HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 8nde ordning portflås
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/26 :  15:14:10  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Igår flög djävulen i mig.

Min äldsta son och hans kompis har gett mig basreflexlådor i födelsedagspresent två år i rad.
Första gången kunde jag ta, men i år blev det för mycket.

Min hjärna fylldes med glödgat porthat, så till den milda grad att jag inte längre kunde stoppa mig själv.

Bilden ovan ger lite råa data på monstret som växte i mitt sinne.

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/26 :  15:18:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vad bättre än avloppsrör för att skapa ond bråd portflås?!?!

Är det inte ena typen av skit så är det alltid nån annan typ av skit som skall flöda genom röret. Allt går bara det är skit.

Edited by - Circlomanen on 2018/07/26 16:52:44
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/26 :  15:26:57  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


En GAS BEAT 124, två skivor 19 mm spånplatta och två längder avloppsrör senare så är flåset nära.

Det blev allt som allt 6 rörbitar som fick agera portar.
Jag ville ge den stackars GAS BEAT124 en rimlig chans, så jag satte rören symmetriskt runt elementet.

De stora portarna som går från den bakre kammaren fungerar oxå som stag för de två mittersta mellanväggarna. Det blev styvt och stumt.


Edited by - Circlomanen on 2018/07/26 15:31:55
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/26 :  15:40:37  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


När väl locket var limmat på plats och elementet sjunkigt in i evigt mörker så fick den torka en timme innan provspelning och mätning.

Grabbens kompis blev väldigt förvånad när vi plötsligt dök upp bärandes på en stor låda och sjungandes "ja må vi hämnas, ja må vi hämnas, ja må vi hämnas uti hundrade år!!!"....

Väl på plats så skallrade trätaket, väggarna och resten av huset i takt med att doften av varm talspole spred sig i huset. Den billiga bilbasen gillade inte att få ett par hundra watt.



Elementet är inte alls inspelat och portarna verkar beté sig som om dom vore lite kortare än vad tumstocken hävdar. Jag är inte missnöjd för det. Den mäter riktigt trevligt, och låter förvånandsvärt ok. Visst hör man portflås vid lite volym, och visst är transientresponsen rent tragiskt, men jag har ofta hört värre.

Jämfört mot en ROAR så går den djupare men faller hopplöst kort på alla andra sätt. Jämfört mot många andra bilstereobyggen så spelar den förvånandsvärt kraftfullt och storslaget. Långt bättre än prislappen antyder.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/26 :  17:02:17  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Elementet är på rea just nu, och vi hade spillbitar spånplatta liggandes, så allt som allt med lim, skruv och en bit 2x2,5 mm2 finkabel (jmf med lampsladd) så hamnade vi under 500 kr.

Om man väger denna prestandan mot en ynka 500-lapp så är det en sinnessjukt prisvärd bas. Många skulle gott kunna leva med denna i en hemmabio eller en rymlig bil som en Volvo V70. Redan med 10 watt från en billig switchad Ebay-förstärkare så rasslar saker och ting hemma i huset. Den är ruskigt effektiv. Den låter stort och mäktigt ända upp tills man börjar höra en antydan till portflås över 100 watt.

Faktiskt oväntad nöjd, vilket är lite av en chock, då tanken med bygget var att hämnas med mesta och flesta möjliga portar och helmholtz-resonanser i en och samma låda.
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2018/07/26 :  18:10:56  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Härligt projekt. Härligt resultat

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

sladdbarn
Member

2844 Posts

Posted - 2018/07/26 :  20:32:56  Show Profile Send sladdbarn a Private Message  Reply
Kul!

Jag byggde en 5e ordningens med en billig MDS 10 bas för ungefär 20 år sedan,
då var jag och mina kompisar väldigt nöjd med den
(Idag kanske jag inte hade varit lika imponerad..)

Drömmer om bra ljud...
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/26 :  20:43:48  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply




Group Delay och fas.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/26 :  21:37:30  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


THD är förvånande lågt trots ostagad spånplatta, billigt element osv.

Jag skulle vilja mäta upp det vid tex 30 watt utomhus, eller så är det bäst ogjort....
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/29 :  09:39:14  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Detta bus-projektet har hemsökt mig i mina drömmar.

Jämfört med ROAR, TPCH eller andra kvartsvågsbaserade avstämningar så är den tragisk. Jämfört med basreflexbaserade köpe-subbar så är den rejält mycket bättre.

Jag kan inte sluta grubbla på hur man skulle kunna få ut rejäla mängder prestanda ur en åttonde ordnings bandpass om man jobbade lite på den. Det är svårt att få plats med portarna utan att vecka dem, och jag skulle vilja öka på portarean rejält. 170cm2 kanske fungerar oväntat icke-dåligt för en magnetsvag 400 kroners bilbas med högst begränsad slaglängd, men för en 12TBX100 så kommer dom låta som sirener långt innan elementet känner sig stressat.

Dubbla 160 mm markrör ger ca 363cm2 tvärsnitt i portarna, och det känns såklart mer korrekt.

Man kan såklart bygga in slotportar, men här nånstans ser jag inte längre nån anledning att bygga helmholtz. Det är bara att ta bort dom förhatliga luftkammrarna och förlänga slotportarna så har man en ROAR. ROAR är trots allt bara en sjätte ordningen serieavstämd bandpass som bygger på kvartsvåg istället för helmholtz.

Jag har simmat massor av olika element, och när min ork återkommer och värmen avtar lite så bör det bli en 8de ordningen bandpass del två.

Mvh Johannes
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/30 :  15:57:32  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Vi blev synnerligen imponerade av vad en billig skräpig 12a med högst begränsad slaglängd och effekttålighet kunde göra.

Nu tar grabben min ut svängarna några dB längre.
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2018/07/30 :  17:14:49  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Circlo goes basreflex!
Måste vara värmen...

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/07/30 :  21:26:38  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Circlo goes basreflex!


Japp. Värmen gör mig förvirrad och sinnesslö.
Det är lätt att man släpper in avloppsrör i sina baslådor när förnuftet är på semester.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/08/11 :  20:53:45  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
En intressant egenhet som vi alla lade märke till är att det är lätt att få elementet att bottna med bastransienter (trumslag, knäppningar på basgitarr mm) men inte med ihållande toner.

Detta måste bero på kräkreflexens stora luftmassa som bara komprimeras/flexar vid en transient. Portresonansen tar flera perioder innan den når full styrka och kan motverka konens rörelse på ett effektivt sätt.

Detta problem finns inte alls med ROAR eller TPCH. Kvartsvåg reagerar omedelbart jämfört med kräkreflexens (helmholtzens) sega sävliga respons, vilket gör att den håller mot de skarpaste bastransienterna med ett upphöjt lugn. Där bandpass och basreflex låter mer eller mindre segt och monotont drönande och tenderar att släta ut alla "kanter", moduleringar och detaljer i basen så gör framförallt ROAR motsatsen. ROAR låter mer som om den mejslar ut alla detaljer och "kanter" i stark kontrast och relief. Den betonar snarare alla underliga moduleringar och skeva assymetriska vågformer i modern elektronisk musik eller välinspelat slagverk som har väldigt lite med sinusformade vågformer att göra.

Vill man återge en stadig sinusvåg utan moduleringar eller variationer så fungerar basreflex bra. Vill man återge musik så är ROAR mycket bättre.

Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/08/13 :  10:57:07  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Eller dipol
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/08/13 :  13:01:55  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Japp. Dipol är dålig på helmholtz och bra på musik.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/08/14 :  14:06:35  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Hur blir det på en sluten konstruktion? Är Q-värdet proportionerligt mot snabbheten? Eller är snabbheten bara ett problem kring just resonansenfrekvensen?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/08/14 :  18:15:15  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
quote:
Är Q-värdet proportionerligt mot snabbheten


På ett första ytligaste och enklaste plan så är det Q - dvs resonansbenägenheten som bestämmer hur utsmetad i tid signalen blir. "Snabb" är inte riktigt rätt när det gäller bas, utan det har med hur basen smetas ut i tidsdomänen pga resonatorer som tar tid att bygga upp full resonans-amplitud och lagrar energi som återges som en utklingning efter det att signalen är över.

Ett motorstarkt låg-Q element i en öppen baffel som bara kopplar direkt till luften i rummet låter såklart mycket mer stramt och tidskorrekt än ett motorsvagt hög-Q element löst kopplat till en (eller flera) helmholtz-resonanser.

Ett motorstarkt låg-Q element hårt kopplat till kvartsvågsresonatorer hamnar nånstans mellan dom två. Det är såklart flera saker som påverkar. Strålande yta, hur stor konamplitud som krävs för önskad spl, hur styv och akustiskt tät konen är mm. Allt påverkar.

Tappade pipor och serieavstämda tappade avstämningar har alla en positiv återkopplingsmekanism som hjälper till att hålla saker och ting i schack, och det hörs i att dom presterar långt mycket bättre i tidsdomänen än vad simulering hävdar.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2018/08/15 :  12:44:38  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Min tanke var egentligen om man skulle se den slutna lådan som avstämd kring resonansfrekvensen, typ i analogi med en helmholtz, och frekvenser ovan/under så agerar den som en IB, dvs där är det bara "andra faktorer" som skapar eventuell utsmetningen i tidsdomänen?

Typ som att från början fanns bara IB och man istället minskar ner den i storlek och att storleken skapar en resonans i ett område, avstämningsfrekvensen +/- Q-värde, och utanför det området så agerar den fortfarande IB?
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/15 :  20:41:20  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Första gången kanske man kan skriva av som ett misstag, men när man finner sig omgiven av runda hål, spånplatta och PVC-rör igen.... Vad tänker man om det då?

Livskris?
40årskris?
Valresultatskris?
Hornrespkris?

Edited by - Circlomanen on 2018/09/15 20:44:05
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2018/09/22 :  17:21:26  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply


Simulera.




Bygga.




Mäta.

Rätt nöjd med tanke på de knapphändiga data jag har på det helt nya och oinspelade elementet.

Med fasit i hand skulle jag ha förlängt mynningsportarna 2 cm, vilket förvisso är lätt att göra i efterhand om man vill.
Bygget står inne på BRL i Göteborg som en skoj demolåda. Imponerande ljudtryck och ljudkvalitet med tanke på budget.

Klar kul som hemmabiobas.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.33 sekunder. Snitz Forums 2000