HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Smäller upp en baffelvägg
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/13 :  11:18:58  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Rummet är snett och krokigt, slår på flera cm ibland, kul!
Så det blir inte mycket av förfabricera vilket gör att jag spenderar mer tid med att löpa runt än att snickra.
Dom yttre vingarna är vinklade inåt vilket bara gör det ännu roligare.
Jag hoppas att väggen är i vinkel mot projektorn, ett visst mått av justering av duken kommer hjälpa till.


Fortfarande på idéstadiet

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/13 :  11:24:00  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Att högtalarna väger as och att jag tog beslutet att bygga en låda till vara högtalare gör inte saken lättare. Tyvärr blir det också lite avstånd mellan hornen o mellanregister.
Vid det här stadiet kom idén om att lyfta upp subsen för att få en jämn och fin kant undertill. Hela väggen ska kläs in i svart matta.



Väggarna kläs med gips och osb-skiva.
Duken kommer bli 136" och ny projektor dyker upp nästa vecka, hoppas jag är klar tilldess!!
Först tänkte jag bara smälla upp isolering o en täckskiva för fönstren men det kommer bli en massa kondens. Är ju bara att fixa det från utsidan efter konstensregler.
Då kom Frk som arbetar som Mätningsingenjör o nämnde något om bygglov......

Edited by - johan.björklund on 2015/12/13 11:29:14
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2015/12/13 :  13:11:59  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sätt gärna basarna mitt på rummets höjd för att döda den första tak-golvresonans som uppkommer omkring 80-90 Hz om du har möjlighet.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/13 :  15:06:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Takhöjd är 210cm och frontarnas bas ligger ganska exakt metern upp och subsen 70cm.
Innan låg delningen vid 90 och får se vad jag hamnar nu.
Subsen ville jag inte lyfta högre om jag behöver ha ut dom.

Det som stör mig lite är att jag har oroligheter mellan 200-300hz och det beror på takhöjden om jag har förstått det rätt.
Beslutet är dock taget att ta ut kaminen och då får jag bättre justering av lyssningspositionen med :)
Det svåra valet är nu vilken soffa jag ska införskaffa, eller kanske 3 schäslonger.

LCR+subs innan väggbygget, man ser att mellan 200-350 händer en massa.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/12/13 15:10:36
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/13 :  18:00:32  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Testar passform, saker o ting är banne mig rakt, hur lyckades jag med det......

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2845 Posts

Posted - 2015/12/14 :  12:58:35  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Coolt projekt

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2015/12/14 :  21:19:24  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Ska bli intressant att höra vad du tycker om förändringen i ljud. Gillar tanken att slippa första dippen pga bakväggen.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/15 :  07:51:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
ja verkligen!
Är mest orolig för att något ska vibrera och får ta det hela stegvis så jag kan komma bakom om det behövs.
På pappret ska det ske en massa positivt, får se om det stämmer :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Schack
Member

269 Posts

Posted - 2015/12/15 :  13:41:37  Show Profile Send Schack a Private Message  Reply
det skulle nästan behövas ett besök hos dig när det är klart.

Per

Varför köpa något.när man kan bygga det själv.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/15 :  14:25:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bara hojta till :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/16 :  13:26:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Är nästan klar, så pass att jag kunde dra igång allt igen.
Basen tycks ha hoppat upp flera db vilket den också ska göra.
Kan inte riktigt bedöma resten men det har inte blivit sämre iaf.
Även på snorhög volym så vibrerar inte väggen det minsta, värre är det med taklampan.

Det intressanta är vad som händer bakom väggen, det låter banne mig inte mycket alls. Nu slipper kanske grannarna tro att det åskar när man tittar på film.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/12/16 13:56:31
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2015/12/19 :  22:41:24  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Såg ditt pm nu ..., har skickat ett svar.
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2015/12/20 :  06:25:30  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Sent svar... Bra, då verkar inte takresonansen vara något problem.

Räkna och mät på vilka avstånd du har hårda reflexer mellan 200-350 så du kan dämpa eller diffusera dem. Kolla i senare delen av Bernts medlemstråd.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/20 :  17:04:37  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Check!

Fyller på med mer info i veckan, det har hänt bra mycket mer än vad jag trodde!

Tack för all hjälp o glada tillrop!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2015/12/20 17:24:42
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2015/12/24 :  11:21:36  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Småfix kvar att göra annars är allt klart



Här med ny spandexduk, 130" bildyta men ramen är större för annars hade ramet kommit över diskanterna.



Lite mätningar o annat kommer i helgen. Med tanke på vad jag hör så undrar jag vad en baffelvägg hade gjort för vanliga högtalare!


God Jul!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2015/12/24 :  11:53:25  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Läckert!

God Jul!

/F

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/16 :  18:44:53  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Efter många om och men har jag mätt av vad väggen hittar på och det är intressant vad som har skett . Presenterar mer i morgon :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

skäggåke
Member

90 Posts

Posted - 2016/01/17 :  12:42:38  Show Profile Send skäggåke a Private Message  Reply
Väntar med spänning...
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/01/17 :  13:42:16  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Precis, nu är det imorgon

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/17 :  13:55:50  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Kaffe först ;)


Jo,
Eftersom placeringen är mer eller mindre densamma utan som med vägg så började att lyssna med befintlig kurva. Allt från lägsta bas upp mot ett par hundra hz var rejält förhöjt plus nya resonanser.

Att jag fick nya basresonanser ser jag som något gott för då avskiljer väggen på korrekt sätt o rummet har fått nya mått :)
Den är även stabil och vibrationslös när det skruvas upp långt förbi Ref nivå så något bra lyckades jag med.

Så här korrigerade jag basen innan väggen kom upp.






Och idag korrigerar jag så här plus att suben är sänkt med nästan 10db!!


Då säger ni väl, om du sänker suben med 10db då behöver du ju inte sänka resonansen lika mycket?
Nja, mitt arbetssätt på båda kurvorna är densamma, skruva upp så diparna hamnar så nära målkurvan som möjligt o sänk sen resten.

*det kommer mer*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/01/17 14:26:56
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/17 :  14:09:11  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Nu med samma upplösning!

Om det berodde på väggen eller på att placeringen inte var x-akt densamma (antagligen båda) så fick jag korrigera upp allt igen.
Eftersom jag routar om signalen i Nanon och använder den som digitalt delningsfilter mellan mellan/diskant så har jag hur många band som helst.

Till min Stora för förvåning krävdes det bara 4 band på sub och 5 på mellan reg, det är ungefär hälften mot innan (allt för att nå målkurva) Skillnaden mellan film och musikkurva är bara nivån på sub och diskant annares är kurvorna samma.

Jag hade även en del oroligheter runt 300hz innan och på impulsmätning var där även en del oroligheter. Just på impuls trodde jag inte så mycket skulle hända eftersom jag sitter ganska nära den bakre väggen o kan inte göra så mycket åt den.


Gammal kurva för film


Ny kurva för film
(suben sänktes lite efter ett tag)


Sammanlag mätning av ovanstånde
http://i.imgur.com/MaeJZRu.jpg



Det är inte riktigt rätt eftersom jag har dom möjligheter jag nu har, men här har jag bara använt 50% av möjligheterna!
Och det som är ännu viktigare är att oroligheterna runt 300hz har minskat o kommit närmare varandra, innan låg V/H högtalare längre ifrån varandra.


Ny Musik kurva


Sen har jag aldrig orkat justerat i oändlighet, när jag hittar något som låter bra då är jag nöjd.

*edit*
Anledningen för att det inte är samma nivå beror på att mäta 5,1 då måste jag använda Asio och då blir volymen högre även om jag har samma volym på recivern.



*det kommer mer*

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/01/17 18:02:03
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/17 :  14:59:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Sen var det ju det där med impulsmätning, resultatet fick mig att testa ett par olika saker. Det i sin tur visade det vi redan vet, man trixar inte bara med akustik o tror att det blir bra!!


Rött är utan och svart är med baffelvägg.

Här blev det typ, Say Whuaat!


Hur kunde det bli så för det jag har justerat är flera meter ifrån soffan?
Bernts experiment med blommor o jag vet inte vad låg i bakhuvudet så varför inte? Jag kan säga att tjockare kudde bakom soffan eller i taket ovanför inte är en höjdare när det kommer till impuls.
Det är utanför topic men om någon vill så kan jag presentera det med.

Group Delay då?
Även där är det inte rättvist då jag har justeringsmöjligheterna.
Men det är klart intressant och jag är konfys över 2 saker!!

Grön kurva är med baffelvägg o vad i hela friden händer allra längst ner?
Och vad är det för hack vid 50hz och 250hz?

Spiken vid 100hz på röd kurva kommer vid delningen, den går att få bort med lite jobb men jag villa använda samma mätningstillfälle på alla kurvorna.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/01/17 15:00:28
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/17 :  15:02:14  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Så, nu är jag klar :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/01/18 :  09:15:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Intressant, impulsmätningen visar ju tydligt att den allra första röda peaken är helt borta. Det var ju också den högsta.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/01/18 :  09:55:36  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Angående group delay så är det ett derivat av fasen som beror av tonkurvan. Kollar du på tonkurvan under 20 Hz ser du att den faller annorlunda med nya inställningen. Därför blir även gd annorlunda. Inget att bry sig i, i detta fall eftersom utnivån är så låg.

Angående ca 250 Hz, har du eq där? Om inte så tror jag det är rumsreflexer som interfererar och orsakar tonkurveåverkan. Eventuellt, men högst osäkert är konflex i missarna.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/18 :  10:12:27  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Bernt,
Jag sken upp som en liten sol när jag såg att den var borta :)


Petter,
Hade du inte nämnt det hade jag spenderat X antal tim med att få bort det.
Du har rätt ang 20hz och där är även ett högpass vid 25 i dag o jag misstänker att den andra kurvar har ett högpass vid 18 alt ofiltrerat, kollar när jag kommer hem.
Och ang ca 250hz, där är en dip vilket syns på frekvensmätningarna och jag har inte i huvudet om jag har korrigerat en peak precis före/efter 250hz


Tack för input!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/01/18 10:26:27
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000