HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 MTM, att vara eller inte vara?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/21 :  16:06:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det är en enkel fråga tror jag för er som vet!
Jag som spelar på Jbl 226 i slutna lådor tillsammans med B&C De75, vad skulle jag vinna på att lägga till en 15" per högtalare?

Skulle jag göra en 2½ - 3 vägare av det eller skulle jag dela precis som idag?

Eller är det bara dumt att göra?
Jag är inte missnöjd på något sätt utan mer nyfis på om det ger något.

Tack på förhand :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/21 :  19:52:47  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
JBL 2226 ska det vara :-)

Visst kan det bli bättre. Framför allt så har du grunden till en finfin subbas med 4 st 2226. :-)

Jag skulle ta mindre element till MTM. 12, 10 eller 8 tum. Mellanregistret (och röster) blir ju mycket bättre med mindre element med böjd kon.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/21 :  19:55:15  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Wofflon har 2202 till salu för 1000 kr styck. http://www.blocket.se/goteborg/JBL_element__yamaha_eq_och_BSS_slutsteg_61518181.htm?ca=4&w=3

Hälsa från mig å säg att du ska få 4 för priset av 3 :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/22 :  06:36:56  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag gillar ju det mellan reg jag får i dag med 2226 :)
OM (!) jag skulle lägga till en 2202:a per högtalare vad ska jag då sikta på för delning och avstämning?
I dag delar jag vid 80hz och 850hz och jag gör det via Nanon så iaf 1 passivt filter lär behövas.

Att hålla det enkelt har hela tiden varit planen, lägga till ett annat element betyder mer delningfilter, hm....
Eftersom jag har högtalarna en bit upp i luften i dag så påverkar det en helt del frekvensmässigt, ska se om jag hinner att ta ner dom 20cm o få mätt vad som sker.
Tycker själv att 80hz är lite högt delat för 4645C

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/09/22 :  12:53:31  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med MTM utgår jag från att du menar en bas över och en bas under diskanten.

Det ger en ganska annorlunda strålningskaraktäristik i mellenregistret då du plötsligt får två mer och mer väl definerade strålningscentrum destå högre upp i frekvens du släpper 2226orna.

De kommer ge upphov till hela registret av kammfiltereffekter, och en kraftigt annorlunda vertikal off-axis respons mot vad du har idag.

Jag skulle själv gärna ha två 2226or per kanal men pga ovan nämnda eventuella problem skulle jag gärna ha en 10 som rent midelement mellan basarna för att kunna få ned delningsfrekvensen lågt nog att man slipper kamfiltereffekter i röstområdet (ca 200 - 250 Hz xover).

Mvh Johannes
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/22 :  12:59:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Du ær en Klippa Johannes!
:)

Så om jag skulle køra med 2x15" i MTM så bør den ena delas 200-250hz och den andra kan arbeta upp till 850hz?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/09/22 :  17:39:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Kan du få en balans i output trots olika delningsfrekvenser så borde det fungera bra. Det kan såklart krävas lite mmätning och justering, men med dagens digitala trollerilådor så är det nog ganska enkelt.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/22 :  17:52:20  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
:)

Skulle jag addera en 15" till så får jag mixa digitalt med passivt filter, typ en konding i serie för att skära från 250hz och uppåt
Jag ska först sänka ner högtalarna 20 cm o se vad som händer, jag har en 2226:a liggande så snor jag center-basen så räcker det med att sno ihop en låda till för att testa och undersöka.

Återigen, Tack!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/09/22 :  20:04:31  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Är det inte bättre att enbart dela den ena 15" uppåt med en spole och låta båda 15" dela på de lägre frekvenserna, som i en 2,5-vägare?

(antar att det var så du menade?)

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2015/09/22 20:43:15
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/23 :  06:43:55  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Det blir mycket antagande med mig ibland, Diy är inte min starka sida ;)

Frågan är om jag nu ska fortgå, jag sänkte ner allt drygt 20cm i går. Och vips kom det en hårdhet i mellan reg som jag Inte var beredd på.
Jag vet att 15" som mellan reg inte är direkt optimalt men att det skulle höras så som det gjorde det var jag inte beredd på.
Det kanske inte syns på bilden i medlemstråden med 15":arna är ungefär i öronhöjd o hornen riktade neråt.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/23 :  08:50:22  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag vet att 15" som mellan reg inte är direkt optimalt


Det beror på vilken 15-tummare det är. 2220 och liknande låter fantastiskt, dom har en kurvad kon. 2226 har en rak kon som säkert har en massa uppbrytningar.

Ta en funderare igen på MTM med fyra 2202. Du kan använda 2226 till en subbas. Det blir kanon!

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/23 :  09:16:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Vad ska jag med 2226 som sub nær jag har 2 4645C ;)
Som jag skrev i børjan så ær jag så nøjd som jag kan bli, det hær handlar mer om nyfikenhet.
Hela systemet ær uppbyggt på enkelhet så det ska inte krånglas till i onødan.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/23 :  10:44:04  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Vad ska jag med 2226 som sub nær jag har 2 4645C ;)


Det hade jag glömt.


Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/09/23 :  11:34:11  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Frågan är om jag nu ska fortgå, jag sänkte ner allt drygt 20cm i går. Och vips kom det en hårdhet i mellan reg som jag Inte var beredd på.


Där hör du ett bra exempel på vad kamfiltereffekter i överlappet mellan två olika register (olika element) låter som. Vid stora inbördes avstånd så är hela den vertikala off-axis responsen sådan. Måste tilllägga att det blir mer direktstrålning jmf med off-axis-strålning med fler element, men vid tex 800 Hz delning och två 15-tummare med ett stort mellanregisterhorn mellan så kan det bli ett ganska grumligt nedre mellanregister, då du fortfarande hör merparten reflekterande ljud om du inte sitter mindre än 2 meter från högtalarna, eller har ett väldigt högt tak med mycket akustikbehandling både över och under högtalarna.

Allt är en avvägning och det är så förtvivlat svårt ibland att hitta vilken faktor som är mest avgörande i varje situation. Detta förvärras mycket brant med ökad komplexitet, vilket starkt talar för vad du redan sagt flera gånger i denna tråd.

Håll hårt i enkelheten!

Mvh Johannes
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/23 :  11:49:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Otroligt vad det kan påverka o snacka om att man får passa sig som DIY:are, är ju inte bara att bygga på.
Frågan är vad jag ska hitta på istället för något måste jag jue hitta på.

Tack för förklaringar grabbar!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/23 :  14:11:15  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det kan bli helt annorlunda med MTM, då det övre elementet kommer långt från golvet.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/09/23 :  14:39:51  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Det kan bli helt annorlunda med MTM, då det övre elementet kommer långt från golvet.


Speciellt så med 2,5 vägs delning.
Kan du sy ihop delningen på ett bra sätt så tror jag du kan vinna både pondus, upplösning och närvaro med en extra midbas. Strålande yta är kung när det gäller attack, renhet och en bättre balans mellan direktstrålande och reflekterat ljud. Visst finns det massor att vinna. Jag kan lätt se hur man borde ta 4 st 2227H, två till varje kanal i ett par stora midbashorn...

Men nu var det ju inte det tråden handlar om...

Sorry om jag kanade iväg lite från ämnet.
Trådar om stora JBL-system får mig att ta ut svängarna i dagdrömmarnas rike lite extra.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/23 :  15:24:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Hahaha :)
Bara dröm och spåna på :)

Men om jag adderar en 2226:a till ovanpå och den ligger lika högt från mitt öra som den undra idag är under mitt öra, får jag då inte samma "fel"

När jag sänkte dom kom hornen i öronhöjd.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/09/23 :  15:56:20  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Du slipper, eller åtminstone reducerar, golvreflexen om du kör mtm. Håller annars med Johannes, aldrig fel med membranyta, låter mer oansträngt och ofärgat ju mer man har!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/23 :  16:55:33  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Men va f-n, nu sitter jag o dissar mitt eget förslag jue ;)

Iaf, att ha den 15" som går lägst där nere o den andra ovanpå hornet. ska man rikta ner det övre låddan eller den kan spela rakt ut?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/09/23 :  17:09:32  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
quote:
Iaf, att ha den 15" som går lägst där nere o den andra ovanpå hornet.


Båda går lika långt ned i frekvens men bara den ena hela vägen upp till hornet. Blir bra att ha den nedre som .5

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/23 :  17:18:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
check!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/23 :  20:40:26  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Jag kan lätt se hur man borde ta 4 st 2227H, två till varje kanal i ett par stora midbashorn...


Precis vad jag planerar att göra :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/23 :  20:43:33  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Självklart ska du pröva 2,5-vägs MTM när du ändå håller på. Men jag tror inte på det. Det viktiga med MTM är att man får en centrerad ljudkälla. Om mellanregistret bara kommer från det ena elementet kommer det nog att låta konstigt.

Sätt 15-tummarna så nära hornet som det bara går. Och sen hornet kanske några centimeter lägre än öronen när du finlyssnar. Det gör inget om högtalarna är över öronhöjd när du ligger i soffan :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/24 :  06:47:41  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag ska måtta o se hur mycket plats jag har på höjden för det bliver ingen liten pjäs.
Det ska även byggas baffelvägg vilket också kommer bli tight för alla högtalarna i sig täcker nästan kant till kant. Ett visst mått av justeringsmöjlighet vill jag ha!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/09/24 :  08:50:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kommer du till Jönköping den 24 oktober så kan du experimentera med både delningsfrekvenser och konfiguration (MTMM, MTM, TMM osv) med min MTMM-uppsättning.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.41 sekunder. Snitz Forums 2000