HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Borra i fjäderstål?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/11/09 :  08:36:17  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Returfjädern i min pelarborrmaskin har gått av
Det är en sk. "snäckfjäder" (klockfjäder) dvs ett härdat fjäderstålsband, lindat 5-6 varv som är skruvat i ändarna

Jag har försökt kapa av fjädern en aning, och borra ett nytt hål. Men stålet är extremt hårt härdat och spricker sönder.

Mina upprepade försökt har orsakat att jag tappad ca 10cm av fjädern, och jag inser att jag riskerar att fjädern snart blir för kort. Så jag måste hitta en lösning.

Någon som har erfarenhet av att värma fjäderstål för att släppa på härdningen i änden, så borrning är möjlig?
Behöver man avleda värmen en bit in på fjädern för att inte tappa härdningen helt?
Kommer fjädern bli skör och gå av igen?


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2015/11/09 :  08:52:28  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Hej.
Med hemma prylar är det tufft. Du behöver en rigg med massor av tryck, låga varv o mkt kylvatten. Och givetvis en riktigt hård borr.
Mitt tips är attta med den till en maskinverkstad med kaffebröd så brukar dom fixa det på kafferasten

/g

Ny med rör
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2015/11/09 :  10:02:25  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
1- Svavelsyra !

gör ren ändan, montera ett glasrör med epoxi där du vill ha hålet,
fyll på svavelsyra och vänta. ( tar nog ett tag)

2- electricitet

"gnistra" med en tungsstens-spets och så låg ström att du inte värmar för mycket.

3- slipstift
ett litet slipstift på en dremel eller likande kan ta dig igenom
det hårdaste stål.

4 - amerikanska metoden (!)
använd din .22 calibers pistol. To serve and protect !


Ge bara inte upp!
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/11/09 :  10:07:10  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Att ta bort härdningen där du behöver den som bäst är ingen bra ide. Bull-tricket är välkänt och mycket framgångsrikt. Kanske finns det någon industriskola eller liknande i närheten som kan hjälpa dig?

Det finns olika kylpastor som man kan använda, dessa fungerar också som smörjmedel för att friktionsvärmen inte ska sprida sig i materialet. Men en bra borr och en pelarborrmaskin bör lösa problemet.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/11/09 :  11:34:41  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Peterh
1 & 3 låter görbara

Wader
5 försök med skärolja och bra borr resulterade i spräckt material och blodvite..
Jag tror att det största problemet ligger i när borret skär igenom materialet som kastar, och därmed bryts (svårt att spänna fast den otympliga geometrin på ett vettigt sätt).
Jag tänkte jag skulle prova att klämma stålet mellan två hård-trä bitar och sedan borra genom dessa. Det borde hålla materialet på plats och möjliggöra att spänna fast det i maskinstycket.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.

Edited by - pix on 2015/11/09 11:37:20
Go to Top of Page

Wader
Member

460 Posts

Posted - 2015/11/09 :  11:46:15  Show Profile Send Wader a Private Message  Reply
Prova hellre att klämma fast bitar av mjukare stål.

Dancing in the shadows of my memories.
Go to Top of Page

lagun49
Member

138 Posts

Posted - 2015/11/10 :  00:29:16  Show Profile Send lagun49 a Private Message  Reply
Stansa hål med hydraulisk press?

Den som aldrig misslyckats har heller aldrig försökt.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7514 Posts

Posted - 2015/11/10 :  05:07:26  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Gnistning kan nog också låta sig göras, skicka mig ett PM

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/11/11 :  08:46:55  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Tack för alla förslag
Jag spände i går fast stålet mellan två plattjärn och borrade genom hela paketet.
Började med 3mm och ökade sedan succesivt upp till 5mm.
Det hela lyckades och nu fungerar allt igen

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.29 sekunder. Snitz Forums 2000