HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 CD-spelare snurrar inte upp
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pewe
Member

335 Posts

Posted - 2015/10/22 :  14:14:19  Show Profile Send pewe a Private Message  Reply
Har en Cambridge 840C cd-spelare som inte läser av skivan. När släden går in i boxen hör jag inte att motorn varvar upp. Meddelandet i displayen blir "No Disc".

Jag har öppnat upp och rengjort lasern och blåst rent men ingen förbättring. Allt ser ut som nytt inuti.

Någon som har en aning om vad som kan vara fel och kan man ordna detta själv?

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2015/10/22 :  19:39:23  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Kolla ifall det sitter nån givare, brytare eller sensor som skall kolla att släden kommit på plats. Jag hade ett liknande fel en gång som berodde på en optisk givare som muppat ur. Då trodde den helt enkelt att ingen skiva fanns att läsa.
Kan va nåt kanske?
/M
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2015/10/22 :  19:40:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
Jag tror att det är fel på lasern som inte känner av att det finns en skiva i.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Hankki
Starting Member

39 Posts

Posted - 2015/10/22 :  21:47:56  Show Profile Send Hankki a Private Message  Reply
Jag laddade ner servicemanualen och hittade 5 säkringar som är polyfuse modeller. Googlade polyfuse och fann att det rör sig om en självåterställande säkring men det kan ta ett par dagar innan de återställs så ifall det slutat nyligen så testa med att låta den stå ett par dagar.
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2015/10/22 :  22:34:12  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Kolla om det finns en trimpot som kan heta focus oftast beror no disc på att den inte hittar info på skivan. Om du vågar prova så ha en skiva i cdspelaren igång vrid trimpoten lite först åt ena hållet sedan det andra så går den igång är man inte säker så kan man markera vart utgångspunkten fanns.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000