HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Diverse
 HiFi Off Topic - Fritt Forum
 Kjell Alinge död
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/01/19 :  15:26:14  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Eländes elände, Kjell Alinge är död.

Hans fullständigt unika och absurda sätt att göra radioprogram förgyllde mina tonår. Kompisgänget satt och lyssnade andäktigt på hans program varje vecka.

http://sverigesradio.se/sida/avsnitt/677547?programid=4740&playepisode=677547

Det fanns massor av musiktips i hans program också.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=478&artikel=6348332

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/01/19 :  16:06:53  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Kan bara hålla med.
Kjell Alinge och Lennart Wretlind har varit mina musikciceroner sedan de började med sina program för snart 50 år sedan.

Hemma hos ligger på Spotify.
Och sedan finns ju som vanligt Radiogodis.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

jari
RödaTråden vinnare

4438 Posts

Posted - 2016/01/19 :  16:33:38  Show Profile Send jari a Private Message  Reply
Bernt Jansson skrev:
quote:
Hans fullständigt unika och absurda sätt att göra radioprogram förgyllde mina tonår. Kompisgänget satt och lyssnade andäktigt på hans program varje vecka.


Samma här,jag har för mig att det gick på torsdagskvällar,
mellan 23.00-24.00,många torsdagskvällar hemma hos en äldre
kompis som hade en egen lägenhet blev det.
Unik och helt oefterhärmlig.

Dared VP 845 förstärkare,Shuguang WE845,RCA vt231,Raytheon 6072A rör,Marantz cd6007 cd-spelare,Technics SL1500c skivspelare,AT VM 540ML pickup,Ino pi60s med es dämpmaterial högtalare,Diy silver sexfläta signalkabel,KLEI Classic Harmony rca-kontakt,Diy silver sexfläta + Fyrfläta enkardelig kopparkabel utan kontakter högtalarkabel,2 fyrflätor med enkardelig ledare,2 ledare till fas och nolla,4 till jord,med kopparkontakter nätkabel,Gigawatt PF-1E nätlist.

Sursill "Farligt käckt"

Go to Top of Page

Dr Moureau
nu mera Dr...

316 Posts

Posted - 2016/01/19 :  18:20:29  Show Profile Send Dr Moureau a Private Message  Reply
Hej Det är Nisse Ghandi!

Oslagbart....



Först Bowie och nu Alinge året börjar inte bra!

"A friend will help you move. A really good friend will help you move a body."
-Anonymous
Go to Top of Page

Mirage
Member

493 Posts

Posted - 2016/01/19 :  18:59:17  Show Profile  Visit Mirage's Homepage Send Mirage a Private Message  Reply
Jag var också i de tidiga tonåren när Eldorado sändes och mitt starkaste minne är när han hade valt ut Sweet Dreams med Eurythmics till "Månadens låt", eller något liknande. Kjell Alinge hade helt fantastiska utläggningar om varför han tyckte att låten var så bra, och spelade den flera gånger. Samtidigt var låten något nydanande och trots att jag mest lyssnade på punk och hårdrock vid den här tiden så tyckte jag den var otroligt bra, och gör så än. Får nog plocka fram vinylsingeln som jag köpte efter att ha hört låten i programmet och spela den till Kjells minne!

Erik Nyström
Mitt system eller här
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/01/19 :  21:23:18  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Va fan! Var min första tanke kan bara hålla med om att Eldorado var ett av de bättre program som har sänts alltid på plats framför radion när det sändes. Nu verkar det som om att alla hjältar man har håller på att ställa in tofflorna.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/01/20 :  07:26:04  Show Profile Send Vox a Private Message  Reply
"Hemma hos" och "Eldorado" är de radioprogram som jag förknippar Kjell Alinge med. "Hemma hos" var stundtals väldigt skruvat, men för en tonåring på 70-talet var det häftigt och kul.
Via "Eldorado" fick jag tips på musik av både Bill Labounty och Michael Franks.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

Cyrus
Member

734 Posts

Posted - 2016/01/20 :  08:48:50  Show Profile Send Cyrus a Private Message  Reply
Skala två gula lökar...

R.I.P.
Go to Top of Page

mabron
Member

572 Posts

Posted - 2016/01/20 :  19:06:28  Show Profile Send mabron a Private Message  Reply

Underbar!

http://radiogodis.se/RadioGodis/Eldorado/Eldorado_Kjell_Alinge/HemmaHos/09_Se_Sjalv_Receptet.mp3
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.11 sekunder. Snitz Forums 2000