HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 En drömhögtalare
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/10/01 :  19:41:28  Show Profile Send gcs a Private Message
Nu har jag varit och lyssnat tre gånger på Devialet. Jag förstår inte hur en högtalare som är stor som en vattenmelon kan låta så bra. Den soppar banan och låter bättre än allt enligt mig. Jag gillar själv stora studiomonitorer och Devialet kan verkligen konkurrera med det mesta. FBK och ni andra som bor i huvudstaden bör skyndsamt göra ett besök hos AC och ni kommer att få en omskakande upplevelse. Subwoofer kan ni glömma vilket man inte kan göra när det gäller de flesta andra högtalare. Detta är må hända också en ersättare hemma hos HerrD?

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/10/01 :  20:11:28  Show Profile Send HerrD a Private Message
gcs: Här smids helt andra planer som involverar aktiv delning och tre OTL-förstärkare. Modulära högtalare som byggs sakta men säkert. Kommer presenteras när det är klart! Devialet har jag velat gilla men bara tyckt om ljudet en enda gång, hemma hos DoubleA. Annars har jag tyckt att ljudet mest varit fakta och ingen känsla. Phantom spelar kanske på ett annat sätt? Om jag inte hade blivit helt kär i ljudet från Q-tron PA-12B OTL'en hade det kanske blivit Phantom som extrahögtalare, vem vet?

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2015/10/01 :  21:32:20  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message
Ja får ju buga och bocka för de omdömet.
Och när du lyssnade sist va ju inte delningsfiltret färdigt, väta bara till den 17e så ska du få höra vad en badrumsvåg och mina högtalare kan prestera:)

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/10/01 :  22:36:21  Show Profile Send HerrD a Private Message
DoubleA: Ser jag fram mot!

Ser även fram mot att få tillfälle att lyssna på Devialet Phantom någon gång och se om dom lever upp till hypen!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

U1
Member

3319 Posts

Posted - 2015/10/02 :  14:56:37  Show Profile Send U1 a Private Message
Ah, dem vill jag också höra!! Är ju påväg att skaffa nya högtalare.

/J
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/10/02 :  19:04:43  Show Profile Send gcs a Private Message
Är det möjligen så HerrD att du är sugen på aktivt delade horn liknande dem du hörde hemma hos Paradigm? Jag har själv ett par fyrvägs aktivt delade om 300 liter.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/10/02 :  19:29:24  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
A DIFFERENT SOUND, THE BEST SOUND IN THE WORLD.
For the first time, Phantom emits an ultra dense sound with physical impact, with never reached before power, sharpness and clarity. Even at very loud volumes, Phantom#8217;s sound is not subject to any distortion. And if your music contains silence, Phantom does not emit any background noise at all. To obtain this unprecedented performance, it was necessary to create a completely cybernetic system integrating three major engineering inventions.

IN TECHNICAL TERMS, HERE IS WHAT IT SIMPLY MEANS
PHANTOM 3000w, 105dB SPL, 16Hz to 25kHz, 0 DISTORSION, 0 BACKGROUND NOISE, 0 SATURATION



En högtalare utan distorsion?
Hemsk marknadsföring.

Men en intressant konstruktion.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/10/02 :  19:31:45  Show Profile Send gcs a Private Message
Goldfinger, har du hört den?
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2015/10/02 :  19:40:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
Nej, men det skall jag göra, finns de bara hos Audio Concept senare i höst så.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/02 :  19:44:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
HEART BASS IMPLOSION! 3000 WATT....

Ser ut som nått mitt mellan en Apple produkt och nått som kommer från bilsterjo-världen som skall locka finniga okunniga tonåringar med snabbt räknande siffror på effekt på förstasidan.

Är "ultra dense sound" motsatsen till snabb bas eller hur skall jag tolka det?

Förlåt min skepsis. Det är absolut möjligt att dessa är fantastiska nyheter och ljudförmedlare, men jag blir väldigt irriterad på "3000 watt" och alla superlativer och kraftfulla uttalanden som tyder på en djup teknisk okunnighet.

Deras hemsida gör verkligen sitt bästa för att skrämma bort folk som har ett minsta intresse för teknik.

J.
Go to Top of Page

gcs
Member

5272 Posts

Posted - 2015/10/02 :  20:22:49  Show Profile Send gcs a Private Message
quote:
Deras hemsida gör verkligen sitt bästa för att skrämma bort folk som har ett minsta intresse för teknik.
Så tyckte även jag innan jag hörde dessa meloner. De finns att lyssna på hos AC. Gör det innan ni sågar dem.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/10/02 :  20:58:23  Show Profile Send HerrD a Private Message
gcs: det blir nog inte så mycket horn, ska hålla det lite enklare och med trevägs delning. Lyssningen hos Paradigm var verkligen världsomvälvande för mig, den upplevelsen sitter som en smäck i ljudminnet.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/10/03 :  09:12:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message
Jag hörde dem i Munchen på mässan där och konstaterade då att det här var verkligen inget för mig.
Det verkar som Audio Concept har lyckats få till det mycket bättre...

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2015/10/03 :  10:47:47  Show Profile Send Circlomanen a Private Message
Jag menar egentligen inte att dissa dessa högtalare, utan det är den tonårsaktiga "reklamen" med alla superlativer och orimliga påståenden som jag vänder mig mot. Kan en produkt inte stå på en egen korrekt teknisk grund utan måste marknadsföras med "HEART BASS IMPLOSION" så blir jag misstänksam och skeptisk.

Synd att de känner att de måste marknadsföra dem på ett sätt som sänker deras trovärdighet, då det säkert är en genomingenjörad produkt med smarta lösningar. Om nån sitter med ett välljudande par nånstans runt om i Lerum kommun skulle jag vara glad att lyssna på dem, men med tanke på deras reklamistiska uttalanden om super dense sound mm så känner inte jag nån större lust att anstränga mig för att få höra dem.

Det kanske snarare är ett tecken på världens snabbt sjunkande snitt-IQ (se filmen Idiocracy http://www.imdb.com/title/tt0387808/ ) och brist på tekniskt kunnande som gör att företag gör så fasansfullt oseriös reklam nu för tiden.

När folk hellre sitter framför en massa "NSA/CIA/FBI-blackops" som kallas "sociala medier" och länkar roliga videosnuttar på gulliga katter och folk som skadar sig, än är utanför sin dörr och faktiskt upplever planeten vi alla råkar bo på så är det inte så konstigt att IQ och verkligt kunnande baserat på erfarenheter, experimentlust och nyfikenhet sjunker som en gråsten i fritt fall. Det är väl rimligt att reklam och "produktinformation" faller i samma takt då den hela tiden är optimerad för sin tänkta målgrupp.

J.
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/10/06 :  07:22:16  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message
Är dom bättre än Totem Mani 2?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/10/06 :  08:00:04  Show Profile Send Vox a Private Message
En mardröm är också en dröm.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

lindome
Member

1054 Posts

Posted - 2015/10/06 :  09:51:07  Show Profile Send lindome a Private Message
Jag har hört dem på Hificonsult i Sävedalen.

Mitt intryck är:
Kul med mycket bas från en liten burk.... Sen var det inte så mycket annat som imponerar
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.7 sekunder. Snitz Forums 2000