HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Aktiv delning och passiva komponenter?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

NJR
Member

75 Posts

Posted - 2015/11/08 :  22:12:52  Show Profile Send NJR a Private Message  Reply
Hej

Lyckliga omständigheter gjorde att jag plötsligt blev stående med ett 5-kanals slutsteg och en kollega som skulle besöka USA-kontoret. Att testa aktiv delning med mini-dsp, som jag i omgångar har blivit uppmanad till av engagerade forummedlemmar, var alltså plötsligt ett billigt nöje. Så bara att beställa.
Nu har jag en 2x4 redo att koppla in till frontarna och lite frågor uppstår som jag skulle vilja ha svar på innan jag tar fram lödkolven.
Högtalarna i fråga är ett hemmabygge med pioneer pd/ph50 horn och en 12" fane bas i portad låda.

Skall jag behålla impedanskorrigeringarna jag har i nuvarande filter? I annan form?

Blev rekommenderad en konding på 50 µF för delning 6 dB under ca 400 Hz. Som säkerhet för hornen. Låter vettigt tycker jag. Någon med avvikande åsikt?

Skall jag ställa ned nivån i Mini-DSP'n eller behålla passiv dämpning?

Finns det någon risk, är det någon som har hört att manicken gått sönder och bara släpper igenom full signal? Man är ju lite nervös.

Något annat att tänka på som jag missat?
Alla tips och åsikter uppskattas!

Niklas


NJR

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/11/09 :  08:17:47  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du mätmick och Rew?
Jag hade mätt på befintlig setup och haft det som referens innan jag gick över till minidsp.
Resten kan jag dock inte svara på, varför inte testa med och utan?
kondingen kan du med stor säkerhet skippa fast om den inte gör någon skada....

Själv delar jag det mesta via en Nano avr och är helnöjd, se medlemarna system o sista sidan för mer info.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7509 Posts

Posted - 2015/11/10 :  05:33:51  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
En konding i serie med diskanten anses vara god praxis även när man kör aktivt. 50uF låter ganska rimligt, då bör den inte påverka frekvensgången nämnvärt. I övrigt kan du nog ta bort allt passivt krimskrams i form av dämpningar och impedanskorrigeringar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/11/10 :  12:28:15  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
En konding i serie med diskanten anses vara god praxis även när man kör aktivt. 50uF låter ganska rimligt, då bör den inte påverka frekvensgången nämnvärt. I övrigt kan du nog ta bort allt passivt krimskrams i form av dämpningar och impedanskorrigeringar.


Det kanske man skulle haft för att skydda sina dyrbarheter.

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

marens
Member

3368 Posts

Posted - 2015/11/30 :  12:34:24  Show Profile Send marens a Private Message  Reply
Kanske en luftlindad spole i serie med basen för att linjärisera strömmen genom talspolen. Den motverkar att strömmen moduleras av att induktansen i talspolen moduleras när den rör sig i magnetgapet. Det sänker distorsionen. Värdet på spolen kan vara i ungefär samma storleksordning som talspolens induktans och uppåt beroende på hur lågt det ska delas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.16 sekunder. Snitz Forums 2000