HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Småhorn del 2.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/08 :  13:32:09  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Har blivit lite besatt av att göra små horn som man kan ha hemma. Mest för att jag tycker att det är kul och lite "gulligt" att kanske ha ett mini PA system hemma som inte tar mer plats än en vanlig hifi högtalare men kan prestera det där lilla extra som får en att dra på smilbanden. Vet att många här tycker att det är slöseri med att göra horn mindre då horn igentligen kräver extrem kunskap och en massa noggranna beräkningar för att få dom att funka som tänkt. Jag besitter inte kunskaperna för just horn och har aldrig riktigt förstått hornresp då det inte finns någon vettig beskrivning kvar. Jag vet att pettersson skrev en riktigt bra någonstans men alla bilderna försvann så för mig blev det svårtolkat då och jag känner ingen här i närheten som kan visa mig hur man ska göra.
Åter till projektet. Min första riktiga upplevelse med horn var på ett diskotek när jag var 13 år gammal. Solbacken i Furulund var det hetaste stället då runt mitten av 90-talet och den upplevelsen och ljudet då sitter fortfarande färskt i minnet trots att det var så längesen. Det var Cerwin Vega. 4 st bashorn och två stycken toppar. Modellerna var L36-PE som bas och V-35 som topp.

Cerwin Vega L36-PE


Cerwin Vega V-35

Detta har varit min dröm länge att äga men det tar alldeles för mycket plats hemma så varför inte bygga miniatyrer av dom som borde kunna skapa lite tryck.
Så jag hittade först en lämplig ritning och sen skalade ner lådan till lämplig storlek. Bestämde mig för att 8" istället för 18.


Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2015/09/08 13:34:22

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/09/08 :  17:00:05  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hornresp skolan är uppe med bilder nu när bild servern är upp.

http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=56107

//Niklas
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/08 :  17:30:53  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Härligt. Tackar :)

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/09 :  08:41:26  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply

Arbetsplatsen redo


Inre kammaren uppritad.








Allt gjorde jag med sticksåg då jag saknar cirkelsåg men det funkade riktigt bra bara man tog det försiktigt.

Musik är livet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/09 :  15:09:48  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Drar igång en massa minnen från glada 80:talet det här, Jägersbo och Vägasked ;)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

fixarstig
Member

1752 Posts

Posted - 2015/09/09 :  19:07:36  Show Profile Send fixarstig a Private Message  Reply
Roligt med äkta DIY-bygge. Verktygen är inte alltid det viktigaste utan ljudresultatet Blir skoj att följa

Mera bilder åt folket
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2015/09/09 :  19:31:33  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message  Reply
Har ett par liknande i 18" och de spelar på riktigt bra om man matar dem med 1kw st:p Låter bra dessutom. PA-prylar är ruskigt kul! Vad blir det för element?

Skall bli spännande att läsa om dina resultat!

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/09 :  21:48:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Detta är ett bygge jag har velat göra ganska länge men en massa annat har kommit i vägen men nu äntligen så händer det saker. Baselementen som jag har tittat på som kandidater till detta bygget är.
Monacor SP-8/150PRO
RCF L8S800
RCF MB8N251
B&C 8FW51
B&C 8PS21
B&C 8FG51
FaitalPro 8RS250
Beyma 8P300Fe
Volt BM220.1
Fane Sovereign Pro 8BM

Har inte kollat igenom alla basarna än på vilka som är lämpliga då jag precis håller på att lära mig Hornresp. Tack Rolf-san för PDF filen. Den är guld värd för mig.
Dom basarna som verkar vara mest intressanta är Monacor SP-8, RCF MB8N251, Volt och Fane. Jag kan ha fel men en snabb titt på värdena så är det dom som verkar kunna flytta mest luft i dom lägre frekvenserna och kanske därför lämpligast. Finns så klart mycket dyrare alternativ men med en tight budget så funkar det inte för mig att köpa element för några tusen stycket och om det nu blir lyckat vilket jag hoppas på så kanske det är intressant för er med att bygga likadana sen. Blir dom här verkligen lyckade så kommer jag att bygga mig minst 2 till isåfall så man har 2 per sida . Har redan kommit en bit med bygget så jag lägger ut lite fler bilder.


Inre kammaren är bara i 6.5mm plywood medans resten är byggd i 16mm MDF men där kommer en del stag på viktiga ställen och baffeln till elementet ska ha dubbla skivor sen i slutet.














En 8" bas från Proson för att se på storleken och hur stor magnet som får plats i kammaren. Rätt stor märkte jag. Hade kanske gått att klämma in en 10" också


Så här långt har jag kommit än så länge med mina lådor. Ovansidorna kommer jag göra så den ska vara lätt att skruva av och på för byte av element. Försöker hitta små rampa muffar till locken i storlek M4. Någon som vet vart man kan finna så små?

Musik är livet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/09 :  22:47:43  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Rena pyttehornet jue, Gillas!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Nicks
Member

1941 Posts

Posted - 2015/09/10 :  11:29:14  Show Profile Send Nicks a Private Message  Reply
Vet inte hur bra de är men....

http://www.biltema.se/sv/Bygg/Fastelement/Ovrigt/Mobelplugg-10-st-2000030556/

Finns M4 längre ner på sidan.

Så jäkla kul med trial and error projekt!!

Hihi. :)
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/10 :  12:31:01  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Niks: Det tycker jag med och det behöver inte alls bli dyrt heller. Dom från biltema ser mer ut som expander. Vet inte riktigt om det är bra då MDF gärna vill spricka. Men tack för tipset. Finns några butiker här i stan som kanske har.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/09/10 :  13:17:30  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Dom som man skruvar i behöver man bara förborra med rätt diameter. Det fungerar att ytterligare förstärka med lim, typ epoxi.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/11 :  07:29:35  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
https://www.byggmax.se/inredning/beslag/monteringsbeslag/rampamuff-1212-m4-habo--p7240317

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/11 :  16:28:06  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tack more10. Dom där ska jag sticka och titta på nu.

Musik är livet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/11 :  21:05:02  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Kom ihåg att slitsarna i rampamuffarna inte är till för skruvmejsel. Dom är till för att skära ett fint spår i trät.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2015/09/12 :  06:11:23  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Prova med proson elementet. När jag mätte massa element i det lilla Kuben hornet så funkade vanliga HiFi element bra och gav djupare bas (jämfört med det övre registret). Om det däremot är högsta känslighet och belastbarhet man är ute efter så är det PA element som gäller.
Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2015/09/12 :  08:11:38  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message  Reply
Gav verkligen elementen mer bas eller var det bara det att det gav mindre output uppåt så det uppfattades som mer bas?

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/12 :  09:50:22  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag har tre olika 8" basar som jag tänker testa i lådan. Proson basen på bild ( har 4 st), 2 st Vifa P21WO-10 och en från Canton. Har även funderat på en annan sak ni som kan det där med horn. Vad händer om man portar lådan som basen sitter i. Tänkte att om man sätter en port bredvid basen som spelar med hornet, borde inte det ge mer output i basen då och klarar Hornresp av att simulera detta?

Musik är livet

Edited by - Wing Zero on 2015/09/12 09:50:52
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/12 :  18:04:29  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Har även funderat på en annan sak ni som kan det där med horn. Vad händer om man portar lådan som basen sitter i. Tänkte att om man sätter en port bredvid basen som spelar med hornet, borde inte det ge mer output i basen då och klarar Hornresp av att simulera detta?


Du får "mer", men "sämre". Nu ska jag inte dissa den där idén rakt av, när både JBL och Altec har gjort sådana lådor. Resultatet blir ett mer komplext impulssvar.

Eller vad säger Johannes? Kan jag få dig att se rött om jag påstår att det är en variant av basreflex?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2015/09/12 :  18:04:44  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Beyma Horn PA element jämfört med gamma LA1232 två olika mätriggar och uppställningar. Kontentan är att gamma elementet ligger ca 8 dB under Beyma över 200 Hz och att Beyma elementet börjar falla under 100-150 Hz medan gamma har en puckel runt 60 Hz som gör att den går djupare i basen delvis beroende på balansen.

[URL=http://s360.photobucket.com/user/DrBoar/media/Kuben/Gamma1231-80cmTable.png.html][/URL]

[URL=http://s360.photobucket.com/user/DrBoar/media/Kuben/BeymaGammaEminence.jpg.html][/URL]
Mitten elementet är en Eminience PA bas inte Pyle!

Att porta basen är populärt med Klipsch La Scala (kolla Klispch technical forum). Den slutna lådan ger ett visst skydd mot stora konutslag som en portad låda inte ger.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/09/13 :  18:16:29  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Blir det som Gamma La1232 så blir jag glad för dom kommer jag dela aktivt och då kan man justera lite så det blir bra.
Just nu sitter jag och läser och lär mig hornresp. Körde AkAbak innan men det vill inte funka med 64 bit Windows eller Mac. Sen har jag också min XTZ mic så jag kan mäta hur lådan beter sig i praktiken jämfört med det teoretiska. Just nu väntar jag bara på att kunna köpa lite rampamuffar och mer MDF då det har tagit slut för tillfället.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/10/03 :  13:53:35  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
En liten uppdatering. Projektet har stått stilla nu i ett par veckor men nu börjar det komma igång igen. MDF tog slut och att hitta rampamuff i storlek M4 blev en utmaning men nu är allt på g. MDF har redan hittat hem till mig och rampamuffarna får jag hem senast nästa vecka då det var en beställningsvara. Ena lådan är så gott som klar. Saknar bara locket till den och den andra lådan ska jag staga upp lite först och montera dit sidan på lådan. Väntar med fler bilder tills jag har allt hemma sen så är det provspelning, test av olika element och mätningar som gäller.

Musik är livet
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/10/05 :  18:55:32  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Om du behöver mer mdf så finns det i mitt garage. Kom och hämta om det saknas

DIY och rör.
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/10/06 :  18:25:08  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Tack Marko men jag har redan köpt en hel skiva så nu har jag så jag klarar mig.

Bygget fortsatte idag och ena lådan blev klar för provspelning och första mätningen.


Limmade på en dubbel baffel så det blir lättare sen att sätta dit inslagsmuttrar.




Ena lådan klar och spelar. Satte vanliga träskruvar så länge då mina rampamuffar inte kommit än och lade dit lite skumgummi runtom så ovansidan är helt tät. Den slutna lådan är helt odämpad i nuläget och basen testad innan locket sattes på så jag kunde höra/känna så lådan är tät.




Och hur låter det då?
jag är faktiskt positivt överraskad. Det låter helt okej men man hör tydligt att den tappar kraft under 50 hz men det var som sagt väntat. Det tråkiga är att basen bottnar väldigt snabbt. tar det också lite försiktigt då jag kör den med mitt Behringer iNuke NU6000. Sen så upplever jag utsläckningar i vissa frekvenser men det tror jag är rummet som spökar just nu. Gjorde ett par mätningar också. Den har ett LP filter vid 100 hz vid mätningarna så ni vet. Mätningen gjordes med XTZ Room Analyzer och miken sattes precis vid mynningen vid hornet.




Jag tycker att det ser hyfast ut för att vara ett bygge på måfå. Att den tappar output vid 50 hz var väntat men jag tycker att kurvan är hyfsat rak och fin.

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/10/06 :  18:59:38  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Jag har även tittat lite på 10" basar då det finns plats för att sätta i en om man vill. Vad tycker ni?

Musik är livet
Go to Top of Page

Wing Zero
400.000-klubben

1097 Posts

Posted - 2015/10/08 :  14:05:48  Show Profile Send Wing Zero a Private Message  Reply
Nu har jag lyssnat på den lilla hornlådan i några dagar och jag bara måste berätta om min upplevelse hittills med den. Jag skrev innan att jag upplevde vissa utsläckningar i rummet, jag tar tillbaka det då jag märkte en annan rolig sak och det är att basen spelar riktigt rent istället. Basen spelar med en jäkla pondus och låter bara bättre och bättre tycker jag för varje gång jag sitter ner och lyssnar på musik. Testade med att koppla tillbaka till min andra subba, en Audio Pro Subzone. Den basen lät nu bara bumligt och lite slö jämfört med hornlådan när jag satte den att spela lika högt som hornet. Den hänger med riktigt bra i volym ändån trots prosonbasens ca 50 watt. Nu funderar jag verkligen på hur den hade låtit med en bas som är mer lämpad för tuffa tag och lite högtre känslighet. För min del så blir det nog ett par åttor från Monacor (SP-8/150 PRO) då dom är hyfsat billiga och kan nog ge en hel del.
Har även testat att fylla den slutna delen med dämpning som en sluten låda annars ska ha och det lät konstigt nog inte alls bra. Mycket av basen försvann och den härliga smällen också. Däremot så upplevdes det lite som att den gick djupare i frekvens. Har inte mätt den än med dämpning men ska göra det snart.
Har även bestämt mig att göra om den andra lådan lite då det finns plats för en 10 tummare så tänkte jag att den ska få testa olika sådana och se hur det blir med storleken större baselement.

Musik är livet
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.22 sekunder. Snitz Forums 2000