HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Statistikfunderingar (lekman)
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2015/12/01 :  08:25:00  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag behöver hjälp med statistik, ser det som logiskt att vända mig till ett hififorum. ;)

Jag ska sätta ihop enklare statistik - i det här fallet på olika typer av arbetsorder som inkommit olika avdelningar under året som snart har passerat.
Jag tar helt enkelt medelvärdet på varje månad.

När jag ögnar igenom datan så ser jag att det är en vecka som avviker enormt (extremt många arbetsorder). Det visar sig vara ett särskilt tillfälle som sällan återkommer på årsbasis.

Just därför undrar jag om någon av er känner till nån metod som gör det ok att jämna ut dalar och toppar? Typ eliminera högsta och lägsta siffrorna.
Det är ju inte tal om något som ska prövas i lag, jag vill bara kunna hänvisa till en metod .. om det finns någon.

Jag tycker att resultatet blir missvisande om man tar med de sällankommande extrema fallen.

Vad tror ni, finns det nån metod som är enkel nog att en lekman klarar av att fixa det hela?

Edited by - Johan4130 on 2015/12/01 08:26:48

jonny99
Member

432 Posts

Posted - 2015/12/01 :  09:06:22  Show Profile Send jonny99 a Private Message  Reply
Medianvärde?
https://sv.wikipedia.org/wiki/Median

T.ex Order per vecka. Ordna veckorna från minst antal order till högst antal order. Veckan i mitten är median. Om det inte finns nån vecka precis i mitten ta medelvärdet av Vecka nummer 26 och 27 som median.
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2015/12/01 :  10:23:58  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Ta bort mesta och minsta månaden, räkna ihop övriga och dela med tio.
Kan det vara något?

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2015/12/01 :  12:39:49  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Jag är helt inne på det som du bearwik skriver. Men frågan är om det finns nån vedertagen modell som stödjer det tankesättet.
I värsta fall struntar jag i en modell och kör ändå men jag är säker på att frågan kommer från de som vill ha statistiken och då låter det kanske inte så slagkraftigt med "Johan4130-modellen". :)
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/12/01 :  15:04:36  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Länge sedan jag höll på med statistik

Standardavvikelse
Du kan ju t.ex bestämma att du enbart tar med värden som ligger inom +/- 1 standardavvikelse.

Ett annat sätt är regressionsanalys där måttet på spridning är ett sk korrelationskoefficient-värde (r).
r-värde 1 innebär att det finns ett absolut linjärt samband, dvs inga avvikande värden.
r-värde 0 innbär att det finns inget linjärt samband.
Du kan ju bestämma att du tar bort extremvärden tills r=0,7


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/12/01 15:47:52
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2015/12/01 :  19:02:00  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Det är väldigt vanligt att man medvetet tar bort en eller flera extremvärden i datan innan man gör beräkningar så det är inget fel i sig att göra det. Sen är ju frågan vad du ska ha siffrorna till? Är det för prognosticering, förändring(minskning/ökning per år t.ex.), rimlighetsbedömning et.c.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/12/01 :  20:12:49  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Har det med leveranssäkerhet ut mot kund + lageroptimering att göra för de där arbetsorderna? I så fall kan det göras "krångligt" med en jäkla massa parametrar eller som några redan har skrivit; plocka bort extremmånaden och kör medel och median för återstående månader.

När jag höll på med inköp av lagerförda pinaler som skulle ha 98% leveranssäkerhet, (98 av 100 order skulle kunna levereras omgående samma dag) betydde det 3 månaders lager kontinuerligt på hyllan sett mot årsvolymen. Då togs det hänsyn till 12 alternativt 24 månaders försäljning bakåt (rullande) med medel för önskad period och dess standardavvikelse + pris/st i inköpsvaluta + valutakurs + typiska hemtagningstiden + hemtagningskostnad för sändningsstorleken + uppskattad tidskostnad per lagerpåfyllnad + vad finns på hyllan + i ännu olevererad beställning och i kundorder samt uppskattad lagerhållningskostnad i procent (och en del annat).

Det blev lite småknepiga formler att skriva ihop i ett excelprogram men när det väl var gjort, var det enkelt att i programmet importera in vad som fanns på hyllan, i beställning, på kundorder. De andra parametrar var oftast tämligen fasta sett över året men kunde samtidigt enkelt varieras med en knapptryckning beroende på säsong, semestrar etc.


Go to Top of Page

Johan4130
Member

469 Posts

Posted - 2015/12/02 :  08:00:26  Show Profile Send Johan4130 a Private Message  Reply
Kanonfina tips och tankar! Uppskattas! :)

Dessbättre så är det i det här fallet bara till för att summera året som gått så det är inget som kommer ställa till det ekonomiskt om jag gör något fel.

Jag känner mig stärkt i tanken att helt enkelt bara ta bort det högsta och lägsta värdet (månad) så om jag inte får ett ännu bättre tips än de jag redan fått så är jag kanonnöjd.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000