HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 The quest for a svarv has begun.
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/04/09 :  14:33:01  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Var idag nere hos Bernt på HifiCenter här i Helsingborg för att lyssna lite på skivspelare i några olika prissegment. Han har ju mest Rega hemma, så det blev en jämförelsestege där första pinnhålet var RP1 performance (4.000:-), därefter RP3 (8.000:-) och slutligen RP6 (15.000:-). Blev även en kort lyssning till Gold Note Valore 425. Naim Nait 5si och Canton Chrono SL i senaste version utgjorde kringutrustning liksom nåt av Projects mindre riaa. Hemma har jag Copland CSA 14 och en tidigare generation av Chrono SL 590.

RP1:an lät väl hyfsat. Med RP3 höjdes nivån ordentligt. Strängt taget allt var bättre, mest fastnade jag för den tystare bakgrunden och en påtagligt bättre separation.

När vi plockade fram RP6 föll det mesta på plats. Återgivningen lyftes nästan mer än från 1 till 3 och nu kändes det som jag hittat en nivå som matchar min övriga anläggning. Nu var djupet i ljudbilden påtagligt. Basen så pass massiv att Bernt började fundera på alternativa högtalarplaceringar. Gillar RP6 skarpt. Den spelar med ett rytmiskt driv som jag tror min anläggning skulle vinna på. Den levereras med RB 303, Exact och TT-PSU, allt från Rega.

Fick som sagt också höra Gold Note Valore 425 a 14.000:- men den hängde inte med. Mer tillbakalutad, kanske lite varmare men inte heller så öppen, detaljerad och direkt. Lite gråare i klangnyanserna.

Har jag hittat min svarv? Det vet jag ju inte än. Resan har bara börjat. Ska i sommar besöka lite fler butiker och känna på alternativ. Project har ju också spännande modeller. Kanske t.o.m. beg. kan vara ett alternativ. Men RP6:an kommer att få vara referens. Det blir inte dyrare än så.

Kommentarer, tips och ideer mottages tacksamt och intresserat. Givetvis återkommer jag med fler reserapporter längs med vägen.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/04/09 :  14:59:42  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Rega är ett seriöst vinylföretag och har hållt på "sedan jesus gick i kortbyxor" så det finns en hel del kunskap för dem att ösa ur. Jag har alltid upplevt dem som seriöst teknikdrivande och deras tonarmar har varit måttstocken för många andra att mäta sig emot. Om det är någonstans de kanske inte öst på lika mycket med teknikkunskapen så är det i drivverken där de alltid tagit en "no fuss - straight engineering" inriktning och kanske har den stundtals varit lite åt åt det "enklare" hållet.

Jag har själv haft både P2 och P3 varianterna(tror att jag fortfarande har en P2'a undanstoppad i gömmorna....) och de är robusta och rejäla maskiner som inte behöver en massa lull-lull för att leverera.

Innan du spenderar pengar skulle jag rekommendera dig att försöka komma nära en Technics 1200/1210 hos någon som ägnat lite tid åt att sätta upp den. Det är också en robust spelare där Technics kanske inte riktigt tagit tonarmen till sådan förfining som Rega gjort med sina värstingar men de har däremot skapat ett drivverk av en helt annan kaliber än vad Rega presterat. Det drivverket är i en annan klass både vad det gäller att hantera vibrationer, driva skivan och att skapa en stabil plint för tonarmen att arbeta från.

Jo jag vet, Technics "disco-spelare" har ett rykte att jobba emot för att få finnas i samma rum som "fin-HiFi", men om man låter öronen bestämma kommer den maskinen att förvåna mer än en "rynkad näsa". Jag har själv sett det ske och det finns några exklusiva anläggningar där 1200/1210 står för vax-snurrandet.

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/04/10 :  10:36:19  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Tack för tipset, Pac. Har hört gott om Technics förut så det är säkert en god idé att kolla upp de spelarna.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/07/12 :  17:40:41  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Sitter just nu och lyssnar på en SL 1210, mk 2, med en 2M röd. Absolut mint condition. Pris: 6.900:-. Ska jag slå till?

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/07/12 :  19:08:48  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Vad säger öronen? Hur tycker du att det låter jämfört med annat? Jag är nyfiken! Funderar på en 1210'a och ta upp vinylandet igen

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/07/12 :  19:15:07  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Det blev handpenning på SL1210:an. Så the quest är därmed avslutad. Men ni får gärna tipsa om bra uppdateringar på PU-sidan. I övrigt spelar jag på Copland CSA 14 och Canton Chrono SL 590, hopsnört med Supra. Tips på passande riaa mottages också vänligen och bestämt.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/07/12 :  19:22:38  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Jag har tidigare fastnat lite för Rega rp6. Med tanke på att det är rätt stor skillnad på pickuperna och att jag hörde 1210:an på en enklare anläggning så får jag säga att 1210:an ligger bra till. Då tar jag inte hänsyn till att priset är mycket högre på en ny rp6.
Mer exakta jämförelser är svåra att gå in på eftersom lyssningsbetingelserna har varit så olika.
Ja, vinyl är kul har jag fått inse. Har tidigare varit lite skeptisk till vinylkulten, även om jag lockats av att den gör musiklyssningen till lite mer av hobby och kanske rent av ritual. Men jag har fått kapitulera för dess mer naturliga återgivning jämför med allt digitalt jag hört.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/07/12 :  21:02:54  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Tror du kommer bli riktigt nöjd med 1210:an! Den har både hyfsad finess och ett najs driv! Förmodar du kör med originalarmen?
2M Röd är en helt okej mat-o-potatis-puppa men det finns otroligt många bra konkurrenter också. Den Blå tyckte jag var ett märkbart steg framåt till rimliga pengar medan Bronze var svårare att få till i mitt sammanhang.
Armen tål iaf det mesta och med alternativa skal kan man ju få bra sväng på en Denn DL-103 t.ex.!
Vad gäller RIAA finns ju också 1000 alternativ där kanske Graham Slee, Trichord, Dynavector, Lehmann och Trigon kan vara goda alternativ.
Kanske rör och en stepup trafo?
Vinylvägen är slingrig och snårig!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

wennerhulken
Member

113 Posts

Posted - 2016/07/12 :  22:57:17  Show Profile Send wennerhulken a Private Message  Reply
Tack för tipsen. Skillnaden mellan röd och blå har jag hört. Större än jag trodde. Brons får lite ljumma recensioner överlag, men svart lockar. Sen har jag hört bra saker om Clearaudio mm:or med ebenholzhus, men har inte kollat hur de passar.

Ingen kedja är starkare än sin svagaste länk.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000