HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Utgångstrafo?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/08/18 :  22:40:48  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Jag funderar på ett slutstegsbygge som har 3.4 Kohm utgångstrafar enligt schemat, men de jag har ligger på hyllan har 5 Kohm.

Skulle det fungera ändå, och vad blir skillnaden i så fall, måste man räkna om andra värden för att det skall lira?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2015/08/19 :  07:25:27  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Den uppgivna impedansen 3,4k eller 5k är den last utgångsröret ser av högtalarlasten (ofta 8 Ohm) efter lindningsförhållandet i trafon
3,4k har alltså ett lägre lindningsförhållande mellan primär - sekundärlindning och kommer således att ge ett högre spänningssving ut till högtalaren (= högre effekt förutsatt att röret orkar driva denna). Problemet ligger i att detta lastar utgångsröret mer, vilket ökar dess distorsion.

En triod har en proportionellt ökande distorsion med ökad last. Men en pentod behöver inte ha detta.
Det bästa är att använda databladets anod-kurvor och rita in en last-linje. Då kan man enkelt jämföra olika anodlasters inverkan på spänningssving och distorsion

Förutom att ovan nämnda spegling av högtalarlasten, så måste trafon ha en tillräckligt hög induktans för att utgöra en tillräcklig last för röret även vid låga frekvenser -3dB brytning vid ca 15-20Hz.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/08/19 :  07:40:58  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
tomas föreslagna trafons har en högre impedans, så resultatet blir
att slutrören får en minskad belastning.

Enda problemet är att det blir läge effekt till högtalaren. Det _kan_
kompenseras med att man väljer ett annat uttag på sekundären, 16 i stället för 8 ohm.

Bygg !

( blir förstärkaren jättebra men du vill ha den sista effektan kan du ju alltid byta trafos )
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2015/08/19 :  09:00:52  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Instämmer. Bygg!

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/08/19 :  17:41:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för ert påhejjande! :)
Tyvärr har jag bara en tapp på sekundären och den är på 6 ohm.

Men jag tror ändå att jag ska ge den ett försök om nu inte någon av herrarna drar i handbromsen när jag postar schemat.

Efter en del experimenterande med ett annat schema så tilltalas jag av enkelheten i det här!


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

maal
Member

791 Posts

Posted - 2015/08/19 :  21:44:43  Show Profile Send maal a Private Message  Reply
Tomas, har du EF86 till bygget? Om inte så tror jag att jag har några nya, oanvända ryska liggande i rörlådan.
Hör av dig med ett PM med din adress så lägger jag dom på lådan.
Du får dom gärna, har ingen användning av dom. Har fullt upp med trähorn, F5 steg, skivspelare, radhus....med andra ord inga planererade rör projekt inom överskådlig framtid

DIY och rör.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2015/08/20 :  01:30:34  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
5k ska säkert funka bra till ett PP-steg med 6550. Vill du kompensera för den lägre uteffekten så är det bara att dra upp matningsspänningen lite, PP-steg med pentoder är nog inte så kinkiga när det gäller belastningslinjerna.

Ta gärna en titt på den här kopplingen också: http://www.pmillett.com/DCPP.htm

PP med pentoder som ingångsrör och lokal återkoppling. Jag är väldigt nöjd med mina monoblock byggda efter samma grundkoppling och det finns en lååååååång tråd på diyaudio.com där folk (främst George från Tubelab) skrämmer fram hemska effektsiffror ur samma koppling.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/08/20 :  22:23:37  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
det passar ju rätt bra då jag har ca: 30V högre spänning på högspänningstrafarna...

Inte för att det har någon jättebetydelse, men hur mycket effekt kan man gissa att ovanstående schema med 5K trafar ger ut, 15-25W ?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/07 :  23:05:29  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu är alla komponenter på plats.
Likförbannat så vill det sig inte för mig

Så fort jag kopplar in högspänning till utgångstrafarna så dyker spänningen och något motstånd blir väldigt varmt (ryker)
Kan det vara korts i trafarna, eller kopplar jag fel?

Kan man mäta sig till något?
Jag har ca 1 ohm mellan högtalarterminalerna, verkar inte det lite lågt?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/08 :  08:43:47  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Vilket motstånd är det?

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/08 :  12:37:27  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag vet inte riktigt... jag slog av när jag inte riktigt såg var röken kom ifrån... men jag kan offra ett motstånd och slå igång det igen så jag vet vilket det är.

Jag återkommer i kväll!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2015/09/08 :  12:45:53  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Kolla så allt är rätt kopplat
Strömmen genom rören styrs främst av R5,6,9 och 11 så kontrollera dess värden.
220mV över R6 känns fel, då detta skulle indikera en tomgångsström på enbart någon mA

[Edit] Att mjukstarta med en vridtrafo är aldrig fel, då man kan starta mjukt och mäta så strömmen genom rören är rimlig



"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/09/08 12:47:17
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/08 :  22:28:25  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu har jag röktestat

Det är R5 och R6 som blir varma så in i bomben

Dock så kom jag att tänka på en sak, som ju är lite pinsam...
Jag har ju lite högre spänning än vad som står angivet i schemat, i stället för 400V så har jag 470 ut från nätdelen, (är det för mycket?)
det flyter ca: 470 V över dessa motstånd (ska det verkligen göra det?), samt över R7 och R8, och motstånden är bara specade till 350 V!

Och innan det börjar ryka så dyker spänningen över motstånden sakta men säkert pga. värme och att motståndet då ändrar värde (?)
Det kan ju vara problemet...(?)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/09 :  08:53:04  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Över R7 och R8 ska inte vara nån spänning alls eller väldigt lite. (220mV kanske?)
R5 och R6 ska inte ha 470 volt över sig. Snarare 60 eller nåt när glöden värmt ordentligt.
Och då går spänningen från NOLL över R5/R6 och upp när glöden värmer.
Det måste vara felkopplat vid slutrören.
Numren på röranslutningarna är medsols från upphöjningen på mittstiftet då man tittar underifrån.
På ditt schema ovan syns inte glöden, det är 2 och 7.

Låter märkligt att spänningen minskar över motståndet när det blir varmt.
Du mäter väl från ena änden av motståndet till den andra änden? Till exempel från jord och till pinne 8 på respektive rör när du mäter R5 eller R6.


MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/09/09 09:13:10
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/09 :  08:57:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Sen när du får förstärkaren att bete sig normalt så bör R5 och R6 bytas till 600 ohm eller nåt sånt för att kompensera för den högre anodspänningen.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/09/09 09:28:25
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/09 :  11:53:05  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack Bernt!

Jag ska se över inkopplingarna (igen)
Och mäta efter din beskrivning, jag skall även dubbelkolla att man inte har märkt socklarna spegelvänt av någon anledning.
dock verkar glöden vara okej, så det borde inte vara det problemet...

Perfekt råd om nya värden på R5 och R6, det tackar jag för!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7531 Posts

Posted - 2015/09/09 :  20:57:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
R5 och R6 borde väl ska ha varsin konding på hundratalet uF över sig också? Alternativt ansluta slutrörens katoder till varandra så att det blir en balanserad koppling. Min senaste prototyp betedde sig hemskt knepigt när den var kopplad som i schemat här, med ett oavkopplat motstånd på varje katod.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/09 :  21:12:21  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Nu har jag mätt enligt Bernts recept.
R5 och R6 ökar från 0 till 32V innan det börjar ryka om dem, det går väldigt långsamt på slutet, så kanske går de inte så mycket högre än så.

R7 och R8 ligger på ca 1.2V.

Har kollat pinnarna, och de stämmer.

Något jag funderat på är effekten på R5 och R6
I schemat står det att alla motstånd ska vara 1W, men i schemat jag byggde efter förra gången så skulle de vara på 20W.
Är det detta som är problemet, att jag har för låg effekttålighet på dem?

Sen funderar jag över om något påverkas av att man inte har högspänning en inkopplad till små rören? jag väntar nämligen på lämpliga motstånd för att ta ner spänningen till dessa.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/09 :  22:04:00  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
1W är för lite effekttålighet. Så som det är nu så är det nära 4W så det förklarar röken. Det är rätt kopplat.
Du ligger en bra bit över max på rören så som det är nu, föreslår att du byter R5 och R6 härnäst.
Prova ett värde nära 600 ohm och 5-10 watt effekttålighet.
Fuling kommer med en bra synpunkt där. Man kan också sätta en konding på 100 mikro mellan katoderna tror jag.
De små rören kommer att sänka spänningen lite men det är marginellt.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/09/09 :  22:14:16  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
David hafler kom fram till att intermodulationen reducerades av att man
hade ett gemensamt katodmotstånd. Alltså koppla samma katoderna och använd ett gemensamt motstånd på c:a 300ohm .
( förutsätter matchade rör, men det har väl alla ?)
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/10 :  06:22:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för bra svar!
Dock blir jag lite förvirrad...

Om jag kopplar ihop katoderna och använder ett gemensamt motstånd med en 100uf kondensator över, ska det motståndet få vara 600 ohm som Bernt föreslår eller 300 Ohm som Peter föreslår?

Rören är matchade

Och om jag kopplar ihop katoderna innan motståndet, behövs inte kondensatorn över motståndet då?

Tack på förhand för er expertishjälp!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/09/10 :  06:53:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
David hafler kom fram till att intermodulationen reducerades av att man
hade ett gemensamt katodmotstånd. Alltså koppla samma katoderna och använd ett gemensamt motstånd på c:a 300ohm .
( förutsätter matchade rör, men det har väl alla ?)

Rätta mig om jag har fel. Sitter det separata katodmotstånd och kondensatorer, kan man slå ihop dem till ett gemensamt där resistansen ska vara "de två motstånden parallellkopplade", (dvs halva värdet av et motstånd) och kapacitansen den dubbla.
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/09/10 :  07:32:42  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
om du kopplar ihop katoderna skall motståndet vara 300 ohm och kondensatorn mellan katoderna är meningslös.

Använder du kopplingen enligt ditt schema är motstånden på 600ohm vardera eenligt förslaget. EN kondensator ( bipolär) mellan katoderna kan reducera im.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/09/10 :  08:32:02  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Kopplingen med två motstånd och en konding mellan katoderna är säkrare eftersom varje rör sköter sig själv oberoende av det andra.
Om de åldras lite olika kan matchningen bli sämre och då blir det än värre med bara ett motstånd.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4150 Posts

Posted - 2015/09/10 :  09:52:07  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
OT
Jag labbade lite med David Haflers gemensamma katodbias i mitt Dynaco SCA-35 här för den som är intresserad:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=85825

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/09/10 :  11:15:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Nu ska vi se om jag kan få in min oerhört snygga ritning i från telefonen :)

Är det så här det ska se ut?

https://www.dropbox.com/s/8ukmp8cbhebbla9/Notering100915_0.jpg?dl=0

Hur mycket bör kondensatorn vara på om man sätter den mellan katoderna, 200uf?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.31 sekunder. Snitz Forums 2000