HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Pre amp singel Tube
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/12/01 :  19:05:57  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå en undran är det någon som har testat någon variant av singel tube rör försteg.

Jag har lånat hem en och den låter riktigt bra så jag tänkte bygga en en egen men jag har ingen ritning på den jag har lånat.

Jag har kollat runt på nätet och hittat en som verkar bra.

Vad tror ni om den skulle den passa bra ihop med ett Nelson Pass F5 slutsteg.

Länk till försteget http://diyaudioprojects.com/Tubes/Universal-Tube-Preamplifier/

Eller finns det bättre alternativ att gå på jag vill helst ha ett rör baserat.

//Niklas

Green77
Member

199 Posts

Posted - 2015/12/02 :  08:09:41  Show Profile Send Green77 a Private Message  Reply
Hej

Har inte byggt just den kopplingen du länkar till. Men skulle nog ha en katod följare efter förstärkarröret.
Typ som denna koppling, som jag inte heller byggt men ville bara visa ett exempel.

http://www.shine7.com/audio/12au7_schematics.gif

Med vänlig hälsning, Daniel
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/12/02 :  08:29:38  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
En 6C45 med en Lundahl LL1660/18 (1:4) på anoden torde ge en utgångsimpedans på ca 250R och en spänningsförstärkning på ca 7-10
Det känns spontant som ett väldigt enkelt och välljudande steg.
Ett par NiMh-celler mellan katod och jord, en 100k volympott på gallret och 100R gatestoppers lödda direkt på rör-sockelns galler-pinnar.

Jag skulle sikta på en 200V nätdel med 2st (75V + 75V) sk. kall-katod rör för spänningsstabilisering och före dessa L-C filtrering.

6C45 har fått ryktet att låta hårt. Men då nyttjade till maximal effekt. Med lägre tomgångsström (typ 15-20mA) kan dessa sjunga fantastiskt.

"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/12/02 :  08:33:54  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
F5 har hög ingångsimpedans så med den bör det funka.

Men Pix förslag är vad jag själv skulle byggt.

Jag ser att i schemat du länkar till försöker man göra nåt slags
universalkrets för vitt skilda rör. Det är inte smart alls!

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2015/12/02 08:38:37
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/12/02 :  12:47:18  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Hallå tackar så mycket för info.

Pix om man skulle bygga det du beskriver har du någon ritning som man skulle kunna gå vidare med.

Tänkte mäta upp rör försteget jag har för att göra en ritning av den så jag har något att gå på.

//Niklas
Go to Top of Page

manw
Member

445 Posts

Posted - 2015/12/02 :  13:51:25  Show Profile  Visit manw's Homepage Send manw a Private Message  Reply
Nackdelen med den förstnämnda kopplingen skulle jag säga är dels den väldigt höga utgångsimpedansen, så spänningsförstärkningen som lär bli aldeles för hög.

För att slippa utgångstrafo skulle jag nog satsa på någon SRPP-koppling istället för denna, och varianten med katodföljare. I en SRPP kan man byta ut det "övre" röret mot en MOSFET dessutom, har testat detta med lyckat resultat. Men tyckte att mitt försteg med ECC82 lät lite för mycket rör, så en liten negativ återkoppling skulle nog inte sitta i vägen.

Finns nog en hel del SRPP-exempel lite här och var på nätet.

/Mats, född nyfiken
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2015/12/02 :  16:54:44  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Tyckte först 7-8ggr spänningsförstärkning lät lite mycket men vid närmare eftertanke har väl F5 ganska låg förstärkning för att vara ett slutsteg så det kanske matchar ganska bra.
Umgås själv med tanken på att bygga ett försteg med 2C22 (ungefär lika med ena halvan av en 6SN7) och LL1660 kopplade 4,5:1 för ungefär 4gg förstärkning. Först ut på banan är dock ett lite lustigt bygge baserat på Jfet-följare och spartrafos för att få 2ggr förstärkning.

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

nikwin
100.000-klubben

587 Posts

Posted - 2015/12/03 :  21:04:49  Show Profile Send nikwin a Private Message  Reply
Har kollar runt lite och hittat två stycken försteg med rör som är väldigt olika varandra.
En påminner om pix förslag den heter Euridice 2005 Länk till PDF fil http://basaudio.net/pubs/jfl_euridice_2005.pdf

En annan är en SRPP typ från ForeWatt http://diyaudioprojects.com/Tubes/ECC802S-ECC82-12AU7-Tube-SRPP-Preamp/

Vilken tror ni fungerar bäst med en F5 slutsteg.

//Niklas
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2015/12/04 :  09:05:36  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Euridice innehåller mycket järn. Drosslar och transformatorer.
Det brukar (i mitt tycke) låta fantastiskt bra.
Baksidan är att det blir kusligt dyrt också.

Vi hade ett gruppköp och en massa byggen av liknande här på forumet för en del år sedan:
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?ARCHIVE=true&TOPIC_ID=44435

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

pix
200.000-klubben

4149 Posts

Posted - 2015/12/04 :  09:48:29  Show Profile Send pix a Private Message  Reply
Dessa två steg representerar två helt skilda skolor och även två helt skilda prislappar och ljudkvalitet.
Om man skall säga något om WE 417A-steget så är det ju komplexiteten i parafeed-utgången.
C2 och T1 utgör en resonanskrets vilket kan nyttjas eller ställa till problem.

Jag har denna koppling i mitt 300B slutsteg där resonansen ligger på 15-20Hz dvs ett sätt att sträcka ut bas-bandet.
Men har man inte koll på detta så kan ju resonansen hamna långt upp i frekvens eller ha ett allt för högt Q-värde vilket skapar oreda och bumlig bas.

Jag skulle nog hellre förenkla detta steg genom att ersätta L1, T1 och C2 med en vanlig Anodkopplad utgångstrafo (typ LL1660/18) samt ersätta det svindyra WE417A med det oförskämt billiga 6C45

Komponentvalet/värdet på R3 och C1 kan diskuteras men detta är finlir


"The total harmonic distortion is not a measure of the degree of distastefulness to the listener and it is recommended that its use should be discontinued", Radiotron 3rd edition.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2015/12/04 :  16:46:10  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
SRPP lär väl ha sina fördelar men varför inte en kusin till densamme - mu-följaren.
Bruce Rozenblit har varit i farten och tagit fram ett schema. Här ett byggprojekt på nätet:

http://lasanguine.com/ccsamp.html
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/12/11 :  10:54:24  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Bygg en Euridice, du kommer inte att ångra dig, låter väldigt bra. WE417 behöver inte vara en WE, det finns flera tillverkare som är billigare, Ericson byggde fina 417. En Lundahl 1660/18mA behöver inte kopplas parafeed, ingen vits att krångla till det. Enda problemet med 417 är att den gillar HF vilket vi inte gör, den måsta ha fyra motstånd direkt på gallrets sockel så funkar det fint. Det finns för övrigt en massa rör att välja på, EL84, 6V6,6C45 och kanske särskilt 5687 med ekvivalenter.
Trafon kostar lite men det är snart glömt ! en fin kopplingskonding kostar också lite pengar

Lämnat forumet
Go to Top of Page

time
Harry-vinnare 2004

2637 Posts

Posted - 2015/12/11 :  10:56:12  Show Profile Send time a Private Message  Reply
Och ja, den passar finfint med F5, har kört kombinationen även om jag inte var lika överförtjust i F5 som andra.

Lämnat forumet
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.26 sekunder. Snitz Forums 2000