R kommer dock inte trivas speciellt bra i den armen. Visst det finns de som hävdar motsatsen men min personliga erfarenhet säger; Nej... Du bör ha något som är lite mera kompliant, kanske en Ortofon 2M Blue eller ngn annan lågoddsare? Beror givetvis på vad du har för RIAA?

Protractor för SME hittar du på vinylengine.com, regga dig där och leta på en s.k. Arc Protractor för bästa precision! Om monteringsavståndet stämmer kommer protractorn att funka.

Antiskating behövs! Allt annat är bs och kommer snedslita din nål mycket fortare!
Jag skulle demontera "sadeln" och se till att antiskejt pinnen kommer åt rätt håll!

Axeln känns som ett mindre bekymmer, köp en bit aluminiumrör eller liknande och "shimsa" axeln? Kan ju var enkelt borttagbart eller ganska fast monterad efter tycke o smak...

Jag tror att du kommer bli rikitgt nöjd med spelaren! Om inte annat, PMa mig så ska jag "offra" mig och ge den ett hem
Vh Micke

Edited by - AlfaGTV on 2015/05/11 21:56:24
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/05/11 :  22:18:56  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Hej, den smala mittpinnen ska du enbart vara glad för. Med hjälp av den kan du justera ocentrerade skivor och de skivor som är rätt centrerade kan du lätt fixera med hjälp av den svarta konen. Konen kan också användas när man spelar singelskivor som har stort hål. Antiskating måste man ha och en antiskatingvikt kan du köpa hos Svalander för en hundring. Jag har själv bl.a en SP10 mk II med en EPA 100 arm med en Ortofon OM40
Go to Top of Page

Roboo
Starting Member

18 Posts

Posted - 2015/05/12 :  00:07:55  Show Profile Send Roboo a Private Message  Reply
Tackar för svaren!

Jag hoppas jag har läst rätt överallt att det är en 3009 S2 Imp.
Så jag inte sitter och letar en protractor till fel arm:)

Jag kollade upp serienumret nu och det var #231592
Mätte sedan avståndet flera gånger med en millimeterstock då det var det bästa jag hade att mäta med.
Det var 218mm vilket tyder på att den är felinställd från SR. Det närmsta som fanns på Vinylengine var 215.7mm.

Men jag hittar ingen protractor som är bra under http://www.vinylengine.com/library/sme/3009.shtml


Sadeln lyckades jag vända på nu och det vart helt rakt! Har tidigare testat att vända på den men det gick inte bra då den alltid hamnade ca 1 millimeter snett hur jag än försökte. Men det måste berott på att den aldrig har varit monterad åt rätt håll. Fick ta i lite mer än vad som kändes rätt så hoppade den rakt.

Ska försöka leta rätt på en vikt och det där "hjulet" som linan löper genom. Har ni några tips vart det säljs så tas det emot tacksamt!
Ska ta och kolla om Svalander har allt som behövs. Tack för tipset!


Angående RIAA så är jag i dagsläget tvungen att använda det inbyggda från SR. Har absolut ingen aning om hur det står sig mot andra.
Omkopplingsbart mellan Stereo och Mono samt valbart filter i följande steg: Rak, 4, 5.6, 8, 11.2 och 15kHz.

Jag har funderat på att sätta någon hylsa över axeln.
Ska bara komma på något sätt att låsa den så att den inte följer med upp om man har skivor med något för litet hål.
Det du säger om att kunna spela ocentrerade skivor är en stor fördel men jag har inte stött på problemet än med min andra spelare.
Men jag kommer säkert ändra mig. Det kanske vore en bättre idé att modifiera min skivpuck istället så den blir som SR's för bra centrerade skivor.



Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/12 :  07:21:58  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Då är du en bit på väg!
Om inte Svalander har motvikt/linförare så kan du handla dessa av SME direkt, de är inte omöjliga.Du bruka även kunna hitta godtagbart material på eBay också.
Medan du luskar, kan det vara så att SR vat ett annat monteringsavstång för att de kör med ett anna tonarmsskal? Eller att du helt enkelt behöver juster monteringsavståndet en smula? Justering brukar ju kunna göras med i alla fall +/-8-10mm på en 3009?

Kul, låt oss följa den här resan!
Ang RIAAsteget som är inbyggt, avser du det som används för medhörning? Det kanske även används för LineOut, det vet inte jag..
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/05/12 :  13:18:20  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
Veteranhifi kan ha antiskatingvikter men de är dyra om de kommer ifrån SME. N2 kassetten är ett specialbygge för SR och innehåller en RIAA förstärkare med en transformatorlinjeutgång. Jag tycker själv inte att RIAA.n låter speciellt bra, lite luddig i diskanten för min smak. Min förstärkare sitter baktill i ett rack som jag har kopplat bort.
Jag har själv lyckats att få min skivspelare med arm spåra så pass bra att den spårar utan dist. också på spår 9(+18dB) på HiFi-news testskiva.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000