HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Slutstegsdrömmar...
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 3

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/15 :  13:25:13  Show Profile Send TheMann a Private Message
Hej!
Min första post här handlar om slutsteg.

Men jag börjar prata högtalare, jag har fladdrat runt bland olika "Mid-Fi" högtalare, nya och begagnade. Drömmarna handlade dock ofta om B&W 802D under lång tid men de var ouppnåeliga för min ekonomi iallafall som nya. Hade ett par begagnade på gång en gång men det föll igenom.
Dock var problemet att de inte imponerat så mycket på mig vid enklare provlyssning i butik, har inte hört dem i välavstämt system/rum i hemmiljö.
Så dök det upp ett par äldre i 800-serien, ännu större än 802D,
Nämligen de fantastiska Nautilus 801! Jag föll pladask och kände att dessa var allt jag hoppats att 802D skulle vara. Pengarna stämde och därför har jag nu 208 kg välljud stående i lyssningshuset. Och där kommer de att stå kvar!

Nu är då frågan, som rubriken antyder, vad ska de drivas med?
Jag har nyligen investerat i Primares produkter. RIAA:t är R32, försteget är PRE32 med MM30 modul (som jag gillar starkt för användarvänligheten och funktionella möjligheter).
Till detta slutsteget A34.2 som är byggt med Primares UFPD-teknik, klass D således.
Jag är fortfarande ganska nöjd med detta slutsteg, det är väl så att det underbara lyft i ljudet som 801:orna innebar fortfarande inte klingat av.
Men man funderar ju alltid!
Visdomen (dvs internet) säger ju tämligen samstämmigt att 801N kräver rejält slutsteg och då funderar man ju på hur mycket bättre det kan bli.
Ett alternativ är ju att köpa ett A34.2 till och brygga, då får jag ju 2x550w i 8ohm istället för 2x150 men jag är tveksam till att det gör så väldigt mycket. 801N ligger ju trots allt på en känslighet på 91 och dippar inte under 3 ohm...

Eft köpet av 801:orna har jag ju inte den största budgeten så jag har sneglat på begagnat men osäkerheten är stor. Jag har ju ett nytt slutsteg så det känns ju lite märkligt att köpa ett 10-20 år gammalt...
Krell KSA250 vore ju en dröm men då det drar 12 Ampere i tomgång (läste i Stereophile så det kanske var 110v men ändå) så är det nog lite väl mastigt för mig. KSA100 kanske?
Kan det vara så att KSA50 kan räcka för mig?
Hade funderingar på Levinson 334 eller 335 också, tyckte/trodde att 334 kanske var för klent och att 335 nog var rätt väg att gå. Fast då ökar ju priset...

Tar gärna emot synpunkter och råd om detta! Kom gärna med förslag på andra steg som kan funka men kom ihåg att min budget är begränsad och att nog måste söka på Beg-marknaden.

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/04/15 :  16:38:26  Show Profile Send FBK a Private Message
Efter en snabb titt på beg marknaden, leta ordentligt innan du bestämmer dig. Det här skulle jag rekommendera, borde räcka ganska långt både när det gäller kraft och har nog en liten värme i toppen som passar dessa högtalare väl http://www.blocket.se/malmo/Classe_CA401_slutsteg_66233016.htm?ma=1 Har lyssnat på 201 och det var en kanon steg som lät naturligt.
Men det finns andra alternativ beroende på hur du upplever 801:orna, jag upplever tex att modellen under dessa som du är intresserad av Natilus 802 sög klart mer kraft är specen sade,
så jag skulle inte köra något under 400Watt och då rejält strömstarkt Andra alternativ
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=165497
Kostar men klarar uppgiften.
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=165471
För lite kraft tror jag för att bli optimalt och Superneutralt troligtvis.Kostar men klarar uppgiften.
Och många av de äldre gamla stegen har oftast en mer naturligt klang än en del av mer nytt som jag ofta upplever har lite mer energi i toppen än gamla grejer
I huvudsak skulle jag snegla på just Classe 400, 401 eller något äldre Krell som är genomgånget av kunnig personal ifrån återförsäljare eller annan kunnig person som vet vad som slits och behövs bytas sedan är det bara att köra i många år till.
Ett alternativ till som säkerligen funkar bra http://www.hifimagasinet.com/fannonsDetalj.asp?annonsID=4199

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.

Edited by - FBK on 2016/04/16 10:48:42
Go to Top of Page

HerrD
200.000-klubben

1749 Posts

Posted - 2016/04/15 :  19:51:24  Show Profile Send HerrD a Private Message
Har hört CA401 och gillade det bättre än de nya Classe mono-blocken. Även Primare A32 är trevligt men kanske inte lika mycket kräm som CA401. Utmärkta tips och bra beskrivet av FBK!

The first principle is that you must not fool yourself and you are the easiest person to fool.

Richard P. Feynman
Go to Top of Page

Kallelkpg
Member

392 Posts

Posted - 2016/04/15 :  20:15:18  Show Profile Send Kallelkpg a Private Message
Köp mitt lab 1600 och få pengar över till annat;)
http://www.hifimagasinet.com/annonsDetalj.aspx?annonsID=161429

/Kalle

en väldans massa grejer...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/04/15 :  20:45:29  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag skulle ha sprungit och köpt TobbeL s Bat VK200 som låter alldeles underbart

Har du gott om tid så skulle jag jaga en Dynamic Precision 6.3, du kan säkert hitta i Norge. Det är värt besväret.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/04/16 :  06:34:51  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
B&W N801 ær As att driva!
Bara att titta på mætningen gør mig svettig ;)
90db i kænslighet ær inte så illa så massvis med W tror jag inte behøvs.




The big B&W's sensitivity was basically to specification, at an estimated 90dB(B)/2.83V/m. However, the plot of its impedance magnitude and phase (fig.1) reveals that it is a demanding load, dropping to 3 ohms through the midrange and to 4 ohms in the high treble. In addition, a punishingly high capacitive phase angle in the midbass, coupled with a low magnitude, will demand a good, current-worthy amplifier. It's no surprise that WP found biamping the 801s with two Levinson No.332s to be a worthwhile exercise. The saddle in the impedance magnitude curve indicates that the big flared port is tuned to 21Hz, which in turn implies superb low-frequency extension
Read more at http://www.stereophile.com/content/bw-nautilus-801-loudspeaker-measurements#DwVieKl1GRpfIlHh.99

Kælla: Stereophile.com

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD

Edited by - johan.björklund on 2016/04/16 06:43:29
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/16 :  06:59:47  Show Profile Send TheMann a Private Message
Tack FBK, för utförligt svar.
Classe CA401 ser ju intressant ut, liksom Krell KSA250 såklart, Krellen var ju i butik också så den kanske går att få låna hem och provlyssna. Det där är ju det stora problemet med att köpa Beg av privatperson, man måste chansa på hur det låter hemma.
Primare A32 ligger ju nära till hands då jag har Primare i övrigt. Tyvärr har jag inte hört A32 men väl hört OM det. A32 verkar ganska poppis på Beg-marknaden och betingar ganska höga priser, begagnat konkurrerar det ju nästan med KSA250 och det borde ju vara en tuff uppgift för A32...

Det är ju naturligtvis mina öron som avgör men jag vill gärna fortsätta diskussionen för att få så många infallsvinklar som möjligt och slippa släpa hem en massa slutsteg som jag förlorar pengar på (det är nämligen jag som är den killen som inte kan hålla sig och betalar för mycket när jag köper och sedan säljer för billigt...)

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/16 :  07:17:10  Show Profile Send TheMann a Private Message
@johan.björklund:
Min förmåga att läsa dylika grafer, och dra rätt slutsats, är begränsad så jag accepterar att 801N vill ha rejält med kraft.
Visst är det kul att basporten är avstämd till 21Hz, det är ett bastant hål undertill och det märks verkligen att de gräver djupt ner utan ansträngning även på ganska låg volym!

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/04/16 :  08:10:32  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message
Slår också ett slag för Bryston stegen. Har ett 4BSST2 som jag tycker passar in bra din beskrivning
/Pontus

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/04/16 :  10:55:14  Show Profile Send Amatören a Private Message
Hej!
Kolla http://www.thomann.de/se/yamaha_p7000s_endstufe.htm
Har själv ett gäng sådana och är mycket nöjd!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/04/16 :  11:10:15  Show Profile Send FBK a Private Message
Blev lite fel där uppe i mitt första inlägg, ändrat nu då jag tror att Musical Fidelity Kostar men klarar uppgiften. Bryston är på gränsen kraftmässigt till vad som behövs tror jag. B&W N802 som jag lyssnat massor på med olika slutsteg, och spelade ut bättre när de fick rejält med kraft därför rekommenderar jag hellre mer kraft än för lite till högtalare i den serien.
Av råden du fått än så länge så "skulle jag" inte testa något annat Classe CA401 och Krell KSA250.
De andra är för klena till den högtalaren för att det skall bli riktigt bra.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/04/16 :  14:03:57  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message
Btw, vad har du för budget?

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/16 :  18:04:23  Show Profile Send TheMann a Private Message
Ja du Johan, det här med budget är ju rätt flexibelt...
Jag vill såklart först och främst att det blir rätt för mig men också att det är en bra affär! Och med bra affär menar jag att prylen ska kunna säljas för ungefär samma som jag gav för att kunna gå vidare, om det nu är så att jag inte är nöjd.
I verkligheten visar det sig ofta att jag är den killen som blir exalterad och betalar lite för mycket, sedan när jag ska sälja orkar jag inte riktigt med att hålla emot utan släpper iväg prylen lite för billigt för att få till en affär snabbt och smidigt.
Jag är alltså en av dem som underlättar för er andra att uppgradera!
Utan att vara rik på något sätt så kan jag ändå rent likviditetsmässigt hantera en ganska hygglig budget.
Jag har väl insett att jag inte kommer under 20' här men vill inte gå över ca 40'.
Funderar på ett fräscht Primare A32 för 20' ( kanske lite mindre) eller Classe CA401 (som jag inte övervägt tidigare) eller KSA250 (som jag är djupt impad av utan att ha hört det...).
Som FBK säger så vill jag ju gärna upp på riktigt rejäla doningar men det måste ju spela bra också, tror ju att Primare spelar utmärkt men kanske är det så att jag alltid kommer dras med misstanken att det inte riktigt är på rätt nivå kraftmässigt. Det var ju därför Levinson 334 inte gick vidare (ett steg jag gärna skulle haft annars)...
Tacksam för mer förslag och allmänna råd!

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/04/16 :  18:06:04  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Har hört CA401 och gillade det bättre än de nya Classe mono-blocken
Har läst en del på Euphonia Audioforum för länge sedan att just 400:an ska vara lite extra bra emot 200&300 och 201,301,401 är en aning neutralare men ändå ha en viss värme, sedan så ändrades ljudsignaturen en del på Classe. Hur de allra senaste grejerna låter vet jag dock inte utan jag har bara ett svagt minne av att jag läst i Hifi&Musik förra året eller året innan om något av deras största stereo-steg som "ultra neutralt". Något som får mig att bli misstänksam direkt då mina öron inte brukar gilla sådant, fördrar när saker låter mer "naturligt" som på riktigt som jag brukar skriva och det innebär att det inte finns tillgång till stelhet,antydning till vasst eller hårt ljud utan hellre en viss värme,men samtidigt fast och rejäl basåtergivning. För bas som är lite mjuk eller lite slapp är heller inte kul.
Ursäkta att jag skräpar ner din tråd med massa bladder, men jag har varit med om detta förr hur viktigt att det blir en bra matchning mot den egna smaken, annars så stereon och mest samlar damm, har varit med om det också.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/04/16 :  19:24:39  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
..
quote:
något av deras största stereo-steg som "ultra neutralt". Något som får mig att bli misstänksam direkt då mina öron inte brukar gilla sådant, fördrar när saker låter mer "naturligt" som på riktigt som jag brukar skriva och det innebär att det inte finns tillgång till stelhet,antydning till vasst eller hårt ljud utan hellre en viss värme,men samtidigt fast och rejäl basåtergivning. För bas som är lite mjuk eller lite slapp är heller inte kul.


Ett hypotetiskt (i ett speciellt system) transparent steg låter inte alls, det är ju det som menas, att signalen passerar steget förstärkt men i övrigt opåverkad, hur systemet sedan låter är vid ett sådant tillfälle helt upp till övriga komponenter, därför blir det omöjligt att ha några åsikter alls om en signatur som inte existerar.

Det är också lättare att anpassa övriga komponenter runt ett lågfärgande än ett högfärgande steg, av olika orsaker.

Vad gäller 801:orna kan ett alternativ vara att driva basarna aktivt, finns tom en medlemstråd här på forumet där just detta har gjorts av en medlem, man kommer då undan med ett måttligare steg, särskilt som i detta fallet där högtalaren ligger lågt i impedans med nära intill-liggande fasvridning vid någonstans 60Hz om jag inte minns fel.

Jag tror ärligt att det behövs steg på minst 500w per kanal i 8ohm med fördubbling vid varje halvering ned till 2 ohm för att få rimligt tillbaka av högtalaren.

Ett steg som jag dock tror kommer en bra bit på vägen och som inte är jättedyrt men samtidigt seriöst är Rotel Rb1090.
Hade jag letat direkt om jag skulle driva dessa passivt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/16 :  21:32:12  Show Profile Send TheMann a Private Message
@FBK:
Inga problem alls med bladder i tråden, det är ju i de här kanske något fladdrande diskussionerna som kunskap inhämtas och visdom förvärvas. Dessutom har du varit, för mig, synnerligen "on topic"!
Jag tror väl att 801:orna är ganska neutrala men möjligen över ett större register än de flesta andra högtalare. De känns dock lite "varma och gosiga" jämfört med nya högtalare som jag ofta tycker är lite ljusa och tunna i klangen kanske (min erfarenhet är i mellansegmentet så kanske inte helt relevant). En av de många sakerna jag gillar med 801:orna är att jag upplever att jag får med hela registret från inspelningen, särskilt nedåt då.

@Goldfinger:
Det här med aktiv drivning är ju intressant men känns just nu inte som ett alternativ för mig, vill ha ett mer enkelt och rent alternativ.
500wpc i 8Ohm! Då sållar vi sannerligen bort många alternativ. Och de som blir kvar, som håller tillräcklig kvalité, riskerar väl att bli utanför budget?
RB1090 är säkerligen ett gott alternativ men känns lite .... ospännande? Jag är ju intresserad av ljudet i första hand och dessutom har jag mitt lyssningsrum i separat hus där vi sällan har gäster. Jag har därför inte så stort behov av att sakerna skall stå och glänsa i avstängt läge för att imponera på vänner. Men ändå... Jag ska vara ärlig och säga att Rotel inte kittlar fantasin riktigt. Men det är bra att du tar upp detta och jag ska ta mig en allvarlig funderare på vad jag vill egentligen och hur mycket min egna prestige och fördomar (fel ord för jag har inga fördomar om Rotel, jag vet att de är bra för sitt pris) spelar in i mitt val.


B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/04/16 :  21:46:21  Show Profile Send FBK a Private Message
Jag uttalar mig efter mina erfarenheter eftersom jag lyssnat massor på modellen under N801 så jag har lite hum om vad som kan behövas och ordet transparent är jag så trött på efter att ha läst det tusentalsgånger genom åren på ett annat forum där allt i kedjan ska vara transparent och det finns väl inget mer tråkigt att lyssna på en Ino rigg med en hel kedja av transparenta pryttlar, jag vet eftersom jag lyssnat på många olika genom åren, även med elektronik som anses färga och då låter det faktiskt bättre,och jag köpte hela konceptet själv för länge sedan och levde ett år med en så gott som transparent rigg och det slutade med att jag slutade med att jag lyssnade inte längre på musik, det blev urtråkigt. Och det blev en lång väg tillbaka musiklyssnande igen så bara ordet "transparent" ger mig dåliga vibbar numera.
Finns en person som älskar det ordet och det är herr Öhman, har har byggt upp hela sin business med att köpa mina egenbyggda högtalare och LTS testat elektronik så kommer ni till den transparenta himlen där inget färgar. Och så anlitar ni mig så fixar jag era rum så det blir bra akustik och ni lyssnar på musiken som det var tänkt.
Utan inse att vi alla är olika och inget är fel att lyssna sig fram till vad som passar ens egna högtalare bäst och hopp över det är ordet transparent och inse att vi är olika personligheter som kan tycka olika, känna olika,lukta olika, smaka olika. Sk. Transparent elektronik är inte något för alla, som du och ett annat forum verkat tro. Och mitt råd är testa Rotel Rb1090 (jag totalsåger det, låter som ett 991 med skillnaden att 1090 har mycket mer kraft) om du får möjlighet att testa och lämna tillbaka, annars hoppa det. Min första röst är Krellen om du kan få låna och testa den, annars Classe 401. Men leta vidare om du hittar annat också.

Hoppas andra som har erfarenheter av riktigt kraftiga slutsteg dyker upp i tråden och ger sina upplevelser och råd så vi får lite mer att gå på. Hinner jag i morgon så ska jag leta efter fler alteraniv då jag känner igen mig i din situation då jag satt och suktade efter B&WN802 en gång i tiden, men plånboken satte stopp för det till slut, men jag njöt många gånger hos kompisen som hade ett par N802.

Ps.Jag tror jag har någon gammal Norsk tidning med test på N801, vill du så kan jag ju försöka hitta den och se vad de körde med för slutsteg vid testen, det är bara att Pm is så fall.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/16 :  21:54:32  Show Profile Send TheMann a Private Message
Hmmmm,
När jag tittar på Rotels efterföljare till 1090 dvs RB-1590 blir jag ändå lite tveksam till om detta är rätt val för tjuriga högtalare, om man bortser från andra överväganden...
Osäker på hur de klarar knepiga laster nedåt.
Någon som kan utveckla lite (med empati för att de mer avancerade aspekterna av förstärkardesign kommer gå mig förbi)?

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport

Edited by - TheMann on 2016/04/16 21:55:21
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/04/16 :  22:02:50  Show Profile Send FBK a Private Message
Kom på att söka på google efter Hififorum.nu och leon. En medlem här, här hade ett monster stort Krell (enormt) som han drev ett par Infinity Sigma (ingen lek att driva rätt) och eftersom jag och kompisen som sålde Sigma till honom så fick vi provlyssna och kom fram till att det är visst så här Sigma de låter när de får rätt drivning

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/04/17 :  00:30:57  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Transparent elektronik är inte något för alla, som du och ett annat forum verkat tro.


Vem, jag

I så fall Nej, fast för min egen del i teorin Ja, jag vill hålla signalen så intakt som möjligt, men jag använder en annan metod än LTS i mitt urval av prylar som jag tycker funkar.
Jag förespråkar annars att den enskilde individen blir nöjd så klart!
Däremot tror jag att det med lite kunskap om orsak/verkan är lättare att förstå och ev åtgärda systemproblem och för den delen att nå sina mål utan att hamna i ett ändlöst snurrande på prylar, så har det iaf fungerat för mig.
Det första jag tycker du skall göra i ditt resonemang FBK är att tvätta bort den bild du har av transparent ljud, du eller någon annan har aldrig lyssnat på transparent återgivning i stereosystem.
Transparens uppstår först när du står framför ett oförstärkt framförande av något slag.
Minimala informationsförluster och maximal nerv.

Bättre upplevelse kan inte jag få iaf.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2016/04/17 :  00:55:25  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej!The Mann FBK och alla andra.
Har fortfarande krell ksa 200 kvar.
Enligt krell 320 watt i 8ohm 500 w i 4ohm 1000 w i 2ohm ner till 1ohm.
Neutral, bra bass och mjukt avrundad diskant.
MVH/leon
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/17 :  07:23:23  Show Profile Send TheMann a Private Message
Classe 401:an försvann :-(
Attans, hade tid att åka och kolla på det idag...

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7355 Posts

Posted - 2016/04/17 :  11:47:51  Show Profile Send FBK a Private Message
Bor du i södra delen av landet eller i västra så skulle jag ringa och kolla om du inte skulle kunna få låna hem det där Krellen en helg, även om det blir en massa körande fram och tillbaka. Skulle den inte passa dig så är du en erfarenhet rikare och vet vad du tycker om äldre Krell ljud.
Begagnade Classe 400 eller 401 och de större äldre Krellarna (är dåligt insatt då det funnits flera olika serier genom åren) är inte så ofta ute på beg marknaden i Sverige. Det jag hört av fåtal folk som gillar Krell är att ju nyare en krell modell är desto mer neutralt ska de låta, sant eller inte ?
Men du kan ju också titta på Norska http://www.hifisentralen.no/forumet/torget och Danska http://www.hifi4all.dk/ksb/saelges.asp Kompisen som hade N802 var nere i Danmark och köpte sitt par begagnat där.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

GyroSE
Member

202 Posts

Posted - 2016/04/17 :  12:31:44  Show Profile Send GyroSE a Private Message
Hej TheMann,

Krävs det egentligen inte en kapten vid namn Nemo för att ratta Nautilus? Med ett par 801 redan hemma så måste du ju bara kika på de monoblock som en gång togs fram enkom för att kampera ihop med B&W 801. Pratar här om Electrocompaniet AW600 som så passande fick namnet Nemo, en skuta som Nautilus kräver odiskutabelt en kompetent kapten vid rodret:

http://www.electrocompaniet.no/products/classic/poweramp/nemo.html

Man ser dessa bestar till salu begagnade ibland, kan vara värt att kika efter kan jag tycka när du nu ändå är på jakt. Har själv ett Bryston 4B SST- slutsteg till mina B&W Nautilus 804 och inte ens två sådana bryggkopplade räcker fullt ut för att driva ett par 801 genom alla registren. Ska du kräma ur allt ur dina 801 så är det nog kraftfulla monoblock som du bör överväga när du ändå är igång.

Anläggningen: Michell Orbe SE + SME IV + Benz Micro LP & Michell Gyro SE + TechnoArm + Benz Micro Wood SM, Audio Research PH5, Rotel RCD-991, Audio Research LS17, Bryston 4B SST och B&W 804.

Edited by - GyroSE on 2016/04/17 12:32:34
Go to Top of Page

Leon
Member

228 Posts

Posted - 2016/04/17 :  13:30:51  Show Profile Send Leon a Private Message
Hej igen,glömde tala om att du bör ha en 16 ampers strömkabel från proppskåpet.

Mitt krell ksa 200 stängde ner sig ett par gånger (utan att gå sönder skyddskretsar)
vid för hård belastning. Detta steg kräver 12 amper, klass A ner till 3Ohm.

Hur det är med ska ksa 250 ska jag låta vara osakt då detta steg har plateu bias.
Kraftigt ombyggd jämförd med ksa 200 på elsidan för att dra mindre ström.

Värt att ta i beaktande vid hemprov eller vid test av allehanda kraftiga slutsteg.MVH/leon
Go to Top of Page

TheMann
Member

59 Posts

Posted - 2016/04/17 :  13:32:36  Show Profile Send TheMann a Private Message
@GyroSE:
Intressant info om Nemo, hade inte hört talas om den innan, eller historien. Den ser ju trevlig ut också och Stereophiles recension var ju tämligen lysande.
Men jag rädd att budgeten åker all världens väg?
Håller ögonen öppna!

@FBK:
Har mailat om Krellen, får se vad de säger...

B&W 801N, Electrocompaniet AW400, Primare PRE32/MM30, Primare R32
LINN Lp12 -Ekos II, Lingo, Trampolin, Adikt
Mac Mini och Primare CD-Transport
Go to Top of Page
Page: of 3 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.59 sekunder. Snitz Forums 2000