HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Är en Kenwood KD-700D ett bra köp?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/05/19 :  13:11:09  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej!

Har en längre tid varit sugen på att skaffa mig en skivspelare. Har kikat lite sporadiskt på hifimag och blocket men inte riktigt hittat något i närheten för rimliga pengar. Tänker inte lägga en förmögenhet men hoppas trots det få en bra spelare.

Då dök det upp en Kenwood KD-700D i närheten som det begärs 1800kr för. Har sökt endel på nätet utan att hitta jättemycket. Spelaren är direktdriven vilket jag förstått långt ifrån alla föredrar.

Hittade lite info här: http://www.hifigoteborg.se/ginza/test_kenwood_kd-700.html

Är det något att ha? Kanske rent av ett vettigt köp?

Tack på förhand!

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/05/19 :  16:48:44  Show Profile Send gcs a Private Message  Reply
1800 spänn är en spottstyver i sammanhanget. Så det är bara att slå till.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/05/19 :  17:59:25  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag tror definitivt det är prisvärt, modellen ser kanonfin ut! Jojje66 spelar på en KD-650 och (tror inte skillnaderna är speciellt stora under skalet) det låter kanon!
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/05/19 :  18:05:14  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Här lite mer om den.
http://www.vinylengine.com/library/kenwood/kd-700.shtml

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/05/19 :  21:42:17  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Tyvärr va den såld. Verkar dock finnas en kd 770d i STHLM. Borde vara något liknande och lite lyxigare verkar det som.

Annars så hade farsan en Garrard Arena. Är det något att ha? Den va gratis:)

MVH
Kalle


en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/05/20 :  12:13:39  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Precis som Alfa skriver spelar jag på en KD650. Den var mycket använd redan när jag köpte den för 30år sedan och jag har själv använt den väldigt mycket. Tonarmen är nu utbytt då orginalarmen var glapp i princip överallt men den var fantastiskt bra så länge den fungerade. Jag har bytt lite lampor som gått sönder men verket bara går och går och jag tycker att den spelar riktigt bra. Skall man börja spela vinyl och kan tänka sig en direktdriven spelare tycker jag absolut att det är ett bra alternativ. Har dock ingen erfarenhet av modellerna 700 och 770.

VH Johan
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/05/20 :  15:22:17  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Skall betala handpenning på en KD 770D. Verkar vara najs och det finns lite skrivet om den. Dessutom ruskigt cool och snygg:)

http://www.vinylengine.com/library/kenwood/kd-770.shtml

Hoppas jag inte blir dragen i näsan på affären nu bara:o

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2015/05/20 15:23:29
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/06/04 :  07:06:06  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Nu står den hemma och jag har spelat lite med de få skivor jag hittat. Verkar fungera riktigt bra. Ljudkvaliteten kan jag inte direkt uttala mig om ännu men det låter bra. Saknar lite HF men det verkar inte vara ovanligt att vinyl kan behöva lite "loudness-EQ" som jag läst? Eller så va ljudidealet lite annorlunda då?

Bonus är att den är riktigt snygg:) Och vilken härlig nostalgikänsla:)

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/04 :  07:22:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Snygg modell! Kan vi få se en bild eller två?
Den skall nog inte behöva låta vare sig tunt eller avrullat... Vad sitter det för puppa på den och vad kör du med för RIAA?
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/06/04 :  20:08:01  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Hej! Kanske uttryckte mig fel. Är en mindre nivåskillnad mest som jag tror har mer med inspelningen än skivspelaren. En vanesak tror jag. Vad som slår mig är att musiken blir väldigt dynamisk. Vilket för mig är bland det viktigaste. Musiken skall låta levande:)

Är en Kenwood-pickup på den. Aldrig bytt. Dock skulle det enligt säljaren vara en finare pickup och spelaren var lite spelad.

Får skamset erkänna att jag mest har lyssnat på samlingsskivor som jag köpte på en loppis i lördags

Har lite gamla skivor hos morsan och farsan. Sen får det bli till att köpa lite.

Igår satt både jag och frugan och lyssnade på musik och bläddrade i skivfodral. Något som inte händer speciellt ofta så det är kul att hon gillade vinylinköpet med.

Skall firra ett par bilder!

/Kalle


en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/04 :  21:21:00  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ser fram emot det!

Tänk på att en picka på denna är väl runt 25 bast och det krävs nog en del spelning om det ska släppa. Upphängningen på pickuper åldras ju, med olika konsekvenser beroende på materialval och konstruktion.

Trevlig val oavsett!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/06/04 :  21:42:24  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Är grön på detta så jag är glad för dina tips. Kanske är det som gör att diskanten blir lite konstig ibland.

Pickupen är en Kenwood n11 http://www.lpgear.com/product/KDS11.html

Kanske är läge att skaffa ny. Dessutom ett ypperligt tillfälle att uppgradera oavsett om det behövs eller inte:D

Några förlag?

Sidan jag länkade till föreslog N11e som uppgrade.

Ang riia så har jag ingen. Säljaren sa att det va inbyggt i spelaren. Har ingen och det verkar fungera bra utan att behöva vrida speciellt mycket mer på volymratten.

Här skriver bla Ingvar (som förövrigt även byggt mina QW1) om spelaren: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=72206
Den budgeten till pickup de talar om har jag dock inte tänkt mig.

/Kalle

en väldans massa grejer...

Edited by - Kallelkpg on 2015/06/05 13:19:02
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/05 :  08:49:44  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Då blir det nog att rekommendera de gamla trotjänarna;
Audio Technica AT95E runt 300:-
Ortofon 2M Red runt 700:-
Handla dem via eBay, av William Thakker eller 2Juki för lägsta pris och bästa leverans.

At95 kan aldrig beskyllas för annat än att vara prisvärd, men i mina öron är den bara OK, inte mer. 2M Red tar vinylspelningen till en fullt acceptabel nivå och då har du möjlighet att senare skaffa en fin-nål, en 2M Blue (Det funkar även med Bronze eller Black, men då bör du använda deras hus, inte bara nålen)

Hur det är med RIAA vet jag inte men att det skulle vara inbyggt låter osannolikt? (Har dock inte läst ngt som säger annorlunda)
Om du kör in signal utan RIAA borde du få ett urvattnat ljud med kraftigt markerad övre mellan och diskant. Och nivån ligger mycket lägre än om du kopplar in t.ex. En tuner på samma ingång? (Förutsätter att du inte har en ingång märkt Phono el Disc, för då har du RIAA't inbyggt)
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/06/05 :  19:04:37  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Jag yrar viss lite i nattmössan här. Jag har phono-ingång på min Onkyo 5008. Det finns även ett direct/pure audio läge på Onkyon som jag skall testa. Nu är det ju trots allt analogt:)

Jag har varit i kontakt med Svalander och han rekommenderade som uppgradering om jag inte ville byta till annat än orginal som enl han trots allt höll en hög nivå.
AT 95e
AT 100e
AT 120e (denna skulle vara bäst och således även dyrast:D)

Är Ortofon M2 bättre?

Köper gärna i Sverige då jag gillar att stödja det lokala lite som småföretagare själv.

BTW. Ikväll blir det att gå och lyssna på Boppers. De spelar hemma i byn. Imorgon kommer Thorsten Flink. Jag gillar hans färgstarka tolkningar av Afzelius, Nationalteatern mm:)

/Kalle



en väldans massa grejer...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000