HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 3.60 x 4.20 x 2.20 betongbunker?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/17 :  20:05:44  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Vad hittar man på akustikmässigt i ett dylikt rum utan att börja regla upp väggar och tak med allt vad det innebär?

Rummet har förutom nämnda mått betong i båda långsideväggarna och ena kortväggen.
Det är också betongtak och betonggolv med tunn skummatta med parkettgolv ovanpå.

Den väggen som högtalarna står mot är gipsvägg.

Jag funderar var men börjar någonstans... Kan superchunks i alla hörn vara någonstans att börja?
Som bild fast från golv till tak.
https://goo.gl/images/XpFkWq

Jag tänker också markskiva inbyggd i träram med tyg spänt utanpå vid förstareflexen på väggarna.
Mattor med lång lugg på golv och ev. Något större tygstycke upphängt på någon av väggarna.

Någon som har en åsikt om ovanstående?

Jag har tillgång till en xtz room analyser.
Men vet inte riktigt vilken typ av mätning som kan vara av intresse att se?

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/17 :  20:12:13  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Jag hade börjat med att kolla efter vad rummet ställer till med i teorin så kan man iaf se ut en lyssningsposition lite löst.
http://www.hunecke.de/en/calculators/room-eigenmodes.html

Sen hade jag tagit allt i lagom stora steg o lyssnat in mig.

Frekvensgång i RAW och RT60 är till stor hjälp :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/19 :  22:18:57  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ok, då jag är ganska oerfaren av mätningar så slänger jag upp en bild på det jag tror du efterfrågar, berätta om jag har mätt med för låg nivå eller liknande, så kan jag göra om och göra rätt!

[/URL]

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/24 :  09:53:16  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Har du någon form av möblemang i rummet?
Det var rejäl efterklang!!

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/24 :  22:06:36  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det är i dagsläget ganska sparsamt möblerat med två ikea expedithyllor ca 1.80x1.80, en på bakvägen bakom lyssningspossitionen och en på ena långväggen.
Sen har jag även ett större skrivbord 1.5 meter ut ifrån bakväggen. Det är där jag sitter den mesta tiden när jag lyssnar. En skrivbordsstol.
Några trasmattor på golvet.

Det är ju därför jag går i tankar om absorbenter enligt första inlägget... rätt eller fel?


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/25 :  10:01:59  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Om du tar mätningen o visar den undre grafen som 3D med blir jag glad :)

30, 60 och 120hz har du ganska elaka resonanser, dock så ska du inte ha just dessa frekvenser i teorin (med dom rumsmåtten)
Har du mätt vid lyssningsposition o i öron höjd?

Hur som, mer dämpning!
Allt det du nämner i första inlägget låter positivt.
Om du har böcker i bokhyllan, separera böcker något så du får en spalt på någon cm eller två så kommer den att diffusera något. (kan hjälpa till lite)
Glöm inte taket bara!

För jämnare bas så testa att förflytta din lyssningsposition i djupled innan du bestämmer dig för att fylla upp hörnen med superchunks.



>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/29 :  13:45:04  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej Johan!

Jag gjorde en ny mätning, mikrofonen är placerad i öronhöjd vid lyssningspossition.

Den nya mätningen skiljer sig något avståndsmässigt ifrån den gamla, men efterklangstiderna är likvärdiga.

[/URL]

Hyllorna är dessvärre inte fyllda med böcker utan de är elektronik av alla möjliga och omöjliga slag, någon bok finns det kanske.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/30 :  08:13:45  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Ska se på det senare i kvæll, vad sæger ni andra :)

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/06/30 :  17:10:03  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Om det är möjligt och enkelt att prova, kan det vara bättre att ha högtalarna vid betongväggen spelandes mot gipsväggen.

Efterklangen är skum såtillvida att den visar längre tid från 2 kHz och uppåt än för området 125-1000 Hz. Normalt är den längre för energirikare lägre frekvenser som är svårare att dämpa med grejor i rummet, möblemang, draperier etc. Jag tror det kan vara något knas mellan XTZ:an och windows-versionen du använder. När jag använde XTZ:an, den s.k. proversionen, med XP på min gamla dator funkade det OK. När den datorn kasserades och byttes till laptop med Windows 7, avslutades ljudsvepen med ett extra "högfrekvent pip" som inte borde varit med. -Kan vara det som gör att det ser konstigt ut över 2 kHz och att dom siffrorna inte är att lita på om du funderar att använda absorbenter.

För att bedöma rummet och lämplig lyssningsposition basmässigt / mot moder är det ofta bra att köra med 1 st högtalare vänd inåt främre hörnet och så nära hörnet som möjligt. Du kan följa den här manualen: http://www.gearslutz.com/board/9027803-post14.html

Använder du 2 eller fler högtalare samtidigt vid mätningarna blir det sjufalt svårare att veta exakt vad som ger konstigheter och korrigera på något sätt för konstigheterna.

Edit: REW är ett mycket bättre program än XTZ för rumsmätningar och åtgärder. Gratis att tanka ned dessutom. Det du behöver är en mikrofon + ljudkort i datorn. (Jag är inte säker på om XTZ:ans mikrofon funkar rakt av, någon annan kanske vet.)


Edited by - adhoc on 2016/06/30 17:15:02
Go to Top of Page

johan.björklund
Reportage-Harry -05 & -07, 100.000-klubben!

20859 Posts

Posted - 2016/06/30 :  21:23:07  Show Profile  Visit johan.björklund's Homepage Send johan.björklund a Private Message  Reply
Mig veterligen finns det ingen kalibreringsfil tillgå till xtz:a micken. samma gäller Behringers mick och tittar man på hur stora variationer dom uppmätta exen har så hade jag inte litat en sekund på den.
Det angivna mätavståndet kan man oftast inte lita på, jag får +10 meter själv fast det handlar bara om 4 met.

Även om mätningen kanske ser skum ut så måste du få ner ekot.
Frågan är hur långt du är beredd att gå och om du kan snickra ihop lite absorbenter själv.

>musik förmedlingen<
Medlem av det Skånska välljuds sällskapet eoJEUD
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/07/01 :  11:12:47  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Johan: Det skumma avståndet kan ha att göra med när XTZ-micken "reagerar" mot basen i ljudsvepet.

Typ: 100 Hz har en våglängd på 343/100 = 3,43 m => Hur lång tid tar det för en hel 100 Hz ljudvåg från subben att helt passera förbi dig om du sitter 4 m från subben? En hel ljudvåg för 100 Hz är 3,43 m / 343 = 0,01 sekunder "lång i tid" (10 ms). Lägg till 4 m avstånd som ger 4/343 = 0,012 sekunder. Det tar alltså 0,01 + 0,012 = 0,022 sekunder efter att en 100 Hz-ton har gått in i subbens talspole och sedan helt har passerat förbi dig.

Om fronthögtalaren står ovanpå subben och du har exakt samma avstånd = 4 m till diskanten. -Hur lång tid tar det för ljudvågen för en 1000 Hz-ton att passera förbi dig? Den har våglängd 343/1000 = 0,343 m och det tar 0,343/343 = 0,001 sekunder (1 ms) för en hel våglängd att passera förbi dig. Lägg till tiden för avståndet 4 m till högtalaren: 4/343 = 0,012 sekunder => Det tar då 0,001 + 0,12 = 0,013 s (13 ms) innan en 1000 Hz-ton som går in i spolen på diskantelementet passerar dig. Basen är alltså långsammare från början på att nå och passera förbi dig jämfört med mellanregister/diskant. Det kan vara ide' att utgå från basens "tidsbehov" när man ställer in avstånd i meter, fot eller ms i sin hemmabioreceiver för de olika högtalarna. Prova med att öka avståndet till subben med 10-15 ms / 3,4-5,1 m jämfört med geometriskt uppmätta avståndet till diskantelementet. Eventuellt tycker du då att basen inte ligger efter längre, är mindre långsam /blöt.

(I REW kan du filtrera ut och se impulstoppen för olika frekvenser, hur lång tid det tar från tid = 0.)

Edited by - adhoc on 2016/07/01 11:22:30
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/01 :  22:40:14  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Jag har mätt med hela riggen inkopplad, ett par fullrange högtalare och ett par basmoduler.

Kanske ska jag köra ett svep med bara basmoduler inkopplade, eller till och med bara en av dem?

Lite absorbenter hade jag räknat med att få snickra ihop,men jag ville veta först vad man ska absorbera :)

Jag nämnde markskiva i ram med luftspalt bakom iklätt i tyg i första inlägget, är det något att börja med eller bör jag satsa på något annat?

Tack för erat engagemang hittills!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Micke Y
100.000-klubben

7701 Posts

Posted - 2016/07/01 :  22:51:08  Show Profile Send Micke Y a Private Message  Reply
Min mening är att du behöver få ner efterklangstiden över hela spektrat där markskivor ger en bra start. De kommer ge jämn dämpning net till 300Hz eller så. Att komplettera med ett större tygstycke ger bra stöd.

För att få kontroll på basen behövs värre saker och det finns både aktiva och passiva lösningar. Passiva tar typiskt plats - kolla på en Vr6 så ser du måtten och så finns det nog bilder i min medlemstråd.

Det är mitt resept och det kommer funka det vet jag men det finns flera här på forumet som inte gillar dämpade rum även om jag tycker de ger en bättre och mycket mer avslappnad lyssning. Smaken är som baken.

Micke


When a man steals your wife, there is no better revenge than to let him keep her.
"Se inte ner på 3 ackord låtar, tänk hur många bra vi har gjort med bara 2" Billy Gibbons ZZ Top
Pälsar skall sitta på djur i skogen, inte på människor i stan.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.38 sekunder. Snitz Forums 2000