HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Vinylforum
 Antskatingkraft, start och slutet av LP
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

anli
Member

254 Posts

Posted - 2016/04/26 :  10:55:38  Show Profile  Visit anli's Homepage Send anli a Private Message  Reply
Jag ägnade kvällen att finjustera min DIY anti-skating funktion med hjälp av HIFINews testplattan. Gammal Braun tonarm, denna gång med en Stanton 681 EEE (med borste, likartat resultat utan).
Jag fann att det behövdes mer antiskating kraft för att slippa distrotion i högerspår vid skivans slut. Ändrade då tråd/vikt mekanismens vinkel, så att kraften blev störst vid slutspåret.
Den gamla nålen klarar nu det tredje spåret sida 1 och alla tre på sida 2. 1,5 grams nåltryck.
Lite konstigt, borde inte skating-kraften vara störst vid ytterspår.
Eller spökar kanske min setup av pickupen, Baerwald med Dr Feickert protraktor. Om man satsar på Stevenson i stället för Baerwald, kan det ge ett annat resultat tro?

2,2 gram vikt vars fäste på 9 "tonarmen sitter 22 mm från rotationscentrum blev resultat i alla fall.

Anti-skating funktionens konstruktion, betydelse och inställning kan man läsa ihjäl sig på inser jag efter några timmars surfande.
Kanske bäst att gå ut i vårsolen i stället :-D



Cigarr, Bourbon och grammofon. Det blir inte bättre än så!

Edited by - anli on 2016/04/26 12:20:02
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.19 sekunder. Snitz Forums 2000