HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Medlemmarnas System
 Jag tror resan slutar här, mitt system
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2016/03/15 :  13:47:58  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Hela mitt "vuxna" liv har jag haft HiFi intresse och sökt efter vad jag tycker skulle vara idealiskt ljud. Rent och detaljerat och sammanhållet, musikaliskt helt enkelt. Man ska kunna skilja på en kontrabas och en elbas, sångaren/sångerskan ska inte låta som dom står bakom en gardin och sjunger ( vilket jag tycker dom gör i dom flesta anläggningar jag hört oavsett prislapp). Som en vanlig enkel löntagare så får man rätta mun efter matsäcken, tyvärr. Men nu när man blivit till åren och lönen förbättrats så har man tillträde till sfären av High End HiFi. Efter att provat sig fram med olika apparater, lusläst tester, kollat specar o.s.v under många år så tror (hoppas) jag numer att resan är till ända. Vägen har varit lång och krokig med en del besvikelser men också en del överraskningar. Det har passerat många apparater under åren bl.a Krell och Electrocompaniet, men då äldre modeller och inte det dyraste. Lägger ut lite bilder på senaste årens uppdateringar.

Anläggningen som den såg ut för c:a 4 år sedan, Martin Logan köpta för 15 år sedan, LC Audio slutsteg 14 år sedan, Emotiva Dac/ försteg 6 år sedan.

[URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/MLS3_zps35e7caa2.jpg.html][/URL]

Ny Emotiva Dac och Audio Space förstärkare 3år sedan
[URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/IMG_0682_zpse9828117.jpg.html][/URL]
Test av Bladelius Balder och Larsen 8 högtalare 1,5 år sedan, Bladelius och Larsen fick stanna kvar
[URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/DSC_0153_zps3ed7ec1b.jpg.html][/URL]

Så här såg det ut för 1 år sedan Pro-Ject skivspelare, Primare Pr32 försteg, Emotiva DAC, Trigon Advance se RIAA, Bladelius Balder slutsteg, Larsen 8 Högtalare, Nordost Frey högtalarkablar och hemsnickrade silverkablar till lågnivå.
[URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/DSC_0147_zpslgqol9yq.jpg.html][/URL]

Och då troligen resans slut 2016, Devialet 200, Pro-Ject Evolution, Larsen 8, Nordost Frey och Chromecast audio. Datorn borttagen numer och digitalmusik castas. Ljudkvaliteten i denna förstärkare är helt sanslöst bra, tror inte jag nånsin hört nåt liknande.. En liten kvällsbild

[URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/IMG_0225_zpsja03lzoy.jpg.html][/URL]

Så cleant inte en massa apparater och sladdar, det finns allt man kan önska sig å lite till i den där Franska pannkakan. Den är framtidssäker och uppgraderingsbar på alla sätt och vis mjukvarumässigt. Och ja trafon ska byggas in i en låda


[URL=http://s1280.photobucket.com/user/svenake56/media/IMG_0231_zpsatayexyy.jpg.html][/URL]

Skeptiker

Rolf-san
Member

2137 Posts

Posted - 2016/03/15 :  14:02:42  Show Profile Send Rolf-san a Private Message  Reply
Läckert oliver!
Skönt när man känner sig nöjd och bara kan njuta.
quote:
Och ja trafon ska byggas in i en låda

Varför det? Den har hög impfaktor.

När elefanterna slåss, så trampas gräset ner.
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/15 :  16:51:50  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Hmm smaken är lite olika och växlar samt utväxlas. Personligen tyckte jag Audio Space var snyggast. Pannkakan och projekten förtjänar en snyggare hyll-lösning om clean look är det du eftersträvar. Parallellt iaf en tydligare horisontelllinje. Högtalarna är ju stilrena och en helt slät vägg, på väggen, reglad o förstärkt. Med alla sladdar bakom, backlight och en osynligt hyllinfattning. Skulle var pricken över i.
Kul att du gillar din lilla fransyska.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/16 :  08:02:12  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
Episk konst att du börjar din medlemstråd med att avsluta den

Jäklar i gatan vad slimmat det blev.
Ska bli kul att se vad som händer.

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿

Edited by - Junepe on 2016/03/16 18:11:44
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2016/03/16 :  10:16:34  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
quote:
dagio Posted - 2016/03/15 : 16:51:50
Hmm smaken är lite olika och växlar samt utväxlas. Personligen tyckte jag Audio Space var snyggast. Pannkakan och projekten förtjänar en snyggare hyll-lösning om clean look är det du eftersträvar. Parallellt iaf en tydligare horisontelllinje. Högtalarna är ju stilrena och en helt slät vägg, på väggen, reglad o förstärkt. Med alla sladdar bakom, backlight och en osynligt hyllinfattning. Skulle var pricken över i.
Kul att du gillar din lilla fransyska.


Med cleant menade jag " va lite prylar det blev, men fan så mycket bättre", lägenheten kommer att säljas snart så det får bli så här så länge. Värre planer till huset istället

Skeptiker
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2016/03/16 :  10:20:58  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
quote:
Episkt konst att du börjar din medlemstråd med att avsluta den

Jäklar i gatan vad slimmat det blev.
Ska bli kul att se vad som händer.

((( JUNEPE )))


Hahaha nu är jag nöjd lång tid framöver, ja det har man sagt några gånger, men den här gången kändes det lite mer troligt. Men som min fru brukar säga " det är aldrig försent att ändra sig".

Skeptiker

Edited by - oliver on 2016/03/16 10:26:07
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/16 :  10:21:53  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Aha då förstår jag..... Spännande.

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/03/16 :  16:26:34  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Om du är nöjd så prova inte en OTL. Tog med en Qtron PA-12 till en vän med just Larsen 8 då jag ville veta hur OTL'en skulle trivas med vanligare högtalare. Det slutade med en fantastisk matchning. Han fick göra sig av med sin nyinskaffade Octave och gå över till OTL. Be warned

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Junepe
100.000-klubben

614 Posts

Posted - 2016/03/16 :  18:15:37  Show Profile  Visit Junepe's Homepage Send Junepe a Private Message  Reply
quote:
Hahaha nu är jag nöjd lång tid framöver, ja det har man sagt några gånger, men den här gången kändes det lite mer troligt. Men som min fru brukar säga " det är aldrig försent att ändra sig".

Samma lika för mig och jag har accepterat det!

Jasså OTL är så jävulskt.
Jag har aldrig tänkt tanken innan men det ändrades för 3 minuter sedan
Undra hur det låter ihop med Harbeth Super HL-5 PLUS?!

((( JUNEPE )))

¿?¿ JUNEPE ¿?¿
Go to Top of Page

McEnroe
fd ARCshark, 100.000-klubben

1486 Posts

Posted - 2016/03/16 :  19:34:19  Show Profile Send McEnroe a Private Message  Reply
quote:
lägenheten kommer att säljas snart så det får bli så här så länge

Ljudet kan bli annorlunda i hus.Blir det sämre kanske resan tar fart igen

I was talking to myself!
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/16 :  20:24:24  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Jag väntar med spänning (och ångest) på när herr D tar med Q-tron monoblocken hit.....
En i vårat gäng hade just bytt till en integrerad historia i 70 000kr(?) klassen när herr D förstörde glädjen över den nya förstärkaren genom att ta med det mellanstora stereosteget från q-tron Vederbörande säger att detta blir hans sista förstärkare tills pension och förmodligen vidare. (Han med Larsen) så säg aldrig aldrig.......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/03/16 :  20:52:49  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
He,he jo - det är därför jag varnar. Det var ju inte meningen. Jag gör en storsatsning på ny rigg med aktiv delning och många OTL. Helt crazy. Hursom så ville jag testa hur det funkade. Fick säga förlåt och ursäkta! Ursäkta offtopic också.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2016/03/17 :  13:22:06  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
quote:
Om du är nöjd så prova inte en OTL. Tog med en Qtron PA-12 till en vän med just Larsen 8 då jag ville veta hur OTL'en skulle trivas med vanligare högtalare. Det slutade med en fantastisk matchning. Han fick göra sig av med sin nyinskaffade Octave och gå över till OTL. Be warned

Hmmmmm undrar hur länge det dröjer innan Devialet ingenjörerna upptäcker att det finns mjukvara som kan imitera vilken förstärkartyp som helst.... Grabbens gitarrförstärkare kan imitera ljudet från i stort sett vilken förstärkare som helst på marknaden, rör som transistor och det låter otäckt realistiskt, vi har testat. Skulle vara kul att "nä idag vill jag köra OTL, å imorrn kör vi Mark Levinson" eller nåt sånt, med en knapptryckning . Framtiden mina herrar står för dörren och min förstärkare är med på tåget

Skeptiker

Edited by - oliver on 2016/03/17 13:23:26
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/03/17 :  15:44:05  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
Vad är det för en förstärkare? Verkar väldigt praktiskt!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

Björn-Ola
Trädgårdsmästarn, 100.000-klubben

7939 Posts

Posted - 2016/03/17 :  17:42:11  Show Profile Send Björn-Ola a Private Message  Reply
Om du är nöjd, så är det dags att sälja allt och börja om.
Inom HiFi, så är det resan som gör mödan värd och skänker glädje, inte målet.


M.v.h. Björn-Ola
Sponsrad av hifileverantörernas förbund

"Innan man är riktigt säker är man ofta tvärsäker"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2016/03/18 :  07:53:19  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
quote:
Om du är nöjd, så är det dags att sälja allt och börja om.
Inom HiFi, så är det resan som gör mödan värd och skänker glädje, inte målet.


M.v.h. Björn-Ola
Sponsrad av hifileverantörernas förbund


Ja så är det faktiskt Men om det finns olika förstärkartyper att välja mellan i mjukvaran så behöver man bara en har mailat iden till Devialet dom tackade och tyckte att den var intressant och skulle kolla möjligheterna med dom som programmerar. I RIAA:t på den så kan man välja ( för tillfället) på 13 RIAA kurvor från olika skivbolag med en enkel knapptryckning, och det fungerar otäckt bra. I mjukvaran finns också SAM som är ett program som har lagrat 629 ( fler kommer) olika högtalare som finns på marknaden så förstärkaren vet laster och fasvinklar och diverse annat och levererar signal därefter, nästan lika bra som rumskorrektion sägs det, rumskorrektion från Dirac lär vara på gång. ICM finns också den lyfter fram tal när man kollar på film också rätt kul och bra, allra helst Svensk film som inte är textad.En makalös manick, dom flesta "kända" "dyra" förstärkartillverkare får nog inse att här är dom rejält om och överkörda. http://en.devialet.com/expert/#discover

Skeptiker

Edited by - oliver on 2016/03/18 08:00:43
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/03/18 :  16:52:21  Show Profile Send Adagio a Private Message  Reply
Aha! Hifins motv till Victorinox......

Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

oliver
Member

714 Posts

Posted - 2016/03/30 :  13:23:15  Show Profile Send oliver a Private Message  Reply
Fortfarande så tycker jag (nu när man vant sig vid ljudet) att det här är den bästa förstärkare jag ägt/hört. Tyvärr så är streaming funktionen totalt värdelös, den hackar och slutar tvärt rätt vad det är. Audioconcept tipsade om Auralic mini som dom också säljer, men att behöva lägga ut 6000 till på en redan dyr förstärkare tycker jag är lite väl magstarkt för att streaming ska fungera. Dessutom så är Devialetens streaming på nåt sätt uppbyggt för att fungera ihop med ITunes vilket är i mitt tycke det sämsta som nått IT marknaden överhuvudtaget. Så det fick bli Chromecast Audio som för sina 390kr fungerar klockrent och leverera ljud som är minst lika bra som datorn via USB, så det så.

Skeptiker
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000