HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Så mäter olika spelare.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/06 :  22:24:15  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
En liten kul bildtråd, samt såväl litet uppslagsverk över prestanda och ett visst mått av tävlingsinslag såklart, detta är ju materialsport!
Tanken är simpel. En bild på din spelare med bifogad dr Feikert-mätning med appen PlatterSpeed. Jag är fullt medveten om att en dyl mätning inte säger hela sanningen om ljudet, långt därifrån, det är ändå kul tycker iaf jag.

Jag är först ut och visar principen/idén.

KUZMA STABI S, motorstyrning KUZMA PS ref 2..

" target="_blank">

" target="_blank">

" target="_blank">

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  13:40:06  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Okaj, vi lägger väl på en del då:
Technics SL-1210








Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/08 :  13:56:04  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Snyggt! Direktdriven?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  15:08:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Ja, dessa är direktdrivna. Jag försöker klura ut hur stor påverkan en ocentrering av centrumhålet har på en sån hära mätskiva men mina matematiska kunskaper är lite föråldrade!
Som du kanske ser peakar Technics mellan 3161hz ned till ca 3138Hz vilket är märkbart mera än din spelare.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/08 :  15:26:19  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Sånt här mätande gillar jag, sjukt enkelt för en gång skull.
Vad betyder alla siffror?
Vart ifrån mätet ni?
Avstånd från högtalaren etc?
Något jag ska tänka på?

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  15:45:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Nudå ska vi se... Ocentreringen av skivan slår väldigt hårt och om min lekmannamatematik stämmer så kommer en radieförändring av +-0,5mm generera en hastighets-/frekvensavvikelse på 0,33% vid en radie på 75mm, ganska precis där mätningarna sker.
Alltså, en ocentrering med 0,5mm kommer skapa det oscillerande mönster vi ser i grafernas gula kurva som slår mellan 3140hz upp till 3160Hz. Det kan också kopplas till antalet cykler den gula kurvan uppvisar, dvs 16.5 toppar per 30sek (33rpm)
Det syns även i Raw Frequency-Max Deviation i data-bilderna och kan säkert stämma då jag ser med tydlighet att min skiva är ocentrerad.
Jag mäter dels med DrFeickerts lilla singel och dels med Ultimate HiFi Test Lp från Analogue Productions, båda är lätt ocentrerade.

Det finns säkert många andra som drar smartare slutsatser av dessa data dock!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  15:50:46  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Junepe, tänk bara på att låta mätmojjen vara stilla, liggande på en högtalare eller så. Annars kommer Doppler-effekten att påverka mätningen!
Själv brukar jag låta telefånen ligga på högtalaren när jag mäter, det verkar inte spöka till det.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/08 :  15:54:29  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Ahh Okej, kan göra två olika.
En ovanpå mina Nola som ju är dipoler sedan framför på något stabilt. Min tvååring kan hålla den, han brukar vara stilla

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/08 :  15:57:09  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Så det är inte random musik som gäller utan någon typ av Hifi mät skiva?

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/03/08 15:58:08
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  16:05:55  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Michell Orbe SE med NC PSU (DC-motor med servo-kontroll av hastighet)






Trots de sämre resultaten än både Technicsen och Adagios spelare så vill jag inte påstå att man kan höra hastighetsavvikelser på Orbe SE. Däremot kan man ju se dem ganska tydligt, och även att servot överkompenserar en del, därav den lite oscillerande avvikelserna enligt den gula kurvan.



Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  16:10:01  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
quote:
Så det är inte random musik som gäller utan någon typ av Hifi mät skiva?

Sant, du behöver en testskiva med ett 3150Hz-spår på! Det funkar även med ett 1000Hz spår men då blir "upplösningen" sämre. Jag har inte gymnasticerat mina hjärnceller med orsaken till detta dock...

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/08 :  17:03:32  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hmm, jag lade den på stenskivan vid spelaren eftersom det är stilla..... Men kan det bli lite lustigt bakom högtalaren i hörnet?? Dessutom är det ju dipoler.
Tycker min gula kurva beter sig lite "cykliskt" den blev mer så när jag bytt rem, men ändå bättre än den gamla remmen på själva värdena. Den "nya" remmen har gradvis blivit bättre o bättre.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/08 :  17:11:05  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Man blir lite lurad, vid en hastig blick ser ju technicsen jämnast ut, men upplösningen på skalan blir bu lite sämre. Olika tid på mätningarna också.
Jag tyckte inte att min svajade innan men är rätt säker på att den blev mycket bättre efter PSref2. Så även om man inte kan peka på och säga "aha, där är det svaj" så märker man det när det blir mindre. Det blir mer som cd när cd är som bäst fast med ljudet/klangen av vinyl. Djäkligt svårt att sätta ord på upplevelsen.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/08 :  19:10:55  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Vad beror det på att en direktdriven har så jämn å snygg kurva, även om den "slår"mer?
Nu har vi iaf tre principer "på pappret"
Dvs AC med rem.
Direktdriven, AC?
Och DC med rem.
Kan man dra några slutsatser?
Brukar det inte sägas att DC är jämnare än AC? Eller har jag fått det om bakfoten?
Direktdriven brukar ju beskrivas i termer som exakt och dynamikdrivande. Medans rem ska vara tystare och DC tystast av dom alla..... I teorin?

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  20:46:35  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jag vet inte Jocke, men mina frågeställningar går i linje med dina. Att Orbe "oscillerar" tolkar jag som en konsekvens av för energisk feedback på servot. Din kurva uppvisar exemplariska värden men det förvånade mig lite grann att även den "pulserar" i någon mån. Vet inte varför men din "gröna linje" fladdrar lite mera trots att dina vägda och filtrerade värden är extremt låga?
Technics upplevs ju på kurvan väldigt bra, men de faktiska siffrorna avslöjar den ju. At den är så konsekvent kanske relaterar till quarts-styrningen?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/08 :  21:16:41  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Min mätning är längre och då komprimeras kurvan i X led för att få plats. Då ser variationen större ut. Kolla även y led skalan.
Som jämförelse gjorde jag en snabb mätning på en iofs iskall spelare. Men då ser det annorlunda ut.
" target="_blank">

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/08 :  21:21:00  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Som man ser slår de gula bara mellan 3147-3152 vilket är jämt även om det ser svajigare ut. Skulle man dra ut skalan till samma som på orbe-mätningen skulle den gula kurvan vara betydligt mer spot on likaså den gröna skulle inte se lika kurvig ut.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/08 :  21:51:38  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Jodå, jag är fullt medveten om att Y-skalan är annorlunda på din mätning (och givet även X-skalan eftersom du mätte en minut och jag runt 30sek)
Den mindre skalan ger förmodligen intrycket att den gröna fluktuerar mera.
Jag tyckte dock att mätning runt 30sek gav en tydligare kurva som är lätt att jämföra.

Om du kikar på fakta kring din senaste mätning så kommer du förmodligen att se, under Raw frequency - Max deviation ~ -5Hz/+4Hz och en snitthastighet på ca 3149,4Hz
Jämför med Orbe-mätningen där -16Hz/+11Hz är motsvarande, massor mycket större avvikelse även om snitthastigheten är väldigt likvärdig.

Det är det jag säger, att din spelare uppvisar extremt låga Wow-värden och hastighetsavvikelser!

Jag skall plocka fram Lenco GL75:an och mäta den med, så får vi en till princip med!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Edited by - AlfaGTV on 2016/03/08 22:12:08
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/08 :  22:31:36  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Ja den går lite långsammare kall, jag tror att remmen mjuknar lite när den blir varm, kanske även att lager o olja värms upp något. För efter en stund går den exakt.
Jag tycker brinkmans ide om att ha värmare för lagret för exakt temperatur är hur cool som helst.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/09 :  07:24:15  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
"Jag skall plocka fram Lenco GL75:an och mäta den med, så får vi en till princip med! "
Näste man till rakning! Klart vi ska ha ytterligare spelare. Är det en mellanhjulare?
Måste vara både kul o lite ambivalent att ha så många spelare.
Mätningar säger ju bara en del av sanningen men kan du kort redogöra för dina upplevelser i skillnaderna mellan spelarna? Tyvärr är jag pinsamt medveten om att kombinationerna av verk/arm/PU gör mycket av ljudet sen påverkar även kombon mellan PU ev SUT och RIAA också en hel del. Rätt match gör underverk miss match låter sämre än vad det borde göra med tanke på ev inblandade komponenters individuella kvaliteter.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"

Edited by - Adagio on 2016/03/09 07:26:26
Go to Top of Page

Vassegård
Member

134 Posts

Posted - 2016/03/09 :  12:33:10  Show Profile Send Vassegård a Private Message  Reply
Finns det någon med testskiva i Sthlm så kan man komma o mäta på min SL-1000mkIIP om man vill!
Direktdriven men vet inte om det är AC eller DC-spänning.

Ny med rör
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/03/09 :  20:33:36  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hoppas ngn nappar på ditt erbjudande Vassegård, det hade varit skoj att se data från den också!

Här kommer då en snutt från en Lenco GL-75, mellanhjulsdrift med synkronmotor.




Lencon vandrar lite i hastighet, kanske bara mitt exemplar, men den har ett driv som påminner om Technics, och faktum är att kurvan inte har den pulserande tendensen som de båda rem-johan vi tittat på hittills.

Men, detta återspeglar inte alls hur spelarna låter ljudmässigt, långt därifrån...
Jag kan inte dra några slutsatser generellt, men det är INGEN tvekan om att Orbe SE är min personliga favorit. Den har en svärta som ingen av de andra når upp till och ger ett lugn i musiken som jag sällan hört på andra spelare.


Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/09 :  22:38:04  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Intressant. Det verkar som att remjohanspelarna är jämnare men fladdrigare. Minst fladdrig med ojämn är den direktdrivna, medan mellanhjularen lider lite av någon form av ojämnhet. Skulle vara intressant med en nylonsnöre-spelare nu. Samt en lättviktare typ rega eller så.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/10 :  08:01:56  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag försöker ju få igång en liknande tråd på ett grannforum, det går trögt. Det finns många fina spelare men det är många som antingen anser att detta test inte har någon relevans, kanske med viss rätt då det är 100 andra variabler som påverkar det slutgiltiga ljudmässiga resultatet.
Jag har lyssnat lite på en mellanhjulare vs en VPI scoutmaster. Mellanhjularen upplever jag som mer pådrivande, som att den styr med järnhand. VPIn låter renare men lite vagare och försiktigare. Min spelare före PS ref 2 var lite som VPIn och har nu mer av mellanhjularens bestämdhet parat med känsla och svärta. Det måste vara drivningen som åstadkommit denna förändring. Synd att jag inte mätte innan!

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/10 :  11:52:55  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Jag ska bara fixa en skiva sedan ska jag hoppa in i matchen och lära mig nått.

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/03/10 :  14:46:33  Show Profile Send GyroSE a Private Message  Reply
@Junepe; intressant att se var en GyroDec hamnar i sammanhanget. Har du motorstyrningen, Michell HR PSU, kombinerad med din Gyro?

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.
Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.45 sekunder. Snitz Forums 2000