HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Ställa in delayn mellan olika register?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/09/26 :  15:24:34  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
I dagsläget kör jag bas+midbashorn+diskanthorn,
hur ställer jag in delayn mellan de olika registrena?

Kan ställa delayn i Minidsp.

Går det att mäta med XTZ room analyzer?

Drömmer om bra ljud...

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/26 :  15:36:25  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kan mäta delay i holmimpulse för varje element för sig. Mixtra med delayen tills alla element har samma delay. Sen kan du finjustera genom att polvända ett element och svepa, det ska bli en rejäl dipp i delningsfrekvensen och väldigt lite kamfiltereffekter.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/09/26 :  15:57:22  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kan jag använda Xtz-micken till Holm-impulse?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/26 :  18:47:32  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är bara att pröva. Har Xtz en egen låda? Kan du se lådan eller micken i enhetshanteraren?

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/09/26 :  19:50:18  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Det är bara att pröva. Har Xtz en egen låda? Kan du se lådan eller micken i enhetshanteraren?


Jodå det funkade!

Men det finns ju en del inställningar i Holm-impulse, jag slänger in lite bilder
så får du/ni kolla om det ser bra ut!?






Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/09/26 :  19:52:01  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
More10:

Är det så här det ska se ut när delayerna (härlig svengelska) är rätt?


Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/27 :  12:57:28  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Nu var det ett tag sedan jag höll på med detta, jag tror att du ska använda "time zero locked".

När du får ett resultat som ser ut som ovan har du allt rätt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/09/27 :  17:30:04  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Provade att följa den här guiden: http://www.diysubwoofers.org/misc/holmimpulse/ta.html

Får oerhört märkliga resultat, ibland skiljer det 1cm och ibland 100 meter

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/27 :  17:43:01  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Man får inte tappa synken till ljudkortet mellan mätningarna. Sen måste man fundera en del på mätfönstret, man vill ju inte få med reflexerna

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/09/27 :  17:49:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
Provade att följa den här guiden: http://www.diysubwoofers.org/misc/holmimpulse/ta.html


Brian Steele borde veta vad han pratar om.

Du ställer in gatingen i options

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/10/04 :  21:27:45  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Får minsann inte rätt på de... Grrrr.

Vid ett tillfälle har jag fått ett rimligt värde, då fick jag 38 cm mellan bas
och midbas vilket mycket väl kan stämma.

Kommer på några saker att prova:
-sänka känsligheten på micken och höja volymen (micken kanske hör något annat)
-prova med en annan dator (kanske inte funkar med XP genom VmWare på en mac-dator?)
-fråga på diyaudioforumet, skaparen är ju med där.

Skam den som ger sig

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/10/04 :  23:08:36  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
-prova med en annan dator (kanske inte funkar med XP genom VmWare på en mac-dator?)


Jag skulle definitivt pröva detta. Det duger med i princip vad som helst som kör windows xp eller modernare. Bärbart är praktiskt.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/10/17 :  13:56:10  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Jag skulle definitivt pröva detta. Det duger med i princip vad som helst som kör windows xp eller modernare. Bärbart är praktiskt.


Det blev skillnad med en PC!

Har fått hjälp av Jtalden på diyforum.com så nu ser det ut så här:
(microfon i lyssningsplats, ca 4.5 meter)





Har ingen aning hur jag ska tolka fasen?

Kommer att krångla med lite fler mätningar

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2015/10/17 17:06:04
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/10/17 :  20:37:21  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du kan ändra fasen genom att justera tiden hornresp. Det är inget konstigt att den börjar rotera under delningsfrekvensen. Det är ett tecken på att delayen inte är korrekt inställd när det roterar så där. Optimalt ska fasen rotera ett varv kring delningsfrekvensen för ett analogt linkwitz-riley 24 dB filter eller ett digitalt iir 24 dB filter.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/10/17 :  21:10:54  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Vad trött jag blir, jag fattar ingenting

Synd att det är så roligt att bygga högtalare annars hade jag gett upp för längesen, det här med mätprogram, delningsfilter, fördröjningar, faser, polaritet, akustik, mikrofoner, brus och att kunna höra vad som låter fel tar knäcken på mig.

Varför kan jag inte bara köpa en skitstereo på elgiganten som alla andra!?

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2015/10/17 21:19:10
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/10/17 :  22:56:15  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Det är bara att hålla på tills polletten ramlar ner.

Gå tillbaka till mätning av impulsen med bara högpassfilter per element. Mixtra med delay tills alla impulser är i fas. Sen kan du svepa hela skiten för att kontrollera att du fick till fasen.

Det borde finnas beskrivningar om hur man gör på nätet.

Det är intressant att se fasen för varje element för sig, fixa med mätavståndet i holmimpulse så att det inte snurrar så förfärligt.

En lite jobbig insikt är att hornen fasvrider. Det är därför jag gått ifrån iir och kör fir istället.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2015/10/18 :  14:18:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Synd att det är så roligt att bygga högtalare annars hade jag gett upp för längesen, det här med mätprogram, delningsfilter, fördröjningar, faser, polaritet, akustik, mikrofoner, brus och att kunna höra vad som låter fel tar knäcken på mig.

Varför kan jag inte bara köpa en skitstereo på elgiganten som alla andra!?



+1.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/10/20 :  12:03:50  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Jäklar vad frustrerad jag var när skrev ovanstående för ett par dagar sen, var inte långt från att jag la ut alla mina hifi-prylar på annons

More10: Jag har grejat och mätt i ett par veckor och fått hjälp av en trevlig amerikan vid namn Jtalden på diyforum, trodde äntligen att jag fått till det, därav min frustration.
Mina inlägg börjat här och pågår några sidor framåt:
http://www.diyaudio.com/forums/software-tools/144984-holmimpulse-measuring-frequency-impulse-response-87.html

Han skriver bla så här:
quote:
The phase chart is not really as clean we would normally expect, but the delay timing is good. I don#8217;t think getting any closer with the mic will change the story. I don#8217;t think this is a room effect with the mic this close. The MR horn IR is just isn#8217;t as conventionally shaped as most are. There is large 2nd and 3rd peaks that don#8217;t normally occur with a close mic position. The unusual extra phase rotation in the MR is due by this.
This characteristic appears to be a function of the horn design itself. It is not necessary a problem though. The timing is now good and the SPL in the XO range support is very good. That is main objective here. We are most sensitive to SPL. Phase is arguable not important except for it#8217;s impact on SPL, or in the case gross timing problems.


quote:
Det är intressant att se fasen för varje element för sig, fixa med mätavståndet i holmimpulse så att det inte snurrar så förfärligt.



Vill du utveckla?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/10/20 :  18:54:03  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
quote:
quote:
Det är intressant att se fasen för varje element för sig, fixa med mätavståndet i holmimpulse så att det inte snurrar så förfärligt.

Vill du utveckla?


Det är i miden det snurrar. Välj "Options" för mid. "Time zero"/"Offset [samples]". Öka/minska för att få en jämnare faskurva. Försök att göra fasen så att den är plan i övre registret och låt den snurra i det låga registret, för det är så det ser ut för horn, det fasvrider i det lägre registret pga av den reaktiva lasten där. Notera hur många sampel du var tvungen att ändra fasen för att få den att se bra ut. Sen kan du pröva att öka/minska delayen med samma tid (du får räkna tiden från samplingsfrekvensen).

För att det ska bli bra så ska du ha micen på linjen mellan din lyssningsplats och centrum mellan elementen. Ju närmare du mäter desto mindre reflexer får du med. Ju närmare lyssningsplatsen du mäter desto "exaktare" mäter du.

Impulse time-window använder du för att filtrera bort reflexer. Men det är bra djävla klurigt eftersom man får konstiga nykvistfenomen om man gör fel.

Fasen för diskanten ser helt ok ut.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet

Edited by - more10 on 2015/10/20 18:57:44
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/10/20 :  19:01:54  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Du ska alltså mäta med filtret igång. Kör bara högpass när du mäter.

Om du lyckas ställa delayen så att du har samma fas för diskant och mid i delningfrekvensen så kan du köra 24/24 dB linkwitz-riley. Om du har 180 grader mellan dem kan du välja 12/12 dB.

Fast det här är ju ganska mycket överkurs :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/10/21 :  19:43:42  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Tackar för tipsen!

Tyvärr måste jag låna en dator varje gång de ska mätas men det kommer fler mätningar

Jag tycker att jag har en skum stereobild emellanåt, kan det ha med den
nuvarande fasen att göra?

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2015/10/23 :  10:25:50  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Fasfel yttrar sig i skum stereobild.

Köp en begagnad bärbar med windows. Det duger med en billig en.

Du bör mäta diskanten med filtret ställt ungfär en oktav lägre än du har tänkt dela för att undvika fasfel vid mätningen.

Ställ delayen så att du har samma fas i mid och diskant vid den tänkta delningsfrekvensen.

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/10/24 :  13:06:00  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Lite fler mätningar....

Första mätning på diskant, LR 24/db 500HZ högpass



Mätningen på midbas, LR 24db/oktav 70Hz högpass



Har klickat så att jag får kramp i pekfingret men lyckas inte få bort snurret på midden helt,
ska se om jag maila More10 mina mätningar.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/11/08 :  19:40:32  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Har haft mailkorrespondens med More10 och vi kom fram till att en utomhusmätning hade varit bra, så det får det bli när tillfälle ges!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.48 sekunder. Snitz Forums 2000