HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Fördelning drivverk, riaa, arm, pickup
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Gustaf
Member

398 Posts

Posted - 2015/10/19 :  13:14:54  Show Profile Send Gustaf a Private Message  Reply
Ja, vad är en rimlig utgångspunkt i fördelningen (ekonomisk) på de olika komponenterna i en vinyl-setup??

Hur fördela ex. 15 000 kr?

Förslag?

HLindgren
Member

1143 Posts

Posted - 2015/10/19 :  14:55:20  Show Profile  Visit HLindgren's Homepage Send HLindgren a Private Message  Reply
En bra beg skivspelare, finns massor. Köpte min Ariston RD 40 för 3500:-. En utmärkt skivspelare. Byte av tonarm även den beg: 1500:- sen hade jag lagt resten på en riktigt bra pickup.

HenrikL
Om det inte går att laga med silvertejp så är det trasigt :-P
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2015/10/28 :  08:35:33  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Det är inte så att det automatiskt blir bättre ljud för att det kostar mer. Dvs fördelningen av resurser ska inte styras av kronorna utan av det förväntade resultatet. Världens bästa pickup kan inte kompensera för ett svajande verk, för att ta till en ytterlighet. Naturligtvis gäller det omvända också men jag skulle absolut offra lite ljudkvalité så länge jag har en stabil och svajfri avspelning. Och det är stor skillnad mellan olika verk, tom med olika typer av motorstyrning. Lätt att konstatera om man testar någon skivspelarmodell som det finns olika motorstyrningar till.

Själv skulle jag ta mina 15 tusen och gå till en välrenommerad handlare (tex Vinylbutiken eller Veteran HiFi i Stockholm) och köpa det som rekommenderas, oavsett fördelning. Ska även ett Riaa-steg inkluderas i denna budget tex? Finns det redan, tex i förstärkaren, finns ytterligare en aspekt att ta hänsyn till, nämligen anpassningen mellan pu och riaa. Denna kan vara kritisk för vissa pickuper. En pickup kan låta underbart med en riaa och direkt uselt med en annan.

/ B
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/28 :  13:18:55  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Mitt tips är ändå att köpa begagnat om man är händig kan man komma långt genom att justera och serva en äldre skivspelare (verket) köpa en ny eller en bättre begagnad tonarm av god kvalitet. Sedan är det många aspekter som man bör väga in t.ex vilken drivning man vill ha DD eller rem, typ av pickup m.m listan kan bli lång.

Jag hade en lång diskussion om att gamla skivspelare om de är bra eller inte jag renoverade en Thorens TD150 mk2 som jag justerade efter alla konstens regler fortfarande när jag lyssnar på den så anser jag att de gamla skivspelarna är inte slutkörda de behöver bara lite omsorg oavsett vad andra tycker.

Pickup får man själv avgöra vad man gillar för alla har sina karaktärer, grammofonförstärkare är ännu svårare rör eller trissor har man att välja mellan kolla även där beg-marknaden där kan man fynda då många byter ofta.

Flera av mina kamrater har begagnade skivspelare som jag har hjälp till med att höja nivån på t.ex ny plint eller rejäl genomgång, de är väldigt nöjda de jämför gärna mot betydligt nyare och dyrare skivspelare de inser hur mycket mer de hade fått betala för att ha den nivå som deras skivspelare har. Just nu håller jag på med en TD124 mk2 där en ny plint och ny tonarm skall monteras till verket det som tar tid just nu är att all lack skall torka innan montering för att sedan lämnas till sin förväntansfulla ägare.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

MatsE
Member

623 Posts

Posted - 2015/10/28 :  20:00:03  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply

Jag skulle köpa en Rega RP6 med Exact pickup som följer med. Motorstyrning samt den underbara tonarmen RB303.

Jag köpte RP6 utan pickup och valde en Benz istället. Jag ångrar inte för en sekund val av spelare. Skulle göra det valet igen om budgeten var 15.000 kr.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/10/28 :  20:16:28  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jag skulle köpa en Technics SL-1210 (eller 1200 om man gillar silver)för ca 3500 begagnad, till den skulle jag köpa en Denon DL-103 på ebay för ca 1500 inklusive frakt. En enkel RIAA typ project eller musical fidelity för mellan 1000 och 2000 kronor. Resten av pengarna skulle jag lägga på skivor, det blir många bra skivor det!
Den här kombinationen kör jag själv, och har även haft och provat andra betydligt dyrare spelare som jag tycker den här enkla kombinationen rockar skjortan av!

# Jon
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/10/28 :  22:39:09  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
JonFo. Jag tror också att det blir riktigt mycket skivspelare för pengarna. Själv skulle jag definitivt lägga till de extra korvörena och handa en 103R från 2juki-cartridge. Några kronor mer men stor skillnad.

VH Johan
Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2015/10/28 :  23:26:46  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Här kommer länken. Jag med fler har handlar från honom. Fungerar bra och han brukar skriva ner summan på kvittot så att brukar ordna sig med tull och moms.

http://www.ebay.com/itm/Denon-DL-103R-Low-Output-MC-Cartridge-Made-in-Japan-/280752089873
Go to Top of Page

JonFo
Member

218 Posts

Posted - 2015/10/29 :  17:55:43  Show Profile Send JonFo a Private Message  Reply
Jojje66> Samma som jag handlat från, har inte hört 103R så jag kan inte jämför med den men tycker att den vanliga 103 är så pass mycket pang för pengarna att den är ett mycket bra val. Jämför själv med en Ortofon Quintet Black, 103an är definitivt inte lika bra, men tillräckligt bra och har ett väldigt attraktivt pris.

# Jon
Go to Top of Page

Tomas.PEO
100.000-klubben

277 Posts

Posted - 2015/10/31 :  05:18:00  Show Profile  Visit Tomas.PEO's Homepage Send Tomas.PEO a Private Message  Reply
Eftersom du frågade efter fördelningen (ekonomiskt) på en vinyl-setup så gjorde jag en sammanställning av hur jag har använt/fördelat pengarna.

Jag presenterar två olika alternativ, (beroende på om man räknar in RIAA-steget i vinyl-setupen).

Bara skivspelaren:
Verk 55%
Tonarm 25%
Pickup 20%

Skivspelare + Riaa:
Verk 45%
Tonarm 20%
Pickup 15%
Riaa 20%

Jag har jag aldrig tänkt i termer som "inbördes fördelning" när jag har gjort mina val, men jag hade antagligen landat på ungefär samma fördelning om jag skulle börja om från början.
Därmed inte sagt att den fördelningen är rätt, eller ens förnuftig.

/Tomas
Go to Top of Page

anli
Member

254 Posts

Posted - 2015/10/31 :  11:18:01  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
I mitt fall, så är fördelningen just nu lite märklig men jag gillar den:
- Verk: Sony ps2250 begagnad, tradera 2150 kr 12%
- Pickup: Nagaoka MP500 3500 kr (från japan, men priset har gått upp sedan dess. 8000 kr i sverige) 18%
- Riaa: Leben eq30 begagnad, 13000 kr. 70%

Lite för mycket pengar i Riaa och för lite i verk/arm kan man säga.

Framtiden; Pickupen är kanon. Verket skulle jag vilja investera lite i, ny plint och 10" arm. Säg 8000 kr.

Edit: Det blir dumt att svara med egna setups, då de är levande. Om jag skulle köpa allt från början, så skulle jag nog fundera på vilken pickup jag hade tänkt. Sedan passande verk/riaa som möjligt för att uppnå summan. Prioritera verket framför riaa (lättare att uppgradera riaa). Eller fokusera på verket och ha startup pickis och riaa, för att sedan uppgradera med tiden. Att tänka på är inställning/setup av pickup är a och o, man kan få en massa välljud ur en väl injusterad budget pickup.

Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2015/10/31 11:31:34
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000