HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Erfarenhet av AE Speakers?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/06/28 :  22:57:45  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Hej alla

Är det någon som byggt något med element från AE Speakers?
Jag finner inte så mycket info på deras sida , förutom att dom är typ bäst....
Har inte ens hittat dimensionerna på dom.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se

PetterPersson
Brutal-Harry 2007, 100.000-klubben

5803 Posts

Posted - 2016/06/28 :  23:15:28  Show Profile  Visit PetterPersson's Homepage Send PetterPersson a Private Message  Reply
Finns några spridda mätningar på nätet. Jag har sett på 10" och 15". Kommer inte ihåg vilka modeller men ja...de är typ grymt bra. Väldigt låg harmonisk dist och intermodulationsdistorsion. Låg Le är bra. Största problemet är att få tag i dem i vettig tid.

Heter egentligen Lindblom nu och är dessutom branschoknuten...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/06/29 :  18:07:09  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Parametrar.
Dimensioner.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2016/06/29 18:12:25
Go to Top of Page

jonasz
Member

2542 Posts

Posted - 2016/06/29 :  19:32:07  Show Profile Send jonasz a Private Message  Reply
De är typ bäst!

You'll Never Walk Alone...
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/06/29 :  19:59:08  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
Det var ett gruppköp på Faktiskt härförleden.
Kanske någon bor nära dig, AA.

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/06/29 :  21:14:59  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Ritningarna visar elementen med en ganska tjock plast/gummipackning. Som gammal packningsnasare mot industrin, dömde jag ut den som olämpligare än vanlig cellgummilist för fönster, HiFi-Kits tätningslist eller o-ring. -Den är ganska hård, har stor anliggningsyta och får därför sämre tätande egenskaper än mjukare material som tätar enklare vid klena skruvkrafter(/åtdragningsmoment.

Jag har AEs 18, 15 och 12"-are i mina byggen och mätte just på dom. Om du kränger av plast/gummipackningen och ska försänka elementen har metallkorgen diameter och tjocklek på kanten; 18": Ø 463 x T 9 mm, 15": Ø 390 x T 9 mm och 12":aren: Ø 314 x T 9 mm.

(Jodå, jag är nöjd med mina AE-element. JonasW och Solhaga här på forumet är det säkert också.)

Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/06/30 :  08:06:10  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Tusen tack vänner!
Ja tycker deras element verkar intressanta, men ja skulle vilja se ett par mätningar på dom också. Ja får googla lite och se om ja hittar mer :)
Men ni som använder dom verkar nöjda, vilka modeller kör ni med ?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/06/30 :  08:47:29  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
TD15H Apollo, tre per sida i en OB-konstellation:


Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/06/30 :  18:03:16  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Finns mätningar på AE-element och andra fabrikat här: https://sites.google.com/site/drivervault/driver-measurements

Gå ned till slutet av sidan och klicka på de olika elementstorlekarna.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/07/01 :  07:20:20  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
Solhaga. Behöver du EQa i basen för att kompensera den öppna baffeln ?
Adhoc. Tack för länken, men hittar bara T&S parametrarna. Inga frekvensmätningar någonstans ?

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page

solhaga
100.000-klubben

2666 Posts

Posted - 2016/07/01 :  07:47:37  Show Profile  Visit solhaga's Homepage Send solhaga a Private Message  Reply
PEQ som resulterar i en första ordningens LP som ihop med en ökad förstärkning i basslutstegen ger +18 dB vid 20 Hz.

Klicka runt lite bland länkarna. Jag hittade i varje fall denna:

Medlemspresentation.
Senast lyssnat.
Instagram.

Edited by - solhaga on 2016/07/01 08:32:54
Go to Top of Page

adhoc
Member

362 Posts

Posted - 2016/07/01 :  09:55:21  Show Profile Send adhoc a Private Message  Reply
Double A skrev: "Adhoc. Tack för länken, men hittar bara T&S parametrarna. Inga frekvensmätningar någonstans ?"

Efter att du valt elementstorlek i listan och därefter valt fabrikat, får du upp "Subpages" med länkar i rött till en radda mätningar av olika slag, bl.a. frekvensmätningar från olika avstånd och vinklar.
Go to Top of Page

Double A
Member

2090 Posts

Posted - 2016/07/01 :  13:35:55  Show Profile  Visit Double A's Homepage Send Double A a Private Message  Reply
All tack för hjälpen:)
Ja kollar igen.

Det är bara döda fiskar som flyter med strömmen.
Double A ordspråk.
Äger och driver Double A Design. www.dadesign.se
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.3 sekunder. Snitz Forums 2000