HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Erfarenheter av Kuzma
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/19 :  09:38:50  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Då jag gör ett sista med att spela vinyl
Så tänkte jag köpa en Kuzma Stabi S och Stogi S arm
Har tyvärr ingen erfarenhet av den.
Ge gärna lite om era erfarenheter

Tack på förhand

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/06/19 :  09:59:04  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Ett sista försök?

Fungerar inte skivspelaren i din signatur bra?

Trevlig midsommar
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/19 :  10:02:22  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Motor och kortet till styrningen gav tyvärr upp i den
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/06/19 :  10:08:44  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Är det ingenting Mirre kan lösa åt dig?
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/19 :  10:24:08  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Har pratat med Mirre om den. Hade den där på service. Det skall fräsas ur i plinten .Han som gör jobbet åt Mirre har mycket att göra tyvärr
så.

Så jag lämnar in den när jag ska till Stockholm.
Men jag vill ha en under tiden
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2015/06/19 :  10:33:26  Show Profile Send DavidS a Private Message  Reply
Då är du alltså sugen på att köpa en komplett Kuzma-rigg under tiden? Du kanske kan leasa en spelare ifrån någon firma medans din Classic blir reparerad! :-)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/19 :  11:10:31  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Kuzma stabiS/stogiS är riktigt bra. Kan inte bli fel.
Jag är så djäkla nöjd med min och jag måste haft den i bortåt 7 år. Har aldrig känt behov av att byta trots fina erbjudanden. Däremot bytte jag arm från stogiS till stogi ref.
Jag har också köpt till den extra tjocka tallriken och en HEED motorstyrning.
Något som bubblar lite i framtidsvisioner är att bygga ut till SD/SD12 samt köpa till en stogiS 12 eller ev 4point? En kuzma CAR pickup vore kul......
Jag har skrivit en rätt rejäl tråd om spelaren/dess inställningar, fällor mm men jag kan alltid svara på frågor och ge råd.
Den är otroligt problemfri, om man har en hel pickup ( vilket jag inte hade, den var precis återkommen från fabriken och nyrenoverad, dock felaktigt)
Det blev skilnad när jag lånade en Benz ACE av en kompis. Min Benz LP fick ta en vända extra till fabriken o nu spelar det fantastiskt.
Spelaren är förvisso en remdriven spelare men den breda korta remmen ger nästan direktdrivna egenskaper. Den låter inte exakt som vare sig det ena eller andra utan mer som en kombination av de olika konstruktionerna.
Den har en varm svärta till skilnad från akrylspelarnas lite kyliga, lite CD-aktiga spelstil.
Det är så underbar mekanisk känsla i denna metallspelare, enkelhet och vacker ändamålsenlighet.
Den känns som en perfekt reduktion, reducera till det eccensiella, skala bort allt onödigt.
Skivspelarnas lilla diamant.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/20 :  07:16:40  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Tack så mycket för infon om om Kuzma Adagio

Det låter som det blir en bra ersättnings spelare.

Då skall jag ängna dagen till att välja en bra mm pickup till den.

Goldring eller Ortofon det är frågan det
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/20 :  09:58:38  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
" target="_blank">
Snyggt med lock också.
StogiS armen spelar väldigt vackert, det är därför jag är lite sugen på att ha två armar.
SogiS är nästan lite feminin i sitt spelsätt jämfört med den mer dynamiska och brutala stogi ref.
StogiS kräver lite mer av användaren, inställningen är inget för den otåliga.
Några grundregler dock, lägg först en dutt olja i den lilla koppen där "spiken" ska stå.
Därefter monterar du armen, utan silikonolja i tråget.
Bias/antskating-linan löper i en skåra. Den skåran ska ligga i våg med skivytan. Då har man ett mycket bra utgångsläge för VTA. Gör alla inställningar med de olika vikterna, VTF och azimut med den lilla skruven som ligger horisontellt i den stora motvikten.
Dessa inställningar ska göras utan olja, då ser man hur armen reagerar när man sätter ner nålen. Med olja blir rörelserna så mjuka att det är jättesvårt att göra en bra inställning.
När du sedan fyller olja i tråget fyll inte hela vägen upp till den ristade linjen, häll i lite i taget och låt oljan breda ut sig, den är grymt seg.
Gradvis kommer ljudbilden/ljudet att balansera sig och låta lugnare och bättre fram till en gräns när allt låter dött och livlöst, när det går utför är det snabbt. Då får man ta upp lite olja igen och lyssna tills man hittat rätt igen.
Jag använder en lite medicin-dosometer som finns på Apoteket för medicinering av barn. det fina är att du kan spruta i exakta mängder samt suga upp exakta mängder med den, så du alltid kan hitta tillbaka till rätt läge.
Likaså kan du spruta tillbaka olja i flaskan och slipper spill.
Blanda ALDRIG med andra oljor!
Det var väl enkel?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/06/20 09:59:28
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/20 :  11:10:11  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
" target="_blank">
Så här ser den ut idag. En bra bas med möjlighet att ställa i våg är bra, för spelaren själv saknar den möjligheten. Basens material är inte helt utan inverkan, tvärtom. Jag har provat en rad olika material, jag tror dock att kuzmas egna lönnplatta kan vara bäst.
Nu hade jag denna akrylbit så därför fick det bli den.
Mapleshade gör ju riktigt överdimensionerade lönn-block till kuzma.
Jag har provat följande.
MDF-suger livet ur såväl vibrationer som musiken.
Granit- lätt ringade, hög luftighet, lite jobbig.
Glas-som granit fast mer energi.
Ek-lite som MDF fast bättre.
Mahogny-Mörk varm ton med lite yvigt basområde.
Akryl- bra fart, bra "stunsighet" väldigt dynamiskt. Kan dock sakna lite värme och organisk känsla ibland. Överlag nöjd med denna lösning.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/20 :  19:33:52  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Som tur är så köper jag en i andra hand
Med lock. Så jag hoppas att den är inställd bra.
Tack för tipsen.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/20 :  20:20:11  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Japp, du kommer nog vilja dubbelkolla. Det skulle iaf jag.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/22 :  23:12:39  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Då var man ägare till Kuzma hoppas att oljorna räcker till då vi tömde den innan transporten hem.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/22 :  23:41:31  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Spännande! Guld eller svart?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/23 :  00:01:36  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Det vart en guld. Och dammskydd +en Benz Low pickup. Det är precision på grejerna känns bra
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/23 :  00:10:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Din Simply Black Classic kommer inte nödvändigtvis vara välkommen åter...
Ge kuzman en bra picka och den kommer utmana samtliga spelare i priskalss 50-150Tkr... Iaf samtliga av de jag hört..
Grattis!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/23 :  07:23:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Visst är det en härlig precisions och mekanik-känsla i all sin enkelhet.
Du kan inte överfylla talrikslagret, den överflödiga oljan kommer ut via det lilla hålet i den rödbruna resintextilen. Så ställ den på en tidning eller någonting när du sätter i lagret. Jag är sjukt förtjust i den känslan. När den kommer i rätt vinkel och sakta sjunker, nästan suger sig på plats....
Du kan om du behöver även justera höjden på lagret, om talriken precis går fri behövs det inte. Men jag märke efter några år att talriken tuchade motor-spindeln ack så lite men ändå varje varv. Det sitter en insex på "baksidan" lagret sitter mycket hårt även utan låsskruv. Så hårt konstant men ändå försiktigt tryck krävs för att flytta lagret uppåt, eller neråt om det är det man vill. OBS! Överkurs men kan vara bra att veta.
Några andra enkla monteringregler. Jag tycker det är lagom att sänka ner infästningscylindern till armfästet så man ändå ser de två låsskruvarna. Det är ändå lättast att se att cylinder är i rätt vinkel (eftersom hålet är asymmetriskt placerat.)
Som jag sa tidigare se till att bias/antiskatingtrådens skåra (på armfästet) ligger i våg med LP-skivan.
Overhangpunkten ligger precis i pickupfästets ytterkant. Kan vara bra att tänka på.
Det är lite svårt att justera PU med ett runt fäste. Men tänk på att nålspetsen ska vara lodrät under fästets ytterkant.
Du kan spänna eller slappa remspänning genom att flytta motorblocket. Om du kan mäta eller har absolut gehör hittar du absolut rätt hastighet. När remmen är rätt spänd.
Det är mer som att musiken slappnar av och flyter på när man hittar rätt spänning. Inga jätteskilnader men ändå något att tänka på.
Tänk på det jag sade om mängden silikonolja. Det behövs inte mycket för att spelaren ska bli överdämpad och livlös. Å andra sidan är den väl livlig utan dämpning, det är dessutom olika med olika pickuper, linjen är mer som ett riktmärke.
Fyll inte på ändå upp till linjen till att börja med.
Vänta med silikonoljan tills du gjort alla justeringar. Bl.a. Azimut som är jättesvårt att få till med olja. Man ser liksom inte hur armen rör sig när oljan dämpar rörelserna.
Tänk på att såväl skatingkraft som biasinstälning kommer att "dra" i armen och få den att vrida sig en smula. Det är först när du fått armen att ligga perfekt vid spelning som du ska börja labba med olja.
Du kan försiktigt lyfta upp hela armen vid fästet och fylla på lite i taget. Tänk på att oljan kommer rinna från mässingsklockan så håll den över olje-resovaren när du lyfter upp armen. Du vill inte ha den kladdiga guckan på din spelare eller någon annanstans, jag lovar!
Glöm inte den lilla droppen silikonolja i koppen där spetsen ska vara!
Börja med den innan du ställer in alla parametrar.
Lätt va?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/24 :  07:56:59  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hur går det då? Du skrev Benz low? Men vilken modell? Och vilket RIAA kör du?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/24 :  13:57:33  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Hej jag jobbar mej sakta hemåt. Det är en röd BenzAce jag fick med den. Jag har inte bestämt mej än om jag köpa mej ett MC riaa eller om det blir en step-up eller om det blir en till Goldring 1042 pickup. Riaat jag har nu är en Graham Slee reflex M som jag är otroligt nöjd med. Så det är lite Expressen eller Aftonbladet läge tyvärr. Blir väl så när man inpulsköper. :)
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/25 :  08:12:38  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag måste verkligen säga att den röda ACE är en verkligt trevlig PU. En kompis säljer Graham Slee (Hasse på H&C analoga väljud )så dessa har jag också hört, mycket trevliga.
Jag sitter lite i samma båt, mitt RIAA ska i MC köras med high eller medium output MC.
Inte låga 0,35mV. Min utnivå blir bara hälften av CD vilket innebär att volymen ofta tenderar Max när vinyl spisas. Ganska länge har jag funderat kring step-up, jag har lånat diverse men jag tycker ingen fungerar bra med Benz. För min LP bör jag ladda på minst 400 ohm. Den enda lösningen verkar vara K&K i USA. Jag har talat med Kevin och han kör själv just med Bemz LP. Deras killa SUT verkar vara det som jag iaf vill ha. Det är ju bara det där med tummen ur.
Sen tycker jag att det är svårt att välja mellan rör och transistor. Eftersom jag har både Benz lilla PP-1 Lukaschek och JJs phonoförsedda försteg att välja på.
Aftonbladet eller Expressen?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/25 :  21:47:59  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Beställde en Goldring 1042 från Thakker igår passar bra ihop med riaat. Då kan jag jämnföra med Simply blacken med likadan pickup.
Ska jag prova Benzen så blir det Graham Slees Elevator Stepup http://www.gspaudio.co.uk/mcstepupphonostagepreamp.htm .
Ska passa bra ihop med Reflex M riaat.

Beställde och Oljor igår så jag hoppas få nästa vecka så jag hoppas montera ihop den nästa helg och göra alla injusteringar.

Edited by - leffee on 2015/06/26 05:25:16
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/26 :  09:32:08  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Den har jag missat! Blir att be Hasse ta hem en, vill prova! ska jag be honom ta hem en till dig med? PMa mig i så fall.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/27 :  10:20:52  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
den är ju vad jag förstår transistor-baserad. Inte en step-up trafo. Det behöver ju inte betyda att det är dåligt iofs, den får ju lysande omdömen, dock är den inte hardcore
(Skojar)

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/06/27 :  18:16:44  Show Profile Send leffee a Private Message  Reply
Hej
Reflex M är nog det riaa som kommit närmast Bo Hansson nuvistor riaa jag gillade mest av alla jag testat, tyvärr så hade dom ett lite lågt brumm. För att förtydliga så har Refex M inte det.
Ska fundera på Elevatorn. Ska prova Goldringen först.

Edit: Var klumpig i min formulering.

Edited by - leffee on 2015/06/28 17:00:29
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/06/27 :  23:54:31  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag har ingen erfarenhet av Graham Slee, och hur de agerar tillsammans. Men, lågt (obefintligt ?) brum är inte förbehållet dessa... Det kan jag lova dig!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/06/28 :  00:27:48  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Det finns mycket bra där ute....jag har sett ljuset!
Jag har ju en Benz Lukaschek och ett inbyggdt JJ RIAA.
Mitt JJ RIAA har bestyckat med några av världens finaste NOS rör Amperex "Bugleboy"
Låter grymt bra, värme närhet, ÄKTHET! Lukascheken har däremot en nykterhet och exakthet samt tystare bakgrund. Som jag skrev Expressen eller Aftonbladet.
Dock borde jag prova en lämplig SUT till JJn.
Hursomhelst prövar jag just nu Canors bästa RIAA. Djäklar! Jag visste att det är bra, har hört det i tre, fyra olika riggar på olika ställen så jag borde ha varit förbered, men icke!
Aftonpressen! Alla bra egenskaper från bådax2. Starkt vanebildande. Tyst som i graven, utan signal. Svagt, svagt sus vid fullt pådrag på volymen. Med signal hur mycket detaljer, värme, upplösning, exakthet mm som helst . Jag har intet hittat någon svaghet, bara styrkor!
Har lyssnat mer eller mindre konstant sedan kl 12 idag, löjligt bra.
Där ser man vad man får för 30 loppor. Nirvana!
Inbyggd SUT med Lundahlstrafo, Mundorf tennfoliekondensatorer PIO på utgången. Mycket smask för pengarna.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/06/28 00:33:43
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000