HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vart är musiken på väg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/15 :  17:58:09  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Jag lyssnar mycket på nya releaser på spotify och det är då mycket pop och rock och en hel del unga artister och jag måste generalisera lite i det här inlägget, hoppas ni förstår vad jag åsyftar.
Jo, jag tycker att mycket av den här musiken skiljer sej radikalt från hur det lät för tio femton år sedan.
Jag har funderat ocj jag tycker det både är hur musiken är skriven och även hur den är arrangerad, mixad och även mastrad.
Jag är inte musiker eller studioproffs och har svårt att analysera det jag hör, men det känns nästan lika påtagligt nytt som t.ex new wave eller grunge gjorde när det kom. Jag hör inte en enda röst i musikvärlden som kommenterar detta och jag tycker det är lite konstigt. Tyvärr så gillar jag inte alls det här nya, det kan funka hyffsat om det finns en bra refräng men det låter kallt, mekaniskt och sången är så pressad genom filter att den svävar ovanpå på något sätt. Ett bra exempel är Tove Styrkes senaste album, en låt som ändå är njutbar är t.ex. "Number one" just för att låten i grunden är bra. Jag tycker att det också handlar om slagverk som är underliga, svårt förklara. Jag tycker det är läskigt att musiken är på väg åt ett håll som jag inte vill följa utan att någon protesterar, obehagligt. Det är en väldig massa reverb på sången och det bidrar men är absolut inte enda förklaringen. Sen den dynamiska kompressionen som använts mycket är med men det är inte där skon klämmer även om det är en del av soundet.
Vad tycker ni?

rolnor

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2015/06/15 :  21:22:27  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Tyvärr kan jag inte uttala mig för jag ramlade av tåget redan när punken kom på 70-talet.

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/15 :  21:29:14  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
OK

rolnor
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/06/15 :  22:27:03  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag kan delvis hålla med och tror att jag kanske också vet en del av förklaringen: Musikproduktion i Protools.

Protools är det program som är helt förhärskande i musikproduktion idag, inget ont i det, men det ger musiker som inte hade haft möjlighet att låta som musikproffs förr i tiden en möjlighet att göra det nu. Det finns många saker som bidrar till det sound du pratar om, en är möjlighet till autotuning eller automatstämning av sång som annars låtit lite avvikande från perfekt ton, en annan är möjligheten i protools att korrigera tidsfel så att allt ligger perfekt på ett förbestämt beat (en grid). Om du vill veta mer om hur det fungerar förslår jag att du söker på youtube efter videos med "protools autotuning" och "protools snapping beat to grid", det finns mängder.

Ett problem som blir med det här sättet att prducera där man så att säga stämt allt som annars skulle låta lite "off" och personligt är att det låter maskinellt. Det där svänget, som borde finnas, saknas för att man tajmat allt att ligga perfekt på beatet, som också är perfekt tajmat. Det som förr krävt extremt tighta och skickliga musiker att producera är alltså idag möjligt att göra producera med musiker som inte alls klarat av att låta så om man inte haft den här tekniken tillgänglig. I många fall är det väl tveksamt att ens säga att det är musikerna som spelat då man bara duplicerar en kort bit om och om igen.

Om man sedan (som alla gör idag) dessutom lägger på hård dynamisk kompression/limitering så får man ett, som jag tycker, väldigt sterilt och tråkigt ljud.

Det här är inte heller begränsat till populärmusik, utan också tex metal lider svårt av samma fenomen. Det kanske inte alls är din genre men jag kan visa ett illustrerande exempel, en låt från Arch Enemys senaste skiva https://open.spotify.com/track/235eysQ30Aag46SBMR0kHL
Lyssna på trummorna, varje slag är lika starkt, och det ligger exakt på "griden" som man bestämt att beatet ska ligga på. Jag säger inte att Arch enemys trummis är dålig, men hade han spelat in det här "live" hade ljudet också låtit mer levande för att beatet drivit något och att trummorna faktiskt låter olika beroende på hur hårt man slår på dom.
För att ha något att jämföra med där trummorna inte är producerade (åtminstone inte lika hårt) på det sättet kan vi exemplifiera med Testament D.N.R (Dave Lombardo på trummorna) https://open.spotify.com/track/3Egxhaog2capSwmI0sAJy2

Hoppas det här gjort lite klart hur musikproduktion fungerar idag, för det är just det som jag tror är som "stör" dina öron.

# Jon
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/15 :  23:28:07  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Tack, det kan förklara en hel del, jag har en bror som är studiotekniker och musiker så jag har pratat lite med honom, tydligen så kör man med autotune mera som regel idag öven med duktiga sångare för att spara tid. Det känns helt rätt det du säger, att allt är så perfekt tajmat att det blir maskinelt, kliniskt. Jag har själv lattjat lite med en synt och spelat in lite med Cubase så jag förstår vad du menar att man spelar några takter och sen duplicerar. Jag måste bara få ur mej; -Visst är det här nya soundet ganska vidrigt???

rolnor
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/15 :  23:59:52  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
En iaktagelse, när jag lyssnat på sån här "maskinellt" sound så brukar jag spola rent öronen med Suede och där svajjar ju allt alldeles oehört så det stämmer!

rolnor
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/06/17 :  04:10:25  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag tycker att maskinellt sound, som alla olika sound, kan ha sin plats. Problemet blir när man använder det på allt för att det ska gå snabbt att producera något som låter proffsigt.

Som tur är finns mycket musik att hitta som det svänger om! :)

# Jon
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/06/17 :  14:02:21  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jag fick för mig att det harit varit en slik tråd redan, men jag kan ha fel.
Jag ställer mig bakom trådstartarens observationer. Nu lyssnar jag inte på eget bevåg på dagens popmusik utan föredrar gårdagens musik. Utan att vara musiktekniker, tillåter jag mig att bara notera att, säkert inte bara tekniskt, utan också musikaliskt kör en sorts kompression. Genom hela låtarna "sjungs" det, alltså ingen paus i sången för korta pauser eller instrumentala inslag. Det är just inga instrumentala inslag alls förutom enskilda låtar då.
Jag lyssnade idag på italienska Banco där sång, instrumentala stycken varvas. Det är pianissimo och forte om varannat och inget är loudnessat.
Go to Top of Page

guy gadbois
Member

2415 Posts

Posted - 2015/06/17 :  14:38:38  Show Profile Send guy gadbois a Private Message  Reply
Att musiken bara "blir sämre" med åren lär nog vara en generell synpunkt som medelålders herrar har haft under hela nittonhundratalet och framåt. ;)

(edit; kan nog också erkänna mig själv tillhöra denna grupp under vissa stunder)

Min anläggningstråd

Edited by - guy gadbois on 2015/06/17 14:39:52
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/06/17 :  17:08:04  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
guy gadbois>
Jag är en medelålders herre och jag tycker att det aldrig funnits så mycket bra musik som nu!
Man har aldrig haft den tillgången på musik förut som vi har idag, och aldrig tidigare har så många artister kunnat producera musik och ge folk möjlighet att lyssna på som nu. Tycker man att det finns för lite bra musik idag så tänker jag nog mer att det är ett tecken på att man inte är tillräckligt intresserad för att leta upp det som är bra.
Det enda smolket i glädjebägaren är att det är hart när omöjligt för artister att livnära sig på musik idag.

# Jon
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/17 :  20:10:13  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Som jag skrev så säger jag inte att allt nytt är dåligt utan pekar på att mycket av det nya som kommer låter såhär och att jag är orolig att det tar över för mycket utan att nån protesterar. Tråkigt om hela tråden sla mynna ut i att det beror på min ålder. Jag är glad att jag tog upp det här för nu förstår jag bättre vad det är som känns så djävla fel, att musiken klistras upp på ett grid, rutnät.

rolnor
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2015/06/17 :  22:39:59  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Jag kan tänka mig att apparater som synkar alla instrument och röster får det att låta livlöst. Det riktiga svänget kommer inte av att allt ligger exakt utan att det passar ihop efter vad man vill åstadkomma.

Och dagens mode med komprimering/kompression och limitering gör ju tex att trummor/pukslag låter totalt utsmetade och livlösa. Den här videon på YouTube förklarar det ganska bra
https://www.youtube.com/watch?v=3Gmex_4hreQ

/ B
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/19 :  18:57:43  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Jag har lyssnat mer på Toves "Kiddo" och måste erkänna att visst, om man är femton bast och dricker varm starköl på skolavslutningen och tonerna ekar så kan man nog ta musiken till sitt hjärta, soundet skulle kunna bli ett episodminne från tonårstiden. Men, oj vad extremt soundet är, ekonoch reverb till max, inget får låta naturligt. Vore kul om några av er orkar lyssna på ett par spår och höra vad ni tycker.

rolnor
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/06/21 :  09:07:37  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jag tycker musik är på väg i en aldrig tidigare skådad revolution. Möjligheten för mänskligheten att kunna skapa har aldrig varit så enkel och fri som just nu. Verktygen finns precis i allt och överallt.
Den bestämmande musik adeln skjuter sig själva i foten om och om igen.
Plattformar och nätverk skapas per sekund i oändlighet. Kvinnorna har sparkat sönder perrongen och tagit ett par vagnar i besittning och armbågat sig in istället för att bara vara en genre sittandes på piedestaler, härma testosteron fylld rock samt hjälper till bryta mark i en enkelriktad tonsättande värld. De gamla uttrycken är inte dåliga men att tvingas göra en vinkelvolt om och om igen är inte nyttigt.
Radio dänger som gjorts för konsumerande är inte en referens för en skapande helhet. Dom är procucerade för ett ända ändamål och en ända musikkultur, som får löjligt mycket utrymme.
Börja lyssna på radio, soundcloud eller följ ditt associations flöde på youtube bara för att nämna en men det finns många flera varianter. De olika kanalerna för musik är en aldrig sinande källa.
Radio kanaler i oräkneligt antal från klotets alla avkrokar med sina egna varianter av precis allt och så underbart lätt att ratta in ett flöde från en avkrok i amazonas eller en bakgata i Luanda.
Institutionaliseringen får minskad makt över uttrycket.
Musiken lever mer än någonsin.
Tonerna av oss och i oss förflyttar sig suckandes lätt över alla murar.
PUNK!

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/23 :  20:48:46  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Jag tycker att det du säger är bra Junepe men det känns OT om du läst mina inlägg?

rolnor
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2015/06/24 :  18:50:57  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jag läste topic och det undrade vart musiken är påväg, svarade väl i all hast på det, läste tråden och jag kan skriva lite om list producerad musik produktion också när tilfälle ges så blir det mer topic på dina inlägg.

Haten av!
((( Junepe )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

rolnor
Member

666 Posts

Posted - 2015/06/24 :  20:29:45  Show Profile Send rolnor a Private Message  Reply
Tack, jag instämmer naturligtvis i det du skriver, med hemstudios och spotify/youtube finns det helt andra möjligheter idag och det är väldigt kul.

rolnor
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000