HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Info om gammal högtalare / göra delningsfilter
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

bear97
Starting Member

6 Posts

Posted - 2015/10/28 :  19:31:01  Show Profile Send bear97 a Private Message  Reply
Hej, jag vill göra ett passivt delningsfilter till mina exponentialhorn. Det ska sitta låg mid, hög mid och diskant i samma "låda" (inte bestämt utseendet). Det ska jag ha ihop med mitt RT-horn jag gjorde i somras, det blir då ett 4-vägs system. Jag räknar med att låta låg mid hornet gå ner till 100hz som lägst.

Jag vill få hjälp med:


1. Gärna veta mer om högtalarelementet till hög mid hornet.
2. en uppsättning med delningsfilter som kan fungera, gärna komponenter listade.

Om det är något mer jag behöver lägga till så säg till.
info i bildform..

Låg mid är det stora, hög mid det mindre. de är gjutna i glasfiber för 30-40 år sedan av min pappa och kompis.

Jag ska köpa 2 st MONACOR SPH-130 till låg mid hornet

Högtalarelement till hög mid till vänster, som jag gärna vill ha info om, den är 5 tum. Till höger är diskanthornet jag ska använda.

Slutligen en bild på mitt RT-horn.

ljudintresserad tonåring

DrBoar
Member

456 Posts

Posted - 2015/11/07 :  17:23:53  Show Profile Send DrBoar a Private Message  Reply
Jag har sett annonser om plast horn med sådana beteckningar som dina. Skall se om jag kan hitta igen dem.
Du behöver aktiv delning mellan RT-hornet och resten. Det har funnits passiva filter som poolar ihop höger och vänster kanal men jag hittar inte dessa och gör man fel lär man grilla slutstegen.
1. Diskanthornet är Isophon som går ovanligt långt ner för att vara diskanthorn nära 1000 Hz så för hemmabruk kan de delas ganska lågt 2kHz eller så.

2. Högmid horn drivern behövs lite fler bilder både fram och bakifrån för att lista ut vad det kan vara. De borde gå att köra ner till 400-500 Hz.

3. Lågmiddarna är på tok för små för att gå ner till 100 Hz. Får du ner dem en bit under 200Hz monterade i en redig baffel kan du vara nöjd.

Återkommer om delningfilter när jag har mer info att gå på. Mitt förslag är 12 dB passiva om man skall göra det i blindo. Ett bättre alternativ är att satsa på aktiva delningfilter.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000