HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Input sensitivity? (förstärkare)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/11/21 :  18:42:49  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Om en förstärkare/slutsteg har en input sensitivity på 1 Volt, kommer den då ge max uteffekt vid 1 Volt?
Dvs dess arbetsområde är 0-1 Volt?

Drömmer om bra ljud...

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2015/11/21 :  19:17:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Så skulle jag tolka det.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/11/21 :  20:50:08  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Yes, så är det.
Ett problem med många källor är att de har ett vansinnigt hög utnivå så det kan bli lite kitsligt med matchningen av källan och slutsteget.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/11/22 :  16:46:57  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Ett problem med många källor är att de har ett vansinnigt hög utnivå så det kan bli lite kitsligt med matchningen av källan och slutsteget.


Har just det problemet mellan mitt Minidsp 4x10 HD och mina slutsteg.

Ska prova med en attenuator för att dämpa signalen.

Minidsp#180;en ger 0,9 eller 2V ut, det borde gå att räkna på vilken dämpning (dB)
jag behöver för att få ner signalstyrkan?
Kan jag använda mig av den här sidan kanske?: http://www.raltron.com/cust/tools/t_attenuator.asp

Har tyvärr inte hittat utgångsimpedansen från Minidsp#180;en...

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

mr. Triatic
Member

1476 Posts

Posted - 2015/11/22 :  17:17:23  Show Profile Send mr. Triatic a Private Message  Reply
Nja, den kalkylatorn du länkar till vill ha en högre källimpedans är lastimpedans så det blir fel.

Man upplever ofta att bakgrundsbruset ökar om man byter försteget till ett med hög utnivå eller till ett slutsteg med för känslig ingång.

Utimpedanser från olika källor varierar stort men de är i stort sett i områden hundratalet ohm eller lägre, jag räknar ofta med 200 ohm om det inte är så noga, i andra sammanhang är det specificerat, till exempel 600 ohm.

Lastimpedanserna varierar också lika mycket, den brukar ligga mellan 10kohm till 47kohm, oftast åt det högre, typiskt 22k eller 47k.
En sak man upplever med en allt för hög utnivå och en känslig förstärkare är ett livligt spritsigt och med ett rejält driv, det vill man ju inte bli av med så man får inte dämpa för mycket, börja med 6dB eller 10dB, det bör räcka för att ge tillräckligt med reglerområde på volymratten.
En vanlig spänningsdelare är en bra start, ett 47k motstånd i serie från källan och efter det shuntar man med 4,7 kohm mot jord, resultatet blir en tiondel av nivån vilket bör räcka gott för att driva ut slutsteget, räcker det inte så byt 4,7k till 10k istället.

Livet är för kort för mono
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/11/22 :  19:19:43  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
quote:
Nja, den kalkylatorn du länkar till vill ha en högre källimpedans är lastimpedans så det blir fel.


Jag märkte de fick precis reda på att mindsp har 560 ohm ut,
mina slutsteg har 10k respektive 20k in.

Tack för tips!

Edit: skrev fel

Drömmer om bra ljud...

Edited by - sladdbarn on 2015/11/22 21:25:31
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.24 sekunder. Snitz Forums 2000