HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Klart grabbarna skall ha bas!!
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 6

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/07 :  14:56:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
För nån månad sedan kom äldsta sonens kompis och frågade mig lite om jag kunde rekommendera nån bashögtalare som han kunde köpa eller bygga....

Synnerligen olämplig fråga att ställa till en uttråkad Circlo med kli i Hornrespfingrarna.....

Efter lite funderingar och rumstering i mina gömmor så hittade jag ett oanvänt Beyma 15K200 15 tums proffselement som han fick köpa för en rimlig peng.

Eftersom grabben är nyligen fyllda tonår så utgick jag från att han gillar brutal och massiv basåtergivning.

Helt utan minsta omtanke eller hänsyn om hans stackars föräldrar eller grannar så vevade jag igång Hornresp och gick ut på jakt efter nått kul som kan störa friden på ett förtjänstfullt sätt.

Kan bara inflika att de har redan fått plockat upp verktyg från garagegolvet efter vi provkörde basen utomhus... Grannen som klippte gräsmattan med en bensindriven gräsklippare såg inte nöjd ut då högtalare med lätthet överröstade gräsklipparen på 30 meters avstånd.



Här bygger dom högtalaren.

Det bidden en stor enkelveckad rak dvs med konstant tvärsnitt - kvartsvågspipa.
Synnerligen ansvarsfullt av mig att sätta en högtalare med ca 103 dB/w/m @ 35 Hz i händerna på en 13åring.

För att verkligen bränna alla broar med hans föräldrar så lånade jag i god stil ut mitt bryggade QSC RMX1450 (900 watt) till honom.

Edited by - Circlomanen on 2016/06/07 15:34:13

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/06/07 :  15:01:36  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Åh, det här blir kul

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/07 :  15:05:13  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Detta ovan ger detta nedan:





Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/07 :  15:19:56  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Med 900 watt så kan den följdaktligen ge detta:



Man kan lätt få intrycket att jag är en oansvarig pappa som älskar att förstöra husfriden hemma hos mina grabbars kompisar, men trots de överväldigande bevisen mot mig så vill jag lite tafatt hävda att så är inte alls fallet.

Jag försökte - ansvarig som jag faktiskt är - lite sakligt och lugn berätta för hans föräldrar att detta med proffsljudutrustning, hormonstinna tonåringar och mina galna idéer inte alltid är en så bra kombination. Jag upplyste dem om att den blir stor, den kommer att kunna spela direkt smärtsamt högt inne i hans 8 m2 stora pojkrum. Det är inte en överdrift att prata om hyllor som rasar, kakelplattor som lossnar, husdjur som flyr i panik och skräck mm mm...

Jag vill minnas nån jämförelse i stil med att kvartsvågspipor med proffs-15-tummare är jämförbart med Hemi bigblock i ungdomsbilen.

Av detta informativa samtalet mellan oss föräldrar följde visst två veckor av hårdför tonårs-"förhandling" (för att försköna beskrivningen lite).

Grabben vann "förhandlingarna" och resultatet kan då ses i denna tråden.

Jag hoppas på att få några bilder på den färdiga högtalaren inom kort.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/07 :  15:28:21  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det tog såklart inte många sekunder innan mina egna grabbar önskade sig egna högtalare.

Vis av erfarenheten, snål med egna pengar och rädd om vårat hus och våra grannar så skalade jag ned monsterbasen till ett par relativt söta små kvartsvågspipor med 6,5 tums bil-coaxialer.

Som så många gånger förr så börjar det hela med en tur till Bauhaus.



Mvh Johannes
Go to Top of Page

Beat
Member

1505 Posts

Posted - 2016/06/07 :  15:38:51  Show Profile  Visit Beat's Homepage Send Beat a Private Message  Reply
Snyggt!

Ett mått på en riktigt cool pappa Circlo.

/P

Du når oss på Lazy Boy hær:

sales@lazyboyaudio.no

https://www.facebook.com/lazyboyaudio/

http://www.lazyboyaudio.no/
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/07 :  19:02:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Men vadå, ska dina grabbar ha mindre basar än polarna??

Instämmer annars helt och hållet i föregående post!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/06/07 19:07:14
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/06/07 :  21:12:07  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Håller med Tomas J, ynkliga 6.5"!

Kör hårt Johannes!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/07 :  21:14:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
ska dina grabbar ha mindre basar än polarna


Jag vill se det som att vi vill ha färre strukturella skador på huset vårt än polarnas föräldrar kommer få...

Allt är beroende på vilken synvinkel man tar på problemet...

Första gången dom drev QSC-steget till klipp så ringde dom hem hit och berättade med sprudlande ungdomlig entusiasm hur de mådde fysiskt rejält illa, fortfarande 30 minuter efter de stängde av ljudet. De beskrev hur balanssystemet var så omtumlat att de mådde illa och kände sig påtagligt yra. Jag gissade korrekt att kompisen inte hade sina föräldrar hemma vid tillfället. Deras mycket livliga beskrivningar av hur hela luftmassan i hans lilla pojkrum "blev mättad av basenergi" och "som om luften inte klarar av mer ljud" och som fin avslutning "hur hela huset har en klang som ett piano tappat på ett betonggolv" - fick mig att tänka....

Där och då bestämde jag att min äldsta son får vänta några år innan vi bygger akustiska kärnvapen. Det räcker så väl så med akustiska handgranater.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/07 :  21:27:50  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Bara för att de små (mindre iallafall) än det stora basmonstret så betyder det inte att de är allt för ödmjuka och tillrättalagda för det.

Jag gav dem en glad och ungdomlig karaktär. När man ser att grabbarna alltid drar baskontrollen i botten så kan man lika gärna bygga in ett visst mått av "ungdomlig glädje" från början. Det lättar belastningen på förstärkaren, och konstigt nog så verkar det göra att de spelar lite lugnare och tystare när det finns rejält tilltaget med energi och fundament i ljudet. Mitt vardagsrumsbord (tungt) dallrade när jag provkörde en högtalare med ca 3 watt från mitt Schadeåterkopplade triodiga klass A steg.
Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/08 :  06:58:52  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
Way to go farsan! Vad säger resten av familjen, är de lika glada som grabbarna?

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2016/06/08 :  12:50:46  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Du är en bra Pappa Circlo!

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/06/08 :  13:27:25  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Skrattar så tårarna rinner. På dom bara

MICKE


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

martinsson
100.000-klubben

3311 Posts

Posted - 2016/06/08 :  20:17:37  Show Profile  Visit martinsson's Homepage Send martinsson a Private Message  Reply
Givet att en del av oss började vår DIY bana med att bända ut en bredbandare ur farfars risiga portabla telefunken radioaparat och sätta den i en vältejpad skokartong med en ett par strumpor i, drev det hela med en walkman och kände nyfiket på elementet till tonerna av Howard Jones "like to get to know you well" och vips ca trettio år senare kör vi med 24" i basen och driver det med schyssta PA steg... givet detta... tänk på vad du skapat här... vart kommer de här småkillarna ta vägen när du gett dem detta som startvärde... dags att bygga en bunker.

martinssons DIY funderingar och projekt - http://www.martinsson.cc/blog/
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/08 :  20:48:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Tack för kommentarer allesammans.

quote:
Vad säger resten av familjen, är de lika glada som grabbarna?


Än så länge går det bra. Lillgrabben fick det första paret med bilcoaxialer i. Han verkar hålla sig i skinnet så länge vi är hemma iallafall.



Mellanvägg och lite dämpning.



Låda i väntan på element.

Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/08 :  20:53:41  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Här slutligen står fridstöraren i ensam majestät och tronar över pojkrummet.

Datorhögtalare i all ära... Frågan är bara vart datorn och skärmen skall få plats?

Ja du Martinsson.... Jag är rädd för att denna basen har skapat lite rimlighetsförskjutning. Växer man upp med kvartsvågsladdade 15 tums proffselement så kan det såklart vara svårt att nöja sig med små blåtandshögtalare...
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/08 :  21:15:26  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Hahaha Circlo! Du är galen!, på ett underbart sätt!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/09 :  19:18:02  Show Profile Send Bubbel a Private Message  Reply
Sådana föräldrar sådana barn. Jag har sett en hel del skräckexempel via jobbet men detta är nog en av de bättre jag har sett.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/09 :  22:40:32  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Helerätt kort och gott Circlo!

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2016/06/10 :  10:20:32  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Circlo

Jag kan tänka mig att du uppskattas bättre som kompis/medmänniska än som farsa till grabbens polare men i yngre år skulle jag självklart uppskattat dig mest som polarens farsa!

Underbart!

Go to Top of Page

Pac
200.000-klubben

21988 Posts

Posted - 2016/06/10 :  20:10:28  Show Profile  Visit Pac's Homepage Send Pac a Private Message  Reply
quote:
Jag är rädd för att denna basen har skapat lite rimlighetsförskjutning. Växer man upp med kvartsvågsladdade 15 tums proffselement så kan det såklart vara svårt att nöja sig med små blåtandshögtalare...
Klockrent Circlo! Du har ju en plan ju!!!!

Du är så rätt på det, utan tvekan en av "Hornets heliga" överpräster! Go for it!

// Per Adelsson, pac(a)hififorum.nu, Admin och ägare HiFiForum.nu
// HiFiForum.nu's regler, Artikelregister

Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/06/11 :  02:36:02  Show Profile Send Fuling a Private Message  Reply
Jag är ingen humanist, men varför ska nån dömas till att växa upp med små blåtandshögtalare när det finns 15"?

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2016/06/12 :  20:39:25  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Fler 15" åt folket!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

bearwik
200.000-klubben

4289 Posts

Posted - 2016/06/12 :  20:40:12  Show Profile Send bearwik a Private Message  Reply
Fler 15" åt folket!

Jävligt nöjd Tannoyägare!
Mer membranyta åt folket!
Min rigg: http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=70066


Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/13 :  10:06:18  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


I ett tafatt försök att blidka föräldrar och husets bärande struktur införskaffades en tjock skumplatta. Detta var då tänkt att minska den mekaniska överföringen av energi från högtalare till huset i övrigt..

"Gjorde det nån skillnad?" frågade jag. Med ett stort leende som endast en tonårig basnarkoman hög som ett hus på dynamisk och mycket kraftfull bas kan åstadkomma svarade han lyckligt "nej!"...

Stackars föräldrar!

Nu har han lyckats skohorna in sin lilla dator bredvid högtalaren. Bra fördelning av bords-areal. 80% monsterbas och 20% dator.

Nåväl. Det hela verkar ha gett mersmak i högtalarbyggandets ädla konst för några dagar senare så kommer han hit och glatt visar upp sitt senaste lilla alster.



En liten 3 tums bredbandare i en slotport laddad låda av 18 mm plywood. "Klumpen" uppe på lådan är en liten klass D förstärkare från en slaktad blåtandshögtalare. 3 watt ger den. Fullt tillräckligt för att bidraga till god stämning medans dom jobbar utomhus med svetsning, lådbyggen, motordrivna lådbilar och allt annat de fyller sin fritid med.


Edited by - Circlomanen on 2016/06/13 10:08:29
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/13 :  10:16:53  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Jag är ingen humanist, men varför ska nån dömas till att växa upp med små blåtandshögtalare när det finns 15"?



Så sant!

Världen har blivit så ytligt tom och karaktärslös. Idag skall man ägna sin tid åt att neurotiskt söka bekräftelse genom att passa in på fejjan medans musik skall spisas via en liten plastlåda mindre än en lunchlåda.

Musik skall engagera. Musik skall vara himmel och helvete. Det skall vara svett blod och tårar. Yster dans på köksbordet. Det skall resonera genom märg och ben tills man inte längre kan sitta stilla och vegetera framför sociala media.

Sånt kommer inte från tändsticksask-stora plastlådor och bluetooth streaming.

Tack för hejarop och kommentarer allihop!

Mvh Johannes
Go to Top of Page
Page: of 6 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.34 sekunder. Snitz Forums 2000