HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 Köp, Sälj & Byt på Sveriges största 2-kanalforum!
 Butikshyllan
 Akustik och hälsoundersökning av Högtalare
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

EngelholmAudio
Member

8209 Posts

Posted - 2016/04/17 :  15:53:46  Show Profile Send EngelholmAudio a Private Message  Reply
Akustikmätning och hälsomätning av högtalare!


Ny hårdvara, ny mjukvara, modernare mätsystem och en stor satsning ger bästa möjligheterna för bra akustik- och elektronikmätningar.





Sedan en tid tillbaka har mina gamla mätsystem bytts ut, moderniserats och effektiviserats. 2 har blivit 1 och dessutom portabelt.

Detta betyder att jag snabbare och bättre kan göra mätningar hos dig.


Nu kan jag göra:

Akustikmätning
Är det taket, sidoväggarna eller golvet som är största reflex-boven?
Är det 30 eller 60 Hz som spökar mest, eller nån annan frekvens? Vart i rummet är det bäst att hantera dom?
Hur är högtalare/rummets tonalitet i lyssningsposition? Tiltad, linjär, hängmatta...
Högtalarfrekvensmätning
Hur mäter högtalarna nära och hur påverkar rummet på vägen till lyssningsrummet?
I vissa lägen tar jag med referenshögtalare just för referensens skull. Detta ger svart på vitt hur integrationen funkar mellan högtalare och rum.
Impedansmätning
Om jag skulle vara begränsad till EN mätning vore det nog impedansmätning, för högtalare!
Söndriga element? Läckage i lådan? Lösa delar som skakar och vibrerar? Söndrigt filter? Ligger portavstämningen rätt? Impedansmätning skvallrar om ALLT.
Många högtalare är uppmätta av Stereophile vilket ger en möjlighet till kross-referens.


Priser från 2000 kr + milersättning.

Från Skåne till till Vättern.




Äger, driver och är engelholm audio (i Blekinge).
Egna produkter, Krell, ARC. Akustikkonsultation medelst Svanå's produkter.
Bara för att det går att hänga på väggen betyder det inte att den har bra akustiska egenskaper som främjar musikupplevelsen!
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.17 sekunder. Snitz Forums 2000