HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 En fuling...
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Previous Page | Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 4

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/04/20 :  13:12:09  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Och när man nu ändå beställer några småsignalrör från en rörfirma "råkar" det följa med några andra intressanta rör som "kan vara bra för framtida projekt


Inget jag tänker erkänna!

Du har ändå inga bevis, å jag är ändå nästan helt oskyldig.



Johannes
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/20 :  19:58:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Det där med att "råka" köpa hem grejor till nya projekt när man handlar grejor för att göra klart gamla är nåt jag förnekar med en rörmissbrukares hela inlevelse.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/04/20 :  20:47:49  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Circlo: ett uppslag för Janne Josephsson.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/24 :  21:26:12  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ännu en produktiv helg avklarad, provkörde inte mindre än två nya byggen igår kväll. Båda hade den ovanliga egenskapen att de var väldigt tysta utan insignal, sån lyx är man inte bortskämd med. Från transistorstärkaren (Le Monstre) gick det att höra ett väldigt svagt brus om jag höll örat mot diskanthornet (~100dB känslighet) men det nya rörbygget gick över huvud taget inte att avgöra om det var påslaget genom att lyssna framme vid högtalarna.

Återkommer med mer info om rörbygget, känner ett moraliskt ansvar att dela med mig av en så enkel och synnerligen lyckad konstruktion. Bjuder på en ovanligt suddig och skev bild på Monstret så länge:





"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/04/24 :  22:00:21  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Gillart! :-)

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/04/25 :  09:47:27  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Riktigt snyggt!

Keep on, låt kreativiteten flöda, förhoppningsvis så smittar den! :)

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/25 :  14:49:21  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tack och tack! Hoppas kunna bjuda på bättre bilder framöver, min mobil är några generationer gammal och det märks när man använder den som kamera

Schema över senaste rörpytsen:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/04/25 :  17:16:20  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Suddiga bilder är oändligt mycket bättre än inga bilder. Rock on!

/FF

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/04/25 :  23:05:48  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
Det är ju bara kaminen som röker in, ser ni inte det?
host.
Skall bli riktigt roligt att bjuda in sig själv på lite musik
så fort du har det keramiska stabilt och fastsittande igen

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/26 :  21:15:50  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
så fort du har det keramiska stabilt och fastsittande igen


Ja, påbörjade rivningen av badrummet idag, får se hur lång tid det tar att få ordning på det där eländet. Under tiden blir det nog inte mycket gjort med nöjesbyggandet, men sen hade jag tänkt vända blicken österut och leka lite med en rörsort som tål 15W...på skärmgallret

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2016/04/26 :  21:25:23  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Ahh den förstärkaren som alldrig vill bli färdig?Den med högspänning?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/26 :  21:31:38  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
Ahh den förstärkaren som alldrig vill bli färdig?Den med högspänning?


Ja och nej. Eventuell ska jag använda ett par utgångstrafos som jag en gång i tiden köpte till ett 813/GM70-projekt, men det kan hända det blir ett par hemlindande utgångstrafos istället. Röret i fråga är GU-72, 85W anodförlust och tjusiga triodkurvor men med lite beskedligare krav på anodspänning än de riktigt stora flaskorna. Vi får se vad det blir, tanken är att koppla upp ett rör på en planka och prova runt med lite olika trafos och arbetspunkter och se vad det blir.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

levande
200.000-klubben

2054 Posts

Posted - 2016/04/26 :  22:11:41  Show Profile  Visit levande's Homepage Send levande a Private Message  Reply
811-3 är ju bättre

Min anläggning
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=41668
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/26 :  22:13:52  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
quote:
811-3 är ju bättre


Det vet vi inte. Osäker på att kommersiella produkter är bättre än Röda Arméns prylar

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/04/28 :  17:07:56  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Idén med GU-72 är ju inte helt fel. Jag "lider" av slika tvångstankar och har "råkat" köpa på mig transformatorer till ett sådant projekt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/28 :  20:34:58  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Ja, jag gillar också GU72. Fina triodkurvor, brutalt utseende och det funkar på spänningar som bara är livsfarliga istället för dödskaoslivsfarliga som det hade hetat på kvällstidningsspråk.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/04/29 :  12:29:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Imponerande byggtakt tycker jag. Kul byggen också.

Jaså, du retar dig också på tidningsspråket.
Här om dagen såg jag svarta rubriker på GPs site - "Skarpt läge i Vita Huset".
Det var någon som slängt nåt över staketet... Jisses.

När jag var pojk så var min favoritbok "Experimentbok för pojkar", där kunde man läsa om hur man gör sina egna fyrverkeripjäser,
framställning av diverse gift, experiment med högspänning osv. Med tanke på förmesningen av hela samhället så skulle jag tro
att den boken är förbjuden idag. Allt som är kul är snart förbjudet så det gäller att fånga tillfällena.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/04/29 :  21:35:32  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Bernt skrev: När jag var pojk så var min favoritbok "Experimentbok för pojkar", där kunde man läsa om hur man gör sina egna fyrverkeripjäser,
framställning av diverse gift, experiment med högspänning osv. Med tanke på förmesningen av hela samhället så skulle jag tro
att den boken är förbjuden idag. Allt som är kul är snart förbjudet så det gäller att fånga tillfällena.

Min markering: En häftad historia med gul framsida? I så fall har jag en förbjuden bok , -bok att rekommendera för blivande busfrön. Ett stort problem jag hade var att få tag på stångjärnspulver och strontiumnitrat.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/29 :  22:20:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
På min tid var det Anarkistens Kokbok som gällde...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/04/29 :  22:21:11  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Adhoc:
Jajamensan, var rädd om den! Jag har ett ex också, det är sjätte upplagan, från 1954.

Den som söker på nätet kan faktiskt hitta den.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/04/29 22:22:13
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/04/30 :  20:58:09  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Lördag och dessutom Valborg, då får man plocka fram de stora flaskorna:



GU72 i triodkoppling. Drygt 13W ut med 3,2k anodlast, 570V anodspänning och 115mA anodström. Första testerna ser lovande ut, uteffekten stiger snabbt med stigande anodspänning och drygt 600V vore nog inte fel. Dock ser jag en del praktiska problem:

3,2k känns lite väl lågt som anodlast, 4-5k vore förmodligen bättre men jag provade med det jag hade hemma. Trafon jag testade med har visserligen 25% CFB vilket förmodligen rätar upp triodkurvorna en hel del, har inte testat utan CFB än.

Det andra problemet är att utgångsjärnen är hemlindade, känns inte helt tryggt att köra med så hög anodspänning på trafos som lindades för helt andra ändamål en gång i tiden.

Det tredje är att GU72 har världens största och fulaste toppanslutning som dessutom blir löjligt varm, lödningen som ansluten min improviserade kopparklämma med resten av kretsen smälte efter några minuters drift och då körde jag ändå röret på långt ifrån maxeffekt.

Måste fundera på den här lilla guldklimpen en stund, de trafos jag har känns inte som någon riktigt bra matchning och dessutom blir det besvärligt att bygga ett någorlunda petsäkert chassi på grund av anodanslutningarna.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/05/01 :  14:49:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Om GU72 kan liknas vid en disciplinerad rysk arbetare som står med ärmarna uppkavlade och hamrar nitar för fosterlandet så är nästa rör mer av en gammal avslappnad bluesgubbe som sitter på sin veranda nere i södern och drar en flaskhals över strängarna på sin gitarr:



30W glödtråd och 45W anodförlust, varmt blir det. I synnerhet som provuppkopplingen behöver ytterligare hyfsat stort slutrör som drivsteg för att ge slutröret de ca. +30V det vill ha på gallret för att dra lagom mycket ström. Återkommer med ett schema, tror mig ha hittat en ganska finurlig variant av lokal återkoppling som möjligtvis kan göra till och med det här rörskrället lyssningsbart.

Hittade även en plåtlåda som nog kan passa bra med ihop med gammelrören:



En lagom suddig stämningsbild, synd att switchnätdelen till glöden kom med och förstör retrokänslan:


"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/05/03 :  18:25:13  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Nåt sånt, kanske?:

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2016/05/03 :  19:56:36  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Vad e de för rör?E de dom där 808:orna?

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/05/04 :  08:27:18  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
808 stämmer bra det. Har haft dem på hyllan i många år utan att det blivit nåt mer än enstaka provkopplingar. Av en lycklig slump hittade jag ett par switchnätdelar med rätt spänning och 19A strömkapacitet till glödtrådarna och nu när den här fina rundade plåtlådan dök upp blev det dags att ta itu med bygget på allvar.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page
Page: of 4 Previous Topic Topic Next Topic  
Previous Page | Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.55 sekunder. Snitz Forums 2000