HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Baffelvägg,
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/27 :  10:46:01  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ja det har dom på bion nere på stan och även vissa i sin hembio.
Redan när tankarna på det här systemet formades tänkte jag på att skaffa mig en, men vad gör en baffelvägg?

Det lilla man kan hitta är att det givetvis inte behövs någon baffelstegs kompensering. Väggen ska vara stabil så inget står och skallrar, högtalarna ska Inte monteras fast i väggen i utan vara frikopplade. Fronten ska täckas med absorberade matrial, hur tjockt beror på högtalarna. Hela högtalaren kommer att spela i half space om jag har förstått det rätt.

Det finns inga direkta riktlinjer som jag har förstått utan en baffelvägg konstrueras med tanke på hur salong/högtalare är beskaffade. THX vill tex ha en service gång bakom så man kommer till högtalarna.

Första tanken man får är att varför inte klä in hela bakväggen med Gullfiber o trycka upp högtalarna mot vägg?
Men tydligen så blir det inte samma sak.


Så vad säger ni om en baffelvägg, är det den rätta vägen?
Jag har tankar på att integrera det hela med helmholtz uppe vid taket.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

thli
Member

248 Posts

Posted - 2015/09/27 :  11:03:55  Show Profile Send thli a Private Message  Reply
Jag har en baffelvägg med Procella högtalare o har helt enkelt byggt efter deras riktlinjer som finns att hitta här:

http://procellaspeakers.com/media/2015/02/Procella-System-Design-Installation-v3.0.pdf

//Thomas
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/09/27 :  11:08:05  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Syftet med en baffelvägg är som du skriver att högtalarna spelar i half-space. Dvs inga reflexer från bakväggen som blandar sig med direktljudet och skapar grummel-lera-och-smuts i ljudet. En vägg 50 -150 cm bakom högtalarna kommer skapa en djup suckout i midbasen och ett kratigt interferensmönster/kamfilter effekter över en stor del av bas - midbas lägre mellanregister och stöka till det rejält med en kraftigt sänkt upplösning och rejält försämrat anslag, timing och känsla av rytm och takt i musiken.

Rita upp rummet ovanfrån och gör en serie cirklar med en passare med mittpunkten i dina baselement. Vaje gång en cirkel "träffar" en angränsande yta gör du en ny cirkel med samma radie därifrån. Kom ihåg att dessa reflektioner adderas ihop många gånger väldigt utspritt i tid. Om du tar dig tid och gör cirklar varje mm och färgkodar dem (olika färg på varje radie tex,) så kommer du snabbt se hur gräsligt det ser ut i ett vanligt bostadsutrymme, och varför Bernt Janson har en bas som om dem kom från guds röst själv i jämförelse med det mesta som finns där uti i Hifisverige.
Han har ju effektivt baffelväggat sina basar med att göra den strålande ytan några m2 stor så att den täcker den största delen av väggen samt får en väldigt smal strålningsvinkel (mycket färre och mindre energirika reflektioner) jmf med vanliga ytmonterade element.

Edited by - Circlomanen on 2015/09/27 11:09:21
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/09/27 :  11:42:30  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Att klä baffelväggen med isolering beror mer på om du ska ha en så kallad ljudtransparent bioduk framför högtalarna eller inte. Annars ser i alla fall jag inte någon större mening med det, -om högtalarfronten är helt i plan med baffelväggen alltså. Om högtalarfronten sticker ut från baffelväggen / bakomliggande vägg, kan det däremot vara ide' att ha isolering kring högtalaren. Ungefär som IÖ resonerar med väggnära placering av sin burkar och dämpskivor runtom som funkar bra ned till ca 300 Hz (och alltså inte dämpar lägre bas så du får ett "gratis" tillskott medans högre frekvenser som kan gå runt högtalarfronten dämpas bort och inte ger SBIR från frontväggen.

John Brandt sammnanfattar och betygssätter dom olika alternativen bra i den här tråden: https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/980711-pseudo-soffit-monitor-mounting.html en annan som är bra: https://www.gearslutz.com/board/studio-building-acoustics/969243-sbir-absorption.html Råden från Brandt, Thomas J från Northwards och till viss mån Arqen är dom du kan ta till dig. Dom andra är på annan nivå ned till tomtenissar som har nollkoll. (Ordet "Soffit mounted"" som Brandt vänder sig emot som benämnning är om högtalaren är inbyggd i en utbyggnad, typ låda uppe vid hörnet tak-vägg, - då är det inte längre en plan vägg.)

Sylomer som nämns som avkoppling mellan högtalarlåda och omgivning är det material som Sonic Designs fötter är gjorda av. Själv kommer jag köra en annan variant av fot i mitt bygge. Under våren har jag själv spikat på en baffelvägg, finns en byggtråd på component. (Enkelt att lägga i bilder där, så det är därför den lagts där.)

Edit: Lade till "så kallad", en del högfrekventa reflektioner från en AT-duk kan förväntas, dom vill man fimpa med den tunna isoleringen på baffelväggen.

Edited by - adhoc on 2015/09/27 11:46:59
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/27 :  13:09:38  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Procella poppar upp ganska ofta när man söker på Baffel wall, kul med en tillverkare som går All out.

Johannes, Bra input!

adhoc
Jo då här körs med AT duk (diy med 2 lager elastan), idagsläget täcker den inte hela väggen men det kommer dit senare i år med en ny projektor.
Jag kommer göra väggen svagt kurvad för jag vill ha toe in på H/V högtalare.

Du har ingen länk till Component?
Och tack för dom andra länkarna!!

*edit*
känner också att jag måste testa lite andra placeringar än den jag har idag för när väggen kommer upp då är man fast.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/09/27 13:11:59
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/09/27 :  14:22:21  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
JB: Byggtråden med högtalare infällda i vägg börjar här: http://www.component.se/forum/index.php?showtopic=6176&page=21#entry203983

I stället för att göra frontväggen kurvad vilket blir krångligare att bygga, kan du vinkla ut utrymmet bakåt, bakom själva högtalarfronten.

Det blir några bilder till från i våras innan tråden stannar av, i väntan på elementen.

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/27 :  15:03:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Tackar :)
Fel ordval av mig, givetvis ska yttersidorna vinklas.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/27 :  19:04:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag har läst igenom alla länkarna, jäklar vad där var mycket att fånga upp!
Sitter för fullt o ritar o spånar på hur jag ska göra, först tänkte jag bara regla upp och bygga en stabil vägg. Men då får jag en massa utrymme bakom högtalarna som måste fyllas med isolering och det i sin tur blir nog bara en stooor absorbent.

Jag har ju ganska stora högtalare o det kommer gå sjukt mycket spån om alla ska byggas in i lådor.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/09/28 :  20:32:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Kanske en dum idé från en amatör, men hur vore det med tygklädda isolerskivor i två lager, upphängda från taket som baffelvägg?
Om de löper från två vajrar i taket så skulle man även få en servicedörr likt en skjutdörr.
Vad det gäller utrymmet bakom så behöver väl inte det fyllas med absorberande material, ett antal absorberande/diffrakterande mellanväggar snett mot bakväggen kan väl duga?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/09/28 :  20:55:06  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Gjorde en snabbtest med två av mina flyttbara BAD-paneler, 180 cm höga, genom att ställa dom mellan högtalarna så att de nästan täckte mellanrummet.
Lite svårt att göra blindtest på detta, men jag tyckte nog att Marcus Miller grävde lite djupare och mer distinkt.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/29 :  07:53:26  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Som jag kan förstå så poängen att trolla bort ytor ljudet kan studsa mot. Gränsen mellan full space och half space ska bort helt enkelt.
En sak jag Alltid har hävdat är att vi lyssnar Väldigt mycket med våra ögon. Ju längre ut från bakväggen högtalarna kommer ju mer djup i ljudbilden tycks vi få.
Absolut så kan reflexer vara "till nytta" och vissa högtalare vill ha reflexer som WLM som jag hade för ett par år sedan.

En bra länk med lite mätningar på olika spaces
http://www.prosoundtraining.com/site/author/pat-brown/how-boundaries-affect-loudspeakers/

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/09/29 :  08:19:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Att (åter)skapa akustiken som försvinner i en torr och trist studio med hjälp av rummet är lite exakta motsatsen till att använda en baffel-vägg. Inget som helst fel i det. Jag älskar att lyssna på öppna dipoler och lådbaserade bipoler då de ger en surroundeffekt som just återskapar akustiken från moderna allt för platta inspelningar.

Ljudet blir väldigt stort och levande. Passar såklart lite extra bra till datorspel och hemmabio enligt min erfarenhet. Vill man gå den vägen så tycker jag man skall satsa fullt ut på tex öppna dipoler som får stå en bra bit ut i rummet. Jag byggde ett par billiga MLTL bipoler med bilcoaxial-högtalare för några år sedan. Jag var väldigt förtjust i dem. Trots sin lite vassa diskant och kanske inte helt tonalt korrekta återgivning så var ljudet i film och spel som HalfLife 2, Portal och Fallout 3 enormt engagerande och stämningsfullt. De gjorde ett bra jobb med musik oxå, men här störde deras tydliga lågbudget-karaktär mer än för spel och hemmabio.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/09/29 :  08:23:36  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Som jag kan förstå så poängen att trolla bort ytor ljudet kan studsa mot.

Om man i "kaviteten" bakom baffelväggen lyckas bra med detta så kanske till och med ett "tungt" draperi kan duga som baffelvägg?

quote:
En sak jag Alltid har hävdat är att vi lyssnar Väldigt mycket med våra ögon

Med draperi blir det lättare att göra blindtester, be någon att dra för/isär draperiet medans man håller för öronen.
(Givetvis så får man blunda hela tiden under hela blindtesten)

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/29 :  08:25:48  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant artikel, tackar för den!

Ett av de mer välljudande system jag hört är väggmonterat: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=92220

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/29 :  08:50:35  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Johannes
Dipoler är skithäftiga!
Men tyvärr lider dom ofta av låg känslighet o tål inte så mycket effekt. En gång i tiden hade jag dali 2000, i bakkanalen ;)
ESL med dipolsub är Mumma för själen.

Solhaga
Tror inte ett draperi hjälper nämnvärt som baffelvägg, beroende på design så är det väl under 800hz på ett ungefär en högtalare blir rundstrålande?
Jag är på inget sätt påläst i ämnet, jag lär mig på vägen ;)

Bernt
En länk till men lite mer basic
https://www.trueaudio.com/st_diff1.htm

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/09/29 :  09:00:01  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
Tror inte ett draperi hjälper nämnvärt som baffelvägg

Tänkte mig nog att det skulle vara "tungt" och tjockt tillräckligt, draperi syftar mer på upphängningsprincipen.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/29 :  09:18:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Aha :)

Jag vågar inte sia om något, men testa vetja o berätta hur det gick :))

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/09/29 :  10:52:01  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Dipoler är skithäftiga!
Men tyvärr lider dom ofta av låg känslighet o tål inte så mycket effekt.


Nja....

Jag skulle vilja hävda att vill man ha hög känlighet och effekttålighet så kostar det mer med dipoler än tex horn.

8 st B&C 18NW100 i två öppna bafflar kan nog spela både högt och rent nog för de flesta. Begränsningarna ligger inte så mycket i effekttåligheten, då våra öron inte uppskattar de ljudtryck som så stora dipoler med bra element kan leverera utan ett uns termisk kompression eller tvekan. Med +103dB/w/m och 140+ dB max uppe i midbas där (pop och rock)musiken har sitt mesta energiinnehåll så tror jag det räcker långt. Men smakar det så kostar det förståss...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/09/29 :  12:00:53  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
quote:
men testa vetja o berätta hur det gick :)

Det får bli efter Jönköping då...

quote:
En sak jag Alltid har hävdat är att vi lyssnar Väldigt mycket med våra ögon. Ju längre ut från bakväggen högtalarna kommer ju mer djup i ljudbilden tycks vi få.

Jag flyttar fram projektorduken till framför baffelväggen.
Därpå kan önskat djup projiceras.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2015/09/29 12:10:03
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/09/29 :  16:45:25  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Den där prosoundlänken som jag lade in i min byggtråd var en av anledningarna till att jag började intressera mig för att bygga baffelvägg för dom nya fronthögtalarna. (http://www.prosoundtraining.com/site/author/pat-brown/how-boundaries-affect-loudspeakers/ )Om man kollar in de allra sista två diagrammen på sista sidan kan man få en "mental fingervisning" om vad väggnära placering med draperi eller isoleringsull runtom ger. Det blir fortfarande en djup dipp någonstans i midbasen 200 a' 300 Hz därför att absorbenten inte räcker till och är tilllräcklig djup/effektiv mot reflektionen som kommer från väggen bakom. Lite högre upp i frekvenserna blir det bättre pga av absorbenten men kurvan är fortfarande lite berg och dalbaneaktig jämfört med när högtalarbaffeln är i plan med omgivande hård vägg. (För att vara tillräckligt effektiv borde nog den resistiva absorbenten vara lika tjock som högtalarfronten sticker ut.)

John Brandts rangordning tycks alltså stämma överens med Synaudcons träningskurser/mätningar : Bäst = i plan med omgivande plan hård vägg, näst bäst = väggnära med absorbent runtom, sämre men ändå bättre än ute i rummet är väggnära placering. Vad han syftar på är alltså i ett kontrollrum med vanliga direkstrålande lådhögtalare där själva kontrollrummets egenskaper ska påverka så lite som möjligt när något inspelat ska spelas upp och bedömas. Det behöver ju inte betyda att alla tycker att det låter "trevligast och bäst". En bit ut från vägg kan man få extra djup, en del menar på att det är ett "falskt" djup. (So what, -om man gillar det.)

Edit: Snyggade till inlägget och lade till "mot reflektioner", det blir lite mysko om man först skriver i word och sedan kopierar in.

Edited by - adhoc on 2015/09/29 20:12:53
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/29 :  16:53:49  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Nja....

Jag skulle vilja hävda att vill man ha hög känlighet och effekttålighet så kostar det mer med dipoler än tex horn.

8 st B&C 18NW100 i två öppna bafflar kan nog spela både högt och rent nog för de flesta. Begränsningarna ligger inte så mycket i effekttåligheten, då våra öron inte uppskattar de ljudtryck som så stora dipoler med bra element kan leverera utan ett uns termisk kompression eller tvekan. Med +103dB/w/m och 140+ dB max uppe i midbas där (pop och rock)musiken har sitt mesta energiinnehåll så tror jag det räcker långt. Men smakar det så kostar det förståss...




Nu räknade jag ju med högtalare som finns på marknaden
Vill man bygga själv så finns det inga hinder för vad man kan skapa :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/29 :  17:00:02  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
quote:
Den där prosoundlänken som jag lade in i min byggtråd var en av anledningarna till att jag började intressera mig för att bygga baffelvägg för dom nya fronthögtalarna. (http://www.prosoundtraining.com/site/author/pat-brown/how-boundaries-affect-loudspeakers/ )Om man kollar in de allra sista två diagrammen på sista sidan kan man få en #8221;mental fingervisning#8221; om vad väggnära placering med draperi eller isoleringsull runtom ger. Det blir fortfarande en djup dipp någonstans i midbasen 200 a#8217; 300 Hz därför att absorbenten inte räcker till och är tilllräcklig djup/effektiv som kommer från väggen bakom. Lite högre upp i frekvenserna blir det bättre pga av absorbenten men kurvan är fortfarande lite berg och dalbaneaktig jämfört med när högtalarbaffeln är i plan med omgivande hård vägg. (För att vara tillräckligt effektiv borde nog den resistiva absorbenten vara lika tjock som högtalarfronten sticker ut.)

John Brandts rangordning tycks alltså stämma överens med Synaudcons träningskurser/mätningar : Bäst = i plan med omgivande plan hård vägg, näst bäst = väggnära med absorbent runtom, sämre men ändå bättre än ute i rummet är väggnära placering. Vad han syftar på är alltså i ett kontrollrum med vanliga direkstrålande lådhögtalare där själva kontrollrummets egenskaper ska påverka så lite som möjligt när något inspelat ska spelas upp och bedömas. Det behöver ju inte betyda att alla tycker att det låter "trevligast och bäst". En bit ut från vägg kan man få extra djup, en del menar på att det är ett "falskt" djup. (So what, -om man gillar det.)






Sorry för att jag inte berättade vart jag fann länken adhoc!


Det där med ett fysiskt djup och upplevt djup tror jag sitter i skallen. Mitt balanssinne är minst sagt fucked up så om jag sitter o blundar medans jag lyssnar so kommer jag att ramla ner på golvet (inget skämt) Det är ju inget man bara A/B testar heller.

Jag kommer iaf köra på med bygget, har dock funderingen på om jag ska bygga lådor alá adhoc eller försöka täta järnet runt skarven mellan högtalare/vägg o fylla allt bakom vägg med gullfiber.


>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/09/29 :  20:31:09  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
JB, inga problem. Jag skrev som jag gjorde som förklaring till varför jag tror en baffelvägg kan vara bra hos mig, inte för hötta med någon pekpinne mot dig.

Det är inte helt ovanligt heller för den delen, att stöta på varningar om dåliga resultat med baffelvägg. Verkar som att det då handlat om smäckbyggen till vägg, och/ eller kass avkoppling av lådan mot hyllan den står på, alernativt s.k. soffit mounting = att lådan är inbyggd i ett utstickande parti med friluft inunder (typ om man tänker sig en ventilationskanal i hörnet vägg/tak och stoppar in lådan där). Stabilt, solitt underlag och stabil tung frontvägg och även bakom/runtom förutom bra vibrationsdämpande fötter samt tunn list över glipan öppning-högtalarlåda

"Djupeffekten" är nog inte inbillad, har för mig IÖ brukar kallar den regnbågseffekten (inte helt säker på det sista dock).
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/09/29 :  20:59:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag högaktar din kunskap gällande akustik och i Bernts tråd finns så mycket info att man nästan drunknar i den :)
Men Satan vad kul det är.

Som vägg hade jag tänkt att ta 2x22mm spån och om jag kan få det hemkört ett lager gips i mellan. Jag har inte en susning om hur som behövs och hur långt ner i frekvens väggen ska stoppa. Jag hade egentligen tänkt att börja till helgen men är lite tveksam. Jag kan iaf börja regla upp :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/09/29 :  22:37:41  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Bernt, tack för återkopplingen till länken med Classes system. Han tycks ju gjort väldigt mycket rätt.
Angående packning mellan korg och låda som tas upp i Classe-länken, en Intressant artikel där Andrew Johns (TAD / Pioneer) uttalar sig om vibrationsdämpningen av kopplingen korg-högtalarlåda och att inte ha en tvärstum åtdragning mellan korg-låda : http://www.linkwitzlab.com/Driver%20Decoupling.doc

Tyvärr verkar EARs gummibussningar i PUR inte ha någon agent / återförsäljare i Sverige. Man kunde ju tänka sig att kränga in dämpande kabelgenomföringar i korghålen mot skruven och ha en o-ring bakom mellan korg och låda. Tyvärr är kabelgenomföringar ofta i EPDM som inte är bland de bästa gummimaterialen. Bäst skulle PUR, butyl och viton vara, både som bussning och o-ring. Butylmaterial är enkelt att fixa för de flesta, gummislangen i cykel- och bildäck är ofta i butylgummi liksom för argongasen i svetsaggregat eller vanlig vulktejp. O-ringar i PUR och butyl är jävligt ovanliga, i viton är dom lättillgängliga men bland dom dyrare gummimaterialen.

En annan länk på liknande tema, vibrationsdämpning med olika material: http://audioqualia.prophpbb.com/topic20.html Ju högre siffra för dämpfaktorn, desto bättre. Ju lägre siffra för transmissibility desto bättre. Dämpfaktorn (damping factor) indikerar hur väl ett material kan omvandla vibrationer (rörelseenergi) till värmeenergi. Transmissibility hur mycket materialet kan förstärka en ton där materialet kommit i resonans. Schysta högtalarlådor görs tydligen av att blanda tex glasfibergucka med kattsand (den tunga billiga varianten av bentonitlera) och vanlig gammal spånskiva (particle board) dämpar bättre än MDF samt förstärker mindre när det kommer i resonans än MDF:en. Panzerholtz och Permali är snarlika material från olika tillverkare, #8221;konstgjort trä#8221; som behandlats vid extrema tryck och temperaturer, tydligen dyrt som tusan och inte för en dödlig med normalplånbok.
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2015/09/30 :  07:25:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
O-ringar:
Hur står sig då silikongummi i detta? Har några kvadratmeter av 0,5 och 1,0 mm silikongummi från mitt basmembranprojekt.
Hur är det med den O-ring som AE-elementen levereras med?

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.47 sekunder. Snitz Forums 2000