HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Byte av volymkontroll, gör det någon skillnad?u
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/10/31 :  08:20:47  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Efter att ha lånat o provat en kompis (herr D) DIY försteg han byggt och finslipat under ett år insåg jag att det fanns mer att hämta.
Det var inte fråga om utklassning men på vissa parametrar var hans SRPP bättre än min JJ 423. JJ höll stången i musikalitet och värme. Det lät vackert men hade inte den pondus och renhet som min väns bygge. Efter att ha räknat lite på delar skulle notan hamna på ca 10 000kr i komponenter+ chassie. Då skulle jag iofs ta i lite med komponentvalet.
En analys var dock att hjärtat i hans försteg var ett av trumfkorten, ett relästyrt kort med fasta motstånd. Jag har ju läst tidigare om olika volymkontrollen och deras inverkan, en gammal idé började ta form i mitt huvud.
-tänk om man skulle pröva att byta hjärtat i JJn, en blå Alps. En liten sak som kostar ca 180kr som man återfinner i allt från 5000krs förstärkare till hiend i 100 000krs klassen.
Efter att kollat och läst in mig på vad marknaden hade att erbjuda, insåg jag att det fanns allt möjligt från ca 500 till 15 000kr att välja på. Några saker att ta hänsyn till dock.
Den måste få plats.
Jag visste inte vilken impact en dylik operation skulle ha och därmed inte hur mycket pengar som var rimligt att lägga ut.
En produkt som det skrivits mycket om vid sidan av Elna och Seiden var the new kid on the block, Khozmo.
I början hade han mycket problem med såväl kvalitet som leveranser, detta verkar numera vara ett minne blott. Hans senaste shuntresistor-volymkontroll, mk II verkar hålla vad den lovar.
Make before brake.
Extra tjock plätering.
50 000 cyklers garanti.
Mm sen är den ju så djäkla snygg.
Jag valde den enklaste modellen med Vishay SMD motstånd i stegen och Amtrams fina resistorer som shuntresistor.

Här ser vi två hjärtan ett gammalt förkrympt blått av syrebrist och ett ungt, rött o starkt hjärta.
Hur ska detta sluta.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/10/31 08:22:30

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/10/31 :  08:24:31  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag måste erkänna att jag innan denna mod redan bytt delar av internkablaget, svårt att motstå när man har eget "brand".
Men första steget är ju av montera bort den gamla och dokumentera alla anslutningar.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/11/01 :  23:52:24  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Volymkontrollen gör mycket stor skillnad. Bo Hansson var en varm förespråkare av just detta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/02 :  21:43:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag ska inte gå händelserna i förväg (visst är det skillnad)
Sådärja, borta. Nu kom första setback, monteringshålet var för litet då ALPSen hade smalare gänga. Lite metallslöjd piggar alltid upp. Fräsa upp, från 8mm(?) till till 10mm.
Omöjligt att få loss den lilla plåten utan att lossa hela kortet, detta ville jag ej. Pga allt lödarbete.
Blev till att klä in och täta runtom för att inte några metallgrader senare skulle kortsluta någonstans. Lite risky.
En väldigt nogran okulärbesiktning efteråt visade att inget metallspill hade kommit ner på kortet.

Här ser man att kablage från utgångssteget och från RIAAt är bytt från orginal till 5N Cryo silver med bomullsisolering.
Från utgångssteget är det dock en combo av 26 AWG cryo 7N koppar och 26 AWG 5N silver. Varför då?
Jo det var den första modden jag gjorde och det visade sig att endast silver saknade lite midrange-värme, närhet och slam.
Medans silver gav mer luft detaljer och framför allt en mycket tydligare och fastare basåtergivning. Efter att ha bytt fram och till baka några ggr testade jag både hängsle o bälte, det satt som en smäck. Jag vet att jag är ute på farlig mark när jag försöker beskriva hur olika ledarmaterial påverkar ljudet iaf i mina öron.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/02 :  21:44:12  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Varför inte gå all in, nu när man ändå börjat?

Bort med ingångskablaget också, lite pilligt o smått, men när man ändå har ångan uppe.

Här är en del av kablaget, det var faktiskt både skärmat och plastisolerat, blä.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/02 :  21:45:06  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Så där nu är det bytt mot lite trevligare material.


Nästa steg blir att provmontera det nya hjärtat när alla viktiga blodkärl är utbytta.

Fint! Skulle helst montera det så här men det blir lite svårarare att löda, men snyggt. Dock kommer det ju inte synas.
Lite motorblockspackning av kork/gummi mot plåten för att få mekanisk avkoppling.

Lite trist att JJs egna lödningar innehåller så extremt mycket gammalt fluss, som runnit ut på kortet. Jag har redan tvättat av med Craigs olika medel men på vissa ställen kommer jag behöva en ny glasfiberborste, den gamla tog slut.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/02 :  21:46:38  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ett hjärta behöver kranskärl. Och så ska alla kontakter terminerar till de olika utgångarna.
Totalt 56lödningar senare.

Färdigt!
Spännade, hur kommer det att låta.
Stay tuned.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/02 :  21:53:03  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
På bilden ovan sitter vanliga metallfilmsmotstånd pga ett litet missöde vid beställningen.
Har ett par 220kohms Amtrams som väntar på ett uppdrag. Det skulle ju vara 50K!
Men de vanliga motstånden lät redan riktigt djäkla bra.
Hur som helst beställde jag Charcroft Z-foil denna gång, de kom idag så nu har wellern fått ett smörjobb.
Sitter nu och lyssnar, tyvärr är jag lite förkyld men visst är det nivå-skillnad på motstånden.
Nedan kommer dock min spontana rewiev efter det första bytet av volymkontroll.
Alps vs Khozmo

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/11/02 21:56:32
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/02 :  21:54:57  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Ok lite första intryck.
JÖSSES!
Var börjar man?
Nr 1- Renheten, så ofärgat. ALPSen var disig, färglös och odynamisk i jämförelse.
Nr2 - Svärtan, kolsvart bakgrund, inget brus i bakgrunden, vilket leder oss in på...
Nr3 - ljudbilden, som i skruvstäd, ingen drift eller kanalobalans allt står perfekt på plats.
Nr 4 - Dynamiken, snacka om attack, det finns ingen antydan till uppstart.
Allt detta med en silkeslen presentation, det finns ingenting som jag förknippar med hårdhet eller distorsion.
Bara rent, underbart ljud.
En av de första skivorna på CD råkade bara bli Sailing to Philadelphia med mark knopler, i den har jag tidigare hört en del
"Papprighet" eller någon form av onaturlig dissonans i röster på vissa låtar. Inte nu, hela skivan spelades och jag tyckte det lät riktigt naturligt. Sen följde ett antal eldprov på såväl CD som LP, samma konsekventa upplevelse.
Detta är ingen vanlig tweakupplevelse, detta är en påtaglig förbättring i klass med apparatbyte.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/11/02 :  22:11:10  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Kul! Ska bli intressant att höra vid tillfälle. Just papprigheten är ju något jag påpekat några gånger, om du fått bort den så borde det innebära ett stort kliv framåt. Heja, heja!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/03 :  06:34:10  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja, intressant att så mycket av de negativa artefakterna kan spåras till volympotten.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

räven
Member

3652 Posts

Posted - 2015/11/03 :  19:32:08  Show Profile  Visit räven's Homepage Send räven a Private Message  Reply
Undrar om det kan bli ännu bättre utan den mekaniska volymkontrollen?

ombud för Intelligent Sound
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/04 :  00:16:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Tja, den som herr D ville sälja till mig är nog riktigt bra, den är relätyrd. Dock är man ju lite egensinnig och plats finnes ej. I JJn alltså. För att förtydliga så rörde det sig om en tentalab. Av en vissa ansedd som en av världens bästa ljudkontroller medans andra hävdar att den förvisso är riktigt bra men har vissa betänkligheter ang reläernas ljudkvalitet och ev livslängd.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2015/11/04 08:18:28
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/04 :  08:22:28  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag känner stort förtroende för denna mk II. Känns riktigt gedigen.
OK i måndags hade de här små rackarna kommit.

Inte stora, Nude Z-foil från Charcroft

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/11/04 :  10:14:46  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
räven, är det lightspeed du tänker på? Där finns ju inga mekaniska kontaktytor alls.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/11/04 10:16:12
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2015/11/04 :  12:23:27  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply

Sådär... nu ska de spela några dagar innan kritisk lyssning men skillnaden var påtaglig redan från första musikstycket. Initialt hade de en renare ton, mycket mer info i de övre registren utan att vara kyliga eller hårda. Mellanregistret liksom basen var tightare och mer nyanserade. Dock saknade jag att det liksom inte ville blomma ut, det var väldigt torrt.
Nu har jag TV-kockat, dvs förberett lite. Jag har spelat inbränninsskiva hela natten och det var mycket lyckat!
Nu har det även blommat ut, för fullt, en hel trädgård.
Precisionen finns kvar, basen har blivit fullare och mer expansiv men fortfarande det mest fasta jag tror jag hört. Balansen i färgningen är perfekt, alla parametrar är klasser bättre än tidigare, nja jag börjar bli riktigt nöjd.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.28 sekunder. Snitz Forums 2000