HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Vad kan man göra?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/08/08 :  00:26:46  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Eftersom jag har ett par trafos liggande så undrar jag vad man kan bygga för något enkelt och bra med 940 Va 2x43 volt, Går det att använda till typ ett Gainclone-bygge eller något annat lättbyggt?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/08/08 :  09:02:55  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
De är lite väl häftiga för ett gain clone-bygge. Spänningen är för hög och du behöver inte den storleken på trafo till så få och effektiva watt.
Kolla på någon klass-d-modul. Typ hypex eller ice-power. Du behöver då bara bygga nätdelen med likriktare och kondensatorer, låda och plugga in modulerna.
Jag är på flyget och kan tyvärr inte kolla vilka moduler som passar i spänning, men du bör ligga rätt bra till skulle jag tro.
Det finns säkert någon här som kan hjälpa dig räkna på vilken modul som passar bäst.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/08/08 :  11:26:12  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
UcD 400 fungerar med den spänningen!
Räkna med att du behöver ha en softstart som pallar med också!

Jag byggde ett hypex steg med 2 st UcD 400 moduler, 1000VA trafo, 2 st 68000uf kondensatorer och softstart ifrån per-anders sjöström.

Fungerade fint tills jag sålde det :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2015/08/08 11:31:53
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2015/08/08 :  11:45:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
http://www.ebay.com/itm/EBB-250-Mosfet-Verstarker-Modul-250W-RMS-Audio-Disko-PA-Leistungsverstarker-/361162520390?hash=item5416f6b746

Jag kör ett par såna med en trafo på 2x36V, funkar kalas sen jag drog upp tomgångsströmmen en aning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/08/08 :  12:02:42  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Känns nätdelen som ett jobbigt hinder finns mönsterkort på eBay för en väldigt billig peng. Så blir det snyggt och prydligt dessutom.
Softstart kan komma behövas. Gör plats för det om du vill testa utan först.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/08/08 :  12:24:33  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Jag har en komplett nätdel med softstart ifrån en Bonnec Alto, mosfetförstärkaren verkar intressant.

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.09 sekunder. Snitz Forums 2000