HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 WiFi och flerkanalsHiFi
 Spela högupplöst musik
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2016/01/08 :  00:17:46  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply
Hej,

Är hifiintresserad och är lite "tummen-mitt-i-handen" vad gäller datorer. Har nyss upptäckt möjligheten att köpa högupplöst musik, har ju funnits en del klassisk o jazz ett tag, men nu verkar äntligen detta erbjudas i andra genrer.

Har nyss köpt lite från HIGHRESAUDIO i FLAC 24/96.

Frågan är nu hur jag skal spela upp dessa filer. Jag har läst lite på nätet, men flera trådar känna lite äldre, har öven kikat lite på youtube, men inte riktigt fått någon bra uppfattning.

Jag har en DAC som klarar 24/192, NAS, både PC och MAC, tänkte nog helst använda PCn, trevligt vore ju om det fanns en app för fjärrstyrning.

Det finns ju en del entusiaster här på forumet, vad använder ni för mjukvara?

Den behöver inte vara gratis, huvudsaken är att den spelar med bra kvalitet, är användarvänlig och har ett bra gränssnitt.

Tacksam för tips!

Jens

Ampalang
fd. drbob

1136 Posts

Posted - 2016/01/08 :  06:53:19  Show Profile Send Ampalang a Private Message  Reply
PC kan jag inget om längre men på mac skulle jag rekommendera BitPerfekt för en hundring (eller hur mkt det nu var)
Självgående lättöverskådligt program som ligger i bakgrunden och gör vad det ska.

Edit: Öh, just det ja, då måste du också dock konvertera filerna till lågor mer lämpligt... Typ AIFF.

Edited by - Ampalang on 2016/01/08 06:54:11
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/01/08 :  09:00:38  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Jag kör med J.River Mediacenter i PC, den tar dina filer rakt av. Har kört med det i ca 10 år. Test är gratis 30 dagar kostar sen 50 USD för en windowsversion. www.jriver.com

Det finns massor av program (Foobar t.ex) men jag gillar enkelheten i J.River nu när jag lärt mig det. Det kan göra allt jag vill göra.
Det finns stöd för fjärr i det också men jag har aldrig gått in i det, kör trådlöst tangentbord bara.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/01/08 09:03:21
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/01/08 :  10:25:45  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kompletterar Ampalangs svar med att du kan gott använda iTunes och den kostnadsfria Apple Remote på din iProdukt för att fjärrstyra (utan skärm till vardags, inget problem)
Till detta kan man lägga BitPerfect som gör precis vad den heter, dvs skruvar om allting automatiskt för att lämna bitperfekt output. Den är smutt och du kan även uppsampla symmetriskt och lite annat skoj. Jag kör BitPerfect ibland, men oftast Amarra, det kostar några hundralappar men jag tycker (inbillar mig?) att Amarra låter mjukare, mera upplöst och lite mera äkta.
Både BitPerfect och Amarra är i detta fall tilläggsprogram som förenklar uppspelningen av bitperfekt ljud genom att bl.a. automatisera omkonfig av ljudinställningarna i OSX.
De är dock inga musikbibliotek som iTunes, Jriver eller liknande.

JRiver kan du som Berndt skriver också nyttja och behöver då inget extra program för bitperfekt output på Mac eller PC heller för den delen. Med fördel styr du din JRiver-installation med Jremote på iPad/iPhone för en hundring extra. JRiver hanterar ett större bibliotek smidigare och finns till Mac/PC/Linux.

Slutligen kan jag inte annat är rekommendera Roon om du är beredd att lägga några tjugor i månaden på en helt annan upplevelse! Nu låter jag som en säljare igen!
Den gör uppspelning av filer (gärna i kombination med ett Tidal-abbonemang) till en helt ny upplevelse som inte är i samma liga som de andra båda nämnda. Se tråden om Roon Labs för mera info.
Vh Micke

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2016/01/08 :  12:38:16  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply
Tack så väldigt mycket för era svar, skall läsa lite noggrannare o checka länkarna ikväll när jag kommer hem efter jobbet!

Kanske har någon följdfråga till den feedback o tips ni gett mig...

Jens

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21991 Posts

Posted - 2016/01/08 :  17:21:00  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Jag kör, precis som Bernt, J-river i "fin"-anläggningen. Den snurrar på en dedicerad PC med ett Lynx L22-kort. Jriver är en avancerad mjukvara för media-uppspelning som kostar några hundralappar och är väl värd pengarna när man väl satt sig in i vad den kan. Gränsnsitten för remote styrning av Jriver är inte lika avancerade som tex Roon eller Plex. Men den kan hantera ljudkort på ett riktigt häftigt sätt och jag har inte hittat något bättre. Alla funktionerna J-river har kan vara overkill om man "bara vill spela lite".

Vill man bara prova lite så funkar foobar, som Bernt ocskå nämnde, riktigt bra som musikuppspelare. Det är den spelaren jag använder på min stationära där jag rippar för att kolla att det blev rätt elelr bara lyssna på musik medan jag jobbar/leker. Den har också en massa inställningsmöjligheter ASIO-stöd elelr vad man nu vill använda för att integrera sitt ljudkort.

Plex är en annan mjukvara som man kan använda, den fokuserar mer på enkelhet och handhavande och har en ruskigt fin integration emot fjärrstyrning med appar för det mesta.


// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Io
Member

473 Posts

Posted - 2016/01/08 :  17:48:18  Show Profile Send Io a Private Message  Reply
Jag använder också JRiver och trivs bra med det. Jag styr den understundom från min iPhone med appen JRemote. Vid andra tillfällen styr jag musikdatorn från en annan dator, det fungerar utmärkt om båda har JRiver.

Jag betalar gärna för varje ny version som kommer av programmet, en klar favorit.

/O



  • Simply Black Magic & Cantus, Miyajima Shilabe, Stevens & Billington TX103, Audion Premiere 2

  • Pioneer 668, PC, Chord Qutest

  • Bladelius Saga MkII

  • Audion Silvernight MkII alt. Bladelius Mode

  • Tannoy Arden

  • Supra Sword & LoRad

Go to Top of Page

Jens1966
Starting Member

45 Posts

Posted - 2016/01/10 :  21:39:15  Show Profile Send Jens1966 a Private Message  Reply
Hej,

Efter lite funderande löste jag uppspelningen av HD musiken via USB - ingången på min Blueray.

Använder nu min blueray för att läsa HD - filerna från en hårddisk, tar sedan ut signalen för att använda mina REGA DAC för omvandling, sedan in i försteget och ut i HiFi anläggningen.

Inte så snyggt gränssnitt och inte kan jag remota från iPaden heller, men det får bli så temporärt.

Jens
Go to Top of Page

Bill50x
Starting Member

17 Posts

Posted - 2016/01/13 :  17:22:14  Show Profile Send Bill50x a Private Message  Reply
Lite OT men ändå inte...
Det är lätt att tro att högupplöst musik är bättre än normal 16/44.1 men så behöver inte vara fallet. Jag har jämfört en hel del musik från HD-Tracks med original CD (eller åtminstone den CD jag haft till hands) och påfallande ofta är HD-Tracks högupplösta betydligt sämre ljudmässigt. Jag minns speciellt ett par R.E.M-skivor som lät riktigt illa,men även Eagles har varit dåliga i 24/96 resp 24/192-upplösning. Jag har testat filerna i MasVis och man ser tydligt hur dyanamiken har krympts och att man dessutom limiterat topparna på många inspelningar. När det gäller R.E.M går topparna direkt i taket och fulklipper, det låter helt enkelt för dj-igt. Nu är ju inte detta HD-Tracks fel utan leverantörernas, dvs skivbolagens. Men visst känner man sig lurad om man tror att man ska få högre dynamik (för att formatet tillåter det) och så är det i själva verket tvärtom!

/ B
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000