HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Hylla till skivspelare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/17 :  09:19:19  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag har ju micklat rätt mycket med underlag till spelare. Jag har en vägghylla, en akryl/aluminium baserad best, som jag inte satt upp i nya rummet. Nu står den på översta hyllan i solid tech ROS. Jag kan inte höra några resonanser direkt men är ju klart medveten om att golvet sviktar duktigt. Jag vill höra era erfarenheter/åsikter.
Den tilltänkta väggen är en riktigt solid rackare i tegel/murbruk. Jag är lite sugen på att bygga nytt men är inte helt hundra på vilken väg jag ska gå.
Har rätt mycket mahogny liggande, såg på Bauhaus, att de har plastskarvar för att bygga i fyrkantsalu, alla möjliga vinklar all från tvåvägs till sexvägs. Det skulle gå att bygga ett ruskigt stabilt fackverk ala Fenite Element att sedan lägga hyllan på.
Sen funderar jag lite på var själva justeringen av våg ska utföras, så nära spelaren eller så långt från spelaren som möjligt.
Antingen som nu tre justerbara koner under topphyllan, eller endast en rejäl fästpunkt i högt läge med två st justerbara spiken eller koner mot väggen. Då kan man måtta in våg i sida/sida innan man belastar hyllan. Vikten kommer göra att konerna borrarsig fast i väggen i hyllans nedkant . Sen går det lätt att justera våg i tippvinkeln "on fly".
Sen har vi frågan om det är den lätta eller tunga vägen man ska gå?
Kolfiber/alu eller trä/akryl.
Lika många vägar som i Skåne, puh!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/17 :  16:53:38  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jaha det blev lite ombyggnation idag, förstärkte med fler rostfria insexskruv och lyckades pricka in tegel på andra försöket, 2 av fyra feta franska skruv sitter i muren de andra två i bruket ( så klart ). Känns ändå ruskigt stabil. 4cm mahogny, 2cm akryl i själva konstruktionen tillsammans med 5mm Alu-profil. 12 st rostfria skruv med mutter.
Topphyllan är fortfarande 3cm massiv vit/halvtransparent akryl med massiva mässingsben.
[img[/URL]
Så blev det.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/08/17 16:54:33
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/17 :  17:00:26  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Löjligt bra! Hade nog inte riktigt förväntat mig denna förbättring, det lät ju skitbra innan!
Nu låter det jättedynamiskt och klart, oväntat avslappnat och rent som en fjällbäck.
Vägghylla är "da shit" synd bara att man aldrig får tummen ur, det är dock värt när man tar sig i kragen.
Tur att jag återanvände i stället för att bygga nytt.
Så här blev det i sin helhet

" target="_blank">

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/08/17 17:01:41
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/08/17 :  17:18:34  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Rörsteget är så snyggt så man får ont i magen. Låter troligen mumma också.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/08/17 :  17:20:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Snyggt bidde det!
Visst är Kuzma'n känslig för underlaget, det har du ju själv konstaterat för länge sedan... Kul att det blev bra även ljudmässigt!
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/18 :  08:10:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Exakt Wader, man kan bara inte få nog av att titta på det, inte lyssna heller.
Jag har faktiskt lite fantasier om att köpa till försteget i samma serie.
Jo, Alfa, jag vet.... Det blev i alla fall riktigt bra ur ljudsynpunkt.
Har dock funderingar på att fräsa ett hål i samma diameter som motorblocket precis under motorblocket, och sedan placera en mässingscylinder alt rostfri dito fylld med blästersand eller blyhagel, som sedan får stå "en våning ner".
Det borde göra avspelningen ännu tystare, jag har ju förstått att det inte finns någon nedre gräns.
En sak som slog mig igår var hur oerhört mycket mer dynamisk musiken blev, tycker faktiskt att signalen är märkbart högre nu? Avslappnat men med ännu mer "tjong"
Där ser man, man kan luras att tro att allt är frid och fröjd till man provar något bättre.
Ot Alfa> har du kollat på 4C? Den står just nu på min "dröm innom räckhåll-lista"

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2015/08/18 :  13:43:08  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Gillar idén med att låta motorn vila på ett "fristående" underlag!
Vad du avser med
quote:
4C
förstår jag dock inte?
VH Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/18 :  14:46:01  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Alfa Romeo 4C

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/08/18 :  16:15:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Start OT

Har sneglat lite på C4:an om jag skulle byta bort Boxstern, men tycker den har stigit lite väl mycket i pris.
Kostar väl i runda slängar 600K nu?
Boxster S ligger på 612K

Slut OT

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/08/18 :  17:46:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Va! Trist, när jag kollade var priset 460. Inte för att jag har råd nu men måste drömma...hellre en 4C än en fullmatad Volvo alla dagar.
Men förbrukning och skatt gör det ändå till en realistisk dröm för en vanlig dödlig.
Man får väl hålla utkik efter begagnat.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/11 :  10:40:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ok, som vanligt anser jag att man inte ska vila på sina lagrar sas. Jag hittade lite olika skivor på vinden och har hållit på med en del fräsarbeten, (bygger en guldsmedsateljé tillsammans med min sambo) då slog mig tanken att jag återigen skulle prova lite olika underlag. Det är ju bra märkligt att det gör såpass stor skillnad ändå.
När jag ändå hade möjlighet passade jag på att fräsa en rundell precis som Kuzmas egna plattformar på en av de skiktlimmade MDF skivorna, det blev rätt snyggt men jag föredrar fyrkantiga skivor tror jag.
Från början kör jag alltså med mahogny underst, eller eg Acujjo (tror det heter så) vilket är en odlad mahogny. Snyggt men problemet är två:
1-träet påverkas av luftfuktighet och är inte helt plant, vilket gör att jag hela tiden måstekontrollera och justera fötterna/konerna.
2- Den mentala känslan och rädslan att en limfärg ska spricka, trycket ligger på endast två block, kanske lite risk men den massiva hyllan bågnar en smula som man kan se på bilderna.
Först ut var en hylla av fyra lager MDF med ett lager blyplåt i mitten, allt limmat med gul noisekiller, ett special lim som användes av biljudsbyggare på nittiotalet, överst hade jag dessutom limmat ett lager polyakrylat för att få lite finish på det hela.
Denna kombo är det dödaste material jag någonsin knackat på. Det är sjukt stumt inte som massiv sten utan mjukare men ännu dödare.

Jag har testat det förut men ändå var mina förväntningar höga, det måste bli bra.
Till en början var jag enormt imponerad över renheten och vad jag upplevde som resonansfrihet/liten färgning. Det första negativa var dock cymbaler och mässingsblås.
Det saknades färg och lyster, det lät grått. Nästa negativa sak var anslag i trummor eller snarare både anslag och storlek, det lät inte expansivt utan mer som en implosion.
Bytte tillbaka till akryl/mahogny, genast mer expansion, mer driv, det lät som om spelaren kunde ta spjärn, men samtidigt anade jag viss otydlighet framför allt i basregistret.
Dubbel mahogny lät riktigt mörkt men dynamiskt och organiskt, dock alltför färgat.
Nästa provmaterial var björkplywood av högsta kvalitet, 23mmX2. Materialets egenljud påminner om akrylen men tendensen på den korta efterklangen tonar uppåt medans akrylen tonarnåt. Forts följer

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/09/24 :  17:28:42  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Nu har det gått rätt lång tid...
Björkplywood är bra, riktigt bra! Alla detaljer finns där, massor av luft, dynamik utan någon form av hårdhet. Det finns en torr organisk klang jag verkligen gillar här.
Det enda jag kan gnälla på är tyngd och kropp. Det blir lite "light" på något sätt. Kanske har det med hyllans relativa vikt i förhållande till spelaren.
Jag ställde sedan min akrylglas med massiva Mässingsben/alukoner på björkplywooden..... Jajamensan, nu kom tyngden tillbaka. Bäst hittils är denna kombo.
Nu har ja ytterligare tre st 2,5cm björkplywood att labba med.
Jag meddelar när jag kommit fram till något.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.2 sekunder. Snitz Forums 2000