HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 LIMP
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/10/27 :  20:49:40  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag laddade hem LIMP och provmätte upp en Sonab OA5
Skall impedansen se ut så här?




"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/10/27 21:40:51

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/10/28 :  13:25:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Tror inte det stämmer och problemet/felet ökar med lägre frekvenser.
Kan inte Sonab, men 1 ohm vid 20khz är väl knappast önskvärt.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/10/28 :  13:46:11  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Samma känsla som jag hade
Dock blev jag osäker då OA5 har 4st parallella 8 Ohms diskanter (nom 2 Ohm)

Så här efteråt så kom jag även att tänka på att jag lagt OA5-lådan ner och ger därmed BF-öppningen fri andning, och inte som i verkligheten riktad mot golvet.

Jag provade dock att mäta några drosslar mer LCR-funktionen. Och dessa värden tycks stämma.

Jag skall leta på något löst element och göra en mätning. Då finns ju datablad att jmfr med.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/10/28 13:47:16
Go to Top of Page

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2015/10/28 :  14:30:20  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
När jag kör med ARTA's impedansmätning med egen jogg så får jag liknande fel. ARTA hävdar att det är problem i återkoppling som påverkar mätningen. Jag har provat lite olika signal-nivåer och även gjort averages av flera mätningar, vilket iaf tar bort tillfälliga fel.

Mitt Clip ger dock trovärdiga och repeterbara impedans-mätresultat.

Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/10/29 :  06:27:25  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag märkte att det är mycket lätt att överstyra ljudkortets ingångar och fick ändra till maximal dämpning på utgången (-20dB)

Provade en 8R resistor, vilket gav ett rakt streck vid 8 Ohm (20-20k) vilket tyder på att L och R mäter rätt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2015/10/29 :  20:10:08  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
http://www.diyaudio.com/forums/full-range/281533-aura-wannabe-maybe.html#post4495201
Se post 3.

quote:
Dock blev jag osäker då OA5 har 4st parallella 8 Ohms diskanter

Jag som trodde det var ett par parallellkopplade som sedan var seriekopplat med det andra parallellkopplade paret.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/10/29 :  21:05:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jo det stämmer Rolf
När jag kikar närmare så ser det ut som de är kopplade som du säger

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/10/30 :  16:52:45  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Jag läste att fler än jag hade problem med LIMP och hittade denna


Nu fick jag betydligt bättre amplitud på kurvorna. Dock dipper OA5 ner mot 1,5 Ohm vid 20KHz
OA5


Radian 750Pb med 200Hz horn (inga filter)

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000