HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Musik
 Vilka artister drar publik om 20, 30 eller 40år?
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/06/23 :  19:30:04  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Snubblade över denna festival:

Och undrar naturligtvis, vilka artister vi känner idag kommer att fylla en arena om 20, 30 eller 40 år?
Alla dessa har ju mig veterligen hållit på i runda slängar 50 år! Finns det sånt kärnvirke i artisterna idag? Jo, Madonna kommer väl rullas in på scen tillsammans med Bono kanske, men sen då? Radiohead? Beyoncé?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd

Jojje66
100.000-klubben

381 Posts

Posted - 2016/06/26 :  11:25:08  Show Profile Send Jojje66 a Private Message  Reply
Man kan ju fundera när Håkan Hellström drar 70 000 pers på Ullevi. Nya artister kommer och går. På Lennart Hylands tid fanns en TVkanal och det behövdes väl ungefär en TVstjärna för hela landet. Nu har antalet kanaler ökat och då behöver antalet TVkändisar ökas på i samma takt. Det samma tycks även gälla tempot i det hela där tv numera sands dygnet runt och programledarna slits ut i samma takt. Det är också vad jag tror jag kommer att hända med artisterna. Kommer och går i accelererande takt. Just nu har vi ett antal discjockeys som tycks attrahera en och annan. Avicci säljer fullt två kvällar i rad på Tele2 arena på några minuter (2 * 35 000) Swedish House Maffia spelar för en publik på 330 000 i Miami 2013. Detta är musik som funkar extremt bra på stora arenor. I konceptet ingår även att man kan byta skivor i bakgrunden, ta in nya röster som ännu inte hunnit trötta ut publiken och aven variera ljuseffekter, bildskärmar mm i det oändliga. Kanske detta är något som kan dröja sig kvar på våra arenor ett tag?

VH Johan
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/26 :  23:18:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
De stora skivbolagen skyr ju kompetens och musikaliskt engagemang som om den vore både radioaktiv och högerpopulistisk samtidigt, så det mesta av zombieskvalet som pumpas ut idag likt kletig reklam på de stora kanalerna kommer nog mest spelas som ett gott skratt över hur styrda konsumenterna var i denna förvirrade tid.

Jag tror att de som fortfarade finns kvar om 40 år, såsom tex Rolling Stones idag, kommer vara mindre entusiast-artister som får kämpa själva ute i periferin utanför de stora bolagens tjocka kvävande matta av hjärndött zombieskval. Riktiga duktiga kompetenta musiker som brinner för sin musik och inte bara trånar efter sina 15 minuter i rampljuset tillsammans med kändisskapets "fördelar" såsom billiga groupies, droger och inbillad glamour, kommer få ett uppsving när massan slutligen (förhoppningsvis) tröttnar på att bli behandlade som enkelt programmerade och styrda konsumtionsapparater.

Mycket av den tyngre hårdrocken tillhör denna skara av högst kompetenta musiker som brinner för sin sak. Meshuggah är väl ett bra exempel.
Även inom elektronisk musik så finns det en ganska stor "underground"-rörelse där det heliga dollartecknet ännu inte hunnit pervertera musiken till en lojt fluktuerande marknadsundersökning-styrd vämjelig sörja.
Go to Top of Page

Circlomanen
Semesterfirare

9880 Posts

Posted - 2016/06/26 :  23:56:52  Show Profile Send Circlomanen a Private Message  Reply
Det som saknas i mainstream-musiken idag är sann och äkta personlighet och mod att utmana tänkta konsumenter. Skivor som Pink Floyds Umma Gumma och Miles Davis Dark Magus kanske inte är det mest briljanta som respektive artister släppt, men de skivorna säljer ändå bättre idag än mycket av det som skvalade ur radiokanaler som tex NRG för 5 år sedan. Detta trots att nämnda skivorna är 40 år gamla eller mer.

Musiker som inte törs chansa och ta ut svängarna pga marknadsundersökningar eller ängslan att bli av med skivkontrakt - slutar vara kreativa och utmanande. Musik som inte utmanar och genom en kreativ process underhåller är trist och slät och vinner ingen lojalitet. Det blir som snabbmat. Man försöker allt mer desperat binda kunder till sig med hjälp av ett korrekt förhållande mellan socker, fett, smakförstärkare och syntetiska smakämnen. Allt påtvingat på oss konsumenter med hjälp av en massiv reklamkampanj som knappt går att undkomma.

Nyplockade och nystekta kantareller med en klick smör och en liten gnutta vitpeppar behöver ingen natriumglutamat, inget socker och ingen massiv multimiljon-reklamkampanj för att vara gott.

Radiokanalen NRG med sitt absolut karaktärslösa och slätstrukna zombieskval får McDonaldsmat att framstå som nyfångad röding grillad över öppen eld en myggfri och klar höstkväll i Sareks nationalpark.

Skivbolagen behöver släppa på sin extrema snålhet och profithunger. Låt artisterna chansa och även misslyckas några gånger. Låt dem ta ut svängarna utan att frukta för sina skivkontrakt.
Uppmuntra galna upptåg. Uppmuntra att artisterna törs utmana sina fans. Acceptera misslyckanden så som livets underbara läroprocess. Ha kul och låt artisterna bjuda på sig själva befriade från påklistrade syntetiska attityder och tillrättalagt musik.


Mvh Johannes
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/06/27 :  21:03:36  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Jobbarkompisen noterade att årets Sweden Rock var lite avslagen. Många gamla artister faller ifrån eller verka tappa farten och det är ingen kvalitet på dem som kommer nya.
Jag tror dagens artister är för kortlivade. Justin Beaver och Sara Klassohn är bort om några år. Skulle Rihanna och Måns Semmelrö ... Semlelöv rulta omkring på scenen som 75-åringar och sjunga om eld och regn och diamanter i skyn?!

Jag kan tänka mig att de artister som vågat satsa på kvalitetsmusik är de som överlever på längre sikt. Kanske coverband som spelar Pink Floy och Moody Blues.

Annars är jag pessimist.

Edited by - soundbrigade on 2016/06/27 21:04:40
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/09/02 :  13:17:40  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Mozart kommer att hålla även då.

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn
Go to Top of Page

Improved Audio
Member

316 Posts

Posted - 2016/09/02 :  14:23:14  Show Profile  Visit Improved Audio's Homepage Send Improved Audio a Private Message  Reply
Kolla in denna.
http://www.jnytt.se/article/musikaliska-masterverk/

IMPROVED XPO
Oberoende arrangör av hifi och musikevents
http://www.sweetspotevents.se
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/09/02 :  23:11:34  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Konstig artikel. Den använder melodifestivalen i en artikel om livslängd i musikbranschen, där det tydligt är ett år i bäst-före för då kommer ny musik. Att säga att det är konstigt att vi inte minns året innans tre vinnare när de flesta inte kommer ihåg någon från 70-80-talet annat än Carola och Abba. Jag tycker nog att artikelförfattandet har lidit mera av dålig kvalite av ny teknik, än musiken gjort

Jag tycker generellt att det är en väldigt cynisk bild att säga att all ny musik är dålig och saknar talang bland artisterna. Det är stor skillnad på att artisterna inte har talang och att man inte tycker om musiken de gör.
Det finns mycket exempel på väldigt duktiga artister idag som ändå kämpar med att göra det de vill. Beyonce t.ex. Hon har varit aktuell under en väldigt lång tid och troligen kommer fortsätta länge. Där är det inte ekonomiska motivationer bakom. Självklart finns det andra eldsjälar också.
Med det sagt behöver man inte tycka om musiken för det

Men vi måste tänka på att vi plockar ut en handfull musiker från ett decennium i originalposten. Det kommer troligen finnas gott om artister från dagens tid som spelar om 40 år. Troligtvis mer än en handfull som nämns där.
Go to Top of Page

Bernt Jansson
400.000-klubben

19763 Posts

Posted - 2016/09/03 :  09:41:52  Show Profile  Visit Bernt Jansson's Homepage Send Bernt Jansson a Private Message  Reply
Ett annat exempel är Lady Gaga.

Hon har ju gjort sig en enorm förmögenhet på spektakel - men under den fasaden, vilken fantastisk begåvning!!!
Jag är ett stort fan, jag tror hon kan göra precis vad som helst.

Några exempel:
https://www.youtube.com/watch?v=Y6EbB8Stse8
https://www.youtube.com/watch?v=ISOBK0Zhrjw
https://www.youtube.com/watch?v=NeS2_eBqoSg
https://www.youtube.com/watch?v=ZPAmDULCVrU

MVH Bernt Mitt system

"Det enda man kan vara praktiskt taget säker på är att en rak tonkurva alltid är fel." - Ingvar Öhman

Jobbar för Jorma Design och gillar bashorn

Edited by - Bernt Jansson on 2016/09/03 09:44:25
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/09/03 :  16:28:52  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
quote:
Men vi måste tänka på att vi plockar ut en handfull musiker från ett decennium i originalposten. Det kommer troligen finnas gott om artister från dagens tid som spelar om 40 år. Troligtvis mer än en handfull som nämns där.


Men alla de som spelas i RixFM, Megapol men även i riksradions alla kanaler (inte minst P3), finns de om ett år ens?

Och är inte mycket av musiken dagens artister spelar ganska likriktar där man försöker göra den "minnesvärd" genom att lägga in konstiga ljud och krusiduller som egentligen inte tillför något.

Jag kan ju tycka att för att något ska bli båstående måste det tillföra något väsentligt. Och publiken måste minnas det som något värt att minnas.
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/09/03 :  20:29:56  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
Bernt: Lady Gaga är fantastiskt duktig! Hon är nog den enda som kommer att kunna matcha Madonna i hur länge de kommer hålla på och förnya sig själv.

Soundbrigade: Jag har tyvärr ingen koll på vilka artister som spelas på de kanalerna. Men jag gissar på att de mesta de(SR) spelade på 70-80-talet inte minns av oss idag mer än de riktigt stora.
Jag tror också att det är väldigt svårt att lämna så bestående intryck iomed att de är i en rätt så etablerad genre. Det är inte så att man använder "signaturer" i musiken längre som man gjorde förut. Det är inte så att man tydligt hör som när det är van Halen, Eric Clapton, Mark Knopfler som spelar.

Vill man ha minnesvärd genom att vara nyskapande måste man nog dra sig vidare ut i periferin på genrerna. På den elektroniska sidan tycker jag att det kommer spännande musik som ändå skapar nymodigheter och troligen finns det massor med andra genrer som är "nyskapande".

Man kan inte förvänta sig att det ska komma en ny Mozart varje decennium
Och framförallt, den gamla musiken är fortfarande lika bra idag som då, om inte bättre eftersom vi hör den genom(förhoppningsvis) bättre utrustning
Go to Top of Page

Amatören
100.000-klubben

1755 Posts

Posted - 2016/09/04 :  00:14:56  Show Profile Send Amatören a Private Message  Reply
Frånsett Sweden Rock Festival (i Sölvesborg) så borde väl Jill Johnsson fortfarande dra folk!
Hepp!

"Amatör, med JBL, TAD, Beyma, 18-Sound, AE, BSS, Xilica, NCore, Marantz och Yamaha!"
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/09/04 :  08:54:02  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Någon "gäst i studion" hos Gry, Anders & Vänner eller hos Adam Alsing & Lajla Bagge spelade upp tre av dagens poplåtar som lät ganska lika. Sedan lade han dem över varandra och det var "samma" låt, fast olika låtskrivare och olika artister.
Man skrattade hånfullt åt detta, men jag tänkte lite över varför man inte skrattar åt ALL musik man spelar. Där finns, som jag redan skrivit, inga variantioner inga särarter.

Jag tror man måste varit först, varit mycket drivande och visat på en viss säregeneht och kanske också kvalitet. Madonna och Michael Jackson torde väl definitivt höra hemma i denna kategori, men en är gammal och den andre finns inte längre.
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/04 :  09:33:20  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Visst finns det kvalitet även idag bland artister, men precis som förr så är det inte musikalisk kvalitet som säljer. Vad Hestner också vidrör i artikeln är ju att idag kan alla, oavsett talang och kontakter få sin stund i rampljuset i mediaskvalet. Utbudet av artister är ju enormt och det blir ju givetvis svårare och svårare att sticka ut.

Lady Gaga kan jag hålla med om, mer som entertainer än som musikskapare.
Coldplay, drar både gammal publik och hittar ny!
Red Hot Chili Peppers, underhållande då som nu men inte toppkvalitet.
Robbie Wlliams, också en entertainer av stora mått.

Å andra sidan kan ju utbudet vara av godo, det finns utrymme för de som verkligen vill göra sin grej, oavsett vad dagens trend säger och faktiskt kunna ägna sig åt skapande utan att man måste sälja sig för att ha råd med det.


Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/09/04 :  09:50:24  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply
Kompletterar med ett par "nya" bekantskaper för mig som jag tror kommer underhålla oss även om tio år:
Ed Sheeran, kolla på hans Wembley-spelning hur en spoling med gitarr underhåller ett massivt publikhav!
Lorde, förvisso hjälpt till kändisskap genom skivbranschens ansträngningar men även här doftar det kvalitet.

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

MatsE
Member

620 Posts

Posted - 2016/09/04 :  10:29:26  Show Profile Send MatsE a Private Message  Reply
Jag kom att tänka på den här låten när jag läser i tråden idag:

"...då kommer Halta Lotta hem till mej
med rösten fylld av gråt
och snyftar, vem i hela världen kan man lita på?
Och när John och Yoko Lennon
har gått på psykoanalys
och Robert Zimmermann har flytt till landet med miljonerna
och Marilyn Monroe tappa' taget
och Greta Garbo har blivit ful
och man försöker muta oss med bilder av visionerna
och när prinsar och presidenter
ljuger medvetet i kapp
och när dom som skulle säga sanningen
har börjat ta tillbaka det dom just har sagt,
då kommer Lille Gerhard hem till mej
och häver sej på tå
och viskar, vem i hela världen kan man lita på?"

Jag tycker den säger rätt mkt om tillståndet i världen och musiken även idag. Det är bara att byta ut namnen.

Beträffande musiken så sa min gitarrlärare i skolan (1964) att om ett par år ligger alla elgitarrer på soptippen. Tänk så fel han hade. Musiken idag känns ungefär som när disco var populärt i slutet av 70 talet. Det behövs en Punkrevolution av ngt slag med unga arga män och kvinnor som spelar och producerar sin egen musik. Gärna med riktiga instrument fast det är gubben i mig som önskar det.

Hårdrocken verkar vara den genre som behåller greppet om ungdomarna. Inga ettor på hitlistorna för de verkar vara förbehållna mest till datormusiken.

Rock,blues, americana och country kommer nog att vara genrer i bakgrunden med sin publik precis som jazzen varit sedan 50 talet.

"-Yes, to dance beneath the diamond sky with one hand waving free..." Robert Zimmerman
Go to Top of Page

soundbrigade
Semesterfirare

7879 Posts

Posted - 2016/09/04 :  17:07:12  Show Profile Send soundbrigade a Private Message  Reply
Han hade väl inte fel, om elgurorna. De ligger på tippen för det är enklare, snabbare och ger pengar att sitta med PlinePlåk For Windows och skramla fram några lagom halvtaskiga slingor för MIDI-orglar och sälja dessa till Avicii och andra, vilka, med köpt material skapar sig förmögenheter på rent djävla trams.

Någonstans ... nä fan. Frågan var ju vilka artister inte "Det finns inga artister". Sorry.
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.42 sekunder. Snitz Forums 2000