HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Mångfaldens forum
 Bildreportage - Teknik & DIY
 Nybygge av försteg med flera funktioner
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/29 :  14:48:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Hej!

Jag tänkte presentera ett långsamt projekt som snart är färdigt.

I från början har jag haft ett Grounded Grid försteg med Relästyrda ingångar, detta har fungerat väldigt bra och jag har inte haft någon anledning att byta ut det.

Men för ett tag sedan köpte jag en volymkontroll med optokopplare ifrån en trevlig men lite rörig kille borta i staterna.

Denna tänkte jag försöka få in i designen för att testa hur det fungerar.

Det ursprungliga försteget vart lite trångt, så jag blev tvungen att beställa ett nytt, E-bay jakten var i full gång och det beställdes både det ena och det andra.

Till slut så har jag fått hem alla delarna och kunnat köra igång med bygget.

Jag börjar med en bild av det befintliga försteget.



Lyfter man på locket så ser det ut så här, inte världens vackraste, men väl fungerande!



Lite rörigt, men det ska det bli ändring på

Fortsättning följer!

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/06/30 :  23:26:53  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Först ut så löder jag ihop den stegade optiska volymkontrollen, jag köpte ett kitt ifrån USA där en väldigt entusiastisk och pratglad (skrivglad) kille skickade beskrivningar, kretskort och komponenter till ett bygge, monteringen gick smärtfritt.
Dock så hade jag stora svårigheter när jag enligt instruktionerna skulle kontrollera att allt var rätt monterat och att ingenting hade gått sönder.
Hur jag än testade och kollade lödningar och att alla komponenter satt åt rätt håll så ville det inte fungera.
Till slut så upptäckte jag att den färdigklämda bandkabeln som var medskickad var helt mosad vid kontaktytorna inuti kontakten.
Som tur var så var det samma typ av kontakter som de gamla 3.5" diskettstationerna (jag räknar med att ni är så pass gamla så att ni minns dessa )
Det var bara att klämma dit en ny kontakt så fungerade allt som det skulle!

Uriha levererar korten med de ytmonterade komponenterna och den stegade poten färdiglödda, då han anser att det är för stor risk att göra fel om kunderna själva skall löda.


På det här kortet löder jag endast dit två kondensatorer, två motstånd och en kontakt för flatkabeln.




På nästa kort är det lite mera saker, en hel hög motstånd, ett för varje steg på volympotten.


Och till råga på allt så är det ett kort/kanal, här ses alla tre korten, nästan färdiglödda och klara, det saknas några komponenter som inte hunnit på plats än.


Så här fin var flatkabeln när jag demonterade kontakten
Vet inte hur bra det syns, men hälften av siften var av eller mosade, det bara rasade ut små metallbitar när jag delade på kontakten.


Fortsättning följer...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

FForsman
100.000-klubben

2592 Posts

Posted - 2016/07/01 :  00:25:22  Show Profile  Visit FForsman's Homepage Send FForsman a Private Message  Reply
Intressant, jag följer med intresse. har haft liknande idéer på bygge själv.

Vad är vinsten med optokopplare mot en klassisk resistiv volympor?

/mvhff

Ett forum blir till det som medlemmarna bidrar med. Skriv!

Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/01 :  10:02:49  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
En av vinsterna är ju att man slipper kontaktövergångarna i signalvägen.
Jag har ingen tidigare erfarenheter, men jag har också läst om minskat brus t.ex.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/01 :  13:03:54  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
En ny låda att stoppa in allt i behövdes, den gamla blev för trång, och jag kände att det var ett bra tillfälle att byta ut allt kablage samt in och utgångskontakter till lite bättre kvalisort.
Lådan beställdes i från Kina och kom i ett platt paket med en påse skruvar. tillverkningskvalitén var klart godkänd, jag fick dock fila lite på locket innan jag fick ihop allt på ett bra sätt utan att någon del låg i spänn.

En del hål för in och utgångskontakter skulle mätas ut.


Och borras...


Sen skall alla kontakterna monteras, samt en liten strömbrytare för att kunna förbikoppla försteget och kunna köra helt passivt.
Denna har inte kopplats in, men jag kände att jag ville ha en där för ev. framtida bruk.


Samt hål för strömbrytare, ingångsväljare och volympoten.


Efter att jag monterat ihop allt så fick jag en hög med skruv över, ingen IKEA tilldelning här inte (där det ibland saknas en eller två skruv)


Så här ser lådan ut bakifrån hopmonterad.


Fortsättning följer...


Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/07/01 21:17:12
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2016/07/01 :  16:21:10  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Jag kan nästan urskilja WWW adressen på kretskortet,men bara nästan


Samt varifrån köptes lådan?(företaget).

Coolt bygge!

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-
Go to Top of Page

Lovan
Member

3166 Posts

Posted - 2016/07/01 :  17:57:18  Show Profile Send Lovan a Private Message  Reply
http://www.buildanamp.com/
Go to Top of Page

Ryssen
100.000-klubben

8245 Posts

Posted - 2016/07/01 :  18:46:11  Show Profile  Visit Ryssen's Homepage Send Ryssen a Private Message  Reply
Hmm,behöver kanske starkare glasögon...

Learning by burning..
You say that you can read my mind--Be careful of what you might find. -Ozzy-

Edited by - Ryssen on 2016/07/01 18:46:41
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/01 :  19:21:39  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ryssen!

Det var ett tag sedan jag köpte lådan, men jag tror att det var den här butiken.
lådan är i alla fall lika och priset!

http://m.ebay.com/itm/Aluminum-Chassis-DAC-Case-Amplifier-Enclosure-DIY-Cabinet-HiFi-Box-430-95-330-mm-/251677552998?nav=SEARCH

Fast min skeppades i från Kina. ...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!

Edited by - Tomas J on 2016/07/01 21:16:35
Go to Top of Page

Mattias S
Member

461 Posts

Posted - 2016/07/03 :  00:03:16  Show Profile Send Mattias S a Private Message  Reply
Lådan är förmodligen från "Breeze Audio" vilka har ett stort utbud av alu-lådor. På t ex aliexpress finner du både dom själva och diverse återförsäljare.

Har en låda själv från dom även om jag gick en annan väg via kinesiska taobao vilket tyvärr inte är möjligt för oss västerlänningar såvida man inte har en bekant som är kinesisk medborgare ( eller om du jobbar i kina ). Då min fru är kines var det lite lättare.

Helt ok kvalitet och resonliga priser även om du åker på importkostader.

Mvh

Anläggning: imac 27" - Audirvana Plus - Supra usb cable - Resonessence Labs Concero HP DSD hörlursförstärkare / dac - B&W P7 Wireless
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/04 :  11:09:41  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Sådär, nu är lådan klar, och kontakterna monterade, men det duger ju inte, vi måste stoppa något i lådan också

Lite mera borrning av hål behövs.


En transformator ska på plats.


Och korten för volymkontrollen samt strömställaren till ingångskortet.



Och givetvis Ingångskortet.



Men det är fortfarande lite tomt i lådan, vi måste in med den förstärkande delen också, det tar vi i nästa bild-post!
Fortsättning följer...

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2016/07/04 :  11:50:00  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Riktigt tjusigt. Följer med intresse, som det heter.
/M
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/05 :  09:21:35  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Ja, det här är ju ingen konstruktionstråd där jag spånar fram kluriga kopplingar och kretsdesigner, utan mera en presentation av vad man kan bygga ihop av halvfabrikat, färdiga designer med färdiga kretskort, det enda som jag gjort i elektronisk väg är ju att löda dit alla komponenterna.

Det kanske ändå kan fungera som inspiration för någon som går i liknande tankar

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/05 :  10:20:47  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Mjaha, ett till kort hörde vi!

Där kom det!


Sen skulle alla korten bindas ihop kabelmässigt, både signal och ström kablar.



Då var all Elektronik monterad, på med locket och dit med ett par provisoriska rattar, Hålen i locket är för någon form av kylning av rören, jag borrade faktiskt upp tre friskluftshål i botten av lådan också för att få lite luftgenomströmning.


Dock var jag inte nöjd med utseendet på rattarna, så jag beställde nya på E-bay.
Letade länge och väl innan jag bestämde mig för ett par som såg ut att hålla en god kvalitet, när jag väl fick hem dem så blev jag positivt överraskad att de var så fint gjorda!


Därefter montering på axlarna.




Och här står den placerad med resten av riggen.


The End.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

rannagarden
Reportage-Harry 2006

4161 Posts

Posted - 2016/07/05 :  14:03:18  Show Profile  Visit rannagarden's Homepage Send rannagarden a Private Message  Reply
Halvfabrikat skall man inte förringa. Ofta snyggt och prydligt och bra. Alltid trevligt med byggtrådar oavsett.
Men du måste ju skriva nåt om hur steget låter också.
/M
Go to Top of Page

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/05 :  14:18:59  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Låter?
Det låter inte alls
Jag hade lite problem med ett litet jord-brum när jag monterade ihop allt, men efter lite envist duttande mot olika jordpunkter och olika förbindningar mellan korten så blev det tillslut tyst.

Försteget gör sitt jobb, ingångsväljaren fungerar fint utan överhörning mellan kanalerna, och den stegade volymkontrollen fungerar fint.
Kvalitetsmässigt känns det väldigt trevligt när man vrider runt ratten och lägena känns distinkta.

ljudmässigt så ska jag inte uttala mig riktigt än om volymkontrollen, men den är tyst utan brus och brum.
men jag måste nog köra en lite mera ordentlig lyssning innan jag ger något utförligare omdöme.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.25 sekunder. Snitz Forums 2000