HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Musik lyssning med direct eller stereo?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2016/01/11 :  12:33:02  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message  Reply
Kör ni direct eller pure direct när ni lyssnar på musik eller kör ni stereo?

Nyfiken för tycker ljudet blir platt och burkigt och ingen Dynamik? I direct eller pure direct

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/11 :  14:12:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hej Richard, jag brukar switcha över till Pure Direct på min Denon AVR-3808A när jag enbart lyssnar till musik. Om du har så pass stora skillnader kanske du har justerat tonkontrollerna i Stereo-läget?

Jag upplever iaf ingen jätteskillnad, det är ganska likvärdigt.

Vad har du för reciever?

/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Richard Hughes
Member

97 Posts

Posted - 2016/01/11 :  16:20:30  Show Profile  Visit Richard Hughes's Homepage Send Richard Hughes a Private Message  Reply
Har en denon avr4200w och b&w 683 och b&w sw610 nä har bara justeringar i multikanal läge med audessy men det kopplas jubförbi när man lyssnar på direct
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/12 :  18:58:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag bara kör på!
Har en nanoAVR inkopplad mellan källa och reciver så recivern står alltid på flerkanalsläge även om det bara är stereo som kommer ut.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/12 :  20:13:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tänkte på en annan sak Richard,
Det är inte så att du kör högtalarna i bi-amp och den då tappar ena kanalparet när man går till Direct? Det gör iaf min AVR, om inte det handlade om ngn anna miss i konfigen...


Johan, vad är en nanoAVR?
/Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/01/13 :  16:48:24  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag kanske skulle ha lagt till att det ær en minidsp ;)
https://www.minidsp.com/products/ht-series/nanoavr-hd

En magisk liten mojæng som jag ær Mycket nøjd med, routar æven om signalen och har den som delningsfilter till L-R
Ær væl egentligen inte meningen att man ska gøra så men det fungerar.

https://www.minidsp.com/applications/home-theater-tuning/bass-management

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/01/13 16:55:00
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.23 sekunder. Snitz Forums 2000