HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En skvätt mer bas tack!
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/07/30 :  21:30:42  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Under den regniga sommaren så har det blivit en del sittande framför stereon. En känsla som jag haft tidigare, har nu förstärkts. Mitt system är en aning tunt i basregistret, det har blivit tydligare när jag spelat lite tyngre musik den senaste tiden. Mest uttalat när jag spelar vinyl. Cd lite bättre, men fortfarande lite tunt.
Förutsättningarna:
- Rummet ca 30 kvm. 4,5 meter till högtalarna, som står 3,5 meter i sär. Basreflexportarna 30 cm till vägg (har flyttat in dem, hopades på lite basförstärkning)
Tjocka mattor och massor av prylar, tavlor etc.
- Pro-ject Perspex med Nagaoka MP-500
- Leben 30 eq rör riaa
- Legen RS100 rörförsteg
- Shanling sp8000 rörmonoblock KT88 Gold Lion
- Aurum Cantus V8F

Byte av Riaa till Musical Fidelity ger ingen skillnad. Monoblocken är mina huvudmisstänkta (byta rör?) eller orkar de inte driva högtalarna ordentligt? Sedan skivspelar/arm/pickup kombon (Ortofon Valenica MC hade kanske en skvätt mer bas, om inte minnet bedrar mig).
Byta bort Lebenförsteget till något med tonkontroller känns lite tråkigt.
Jag för övrigt otroligt nöjd med mellanregister och diskant, sång och akustisk musik (jazz/klassiskt) låter kanon. Gillar banddiskantens omfång i Aurum Cantus högtalarna.

Så, lite tips vart jag skall börja leta...

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/08/02 20:49:21

Snutten
200.000-klubben

3452 Posts

Posted - 2015/07/30 :  21:35:21  Show Profile Send Snutten a Private Message
Kanske prova ett annat slutsteg som är lämpligt med Leben RS100.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/07/30 :  21:42:15  Show Profile Send HerrD a Private Message
Börja med att mäta rummet så ser du vad som händer. Då är det lättare att justera högtalare och lyssningsposition så du får rätt proportion på registren. Om du ser att nivån verkar rätt så kan du satsa på annan karaktär i elektroniken, alternativt någon form av basstöd.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/07/30 :  21:51:11  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
HerrD:
- Ja, det vore nog lämpligt. Kanske skall låna något tyngre slutsteg. Under tiden kan jag prova min gamla NAD:s slutsteg som ligger i garaget.

Snutten:
- Mätning av rum? Vart hittar man sådan utrustning?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/07/30 :  21:55:15  Show Profile Send HerrD a Private Message
Antar att du förväxlat oss lite, det var jag som tyckte du skulle mäta. Enklast är om man har en kompis som har prylar och kan. Annars finns det bra och billiga mikrofoner att köpa och bra gratis programvara.
Jag kör med mic: http://www.minidsp.com/products/acoustic-measurement/umik-1
och mätprogram: http://www.roomeqwizard.com/
Man lär sig en hel del på kuppen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/07/30 :  22:01:37  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Haha sorry HerrD, jag vimsade till det. Bra tips, jag skall kolla upp detta närmare.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/07/30 :  22:03:24  Show Profile Send leffee a Private Message
Kollat nåltryck och hur nålens läge är? Står skivspelaren rakt?
Ta en köksstol och flytta lyssningspunkten och se vad som händer med basen.
Själv hade jag samma problem. Fick flytta fram högtalarna 1.40 för att få till det.

Mvh

Edited by - leffee on 2015/07/31 07:17:53
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/07/30 :  22:10:38  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
leffee:
Skivspelare/arm/PU är minutiöst inställd.
Men jag tar en stol och testar lite positioner i morgon.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

leffee
Member of Nerikes Audiofiler

465 Posts

Posted - 2015/07/30 :  22:24:04  Show Profile Send leffee a Private Message
anli kolla lite på det här om rum stämmer ganska bra

http://www.cardas.com/room_setup_main.php
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/07/31 :  09:28:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Förutom det som redan har nämnts ang mätning av rummet, sätt på något Riktigt basrikt och lyssna. Flytta sen din lyssningsposition knappa metern fram/bak o lyssna igen.
du kommer märkat att basen blir helt anorlunda pga resonanserna i rummet.
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html
Skriv in måtten på rummet o klicka på dom olika frekvenserna så ser du vart i rummet dom ligger.

Hoppas det är till någon hjälp :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/07/31 :  10:01:29  Show Profile Send peterh a Private Message
Att byta rör hjälper inte din basåtergivning.

Klara dina högtalare av det du vill höra ? Är rummet otillbörligt
resonant ?
Hur är återgivningen om du flyttar ihop högtalarna och sätter dig
mitt emellan dem ?



Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/07/31 :  10:10:30  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Middag HT så att du kan sänka nivån på mellanregister och diskant i några dB' steg.
Kostar ett fåtal hundringar och ger dig justermöjligheterna du behöver.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/07/31 :  10:36:58  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Nu har jag studerat Cardas pdf:er och kalkylerat. Grejen är dock att jag dessutom har två stora öppningar till andra rum. En täcker mellanrummet mellan högtalarna, sedan är det en e meters öppning i långsidan vid höger högtalare. Men högtalarna bör antagligen flyttas ut från väggarna.
Jag har i alla fall pysslat på morgonen, la på Norah Jones överdrivet basiga live platta och testade. 1 meter gav en liten bashöjning, osäker om den är tillräcklig men märkbar i alla fall.
Just nu har jag flyttat ut högtalarna (och i hop) 50 cm , dvs 80 cm till bakväggen. Flyttade fram soffan 50 cm.
Skall utvärdera detta under helgen, vill se om det blir mer tryck vid högre volym.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/07/31 10:39:57
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/07/31 :  10:40:36  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Middag HT? Vad är det?

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/07/31 :  10:42:28  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message
Haha. Telefon-bråk.
Modda HT (högtalare), menar jag.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/07/31 :  13:52:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Har du läst kokboken? Gjort din läxa kring placering av högtalarna?

Efter det är det nog dags att mäte rum och testa basabsorbenter.

Du kommer få det bättre men du behöver göra en del innan du är där.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/01 :  19:34:15  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Ok, status rapport:
- Min fru kom hem och såg min omplacering som skulle innebära flytt av taklampan.... inte bra. Shanling monoblocken/aurum Cantus högtalarna är heliga då hon varit med och lyssnat fram den ultimata röståtergivningen.
- Av en slump så hittade jag ett Sony TA E77ESD försteg för 600 bagis. Där kunde man välja 200 hz och plussa på upptill 3,5 decibel. Nästan lite mycket, men är man svältfödd så är man. Men Leben RIAAT så låter det inte så tokigt för övrigt. Men Leben försteget har dock en aning lenare mid/high. Men med lite gin-o-tonic så känns det bra.
- Skall inhandla en mick för akustikmätning och lösa det på något annat sätt (vet ej, kanske Ängelholms högtalarmoddningsförslag. bara inte frugan märker det), kan inte ha ett fult 80-tals steg som ersättning för ett guldigt Leben ;)
skål

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/08/01 20:19:58
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/08/02 :  09:37:48  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Hej Anli
Jag har ett annat angreppssätt på ditt problem:)
1. Placera högtalarna där dom låter bäst, strunta i basen just nu.
2. Prova med en dedikerad bas-förstärkare (dina Arum har ju dubbla ht ingångar)
Förutsättningen är att du kan få ut en extra "line ut" från försteget.
I den enklaste varianten kan du testa med en integrerad förstärkare som bas förstärkare, så kan du justera volymen för basen separat till lämplig nivå.
Om du gillar resultatet kan du gå vidare med ett slutsteg som har mer justermöjligheter så kan du "tämja" en del av rummets hyss också :))

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/02 :  10:30:28  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Det finns faktiskt dubbla line out på Leben, varav en är variabel. Så iden med bi-amping är inte så dum.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/08/02 :  13:22:50  Show Profile Send bearwik a Private Message
Är det djupbas eller midbas du saknar? Jag hade ett par golvare som lät mycket bra, men jag saknade klippet i midbasen. Av en tillfällighet kom jag över ett 15" PA-midbaselement och köpte en billig sub (500 kr) som jag tog förstärkaren ifrån och smällde ihop i en lagom stor låda, för min del blev det över förväntan bra. Sen byggde jag (läs: Tobbe L) en snyggare låda.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/08/02 :  13:58:13  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Det finns faktiskt dubbla line out på Leben, varav en är variabel. Så iden med bi-amping är inte så dum.
Tänk bara på att du måste koppla båda förstärkarna på den variabla utgången :)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/02 :  15:27:28  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Varför kan man inte köra bas-slutsteget från den fasta (vanliga) line out, och mid/diskant-slutsteget från den variabla (det sitter en pot där bak). Då kan man väl justera nivån enkelt mellan dessa.
Den fasta styrs ju av volymen även den, den variabla är ju bara för om man vill minska utslaget på volymen (som har fasta steg).

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/08/02 15:28:58
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/02 :  15:39:17  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Har läst på lite, basen på kliver in vid 150 hz. Så med Sony TA-E77 ESD baskontroll på 200 hz läget och ca 2 decibels pådrag låter det som jag vill ha det.
Så i teorin skulle det antagligen antagligen funka bra med bi-ampning.
Spelar Jazz just nu.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/02 :  16:09:51  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Jag roar mig att posta lite bilder på hur det ser ut nu:


sparsmakat


Legen vs Sony (600 kr via St Eriks hjälpen)


Monoblock/högtalarkombon

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2015/08/02 :  19:04:35  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Ser ut att vara ett svårt rum för jämn bas, blir det bättre bas om du sitter närmare?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/08/02 :  20:20:02  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message
Japp... en dryg meter fram blev det lite bättre. Men inte tillräckligt.
Högtalarna anses vara återhållsamma i basen... trots storleken. Det är som sagt flera mindre parametrar som nu samverkar och de har blivit ännu mera återhållsamma. Ombyggnad av rum, längre från högtalarna, byte av pickup samt musikinriktning ;-)

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/08/02 20:22:09
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.8 sekunder. Snitz Forums 2000