HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Hur stor TV?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/10/26 :  12:33:50  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Hej folkens,

Lite tips önskas enligt rubrik. Siktar på att köpa en Full-HD snart (late adopter...) men har en rejäl DVD-samling som jag inte vill ska se ut som sk*t. Hur stor TV kan jag köpa? Sitter ca2,5 meter från skärm, har en SONY DVP-NS730P https://www.sony.co.uk/support/en/product/DVP-NS730P med stöd för progressive scan (upp till 625p), kan det rädda DVD-bilden på en Full-HD skärm? Alla tips mottages från en som famlar...

Tremolo junkie!

Edited by - alpinist on 2015/10/26 12:58:26

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2015/10/26 :  17:09:10  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
42tum skulle jag vilja påstå är minimum och täcker de flesta behoven oavsett om det är film, sport eller spel som är den tilltänkta primära användningen.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

Passerati
Member

3448 Posts

Posted - 2015/10/26 :  17:41:24  Show Profile Send Passerati a Private Message  Reply
Folk TV'n torde vara numer vara 55 tum, och gärna UHD sk 4K. En skaplig 65 tum UHD kostar inte så värst längre, köp köp köp
Go to Top of Page

vemsom
Member

6618 Posts

Posted - 2015/10/26 :  19:58:40  Show Profile  Visit vemsom's Homepage Send vemsom a Private Message  Reply
Vi diskuterade detta på jobbet idag. En kollega hade köpt en 79tums-teve och reaktionerna var blandade. Spannet bland kollegorna sträckte sig mellan 28 och 79 tum.
Personligen har jag haft projektor förr i tiden och även med låg upplösning (DVD) på projektorn var bilden väldigt bra och jag ser inte varför man skulle vilja ha en liten skärm så länge man har bra kvalitet på materialet. Om du kör kabel-tv så rekommenderar jag nog en 28tums tjockteve.

// fd. Klubbmästare och grundare av eoJeud // fredrik@vemsom.se / www.vemsom.se - - - DIY or DIE! - - -
// Min "läggning"
Go to Top of Page

alpinist
RödaTråden-vinnare

963 Posts

Posted - 2015/10/27 :  08:51:46  Show Profile Send alpinist a Private Message  Reply
Tror valet står mellan 42 och 55, projektor funkar inte alls. 4K känner jag inget behov av alls, eftersom det finns lite material, och min filmsamling är på DVD. Antar att TVn kan skala upp 625p till 1080p med hyfsat resultat, men frågan är om 55 är för stort även med uppskalningen? Att den klena kvaliten från källmaterialet (DVD) avslöjas på en 55-tummare?

Tremolo junkie!
Go to Top of Page

tian
200.000-klubben

1550 Posts

Posted - 2015/10/27 :  10:39:38  Show Profile Send tian a Private Message  Reply
Tänkte om man fick låna tråden lite ! :)

Jag är ute själv efter en 60" + men jag tänker inte betala 20-25 000 för en TV som är värd 7000 ett år senare :)
Det finns en del TV 60" + som kostar ca 10-12 000 SEK , dom kanske är "förra" årets modell men det är helt klart prisvärt !
Är ute efter Samsung eller liknande "bra" märken, vad skall man kolla på? Vad skall man undvika ?
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2015/10/27 :  12:01:57  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Ju större desto bättre!

Har en 50" LG plasma (1080p) sedan några år och lider inte av att dvd ser dåligt ut, men plasmor kanske är snällare därvidlag än överanalytiska LED'ar?

Nästa blir minst en 60".

You'll Never Walk Alone...

Edited by - jonasz on 2015/10/27 12:03:18
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/10/27 :  13:22:09  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sitter du så pass næra som 2,5 met, då MÅSTE du ha en curved!!
http://www.samsung.com/global/microsite/tv/uhdtv/feature/curvedUHD.html

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Labbe
Medlem, HiFi Norr

2052 Posts

Posted - 2015/10/27 :  15:37:48  Show Profile  Visit Labbe's Homepage Send Labbe a Private Message  Reply
Precis som Jonasz så kör jag med plasma, och med Dvd spelaren i xboxet som signalkälla så har jag då inte upplevt att bilden på något sätt skulle vara dålig.

Har du någon säljare i faggorna där du kan ta med dig en dvd och testa för att se med egna ögon? I så fall så rekommenderar jag att du gör det innan du bestämmer dig.

In a world without walls and fences, who needs Windows and Gates.

Ansvarig för EleganZe Project

Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7356 Posts

Posted - 2015/10/27 :  19:24:21  Show Profile Send FBK a Private Message  Reply
quote:
Tänkte om man fick låna tråden lite ! :)

Jag är ute själv efter en 60" + men jag tänker inte betala 20-25 000 för en TV som är värd 7000 ett år senare :)
Det finns en del TV 60" + som kostar ca 10-12 000 SEK , dom kanske är "förra" årets modell men det är helt klart prisvärt !
Är ute efter Samsung eller liknande "bra" märken, vad skall man kolla på? Vad skall man undvika ?

Allmänt så är nog folk Tvn numera är 46-50 tum då de flesta inte vill betala så mycket, 55-tum blir lite till och 60 drar iväg ännu mer om man nu inte kan tänka sig de allra billigaste modellen oavsett storlek som jag allmänt inte skulle rekommendera. Mellan modellerna ifrån de flesta märken är okej burkar och om man ska peka ut någon tillverkare som extra bra så säger jag Sony då de oftast ha en hög lägsta nivå, men de är inte allra billigast.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Hankki
Starting Member

39 Posts

Posted - 2015/10/27 :  20:49:47  Show Profile Send Hankki a Private Message  Reply
Jag har mellan 2,5-3m till tv'n och kör idag med 32" :-) men jag tänkte "förvalta" en 55" åt min bror när han är i norge för att inte locka tjuvar till stugan hans. Det gick bra så länge filmandet inte flackade på fram och tillbaka som vissa nyare tv serier, t ex NCIS New Orleans där kameran ofta hoppar till den som pratar och bilden är för mycket inzoomad. Då blev det för nära.
När jag köper ny siktar jag på 42" eller absolut max 47".
Go to Top of Page

Larsen
Member

833 Posts

Posted - 2015/10/30 :  23:50:47  Show Profile Send Larsen a Private Message  Reply
Jag har ca 2,8m till min och tänkte köpa 42" (hade 32" innan). 47" av samma modell var på drive och några hundringar billigare än samma 42", så jag testade. Kändes stor i början, men nu skulle jag inte vilja byta ner mig i storlek. Inte upp heller för den delen

Har ingen koppling till varumärket Larsen
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.12 sekunder. Snitz Forums 2000