HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Fläta kabel.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/07/20 :  10:46:16  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Har för mig att jag tidigare kikade i en tråd angående flätad signalbehandling men jag hittar den inte igen. Det fanns med en beskrivning och bilder på hur man gör. Någon som kommer ihåg?

Dancing in the shadows of my memories.

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/20 :  13:49:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Kan det vara från Svalanders sida?
https://www.svalander.se/tips_fakta/hifi-tips/kablar/flatarskola/

Det finns såklart en mängd sidor till. De beskriver lite på tnt-audio också hur du kan använda CAT-kabel (nätverkskabel). Där är det dock tvinnad som gäller.
http://www.tnt-audio.com/clinica/cat5questions_e.html

Svalanders fläta har jag för mig fokuserar på lägre kapacitans medan en tvinnad kabel utgår från att kancelera störningar utan behovet av skärm.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/07/20 :  14:04:29  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Den från svalander har jag sett tidigare men jag tror inte det är den jag menar, tnt var ett bra tips och kanske det finns fler. Grunden till intresset är att jag skulle vilja göra en riktigt kort signalkabel. Jag har gjort lite kablar tidigare, dessa har varit baserade på beldenkablar. Det vore ju roligt att testa en flätad kabel och kanske finns det lite erfarenhet här på forumet av dessa kablar.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/20 :  14:22:59  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Tvinnade ledare från en CAT5/-5e/-6/-7 kan ju vara något att testa. Kostar inte många ören i material om du inte köper någon dyr kontakt.
Blir inte mycket enklare än så.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/07/20 :  14:45:35  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Bra tips där, har nog lite cat5 kabel. Ska prova så fort jag kommer hem från jobbet om en vecka.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/07/20 :  14:56:33  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
"kommer hem från jobbet om en vecka"
Riktigt så dålig är väll inte kollektivtrafiken? :D

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/07/20 :  15:30:31  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Haha, jo här ute på nordsjön är den riktigt usel. Det är helikopter som gäller om en vecka.

Edit: typo.

Dancing in the shadows of my memories.

Edited by - Wader on 2015/07/20 15:32:13
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000