HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 3-vägs innehållandes BiB
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/07 :  11:44:31  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Hej hopp,

Har skrotat planer på att bygga ett MTM-system plus konventionell subwoofer. Jag känner att jag bara måste ha något att sysselsätta mig med i högtalarväg så nu funderar jag på ett nytt 4-vägssystem och behöver hjälp och tips för att kunna ta mig vidare. Just nu spånar jag på vad man kan tänkas rikta in sig på.

Jag har funderat på att bygga en MLTL för bas som även skall härbärgera en kompressionsdriver + wave guide. På denna låda funderar jag på att fästa ett mellanregisterhorn. Ett fyrkantigt sådant borde jag kunna snickra ihop hoppas jag. Slutligen skall detta bygge sedan kompletteras med 2 st. BiB.

Är ovanstående ens en vettig idé? Förslag, förbättringar tips etc, tas tacksamt emot. Även tips på läsning för nämnda högtalartyper tas tacksamt emot.

Vad gäller val av drivers etc, så är jag mer intresserad av kvalitetsdrivers än att tjäna några ören. Mao, det får kosta en slant.

Vill dela allt aktivt.

Edit: Har ändrat titeln från 4-vägs till 3-vägs.
Edit 2: Har tagit bort MLTL i titeln då jag inte vet mer än BiB för tillfället.

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2015/05/21 17:19:41

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/05/07 :  14:18:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Varför fyrvägs, är du filterfetischist?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/07 :  15:10:47  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Nej Bernt, filter ger mig frossbrytningar bara jag tänker på dem. Anledningen är att jag inte vill använda elementen över för stora frekvensomfång med tanken att man då skall minska risken för distortion o. dyl. Tre register kanske räcker fint men då blir det väl ingen fin tratt att snickra ihop. Jag som har tänkt ut en sådan fin limningsjigg till tratten.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/07 :  15:57:02  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag tolkar det som du skall använda BIBarna som subbar?

Jag skulle rekomendera dig att snida ihop ett par BIB-lådor för nån lämplig högeffektiv 12 eller 15 tummare. De går bra upp till elementets egna övre gräns (uppbrytningar, talspoleinduktans, avtagande strålningsvinkel).

Ett par JBL 2227H i BIBar kan nog ge dig all bas du någonsin behöver samtidigt som de är bra midd-element. Kombinera med nått mellanregister-diskant-horn osv så är du nog hemma. 4-vägs är (oftast) lite av en mardröm att sy ihop med filter.

Tvåvägs eller trevägs fungerar oftast mycket bra. Jag kör mina 10PS26or till ca 1000 Hz och delar över 6 dB/oktav passivt till ett par bredbandare.

Beyma 12P80Nd, 15P80Nd, JBL 2227H, B&C 15NW76 är några helt klart BIB-bara element med bra verkningsgrad.


Mvh Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/05/07 :  22:23:39  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Håller med här, fyrvägs ska man nog undvika om man inte både är väldigt insatt i hur man tar fram delningsfilter och dels väldigt intresserad av att göra det... Två- och trevägs är fullt tillräckligt för att vara en utmaning som kan bli riktigt knivig om man pysslar med häftigare grejor än trötta element med plastmembran.

Berätta gärna mer om den där limriggen förresten, sånt upptar en hel del av min mentala processorkraft också
Håller för närvarande på och bänder ihop ett par 200Hz Lecleachhorn med 77x77cm mynning, ingen lek kan jag lova...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/11 :  14:38:26  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tack för tipsen så här långt. Jag får väl lyda expertisen och tänka 3-vägs i stället. Helt rätt, BiB är tänkta för sub-tjänst.

Hur bygger man rent fysiskt på bästa sätt ihop kompressionsdrivern med wave guide och mellanregisterhornet (av för närvarande okänd modell)?

Min limguide är tänkt så här:
1. Man tar hornets profil och iverterar denna i ett antal (vad man tycker kan passa)skivor man ställer på högkant och fäster i en skiva som får agera botten. Ju närmare man kommer mitten, desto kortare får ju dessa skivor bli så att de får plats inom tratten då halsen är så mkt smalare.
2. Där halsen skall vara får man ha ett stopp så att skivorna ligger på plats. Även en bit fram på guidens sidor får man ha ett stopp på varje sida så att skivorna inte åker iväg när man limmar.
3. En andordning som skall vara en spegelbild av bottendelen tillverkas och de figursågade skivorna fästs i vad som blir locket.
4. Tanken är då när man limmar att man lägger X antal skivor i jiggen och limmar mellan dessa. Sedan lägger man på "locket". På så vis får man formen av en fyrkantig låda med själva hornskivorna i mitten. För att få allt i press är det bara att använda limknektar, spännband eller annan lämplig anordning.
5. Tanken är att använda så pass böjlig björkplyfa i mitt fall, att man slipper rilla skivorna. Hur pass tjocka skivor som går att använda får man vänta med tills man har bestämt sig för hornprofil.
6. Min tanke är att man limmar ihop 4 st "hornbitar" som man sedan limmar ihop ett horn av.
7. Med min tänkta limjigg blir hornet bara böjt från halsen och framåt och ej från sida till sida. Dvs, det blir en helt fyrkantig tratt.
8. Tanken är att trattens väggar skall bli såpass tjocka att man kan använda kex när man skall limma ihop tratten. Då borde tratten vara hyfsat styv.
9. Samtidigt som man limmar ihop hornets fyra väggar limmar man även fast en rejält styv skiva längst ut i halsen så att man har något att fästa elementet i.

Någon som förstod något? Vid behov kan jag ju försöka förtydliga vad jag försökt förklara.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/11 :  14:46:29  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Johannes har ju tipsat om lämpliga BiB-element. Vad kan man ha som kompressionsdriver och medföljande wave guide samt mellanregister?

Hur vet man vilken typ av mellanregistertratt man skall ha, samt hur beräknas deras form? Vad rekommenderas?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/11 :  15:59:18  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Jag är ju fullständigt kass på DIY-högtalare. Hur pass stort frekvensomfång kan man tänkas kunna erhålla från en rimligt stor fyrkantstratt? Är det bättre att skrota tanken på en sådan tratt och köra t.ex. en MLTL som mellanregister?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/05/11 :  21:59:03  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Hur pass stort frekvensomfång kan man tänkas kunna erhålla från en rimligt stor fyrkantstratt


Man brukar räkna med tre oktaver (t.ex 1000-8000hz) eller en dekad (t.ex. 1000-10000hz) som max bandbredd hos ett horn. Uppåt kan det gå att fuska lite beroende på drivern i och med att direktstrålningen "skjuter igenom" hornet, dock på bekostnad av nivå och spridning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/12 :  22:25:30  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Vad tror ni om dessa två rackare, kan de fungera i en BiB?
http://www.eighteensound.com/Compare/wishlist/Default


Vad gäller tratthornet, finns det simuleringsprogram för horntrattar? Vad för slags element behöver sådana tingestar?

J. Ullberg

Edited by - Buggsson on 2015/05/12 22:28:23
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/13 :  23:40:28  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Har nu hittat lite info om BiB högtalare. En byggare på diyaudio.com föreslog att man istället för en BiB skulle bygga en T-TQWT, vad det nu kan vara då man skulle nå en reduktion i lådvolym på ca. 47%. Vad är detta för skapelse?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/14 :  09:34:34  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Gäller inte det där att man bör dela av basen vid ca. 80 Hz för att undvika att man skall höra var högtalaren är placerad även för en BiB?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/14 :  09:51:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
istället för en BiB skulle bygga en T-TQWT, vad det nu kan vara då man skulle nå en reduktion i lådvolym på ca. 47%


Det låter som teoretiker som "lyssnar" med simuleringar och mätprogram.

BIBen är inte en enkel resonant lätt expanderande pipa så som många verkar tro. Det är ett hyperboliskt hörnhorn med en enorm mynningsyta.
Detta ser inte ut så i enkla hornresp simmar men rätt placerade är det så ändå.

Om du massladdar en svagt expanderande pipa så kan du inte längre koppla den till ett hörn och få den enorma strålande ytan och verkningsgrad som en BIB kan ge. Att få en 47%ig reduktion av lådstorleken genom att slänga bort massor av verkningsgrad, strålande yta och dominans över akustiken är som att koppla ur alla tändstiften på ena cylinderraden på en Ferraris V-8a och hävda att du får en miljöbil med en V-8as vrid och acceleration.

quote:
Gäller inte det där att man bör dela av basen vid ca. 80 Hz för att undvika att man skall höra var högtalaren är placerad även för en BiB?


80 Hz är en bra och ganska vanlig frekvens att dela subbor på för att slippa riktningsavslöjande högre toner. BIBen med ett bra högeffektivt proffselement kan användas som subb om man vill, eller så använder man den som bas/mellan i ett 2 eller tre vägs system. Framåtstrålningen från en BIB är lika användbar som från en sluten låda tex. Det finns ingen anledning att begränsa en BIB till ren subb-duty.De flesta BIBar används fullregister med bredbandselement.

BIBar kan dock ha en lite karaktär då hornet är ganska bredbandigt. Man måste vara beredd att jobba med dämpmatrial och placering för att få en bra balans. De låter stort och mäktigt, nästan oavsätt vad man gör med dem. Inte det sista ropet i neutralitet med de kan lira musik så även döda börjar dansa.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/15 :  11:07:27  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tack Johannes, nu har du rett ut ett par frågetecken men jag har ju fler outredda frågor. Just nu är det hur man skall stämma av sin låda. Jag har ju kollat på 15-tummarna du föreslog och ett fåtal till. Som jag förstått det hela skall man stämma av runt Fs eller något högre, eller man kan också stämma av lägre, dock max 0.707xFs har jag läst. Om man tar och satsar på avstämmning vid 30Hz, och man skall ha 1/2 våglängden som "linjelängd" så om jag räknat rätt så är våglängden vid 30Hz 11.45m och halva den är 5.725m. Det blir en väldigt hög låda om man inte dubbelveckar som några har gjort.
Antingen har jag gjort ett seriöst tanke- eller beräkningsfel.
Vad jag inte fattar är varför en 1/4-våglängdshögtalare skall ha en "linjelängd" på 1/2 våglängd?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/15 :  13:33:24  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om du låtar kraftigt åt något element så kan jag alltid simma det åt dig och komma med en enkel skiss och mått.

Orkar inte vara nån generell Hornresp-slav men är det ett element som har fångat ditt intresse lite extra så kan jag alltid simma nått.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/15 :  15:30:55  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tack så mkt Johannes, du är en klippa.

Mitt största intresse finns helt klart för Eighteen Sound 15NLW9500.

Skall bli mkt spännande att se vad det blir.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/16 :  11:59:42  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Om jag får bråka lite så skulle jag rekomendera ett element med lägre Qts och högre Fs då 15NLW9500 kommer bli ett överbrutalt basmonster om du inte EQar tungt och mycket.

BIBen ökar på verkningsgraden oproportionerligt mycket i djupbasen jmf med andra lådor, så för att få nån typ av balans så bör man köra med högeffektiva låg Qts - hög Fs - element. Tex Beyma 12P80Nd eller 15p80Nd är klockrena element i BIB.

Om du vill använda 18Sound så är tex 15NLW9401 bättre anpassat med sin Fs på 39 Hz och Qts på 0,26.

Tycker också att tonkurvan ser lite trevligare ut på 15NLW9401, speciellt för utökat omfång där de skall delas uppe i mellanregistret.

Magnetstyrka och lågt Qts ger dessutom bättre definition och ett mer skarpskuret och detaljerat ljud.

Mvh Johannes

Edited by - Circlomanen on 2015/05/16 12:14:18
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/16 :  12:12:28  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Hur högt har du till taket i ditt lyssningsrum?
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/17 :  22:44:52  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Johannes, du får bråka så mkt som du vill. Jag tar gärna emot tips och rekommendationer.

Jag har 2.42 i takhöjd.

Eftersom du rekommenderar detta element så väljer jag då istället Beyma 15P80/Nd.

Någon som vilka som säljer detta element i Sverige? Har hittat det på dexon.eu och hifisound.de, någon som handlat där?


J. Ullberg
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/05/18 :  08:02:33  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
http://www.supersonic.se/product.html/beyma-15p80nd

Följer tråden med intresse:)

Eftersom det kom på tal så spelar jag Beyma Liberty 12" i kvartsvågspipor. Låter fantastiskt i mitt tycke men behöver lite stöd underfrån.

MVH
Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/20 :  22:23:59  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
I morgon blir det beställning av två. st. Beyma 15P80/Nd.

Tänkte passa på och ev. beställa lite fyllnadsmaterial. Vad är det man skall ha, är det någon slags Dacronfiber eller vad är bästa materialet i en BiB?

Lådmaterialet får anstå tills jag vet hur mkt jag behöver men jag gissar på minst två skivor plyfa.

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/21 :  07:07:19  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Jag har inte glömt bort detta, jag har suttit med FreeBSD och PCBSD på min dator ett par dagar - så jag har inte haft Hornresp tillgängligt.

Det blir nog ganska mycket mer än 2 skivor plywood om du vill ha BIBar med 15-tummare..... Jag vill minnas att jag påpekat att de blir stoooora, annars får jag påpeka det nu: BIB (Bigger Is Better) för 15-tummare blir jättestooora!!!!

Jag skall byta tillbaka till min andra hårddisk idag, så det borde komma simmar och skiss inom kort. Trodde Hornresp skulle funka i Wine, men det har bara krånglat...

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/21 :  13:51:12  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Det tragiska med BIBar är deras totala avsaknad av basförmåga.

Det behövs enorma 700!!!!! mW för att bara ge 107 dB ljudtryck @ 25Hz en meter framför ena BIBen inträngd i ett hörn.

Jag skulle tro att med roomgain (som är påtaglig nere i avgrunden av frekvensspektrat) så får du ganska bra output till ca 23 - 25 Hz nånstans.

Takhöjden gör att BIBen blir en aning kortare än jag egentligen vill, men det är viktigt att den kan "andas". Om det är för trångt mellan tak och hornmynningen så massladdas BIBen. Den förlorar då verkningsgrad och tappar en del koppling till rummets luftmassa. Den skulle gå djupare med konstigt nog inte alls ha samma enorma taktila domedagskänsla (om signalkällan nu innehåller kraftiga bastoner dvs).

Det kommer mer....

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/21 :  16:56:23  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
I all hast och stress mellan matlagning, provkörning av båtmotor, köp av stålrör och plattjärn, lyssning på Bob Dylan (via BIB), svetsinstruktioner mm mm, så hinner jag flika in att systemvolymen blir ganska exakt 600 liter. Till det kommer då materialtjockleken i lådväggarna.

Lådan bör vara 55 cm bred och 60 cm djup och 200 cm hög invändigt.
Räknar du med 24 mm plywood, dubbel baffel och dubbelt mittstycke så blir yttermåtten 59,8 cm bredd, 72,1 cm djup och 202,4 cm höjd.
Bredd och djup går att leka lite med bara den totala strålande ytan i mynningen blir 3300 cm2.
Elementet skall sitta 80 cm ned från början av hornet. Layout kan du se i min gamla BIB tråd här på forumet.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=86573&whichpage=1

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Buggsson
Medlem i AÖ

1657 Posts

Posted - 2015/05/21 :  17:18:04  Show Profile Send Buggsson a Private Message  Reply
Tack för hjälpen så långt Johannes.

Det där med att leka med bredd och djup, har det någon större betydelse? De redan givna måtten verkar helt OK (rejält mkt större än vad jag kunnat föreställa mig. Däremot höjdens betydelse, hur stor är den och hur påverkas den? Varför jag undrar är om man skulle flytta, vad är en vanlig takhöjd, och kan man säga mellan vilka takhöjder denna BiB kan tänkas fungera? Det har med materialval att göra, om den är ganska begränsad till min nuvarande takhöjd blir det "fulplyfa" men om den är mer generell satsar jag kanske på björk-plyfa.

Vilken av följande plyfamaterial är att föredra, gran eller furu?

J. Ullberg
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/05/21 :  18:03:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Plywood i fallande ordning från bäst till dålig: Ask, Ek, Meranti, Björk, Fur, Gran. Gran är strukturellt ett bra träslag med hög styrka i förhållande till sin vikt, men allt för mjukt och lätt för högtalarlådor.
Asken är mycket hård, tung och styv. Tyvärr både dyr och svår att få tag på. Björk är det bästa om man beaktar pris och tillgång. Dessutom trevligt att jobba med.

Allt med BIB är ganska flexibelt. De har mycket större toleranser mot variation i element-parametrar, dämpmatrial, strömdrivning och inom vissa viktiga gränser även placering, än tex basreflex eller MLTL.

Lådan får inte vara så hög att det blir en åtstrypning mellan lådväggar och taket, jmf med slutarean på hornet. Allt mellan 230 cm och upp till 300 cm takhöjd borde funka bra med denna BIB. Mina BIBar är 182 cm höga och jag har inga problem med kopplingen till hörnen. Jag har funderat på att ställa upp dem på ett par tegelstenar för att få hornmynningarna något närmare taket, men tror inte det gör så värst mycket skillnad. De väger ju en del, å jag drar mig för att behöva genomlida 3 veckor ryggsmärtor för ett simpelt test.

Mvh Johannes
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000