HiFiForum.nu
Home | Forums | Profile | Register | Active Topics | Links | Members | Articles | PM | Search | FAQ
Username:
Password:
Save Password
Forgot your Password?

Private Messages
You must log in to check messages
 All Forums
 HiFiForum.nu - Specialintressen
 Teknik och DIY
 Brum
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Author Previous Topic Topic Next Topic  

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2016/07/15 :  09:30:13  Show Profile Send Kanhow a Private Message  Reply
Har fått problem med min förstärkare, en Micromega tempo 1.
Det brummar rätt rejält om den, men brummet varierar.
Har den varit avstängd en längre tid eller om man drar ur kontakten så brummar den inte I början men brummet kommmer tillbaka efter en liten stund. Brummet är oberoende av volym och det har ingen betydelse vilken ingång man använder.

Jag misstänker att nån konding I strömförsörjning har bilivt dålig, kan detta stämma?

Fundera på att bytta ut huvudkondingarna för att se om det hjälper, tror ni detta är en bra ide?

Tomas J
fd _T_

1540 Posts

Posted - 2016/07/15 :  11:08:55  Show Profile Send Tomas J a Private Message  Reply
Det kan mycket väl vara som du tror.

Hur gammal är stärkarn?

Elektrolyter torkar med åren och ger ofta brum.
Men det kan vara en bra idé. Att samtidigt passa på att se över samtliga elektrolyter när man ändå är igång!

Vissa tycker att det är onödigt att byta de som inte mäter fel.
Men jag anser att om man ändå är inne och byter vissa kondningar så kostar det oftast inte många extra kronor att byta alla.
Och dessutom måste man löda loss dem för att kunna mäta dem.

Ett forum dör utan tillströmning av medlemmar, Agera!
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2016/07/15 :  11:58:02  Show Profile Send Kanhow a Private Message  Reply
Tack för svaret

Den är från mitten av 90 talet, tror jag.
ja när man andå skruvat isär den kan det nog vara bra att byta flera.
Go to Top of Page

Kanhow
Member

65 Posts

Posted - 2016/08/15 :  14:34:07  Show Profile Send Kanhow a Private Message  Reply
Kom på en ny 5 stegs lösning på problemet.

1. Måla om högtalarna och bygg om delningsfiltren
2. Löda ihop delningsfiltret mitt I natten så man är trött och löder ihop det fel.
3. Koppla in högtalarna I förstärkarna och dra på ljudet.
4. Bränn sönder nånting I försärkaren så att säkringen går hela tiden.
5. Banka huvudet I väggen over sin egen dumhet.

Så får nog lämna in förstärkaren på reperation nu
Go to Top of Page

AlfaGTV
600.000-klubben

4819 Posts

Posted - 2016/08/15 :  16:29:32  Show Profile  Visit AlfaGTV's Homepage Send AlfaGTV a Private Message  Reply

Shiiit... Va trist... Men, å andra sidan hoppas jag du får den vettigt reparerad och brumfri nu då?

Junepes uttryck "mindlessness" beskriver ett underskattat tillstånd
Go to Top of Page

more10
Member

2112 Posts

Posted - 2016/08/16 :  23:32:07  Show Profile Send more10 a Private Message  Reply
Bra anledning att köpa en bättre förstärkare :-). Vägen till bättre stereo är inte alltid helt rak :-)

Det finns inga genvägar till det perfekta ljudet
Go to Top of Page

peranders
Member

2456 Posts

Posted - 2016/08/19 :  19:29:28  Show Profile  Visit peranders's Homepage  Reply
Det kan också vara en lödning som har spruckit. Speciellt känsligt är det om du har enkelsidig kretskort.

Prova med att värma lödpunkterna för större elektrolyter.

/Per-Anders eller P-A
Go to Top of Page
  Previous Topic Topic Next Topic  
 New Topic  Reply to Topic
 Printer Friendly
Jump To:
HiFiForum.nu © HiFiForum.nu except: Logos and Trademarks are property of their owners, Comments are property of their posters Go To Top Of Page
Denna sida genererades på 0.14 sekunder. Snitz Forums 2000