HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 HiFi-diskussion
 Har alla tagit tidig semester eller lagt ner?
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Next Page
Author Previous Topic Topic Next Topic
Page: of 2

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/06/16 :  20:22:57  Show Profile Send Figge a Private Message
?

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/16 :  20:34:11  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message
Nejdå! Har nyss haft DavidS på besök o spelat en massa vinyl, som delvis inköpts av Lindome!
Men semestern är väldigt nära nu!

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/06/16 :  21:01:46  Show Profile Send Figge a Private Message
Avundsjuk, igen.
Vi hade i och för sig en lyssning i tisdags, väldigt trevligt.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/06/16 :  22:33:22  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker aktiviteten varit kass senaste året, min tanke är att forumens bästa tid ligger (långt) bakom oss. Det finns så väldigt mycket sociala media idag att vi nog inte orkar bry oss om forum.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

DavidS
Member

389 Posts

Posted - 2016/06/16 :  22:54:56  Show Profile Send DavidS a Private Message
Tror det Micke Y skriver stämmer ganska bra. Sen är det som vanligt fler som läser än skriver.

Alltid lika trevligt hos AlfaGTV. Jämt någon ny mjukvara att lägga på svarven. :-)
Go to Top of Page

Wilderwein
Member

534 Posts

Posted - 2016/06/17 :  09:55:20  Show Profile Send Wilderwein a Private Message
För egen del handlar det om att jag inte längre byter ut något utan bara använder stereon. Läser här ibland men skriver sällan.

Det är sällan innovationer ser dagens ljus i hifivärlden. Vilket för mig gör att det inte finns så mycket att diskutera.
Go to Top of Page

Fuling
DIY-Harry 2006, 200.000-klubben

7507 Posts

Posted - 2016/06/17 :  10:31:57  Show Profile Send Fuling a Private Message
Tror också det ligger mycket i det Micke Y säger. Är medlem i en del DIY-grupper för rör och horn på facebook vilket på ett snabbt och enkelt sätt täcker upp behovet av att slötitta på intressanta byggen. För seriösare tekniska diskussioner är nog forum bättre, men då måste det finnas nån kvar att diskutera med också...

"För mig påverkar inte priset kabelns elektriska egenskaper och därmed deras påverkan på ljudet"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/06/17 :  12:55:32  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Jag tycker aktiviteten varit kass senaste året, min tanke är att forumens bästa tid ligger (långt) bakom oss. Det finns så väldigt mycket sociala media idag att vi nog inte orkar bry oss om forum.

Instämmer, det minskar stadigt. Och jag är "aktiv" på några Hififorum,och jag tycker att det är sorgligt att se denna utveckling, men det är väl tex. bla Facebook som drar folk, något som jag aldrig kommer hålla på med. Så visst är det tråkigt att se denna minskning och jag har sett att klubbstugorna som jag är med i är döda mer eller mindre så jag drar slutsatsen att det inte finns intresse eller tid för folk att träffas eller kan det vara något annat ? Och jag känner personligen att jag har haft träffar hos mig några gånger(bla en slutstegsträff som var mycket lärorik) och även bjudit hem medlemmar utanför klubbstugorna och det skulle vara kul om någon annan kan ta initiativ till någon träff också så jag har inget absolut facit till varför det blir så här.
En Dac träff var på gång i en klubbstuga men när ingen skriver och är lite på om att det ska bli av så tolkar jag det som att intresset har svalnat och då vill jag inte tjata om det även om det skulle vara ett mycket intressant ämne om man få ihop ett gäng Dac:ar i olika prisklasser.
Sedan så har vi inte lika mycket ämnen där motpolerna ifrån medlem till medlem är lika stora som på det kan vara på annat forum, där rasar diskussionerna iväg med flera sidor per dygn ibland. Här är respekten för andras åsikter på ett annat plan. Jag minns när jag blev medlem här så var det ju rena kriget mellan olika falanger och då blir det mycket aktivitet, men jag saknar inte heller den tiden.
Tycker det verkar likadant med mässorna, det sägs att det är mycket folk på dem, men jag får inte det intrycket längre och jag ser bara mindre bekanta ansikten för varje mässa jag varit på, sist i Stockholm träffade jag en person som jag kände...
Så om det skulle finnas intresse för någon slags träff efter sommaren i Stockholm/Uppsala regionen så är jag öppen för det.

Idag ska jag packa för en mindre semester i Medelpad utanför Ånge med lite fiske och utflykter som sedan avslutas i Hälsingland vid midsommar så jag är borta ett tag.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/06/17 :  13:46:45  Show Profile Send FBK a Private Message
Kom och tänka på den här tråden när detta ämne var uppe. Många missar nog den tråden. http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=82909&whichpage=2 Fika besök är ju trevligt!

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Vox
fd. Eric V-ås

3656 Posts

Posted - 2016/06/17 :  13:49:19  Show Profile Send Vox a Private Message
Hifi är en "säsongssport". Nya tag tas efter sommaren när mörkret börjar krya på.

"Om Gud ville att vi skulle lyssna på fler kanaler än 2 skulle han gett oss fler öron"
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/06/17 :  15:01:04  Show Profile Send FBK a Private Message
För min del så är det en året runtsport. Men har man sommarställe eller villa så kanske det tar fokus denna årstid.

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/17 :  17:16:09  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Sport?! Javisst det är ju stort distriktmästerskap i stångstöttning för yngre oldboys i division 5. Det är ju det som alla är hemma och tittar på.

HEJA ARGENTINA!!!!!!

Go to Top of Page

Goldfinger
Member

1795 Posts

Posted - 2016/06/17 :  17:54:14  Show Profile Send Goldfinger a Private Message
quote:
Jag tycker aktiviteten varit kass senaste året, min tanke är att forumens bästa tid ligger (långt) bakom oss. Det finns så väldigt mycket sociala media idag att vi nog inte orkar bry oss om forum.


En annan bidragande orsak tror jag är att i dag har de flesta ämnen hunnit bli diskuterade, sällan det dyker upp något nytt som inte går att finna i gamla trådar annat än möjligen sådant som kretsar runt den digitala sidan där utveckling sker i snabb takt.

Mäter det bra så är det iaf inte dåligt..
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/06/17 :  18:42:41  Show Profile Send Micke Y a Private Message
Jag tycker det finns massor att diskutera inte minst inom den digitala världen (dac teknik, uppspelningsprogramvaror, datorer etc.) men vem skall man diskutera med om inga svarar?

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/06/17 :  20:42:51  Show Profile Send FBK a Private Message
quote:
Sport?! Javisst det är ju stort distriktmästerskap i stångstöttning för yngre oldboys i division 5

När jag växte upp på Gotland så använde vi telefonstolpar, det kräver lite styrka.....

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

Figge
200.000-klubben

2174 Posts

Posted - 2016/06/17 :  21:13:39  Show Profile Send Figge a Private Message
Dags att ta semester från fotbolls EM, bättre med några timmars musik.

Meridian G08, Thorens 160 Super med SME III och Soundsmith Aida, Trilogy 907, Kimber KCTG, Music First Baby Reference, Pure Audio Reference 2, Vertere Pulse R XLR, Vertere Pulse B Rca,Chord Sarum T och Chord Sarum T jumpers.Verity Audio Rienzi med Cerabase. Nordost Vishnu, Kemp power strip 8 med Hi power cable.
Cerabase, Cerapuc och Ceraball. X-can V8, Hifiman HE-400i. Luxman T-12.
Lyssna på bra musik med god mat
Cykling och randoné på skidor.

Go to Top of Page

RuneStone
Member

1961 Posts

Posted - 2016/06/17 :  22:23:03  Show Profile  Visit RuneStone's Homepage Send RuneStone a Private Message
Om man kollar vilka som byggt mycket dom senaste åren så har många av ossskaffat barn, hus osv. vilket medför väldigt reducerad tid..
Jag har dock nåt bygge jag gjort som jag inte hunnit lägga upp än.. Har ett annat pågång i det närmaste också..
Tror det kan bli lite mer livat om några år när barnen blivit större..
Dock saknas nya medlemmar.. Det borde ju komma en ny generation som är intresserade..

"syftet är som sagt att efterlikna ett transistorsteg.."
Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/19 :  22:23:20  Show Profile Send Bubbel a Private Message
Jag kan hålla med att det har blivit en väldig stor minskning här på forumet vilket är lustigt jag är medlem på andra hifirelaterade forum men de minskat inte alls på samma sätt som vårt forum. Jag misstänker att många kanske skaffar familj, andra intressen m.m som gör att tiden inte räcker till men jag tror inte att fenomenet forum är över visst är det lätt att hitta nya intressegrupper på FB men det är väl det som gäller just nu.

Själv bygger jag för fullt, har satt mig för att avsluta två projekt denna sommaren om vädret tillåter (regn) annars så får en del kvällar vikas åt det.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/19 :  23:11:56  Show Profile Send Tomas J a Private Message
Kan svara för mig själv.
tre barn och hus tar upp rätt mycket tid.

bygger lite sporadiskt då jag får ett infall och hinner med.
har precis färdigställt ett försteg men vill inte presentera resultatet innan jag fått ett par justa rattar

Försöker bygga något slags lyssningsrum i nya huset men kan för lite om akustik för att starta någon form av bildtråd.
Har ett högtalarbygge på g som säkert kan vara intressant för vissa, men jag väntar fortfarande på CNC operatören att han har tid, därefter kommer bildtråd.

Men jag håller med, utvecklingen har varit skrämmande de senaste åren!
extremt lite aktivitet!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/06/19 23:12:43
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8243 Posts

Posted - 2016/06/19 :  23:42:58  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message
Lagt ner har man väl inte ,det är väl mest ekonomin som sätter gränser (Förtidspension)annars har jag påbörjat en BA-3 med singelend utgångs steg,men arbetet går trögt...har oxå en påbörjad AK4490 DAC med utgångtrafos till att börja med,kanske rör sedan vet ej ännu.
Annars är jag flitig läsare av hififorum,ja det som finns att läsa..[:)

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Adagio
Harry-vinnare 2004

2757 Posts

Posted - 2016/06/20 :  08:17:35  Show Profile Send Adagio a Private Message
Jag kan få känslan av att luften gått ur de flesta forumen, har ingen koll på minhembio iofs. Ett av problemen är dels att det råder lite olika kultur på de olika forumen och att ett viss mått av konsensus även gör att det varken blir livlig debatt eller att olika åsikter luftas. Som någon var inne på finns även specialtrupper på Facebook och de sk klubbstugorna vilka jag inte heller har koll på.
Allt går i vågor så jag tror att forumaktiviteten kommer öka när alla tröttnat på Facebookvarianterna, det är inte lika fördjupande som de trådar som förekommithär och på andra forum. Många av oss hänger på flera forum men jag ser att några konsekvent håller sig till ett forum och därför präglas av kulturen just där.
Jag skulle gärna se att det fanns en större dynamik som förr.
Vi har väl alla blivit lite bekväma och tycker oss veta hur saker o ting är, därför ger vi oss inte in i vissa trådar fast vi lika gärna skulle kunna skriva en rad eller två.


Driver http://www.sonusconcordia.se/
"by human hands for human ears"
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/20 :  12:40:38  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Vi har väl alla blivit lite bekväma och tycker oss veta hur saker o ting är, därför ger vi oss inte in i vissa trådar fast vi lika gärna skulle kunna skriva en rad eller två.
- Inga problem. jag startar en ny tråd på något av följande ämnen så ska ni se på fart:
  • Kablar - ger större skillnad i ljudbilden än att byta högtalare!
  • Kablar - spelar ingen roll hur mycket pengar du lägger så går det ändå inte att höra skillnad!

Då brukar det ju hetta till

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Bubbel
Eojeud-VALS, 100.000-klubben

6793 Posts

Posted - 2016/06/20 :  20:02:03  Show Profile Send Bubbel a Private Message
+1

quote:
Vi har väl alla blivit lite bekväma och tycker oss veta hur saker o ting är, därför ger vi oss inte in i vissa trådar fast vi lika gärna skulle kunna skriva en rad eller två.


HA!! Det finns hur mycket som helst att lära sig.

Anders

Min stereo: Hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, hemmabygge, köpe cdspelare, hemmabygge.
Go to Top of Page

FBK
700.000-klubben

7346 Posts

Posted - 2016/06/20 :  20:46:37  Show Profile Send FBK a Private Message
@FForsman

Det där funkar inte längre här,man får söka sig till annat forum då

Lever på samhällets botten.
Knappt aktiv forummedlem längre, men jag tittar in ibland.
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/20 :  21:59:03  Show Profile Send soundbrigade a Private Message
Finns det slagrutekurser för audiofiler förresten nu på sommaren? Tänkte man kunde "slagruta" ut bästa vägen att dra kabeln för ännu bättre ljud.
Jag tycker mig ha märkt att det är jobbigt att placera hifigrejerna så de inte hamnar på en currygryta eller vad det nu heter.
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/06/20 :  22:22:45  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message
quote:
Det där funkar inte längre här,man får söka sig till annat forum då
- Jo, du har nog rätt FBK.
quote:
Tänkte man kunde "slagruta" ut bästa vägen att dra kabeln för ännu bättre ljud.
- Det beror på vilken slagruta du använder. De billiga slagrutorna av så kallat "Lakritssnöre" fungerar men betydligt sämre än de dyrare som är avstämda för syrefri koppar i kabeldragningen...

/Mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page
Page: of 2 Previous Topic Topic Next Topic  
Next Page
 New Topic  Topic Locked
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.94 sekunder. Snitz Forums 2000