HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Volymkontroll före eller efter buffer/försteg?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/04/13 :  10:33:01  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag funderar på det här med volymkontroll.

Då det på andra delar på forumet visas LDR volymkontroller så blir jag sugen på att göra klart min.

I samma tråd ges förslaget att sätta en buffert efter LDR.

Min tanke var att jag skulle bygga in tre funktioner i samma låda.

Relästyrd ingångsväljare.
LDR volymkontroll.
Grounded grid försteg.

LDR volymkontrollen kommer att kunna separeras ifrån försteget för att ha möjlighet att köra passivt, antingen med en brytare eller mha byglar, likt såna som kopplas mellan för och slutsteg på integrerade förstärkare.

Frågan är igentligen i vilken ordning man bör sätta LDR, före eller efter försteget?

Fördelar/nackdelar?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/04/13 10:33:51

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/04/13 :  11:35:22  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Med buffert efter så kan du driva långa kablar och slutsteg med låg ingångsimpedans.
De LDR volymkontroller jag byggt har varit olinjära, dvs källan ser olika impedans beroende på volymens läge.
Det behöver ju inte vara nåt bekymmer men det skulle ju möjligen motivera buffert före.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/04/13 :  20:39:13  Show Profile Send HerrD a Private Message  Reply
Det blir annat driv och fysik med buffert efter. Jag körde med SRPP efter volymkontroll i mitt rörförsteg. Det spelade in i Pass F5 som ändå är en ganska snäll last.

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/04/13 :  21:06:46  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Om du frågar mig så sätt LDR volymkontrollen före det gör man på vanliga vridpotentiometrar.

Anders


Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/04/13 :  21:46:03  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för alla svar, före får det bli!
Nu är det bara att lägga en beställning på schassi och rca kontakter så detta kan bli verklighet!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

peterh
Semesterfirare

1056 Posts

Posted - 2016/04/13 :  22:24:22  Show Profile Send peterh a Private Message  Reply
Om man vill ha en volymkontroll på en buffert , och då begränsar vi oss till en buffert om ett steg, så kan man välja att sätta volymkontrollen före eller efter buffertsteget.
Vi har sett flera bra argument för att låta bufferten driva "direkt på" utgången dvs ha volymen på ingången.
Men det finns ett fall där man vill ha volymen efter ; om bufferten är byggd för att ha hög ingångsimpedans, t.ex. för att ha ett högohmigt rörsteg till att driva ett transistorsteg eller något annat med låg impedans. Då
vill man kanske ha så hög impedans som möjligt , alltså vida högre än en praktisk volymkontroll, då
hamnar volymkontrollen/poten på utgången.
Men även då volymen ( volympoten ) hamnar sist i ledet så kan den väljas relativt lågohmigt, därmed
blir utgången en lägre impedans än det rörsteg man buffrar för.

Skall det bli bra bör man ha två steg med volymen placerad emellan. ( bra i betydelsen konstant impedans på både in och utgång), men det för ju med sig andra nackdelar.


Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/04/15 :  20:25:40  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Tack för input Peterh!

Jag kommer att bygga med ordningen:
Relästyrd ingångsväljare
LDR
Grounded grid försteg

Dock ska jag lämna plats i lådan för att eventuellt kunna sätta in en buffert före LDR om behovet finns.

Det är ju alltid kul att ha möjligheten att experimentera med andra lösningar!

Nu har jag fyndat in och utgångskontakter på E-bay.

Nu är det bara själva chassiet kvar... tror att jag kommer att beställa ifrån modushop.biz

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/04/15 :  20:36:23  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Om man skulle vilja splitta utsignalen till två par utgångar för att kunna ha möjligheten att kunna driva två slutsteg ifrån försteget.

Är det lämpligt att bara sätta dit dubbla kontakter och bygla internt eller bör man komplettera med någon krets eller komponent?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/04/15 20:36:58
Go to Top of Page

lennartj
Member

1273 Posts

Posted - 2016/05/10 :  03:48:37  Show Profile Send lennartj a Private Message  Reply
Volymkontrollen bör inte sitta före ELLER efter aktivt/buffertsteg utan på båda ställena!
Så har McIntosh gjort på mitt rörbestyckade C2300-försteg.
För användarvänlighetens skull finns bara en volymratt.
Mikroprocessorn ser till att volymen justeras i båda ändar så att överstyrningsmarginal och signal/brusförhållande optimeras.

/lennartj
"Friskt kopplat, hälften brunnet"
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000